Bengf
Aktiv medlem
Möjligen är detta ett illustrerande exempel. Roade mig med att vara Brutus en liten stund idag eftersom solen behagade skina i Stockholm. Har inget riktigt bra tele utan får än så länge nöja mig med EF 70-300IS. Det anses bra av pz.de, men är då testat på sensorer med lägre upplösning, och skärpan faller markant upp mot 300mm. Summerat är det nog ett hyggligt objektiv, men inte (alls) i nivå med 70-200L-serien. Jag använde 7Ds enpunktsfokus med assistpunkter runt om och följde några måsar/trutar eller vad dom kan heta. Många bilder blev bra, den bästa fjärdedelen såg ut ungefär som nedan (och för rätt många av de andra är skit bakom spakarna inblandat).
100% crop är knappast att betrakta som superskarp, men jag känner igen resultatet från 70-300 s.a.s, det är det här den kan prestera. Men nog 17 ser man att det går att göra väldigt fina bilder i 50%-cropexemplet, även med denna ganska enkla glugg.
50% bilden är synnerligen bra, och 100% är inte dåligt det heller, dessa förstoringar är spännade, hur blir det med en konvertor 1,4 påskruvad.