Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon EOS 7D
- Trådstartare elbe
- Start datum
The_SuedeII
Aktiv medlem
AF måste väl alltid sättas i relation till den egna foto-situationen. Jag skulle gissa att 7D kan övertalas att ge bra resultat i de flesta situationer, bara man lärt sig för- och nackdelarna med alla inställningar man kan göra i AF-funktionerna i kameran.
"Kända" fotografers uttalanden ger jag faktiskt inte så mycket för, då är det mer värt för mig med folk jag känner till - som kan i klarskrift ange varför, vilken situation, vilken typ av rörelse/hinder, under vilka ljusförhållanden och med vilket objektiv som kameran reagerat/fungerat på ett visst sätt... Fågel/sportfotografer har liknande, men ändå så väldigt olika förhållanden beroende på hur de använder sin kamera!
D300 är f.ö fortfarande den bästa "allround"-kamera jag fotat med vad det gäller AF, 1D/1Ds-serien inkluderad. Den är kanske aningens långsammare än D3, men det är lättare att utnyttja automatik-funktionerna med D300'ans större täckning av bildytan.
Hastighet består väl av tre helt olika moment, alla lika viktiga...
-Tid att hitta det som kameran ska fokusera till
-Tid för fokusrörelsen i objektivet
-Tid för kamera/objektiv att "låsa" efter färdig rörelse så att bilden kan tas.
Tyvärr inhåller "AF-hastighetstest" bara moment två av dessa, även om det sällan är detta moment som tar mest tid, eller ger mest osäkerhet åt precisionen...
"Kända" fotografers uttalanden ger jag faktiskt inte så mycket för, då är det mer värt för mig med folk jag känner till - som kan i klarskrift ange varför, vilken situation, vilken typ av rörelse/hinder, under vilka ljusförhållanden och med vilket objektiv som kameran reagerat/fungerat på ett visst sätt... Fågel/sportfotografer har liknande, men ändå så väldigt olika förhållanden beroende på hur de använder sin kamera!
D300 är f.ö fortfarande den bästa "allround"-kamera jag fotat med vad det gäller AF, 1D/1Ds-serien inkluderad. Den är kanske aningens långsammare än D3, men det är lättare att utnyttja automatik-funktionerna med D300'ans större täckning av bildytan.
Tyvärr inhåller "AF-hastighetstest" bara moment två av dessa, även om det sällan är detta moment som tar mest tid, eller ger mest osäkerhet åt precisionen...
macrobild
Avslutat medlemskap
AF måste väl alltid sättas i relation till den egna foto-situationen. Jag skulle gissa att 7D kan övertalas att ge bra resultat i de flesta situationer, bara man lärt sig för- och nackdelarna med alla inställningar man kan göra i AF-funktionerna i kameran.
det märkliga är att ingen har en basal test för AF, det skulle kunna lätt göras av de stora exv dpreview mfl.
Rolz
Avslutat medlemskap
För mig personligen är det värt mycket det jobb som Mikael m.fl lägger ned i sina avsikter att verkligen göra rejäla tester på kamerautrustning. Det underlättar för mig när min kunskap tryter att bestämma mig för dittan eller dattan.
Men i slutklämmen är det fortfarande jag och endast jag som bestämmer vad jag vill ha, vad jag känner, om det motsvarar de krav som jag har mm. Jag följer inte bara fotosidan utan är inne på diverse andra sajter och tillsammans med dessa försöker jag bilda mig en uppfattning om jag inte redan har den klar för mig om prylarna som jag står i begrepp att köpa.
Att även jag ibland kan tycka att det här på fs blir lite mindre valda ord i stridens hetta är förklarligt men likväl förkastligt. Vi sitter med olika kunskaper men de flesta av oss har nog till syvende och sist ett stort gemensamt intresse, fotografering. Bara till att inse att vi har olika kunskapsnivåer och jag erkänner gärna att min är begränsad men för mig räcker den ganska långt. Skall noga beaktas framförallt när vi kommunicerar i skrift för det vet vi alla att våra känslor syns inte, vi kan bara gissa oss till dem.
Frid brödrar och systrar!
//Ronney
Men i slutklämmen är det fortfarande jag och endast jag som bestämmer vad jag vill ha, vad jag känner, om det motsvarar de krav som jag har mm. Jag följer inte bara fotosidan utan är inne på diverse andra sajter och tillsammans med dessa försöker jag bilda mig en uppfattning om jag inte redan har den klar för mig om prylarna som jag står i begrepp att köpa.
Att även jag ibland kan tycka att det här på fs blir lite mindre valda ord i stridens hetta är förklarligt men likväl förkastligt. Vi sitter med olika kunskaper men de flesta av oss har nog till syvende och sist ett stort gemensamt intresse, fotografering. Bara till att inse att vi har olika kunskapsnivåer och jag erkänner gärna att min är begränsad men för mig räcker den ganska långt. Skall noga beaktas framförallt när vi kommunicerar i skrift för det vet vi alla att våra känslor syns inte, vi kan bara gissa oss till dem.
Frid brödrar och systrar!
//Ronney
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Bra skrivet Ronney !
Nu får du ta dig en god Cognac och så önskar jag dig en fin helg.
Mvh. /LEE Cordon Bleu
Nu får du ta dig en god Cognac och så önskar jag dig en fin helg.
Mvh. /LEE Cordon Bleu
PeterWem
Aktiv medlem
Nu tar vi och kikar på litet bilder från 7D i dess rätta element istället:
http://stilbild.nu/fotograf/2009/11/riktigt-heta-bilder/
Första tre bilderna på ISO 12800.
Nästa tre är på ISO 3200.
De sista bilderna på ISO 5000, varav sista bilden blev underexponerad och pressad med 1,83 exponeringssteg.
http://stilbild.nu/fotograf/2009/11/riktigt-heta-bilder/
Första tre bilderna på ISO 12800.
Nästa tre är på ISO 3200.
De sista bilderna på ISO 5000, varav sista bilden blev underexponerad och pressad med 1,83 exponeringssteg.
elbe
Avslutat medlemskap
det märkliga är att ingen har en basal test för AF, det skulle kunna lätt göras av de stora exv dpreview mfl.
Som jag ser det finns inga möjligheter att göra en "basal" test av AF för vilken kamera som helst för det beror helt och hållet på den som håller i kameran. En väl inövad skytt, jo det handlar om skytte även om det verkar vara få här som tror det, på en 350D skulle sopa golvet med vilken ny användare som helst av 7D, D300, 1DIII eller D3. Tro mej, det tar tid att lära sej en ny "bössa"!
Och Joakim! Det är inte bara kamerans "tider" det handlar om.
macrobild
Avslutat medlemskap
Jo jag tror faktiskt att det går att utverka en basal test, exv ha ett förmål som rör sig i samma hastighet mot kameran gång efter gång, här kan det hittas på mycket, allt från ett skjutbaneliknande föremål( Älg) till en gunga med föremål som pendlar med samma rörelse, eller följa ett leksakståg som går på en bana , en bil som färdas på en given sträcka i en viss hastighet där AF punkten var den skall ställas är väl markerad , sedan kamera på stativ i sådan vinkel att inga misstag kan begås med föremålet i rörelse mot en.
Bara samma sak kan upprepas gång efter annan.
Inga märkligheter alls.Problemet blir val av objektiv som har samma förutsättningar, det går exv inte att ha mitt Canon 85/1.2 och jämföra det med 85/1,8 osv.Men för att ta Canon som exempel, 1dmk3 mot 7d och samma objektiv exv 300/2.8is skulle kunna ge fingervisning av AF och de olika AF egenskaperna kamerahusen har.
Bara samma sak kan upprepas gång efter annan.
Inga märkligheter alls.Problemet blir val av objektiv som har samma förutsättningar, det går exv inte att ha mitt Canon 85/1.2 och jämföra det med 85/1,8 osv.Men för att ta Canon som exempel, 1dmk3 mot 7d och samma objektiv exv 300/2.8is skulle kunna ge fingervisning av AF och de olika AF egenskaperna kamerahusen har.
Senast ändrad:
Photocon
Aktiv medlem
Basal test för mig är 2 saker. A priori:AF-precision på mittsensor från stativ mot fast motiv i singleshot-läge.
2. Ungefär som Mikael beskriver det. Men jag har för mig att det gjorts sådana tester med en springande man mot kameran under 100 exponeringar vid servo AF och AF centerpunkt.
Givetvis bör samma exemplar av optik användas på båda kamerahusen. Därför borde en sådan test inte utföras med en springande man som kan vackla hit och dit utan ett mekaniskt rörligt objekt som utför samma rörelse och håller samma hastighet i samma ljusförhållande.(inomhus i en hangar t ex)
Dock svårt att jämföra olika kameramärken då eftersom objektiven inte är desamma.
2. Ungefär som Mikael beskriver det. Men jag har för mig att det gjorts sådana tester med en springande man mot kameran under 100 exponeringar vid servo AF och AF centerpunkt.
Givetvis bör samma exemplar av optik användas på båda kamerahusen. Därför borde en sådan test inte utföras med en springande man som kan vackla hit och dit utan ett mekaniskt rörligt objekt som utför samma rörelse och håller samma hastighet i samma ljusförhållande.(inomhus i en hangar t ex)
Dock svårt att jämföra olika kameramärken då eftersom objektiven inte är desamma.
macrobild
Avslutat medlemskap
Vi har samma tanke Lennart . se tidigare inlägg med bil i konstant rörelse.
förutom fingervisning inom Canonlägret exv 1dmk3 och D7 så kan man sätta ett 300/2.8 på Nikon D3 osv och se efter vad som händer, återigen med samma förutsättningar, exv bil som redan är beskrivet.
förutom fingervisning inom Canonlägret exv 1dmk3 och D7 så kan man sätta ett 300/2.8 på Nikon D3 osv och se efter vad som händer, återigen med samma förutsättningar, exv bil som redan är beskrivet.
Photocon
Aktiv medlem
Tillägg: Det är också svårt att göra en klinisk bedömning utifrån fältrapporter från olika fotografer (även om de använde samma exemplar av kamera) eftersom olika individer har olika preferenser och knep för sig. Vissa förfokuserar med usm-objektiv manuellt, andra lägger fokuspunkt på olika ställen på ett motiv. Och ett motiv i fältmiljö har ju olika kontraster om man återgår till exemplet med den springande mannen som kanske har har en kontrasrik mössa, enfärgad skjorta, randiga brallor och schackrutiga skor.
Photocon
Aktiv medlem
Vi har samma tanke Lennart . se tidigare inlägg med bil i konstant rörelse.
Precis! Och då hamnar vi återigen på ruta 1 som vi väl båda i större eller mindre utsträckning nästan gjort till ett mantra: Hur fasiken vet man i ett publicerat test där 2 kameror provas att kamerorna är perfekt kalibrerade. Eller för att komplicera det ytterligare: Om optikerna ligger + eller -?. Alltså innan någon som helst fälttest kan göras trovärdig måste kamerahus och glugg vara rätt justerade/kalibrerade.
Utan den faktorn blir all diskussion och jämförande bara gissningar.
macrobild
Avslutat medlemskap
Exemplet med bil jag gav är enkelt att utföra, på så sätt kan man ju också jämföra två kombinationer mot varandra , exv varför så många sportfotografer har gått över till Nikon eftersom de har fler keepers med D3 än med 1dmk3 och samma objektivkombinationer (borträknat Nikon 200-400/4) som inte Canon har någon motsvarighet till.
Men objektiv exv 300/2.8 is / VR skulle vara lätt att jämföra med ett antal bilder i serie på ett rörligt föremål där det inte råder någon tvekan var AF punkten är lagd.
Objektiv och fastslagning av att korrekt AF råder kan lätt testas ut före rörelseprovet, eller så får företagen förse testet med rätt kalibrerade grejer från början, garantera att deras AF är rätt, att sedan variationer finns är en annan fråga, då kan man ju testa 5 st av varje för att se ev variationer inom varje kameramodell mot ett referensex garanterat av canon eller Nikon.
På så vis kan vi se hur stora toleranser som finns, ungefär som att testa 5 st 24-70 från Canon
Men objektiv exv 300/2.8 is / VR skulle vara lätt att jämföra med ett antal bilder i serie på ett rörligt föremål där det inte råder någon tvekan var AF punkten är lagd.
Objektiv och fastslagning av att korrekt AF råder kan lätt testas ut före rörelseprovet, eller så får företagen förse testet med rätt kalibrerade grejer från början, garantera att deras AF är rätt, att sedan variationer finns är en annan fråga, då kan man ju testa 5 st av varje för att se ev variationer inom varje kameramodell mot ett referensex garanterat av canon eller Nikon.
På så vis kan vi se hur stora toleranser som finns, ungefär som att testa 5 st 24-70 från Canon
Senast ändrad:
Rolz
Avslutat medlemskap
Tror också att det skulle kunna låta sig göras men frågan är varför? För att en gång för alla slå fast vem/vilken som har rätt? Tja, för fridens skull hade det inte varit fel och så hade vi kunnat kastat oss över på nästa ämne.
Men jag tycker att varje (nästan) ny generation är bättre än förra och att utvecklingen har stormat fram så till den milda grad att vi förväntar oss att "nu jäklar så är vi där äntligen vid målet, det fullkomliga". Men så lär det aldrig bli, finns alltid någon som hittar något till tillverkarnas fasa som får fasaden att rämma till det "fullkomliga".
Jag är glad att det finns "någon" som vill/orkar lägga ner all denna tid för att mer eller mindre nagelskåda alla dessa nya vidunder som släpps i tid och otid. Ty det är ändå så att det handlar om mina surt förvärvade pengar som står på spel och jag vill min själ få så mycket valuta för dessa surt förvärvade.
Men redan idag finns det produkter som i många fall överstiger de allra flestas behov, en dålig ursäkt må det vara men så är det. Det är upp till var och en att lära sig sin utrustning så mycket man kan/vill och med detta utnyttja den så bra man kan. All teknik är till fromma men endast om man lär sig behärska den så gott det går. Det händer då och då att jag träffar på människor med hygglig utrustning som gärna vill snacka kamera under jobb som inte sällan är under behov av både koncentration som tidspress. Det visar sig inte sällan att de saknar de mest besala kunskaperna, de tror att utrustningen sköter detta åt dem per automatik.
Nej, dags att säga godnatt för imorgon lär man skymta på TV4 sport i direktsändning från Simrishamn tillsammans med en 7D, då vill jag se lika anständig ut som utrustningen (c; Godnatt!
//Ronney
Men jag tycker att varje (nästan) ny generation är bättre än förra och att utvecklingen har stormat fram så till den milda grad att vi förväntar oss att "nu jäklar så är vi där äntligen vid målet, det fullkomliga". Men så lär det aldrig bli, finns alltid någon som hittar något till tillverkarnas fasa som får fasaden att rämma till det "fullkomliga".
Jag är glad att det finns "någon" som vill/orkar lägga ner all denna tid för att mer eller mindre nagelskåda alla dessa nya vidunder som släpps i tid och otid. Ty det är ändå så att det handlar om mina surt förvärvade pengar som står på spel och jag vill min själ få så mycket valuta för dessa surt förvärvade.
Men redan idag finns det produkter som i många fall överstiger de allra flestas behov, en dålig ursäkt må det vara men så är det. Det är upp till var och en att lära sig sin utrustning så mycket man kan/vill och med detta utnyttja den så bra man kan. All teknik är till fromma men endast om man lär sig behärska den så gott det går. Det händer då och då att jag träffar på människor med hygglig utrustning som gärna vill snacka kamera under jobb som inte sällan är under behov av både koncentration som tidspress. Det visar sig inte sällan att de saknar de mest besala kunskaperna, de tror att utrustningen sköter detta åt dem per automatik.
Nej, dags att säga godnatt för imorgon lär man skymta på TV4 sport i direktsändning från Simrishamn tillsammans med en 7D, då vill jag se lika anständig ut som utrustningen (c; Godnatt!
//Ronney
macrobild
Avslutat medlemskap
det är inte bara kamerahusen det handlar om, Lennart och jag har ju visat att det skiljer mellan objektiven hur bra de är ställda/kalibrerade. Varför en sådan test skulle låta sig göras? - JO för att få bättre slutkontroll på både objektiv och kamerahus, ingen vinner på att jag kan testa tre nya 24-70 från Canon och få tre olika bra resultat och dessutom få två 5dmk2 som står fel i AF från fabrik och någon annan få ett bra ex..
Lotter kan jag köpa någon annan stans
Lotter kan jag köpa någon annan stans
Photocon
Aktiv medlem
Som jag ser det finns inga möjligheter att göra en "basal" test av AF för vilken kamera som helst för det beror helt och hållet på den som håller i kameran. En väl inövad skytt, jo det handlar om skytte även om det verkar vara få här som tror det, på en 350D skulle sopa golvet med vilken ny användare som helst av 7D, D300, 1DIII eller D3. Tro mej, det tar tid att lära sej en ny "bössa"!
Och Joakim! Det är inte bara kamerans "tider" det handlar om.
Jomen, kameran skulle kunna hanteras från stativ med loose kulled och hävarm av en programmerad "robot" som riktar Af-punkten på samma ställe under hela testets gång. Annars har du helt rätt i så måtto att vi alla har lite olika inlärda punkter vi sätter fokus på annars i övrigt likartade motiv.
Men tester som publiceras som fakta är väl aldrig utförda av direkta nybörjare.
PS. Jag har medalj för skytte med Mausergevär. Och ibland har jag nästan fått lust att använda ett sådant först för att få motivet stilla så att AF ställer skarpt när jag plåtar det DS
elbe
Avslutat medlemskap
Ja, om man sätter kameran i nån motordriven rigg som följer motivet slaviskt så kanske man kan få nåt som inte säger så mycket om verkligheten när en männsika sen ska hålla i grejerna.
Jämför gärna med skytte där en otränad skytt gör stora framsteg för varje serie de första 5-10 serierna för att sen bli sämre och sämre innan "kurvan" vänder uppåt igen. Först efter nåt hundratal serier så börjar skytten bli så stabil igen att han får jämna serier med genomgående höga resultat...och de med sin "bössa".
Så om en kamera har en eller 100 fokuspunkter eller om kameran fokuserar om på 0,2 eller 0,5 sekunder kvittar för en tränad fotograf med sitt verktyg, och många kommer aldrig att lära sej att träffa rätt oavsett vilken kamera dom än använder. Kort sagt så har människan inte en chans att hänga på en kameras kapacitet.
Herre gud! Man ser ju ibland fotografer som håller i en kamera som min gamla mormor håller i en modern elvisp. Klart som f_n att "mormor" då gnäller i sina "forum" över den supereffektiva vispen, när smeten hänger längs väggarna...
Hårddraget ja, men så är det ta me fan!
Edit: Det är ös i tråden ikväll märker jag... )
Jämför gärna med skytte där en otränad skytt gör stora framsteg för varje serie de första 5-10 serierna för att sen bli sämre och sämre innan "kurvan" vänder uppåt igen. Först efter nåt hundratal serier så börjar skytten bli så stabil igen att han får jämna serier med genomgående höga resultat...och de med sin "bössa".
Så om en kamera har en eller 100 fokuspunkter eller om kameran fokuserar om på 0,2 eller 0,5 sekunder kvittar för en tränad fotograf med sitt verktyg, och många kommer aldrig att lära sej att träffa rätt oavsett vilken kamera dom än använder. Kort sagt så har människan inte en chans att hänga på en kameras kapacitet.
Herre gud! Man ser ju ibland fotografer som håller i en kamera som min gamla mormor håller i en modern elvisp. Klart som f_n att "mormor" då gnäller i sina "forum" över den supereffektiva vispen, när smeten hänger längs väggarna...
Edit: Det är ös i tråden ikväll märker jag... )
macrobild
Avslutat medlemskap
Det har väl ingen betydelse om det är din mormor eller du som håller i kameran om det är kamerans AF egenskaper vi talar om.
Lika lite som det har med objektivs egenskaper , dvs om det är du eller mormor som tar bilden och ena bilden blir suddig för att mormor är stadigare på hand.
Kamerans AF egenskaper är kamerans AF egenskaper . Punkt
Lika lite som det har med objektivs egenskaper , dvs om det är du eller mormor som tar bilden och ena bilden blir suddig för att mormor är stadigare på hand.
Kamerans AF egenskaper är kamerans AF egenskaper . Punkt
Photocon
Aktiv medlem
Tack, nu har du räddat min skönhetssömn. Först befarade jag att du skulle dra den gamla liknelsen om hur nunnan applicerar ett grepp runt sjömannens onämnbara delar. Men Mormors gräddvisp var definitivt en höjdarliknelse.
Men "gräddvispens" kapacitet överrider människans, skriver du (fritt översatt från dalmål). Jomenvisst! Men om nu nunnan eller mormor håller det redskap repektive föredrar på "rätt" sätt och redskapet ifråga är felkalibrerat?
Vad gäller gräddvispen kanske vi ska överlämna dess kalibrering till någon bakningstråd i Hemmets Journal för nu är jag trött och är rädd för att det blir OT av Guds nåde om jag fortsätter skriva.
Sov Gott!
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Robot styrda kameror som fokuserar på samma punkt osv. kommer aldrig att skilja kamerorna åt eftersom de har olika teknisk funktion. Att följa ett motiv i flykten och olika AF punkter sk. hjälppunkter beräknas för bästa fokus.
Skulle enbart centrumpnkten vara med i tävlingen så får man ju inte fram bästa AF contra kamerateknik.
För mig så gäller de bästa IRL och hörsamma andra proffs som lekmän hur dom uppfattar och berättar hur funktionen är där ute i verkliga livet.
Goder natt både herre o fru !
Skulle enbart centrumpnkten vara med i tävlingen så får man ju inte fram bästa AF contra kamerateknik.
För mig så gäller de bästa IRL och hörsamma andra proffs som lekmän hur dom uppfattar och berättar hur funktionen är där ute i verkliga livet.
Goder natt både herre o fru !