En jämförelse
Jag är kanonnöjd med min 7D. I höstas gick jag i uppgraderingstankar och 50D var inte intressant, även om det på sätt och vis hade varit ett rätt naturligt steg för mig. Men jag tycker XXXD håller liknande klass i de saker som var väsentliga för mig. Så jag räknade fram och tillbaka och blev mycket nära byta system till en Nikon D300s. Jag hade förmånen att testa en D300 på ett bröllop i somras och gillade den skarpt.
Men så kom 7D som ett skott från blå. En möjlighet att behålla invanda optiker och annan utrustning öppnade sig. Jag läste allt som skrevs och väntade ivrigt på att ställen som dpreview och andra skulle bekräfta vad jag hoppades på. Det gjorde dom.
Här har det stötts och blötts FF mot 7D till leda. Lika relevant som att jämföra 7D mot .... G11 typ. Här och där på nätet har betydligt mer relevanta jämförelser crop mot crop dykt upp. Imaging resource har haft bilder uppe ett tag t.ex.. Och det som återstår för mig är väl en rejäl jämförelse D300s mot 7D. Det här är inget anspråk på en sådan, men så nära jag kan komma. Är ingen duktig pixelpeeper, vet knappt vad antialiasingfilter är för något men här är några bilder från center av IR's provtagningar, D300s vs 7D. Många här har ett väldigt fokus på pixelstorlek, större är bättre, i dåligt ljus. Det kan jag köpa, inga problem. Men vid basiso kvarstår att många pixlar är en fördel. Nikonen har 3.3 MP/cm² och Canon 5.4 MP/cm², klar fördel Nikon alltså - vid högre ISO.
Interpoleringar uppåt är jag misstänksam mot. Jag har ingen fotoanalytiskt bakgrund, däremot viss matematisk. I bildsammanhang interpolerade jag häromdagen en Mariobild (Nintendostuff) från 700x700 till många tusen för att tapetsera en garderobsvägg i sonens rum med - tycker jag själv - imponerande resultat. Det ger inte mer detaljer (och absolut inte brus - tvärtom), men varje kurva och kontrastlinje förstoras på ett förvånande bra sätt. Jag har därför förminskat 7Ds bilder till att motsvara D300s upplösning, det känns mer rättvist. 100ISO är med som referens, sen är det 800, 1600 och 3200. Jag hade säkert blivit kanonnöjd med D300s, men för mig så är det här en bekräftelse på 7Ds suveräna prestanda, även på ett område som kölhalats här. Övrig prestanda på kameran talar för sig självt.