Annons

Canon EOS 7D

Orsak: ingen testare, och efter vad jag förstått av Anders inlägg ej heller ÅF har uppmärksammat felet. Alltså "finns inte" felet, trots att Anders på Scandinavian Photo hittade sprillans nya ex som funkade lika illa vad gäller blixtfunktionen.
Jodå, på Scandinavian Photo fanns det en herre, som kände till att problemet existerade. Inte den förste jag pratade med, men han pratade med person nummer två, som kände till det. Han beklagade att han inte kände till detta någon vecka tidigare, då han varit på besök hos Canon. Hade varit roligt att höra hur Canon tänkte tackla detta, med tanke på att det tycks vara många (alla?) kameror som är drabbade.

Att testarna inte upptäckt problemet beror förstås på att det visar sig när man använder de mesta avancerade funktionerna för blixtstyrningen. Många användare gör klart inte det, och testarna hinner inte. Lennart om någon vet ju vad deadlines innebär.
 
55-250/4-5,6 is

Ett djupt inlägg i debatten... :) Faktiskt. Kul video.

Hur höll 55-250 ihop på 7D Ingemar? Alltid varit intresserad av att prova den, men det har inte blivit tillfälle. Har en bekant som tänker uppgradera sina gamla 75-300IS (som är så glappig att den hänger som en banan fram på hans 50D... :)

Jo mitt 55-250/4-5,6 fungerade som väntat, dvs bra, på en resa som den vi gjorde betyder ju vikt o storlek ganska mycket. ett L-objektiv ger väl bättre resultat om man är kräsen men som reseobjektiv är detta mycket trevligt, inga glapp än så långe i alla fall. Ett mycket prisvärt objektiv, som jag kan finna, det ser ju inte så imponerande ut men fungerade till full belåtenhet
 
Jo mitt 55-250/4-5,6 fungerade som väntat, dvs bra, på en resa som den vi gjorde betyder ju vikt o storlek ganska mycket. ett L-objektiv ger väl bättre resultat om man är kräsen men som reseobjektiv är detta mycket trevligt, inga glapp än så långe i alla fall. Ett mycket prisvärt objektiv, som jag kan finna, det ser ju inte så imponerande ut men fungerade till full belåtenhet

Håller med till fullo. 55-250 IS är en mycket prisvärd glugg som ger betydligt bättre bilder än vad dess plastiga yttre leder en att tro.
 
De är väl inga problem, bara till att vända bananen 180 grader, no big deal!!

Igår tog jag med mig 7D till en idrottshall som jag har kört både med 1Dmk2 och mk3 innan i en hel del gånger. Sådär lite halvdunkel med lysrör och är inte direkt den hall man suktar efter att plåta i.

Använde tillika mitt Tamron 28-75/2.8 där jag de andra gångerna har växlat mellan 85/1.8 och 135/2.0. 7D matade bara på och av de bilder på ungefär ett hundratal så var många bra nog till pressen t.ex. Jag bara älskar ISO 4000 och även 5000 på den kameran, den är betydligt bättre där än min mk3 som förövrigt saknar just 4000-5000 utan får hoppa från 3200 direkt till 6400.

Så jag blir mer och mer nöjd med 7D och känner att den kommer till att få jobba mer och mer när jag vet att det oftast behövs högre ISO-tal.

//R
 
Håller med till fullo. 55-250 IS är en mycket prisvärd glugg som ger betydligt bättre bilder än vad dess plastiga yttre leder en att tro.

Att det är bra på 400D/40D osv behöver iofs inte betyda att det matchar 7D bra.. jag upplever att 7D kräver en hel del av objektiven.
 
Nja, är det verkligen 7D som kräver detta av optiken? Det är väl i så fall om du förstorar mer än du brukar, dvs. sitter och gluttar på enskilda pixlar.
Skriver du ut en bild, i samma storlek, tror jag inte riktigt på att det blir sämre med ett visst objektiv bara för att det satt en 7D baktill. Eller om du betraktar bilden i sin helhet på skärmen, oavsett vilken kamera som skapat den från början.
 
Håller med Anders här bilderna blir ju inte sämre med en bättre kamera men kunde ju förståss bli ännu bättre med ett ännu bättre objektiv.
Så till 7D:s trådlösa blixtstyrning. Jag har nu tagit en mängd provbilder bl.a. på barnbarnens pepparkaksbak, med o utan FEL, direkt o indirekt blixt o det fungerar, visst en o annan överexponering men med mätning på lämpligt ställe så blev det mesta rätt. Togs bilderna utan FEL blev allt rätt exponerat. Behovet av FEL tycks också vara mindre än med 400D, förmodligen beroende på att 7D är så mycket snabbare att blinkningar p.g.a. förblixten inte är något större problem, detta efter text på frun som nästan alltid blundade på mina motsvarande 400D-bilder.
 
Kanske formulerade mig lite klumpigt..

Jag menar såklart inte att bilderna blir sämre på 7D jämfört med tex nämnda modeller med ett specifikt objektiv, men för att få ut det mesta möjliga av 7D behövs bra optik.

Och jag menar inte heller att 55-250 IS inte är bra, men jag tycker ändå att frågan var berättigad.

(Lite som att kolla på standardupplösta tv-sändningar med en fullHD-tv. Visst blir det större och inte (nödvändigtvis i det fallet) sämre, men det skulle kunna vara alldeles fantastiskt bra bild.)

Jag skulle hellre använda ett bra och dyrt L-objektiv på en EOS D30 än ett gammalt kitobjektiv på en 7D, för att ta ett extremt exempel.

Så, då har jag klargjort vad jag menade. Fritt att återgå till blixtstyrningsdiskussionen. ;)
 
Jag menar såklart inte att bilderna blir sämre på 7D jämfört med tex nämnda modeller med ett specifikt objektiv, men för att få ut det mesta möjliga av 7D behövs bra optik.

Inte generellt, men under vissa omständigher gäller det förstås. T.ex. om man vill göra en gigantisk förstoring eller blåsa upp en litet utsnitt ur en bild.
 
Ingemar, provade du FEL enligt den uppställning som jag angav för att testa med? Det fungerar nämligen under vissa förutsättningar, men inte alla, för oss som har kameror som det är fel på.

Länk till beskrivning

jag provade igen tills blixtbatterierna tog slut, för det mesta blev det ganska bra om än något ljust, någon bild mycket ljus o några helt svarta då blixten inte löst ut, troligen beroende på dåliga batterier. Jag mätte också på olika ytor en del helt svarta andra vita eller mycket ljusa och fick bra resultat. Vid tidigare testtillfällen blev ju nästan allt helt utfrätt. Det här är ganska mystiskt, vetgirig som man är vill man ju ha en förklaring, Sådant här är nu inte fotovärlden ensam om inom t.ex bilvärlden finns det ju många exempel på trilskande datasysytem. Jag har uppdaterat till firmware 1.1.0 men det ska ju inte ha någon betydelse. Nu använder jag blixt mycket sparsamt men man vill ju att grejorna ska fungera och vara tillförlitliga det ska bli intressant att följa utvecklingen, jag har ju bara en blixt o en kamera att prova med så det är ju svårt att säga om det är kameran eller blixten som trilskas eller kanske båda.
 
7D med 400/5,5 + TC 1,4

Har ställt frågan tidigare i någon tråd.
Fungerar AF (autofokus) med 7D och canons 400/5,5 + tc 1,4?

Är osäker om någon svarat och orkar inte gå igenom 175 inlägg.

Nu kan jag dock svara själv.
Svaret är NEJ.

Jag tog med mig mitt 400/5,6 och en TC 1,4 till MediaMarkt och frågade om jag fick testa.
Jodå - inga problem.

Med objektivet och telekonverten monterad på kamerahuset fungerar INTE AF.
Så nu vet ni det.

Varför det inte fungerar på 7D när det gör det på 1D mark III är jag inte mannen att svara på.
Men det kanske någon annan kan göra som är mera kunnig på området.
 
Det beror på den annorlunda konstruktionen av AF-sensorn med tillhörande optik.

På en 1D Mark III klarar mittsensorn av att fokusera med optik med största bländare på f/8, vilket ju är vad du får med en f/5,6 med 1,4x förlängare.
Du kan bara använda mittpunkten, dock, för alla de andra börjar fungera vid f/5,6. Vid f/4 får mittpunkten högre noggrannhet, något som ytterligare 18 punkter får vid f/2,8.

För 7D gäller att alla punkter fungerar från f/5,6. Mittpunkten byts till en med högre noggrannhet vid f/2,8.
 
Mer om blixtstyrning

Jag har nu laddat batterierna och fortsatt prova, nu är det åter som förut dvs kraftigt överexponerat utom enstaka bilder som blir perfekt oftast blir det bättra i P men inta alltid, det kan också bli tvärtom. Canon borde bjuda in oss med detta problem till en träff, skönhetsbehandlingen kan ju kvitta, en kopp kaffe och åtgärdat problem vore ju bättre.
 
Vinkeln

Har ställt frågan tidigare i någon tråd.
Fungerar AF (autofokus) med 7D och canons 400/5,5 + tc 1,4?

Är osäker om någon svarat och orkar inte gå igenom 175 inlägg.

Nu kan jag dock svara själv.
Svaret är NEJ.

Jag tog med mig mitt 400/5,6 och en TC 1,4 till MediaMarkt och frågade om jag fick testa.
Jodå - inga problem.

Med objektivet och telekonverten monterad på kamerahuset fungerar INTE AF.
Så nu vet ni det.

Varför det inte fungerar på 7D när det gör det på 1D mark III är jag inte mannen att svara på.
Men det kanske någon annan kan göra som är mera kunnig på området.

Det beror väl på att nogrannheten hos fasdetektorerna är av mer noggrann typ hos proffsmodellerna (Även 1dmkII klarade detta). Använder du objektivkonstruktioner med bländare 8 blir ju fasskillnaden (eller vinkelskillnaden) mindre ( mellan centrum- och randstrålarna) med en trängre bländaröppning. Tror nog att Canon skulle kunna konstruera en f8 version utan att det kostade mera men det skulle inkräkta lite för mycket på proffsmodellernas kapacitet. Man vill ju kunna sälja mkIV till de som kräver f8 (de som använder 500/4 och 600/4 och vill kunna använda 2x-extenders)

PS Att även kunna använda 400/5,6 tillsammans med 1,4 ext kan vara ett skäl att köpa en 1d-modell. Använder det till och från och det funkar minnst lika bra ur AF-synpunkt som med 40D och 400/5,6.
 
Om det har med konstruktionen att göra så är det i så fall inget som framgår av Canons dokumentation, såvitt jag har sett.
Det kan ju ha med viljan att göra också. Folk som tejpar över signalerna har ju sett att det går att fokusera med f/8 på en 40D också, så länge kameran tror det är f/5,6.
 
Spekulativa spekulationer.

Det är en bakåfram värld om man ser till just detta med kamera kontra objektiv. Den som inte har råd med dyr kamera måste ha råd med bra objektiv för att få fokus att fungera. Den som köper en dyr kamera kan köra med billiga objektiv med dåligt ljusvärde.

Exempel med 1D så funkar det med objektiv som har så dåligt ljusvärde som
F/8. Med en 400D så måste man ha gluggar som är bättre än F/5.6 rena konstigheter eftersom detta motsäger den ekonomiska utgångsläget. Samt att dom som köpt en dyr kamera oftast vill ha dyr och fin optik. Men det vill väl alla men tyvärr så finns oftast inte ekonomiska möjliheter.

Bortse från sen fredagsnattsudd.

Önskar alla en trevlig 1:a advent !
Godnatt Canon Eos 7D !
 
Ack ja, har man dyra fina objektiv vill man ha kameror med hög upplösning och när man har det vill man ha ännu bättre objektiv, aldrig blir man riktigt nöjd, det är det som håller ruljangsen i gång. Nyss var jag helt nöjd med min 400D o mina gluggar nu med 7D hägrar nya möjligheter, om nu bara ekonomin kunde tillåta.
Det är nu billigare o resultatet blir bättre att överlåta t.ex. den avancerade fågelfotograferingen till Brutus o co. - men det skulle ju vara roligt att själv ....
 
Har provat att vara Brutus ett par dagar. Har upptäckt att vi förmodligen har en Duvhök uppe i vårt berg i Göteborg. Så jag klättrade uppför detta förbannat branta berg, hunden och jag. Till sist skådade hunden och jag en mäktig rovfågel.
Naturligtvis på för långt håll. Ett 500/4 med 1,4 hade suttit fint. Nu hade jag bara ett 70-200/4 IS med så det fick bli bilder med det.
Efteråt kunde experterna på fotosidan konstatera att det var en orvmvråk som jag tagit bilder på. Så den förbannade pippin som haft en duva i klorna som jag sett häromdagen var fortfarande på fri fot.
Idag gjorde vi ett nytt försök på vår morgonpromenad. Ja klockan var i alla fall inte mer än tio. På håll såg vi 2 fåglar som svävade i skyn. Nu djävlar.
Efter att väntat ut fåglarna som försvunnit över berget en halvtimma kom de tillbaka. En hane gjorde flyguppvisningar med något i näbben eller ibland i klorna.
Utan experter kunde jag konstatera att det var korpar. Mina bilder ganska kass trots en 1DMKIIN med 300/4 IS och en 5DMKII med70-200/4 IS. Var det inte 400/5,6 som löste de här problemen?
Pippifåglarna envisades med att flyga för högt och för långt bort. Så förmodligen måste jag införskaffa ett 800/5.6 plus ett tyngre Gitzo än vad jag har och med Wimerleyhead. Eller så gör jag slag i saken.
Så nu säljer jag kamerorna och köper fågelböcker för pengarna. Eller så måste jag köpa en 7D för att få den djävla duvhöken att fastna på bild?
En gammal 1DMKIIN eller utsliten 5DMKII lockar åtminstone inte fram stjärnan för att bli fotograferad. Stjärnor kräver förmodligen det senaste och bästa för att de vet vad som får dem att kunna visa sin bästa sida.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.