Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon EOS 7D
- Trådstartare elbe
- Start datum
oskall
Aktiv medlem
Jag har läst i stort sett hela tråden med stort intresse eftersom jag är sugen på en 7a. Kan inte minnas att nån frågat nåt liknande, kanske för det inte hör hemma här. Men med de skarpa och belästa hjärnorna som är här passar jag på att fråga.
Jag fotar en hel del under tveksamma ljusförhållanden. Väldigt ofta ISO-1600 och hade gärna haft ännu högre ISO om kameran klarat göra "okej" bilder av det.
Jag behöver inte ha ofantligt stor upplösning. 8mpix duger till exempel alldeles utmärkt. Om man kör på hög ISO (låt säga 3200 eller 6400) och tar en bild med största respektive näst högsta upplösningen på 7d (RAW resp M-RAW och kanske till och med S-RAW) och sen samplar ner dem till samma storlek. Vilken blir bäst ur brus-perspektiv?
Jag fotar en hel del under tveksamma ljusförhållanden. Väldigt ofta ISO-1600 och hade gärna haft ännu högre ISO om kameran klarat göra "okej" bilder av det.
Jag behöver inte ha ofantligt stor upplösning. 8mpix duger till exempel alldeles utmärkt. Om man kör på hög ISO (låt säga 3200 eller 6400) och tar en bild med största respektive näst högsta upplösningen på 7d (RAW resp M-RAW och kanske till och med S-RAW) och sen samplar ner dem till samma storlek. Vilken blir bäst ur brus-perspektiv?
The_SuedeII
Aktiv medlem
Det beror lite på hur duktig du är bakom spakarna i PS. Canons "förminskade" raw-format/jpg är bekväma om man vill slippa pilla med filerna, och är säker på att man sätter vitbalans/exponering helt rätt.
Men att köra en optimal brusreducering på en fullformatsfil och förminska efter detta brukar ge aningens bättre slutresultat. Om det är tillräcklig skillnad för att lägga ner arbetet på det är det bara du som kan bestämma.
Det finns ingen 8-10MP crop-kamera som har bättre hög-ISO-egenskaper än en 7D nerskalad till samma bildstorlek.
Daniel:
Canon kan mycket väl ha en aningens högre "felprocent" bland sina kameror, men de säljer ju också tio ggr fler kameror än t.ex Pentax/Olympus. Och ofta är det så att ju mindre märke, desto mer förlåtande kunder. Jag brukar göra jämförelsen mellan Alfa-Romeo-klubben och Volvo-klubben. På Alfistis möten så diskuterar man bilarnas krämpor som något naturligt, på Volvoklubbens möten för man statistik över felprocenten bland antalet kända sålda bilar. Inställningen till produkten skiljer sig alltså markant...
Men att köra en optimal brusreducering på en fullformatsfil och förminska efter detta brukar ge aningens bättre slutresultat. Om det är tillräcklig skillnad för att lägga ner arbetet på det är det bara du som kan bestämma.
Det finns ingen 8-10MP crop-kamera som har bättre hög-ISO-egenskaper än en 7D nerskalad till samma bildstorlek.
Daniel:
Canon kan mycket väl ha en aningens högre "felprocent" bland sina kameror, men de säljer ju också tio ggr fler kameror än t.ex Pentax/Olympus. Och ofta är det så att ju mindre märke, desto mer förlåtande kunder. Jag brukar göra jämförelsen mellan Alfa-Romeo-klubben och Volvo-klubben. På Alfistis möten så diskuterar man bilarnas krämpor som något naturligt, på Volvoklubbens möten för man statistik över felprocenten bland antalet kända sålda bilar. Inställningen till produkten skiljer sig alltså markant...
PeterWem
Aktiv medlem
Jag har läst i stort sett hela tråden med stort intresse eftersom jag är sugen på en 7a. Kan inte minnas att nån frågat nåt liknande, kanske för det inte hör hemma här. Men med de skarpa och belästa hjärnorna som är här passar jag på att fråga.
Ingen större skillnad jag märker på mRaw och Raw.
Två bilder från inatt med en 7D och höga ISO-tal:
http://stilbild.nu/fotograf/2009/10/anlagd-brand-i-bjuv-inatt/
Översta ISO 4000 och Raw. Nedersta ISO 12800 och även den Raw men beskuren. Färgbruset var inte sååå farligt p.g.a. allt ljus, men svartvitt blev klart lämpligast.
Den där 100% sökaren förvirrar mig. Jag är vad vid att alltid ha litet till godo när jag beskär med sökaren. Nu fick jag knappt med hävaren på bilden.
Senast ändrad:
dsa1979
Aktiv medlem
Daniel:
Jo jag inser väl att det är så. När Canon gång efter gång går ut med videos etc och "skryter" att det här är den bästa kameran de har gjort ja då ska det väl upp till bevis också.
Teodorian
Aktiv medlem
elbe
Avslutat medlemskap
Hur fungerar auto-iso på 7d? Är den lika värdelös som på 40d/50d?
/ Mikael
Autoiso på 7D tillhör nog en av de bättre. Den är även lite bättre än 40D, 50D och 5DII tack vare att autoiso fungerar även med M på 7D. En helt brännviddstyrd funktion som är bara att slå på och glömma. Det är nog bara 1D och 1Ds som har bättre inställningsmöjligheter.
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Hur fungerar auto-iso på 7d? Är den lika värdelös som på 40d/50d?
/ Mikael
Inte kan jag förstå hur du kan tycka att 50D har en värdelös Auto iso ?
Jag fotograferar mycket i mörka situationer på frihand utan skaknings oskärpa mm.
Och är 7D minst så bra som 50D så skulle man vara nöjd.
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Från länken ovan ----->Från de första resultaten kan vi avsluta EOS 7D uppvisar mer synlig buller än EOS 50D vid fotografering JPEG, men så som du ser i vår RAW resultat, mycket av detta är ner till skärpning tillämpas som standard i varje kamera, motsvarar deras slipning nivåer och artefakter blir ganska likartade. Som väntat med tanke på dess fysiskt större sensor, har EOS 5D Mark II en bekväm leda hela vägen, även om produktionen är långt ifrån perfekt på den högsta känsligheten.
elbe
Avslutat medlemskap
Håller inte med
Autoiso är inte särskilt smart i 7d, väljer hellre lägre iso och ger oftast för långa exponeringstider med tanke på gluggens brännvidd och därmed risk för skakningsoskärpa.
Nä, perfekt är det ju inte så man får ju hålla reda på de tider som väljs i Av-läget, men är man medveten hur det fungerar så är det bara att hålla så still som möjligt ändå, eller som alltid.
En förbättring skulle ju kunna vara att man med en valfri konstant (k) kunde ställa in 1/(k x brännvidden) i Av-läget.
macrobild
Avslutat medlemskap
Det skulle inte vara svårt att lägga in att om ett fast 50mm x 1,6 =80mm sitter på kameran så väljs 1/80sek eller kortare istället för 1/40 1/60sek och i stället lägre iso, eller iaf ha ett läge där man kan välja att slutartiden prioriteras lika eller kortare än det som motsvarar 80mm.
Walle
Aktiv medlem
Ja det vore synnerligen enkelt för Canon att fixa! Frågan är om de gör det i kommande firmwareuppgradering? Det hade varit kul om de verkligen lyssnade på "den stora massan" konsumenter, och inte bara på någon testpanel med x antal fotografer. Jag kan ju såklart ha helt fel, men jag har iaf fått för mig att de har tätare samarbete med ett färre antal fotografer för feedback.
Hur är det annars med "hack"? Släpps det "hack" till de dyrare kamerorna, eller endast x00-serien?
Hur är det annars med "hack"? Släpps det "hack" till de dyrare kamerorna, eller endast x00-serien?
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Någon som minns hur det var förr ?
Bestämm vilket Iso kameran ska ha med filmvalet.
Ställ in allt manuellt eller väljbländarautomatik eller tidsautomatik.
Oj nu blev det väldigt dåligt med ljus hmmmm byta film, men jag har ju fortfarande 12 exponeringa kvar. Äh skit idom spola tillbaka filmen och byt till en snabbarefilm.
Eller kom ihåg att du pressat filmen när du lämnar in den förframkallning.
Blixt och stativ var ju sällan ett bra alternativ.
Vore det inte för bruset så är allt väldigt mycket bättre idag.
Men var ni Kodak eller Fuji Colar antusiaster ?
Bestämm vilket Iso kameran ska ha med filmvalet.
Ställ in allt manuellt eller väljbländarautomatik eller tidsautomatik.
Oj nu blev det väldigt dåligt med ljus hmmmm byta film, men jag har ju fortfarande 12 exponeringa kvar. Äh skit idom spola tillbaka filmen och byt till en snabbarefilm.
Eller kom ihåg att du pressat filmen när du lämnar in den förframkallning.
Blixt och stativ var ju sällan ett bra alternativ.
Vore det inte för bruset så är allt väldigt mycket bättre idag.
Men var ni Kodak eller Fuji Colar antusiaster ?
Photocon
Aktiv medlem
Menar du den svåra epoken när vi använde kamerorna att fotografera med?Någon som minns hur det var förr ?
Nej, den har jag förträngt helt och hållet. Nästan i alla fall. Saknar jag något så är det fixermedelsbaksmällan samt näsblodet jag fick av isättikan i stoppbadet.
Fast nu får man ont i skallen och platt näsa av att stirra för nära monitorn istället.
Skämt åsido, Nästan allt är bättre nu. Nästan för bra eftersom jag kommit på mig själv att leta efter fel där de inte finns. När man skaffat en ny kamera är det ju viktigt att kolla hur den uppträder och att elementära funktioner som exponering, AF, vitbalans fungerar. Man kan skaffa sig en skaplig bild av brusnivåer, om det finns andra deffekter som bandning o s v.
Men varje kamera har en viss inlärningströskel och det är där som många (även jag själv ibland) inte vill acceptera tidsåtgången utan oroar sig alldeles för tidigt om något inte ser perfekt ut eller avviker från det väntade resultatet.
Däremot fortsätter jag att tjata om att Canon borde leveransavsyna sina kameror bättre.
elbe
Avslutat medlemskap
Det skulle inte vara svårt att lägga in att om ett fast 50mm x 1,6 =80mm sitter på kameran så väljs 1/80sek eller kortare istället för 1/40 1/60sek och i stället lägre iso, eller iaf ha ett läge där man kan välja att slutartiden prioriteras lika eller kortare än det som motsvarar 80mm.
Nej absolut inte. Och tänk även om kameran kunde läsa av om objektivet har IS och vilken kvalitet - 2, 3 eller 4 steg. De är nog inte mycke programmering som krävs för att få in de med autoiso. Men lite ska vi väl tänka själva oxå och jag misstänker ju mer auto som läggs in ju mer gnäller vi över att nåt inte fungerar bara för att vi själva inte riktigt vet vad vi håller på med.
Enkelhet är dock ofta att föredra tycker jag...
Har märkt en lite annan egenhet med "kameraproblem" och FS och det är att forumen FS kanske håller på att ta över butikernas och tillverkarnas support. Kunder kanske blir hänvisade hit direkt vid köpet?...
nivas
Aktiv medlem
Det hade varit kul om de verkligen lyssnade på "den stora massan" konsumenter, och inte bara på någon testpanel med x antal fotografer.
Problemet är väl att vi alla tycker att prylarna ska funka på olika sätt. Detta kan man såklart fixa genom flera inställningar, men vi såg ju direkt hur många blev helt ställda av den relativt lilla ökningen parametrar som den nya AF'n på 7D förde med sej.
Själv dissar jag auto-iso helt p.g.a. att jag har bestämt mej för att den aldrig ändå inte kommer att jobba som jag vill.
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Menar du den svåra epoken när vi använde kamerorna att fotografera med?
Nej, den har jag förträngt helt och hållet. Nästan i alla fall. Saknar jag något så är det fixermedelsbaksmällan samt näsblodet jag fick av isättikan i stoppbadet.
Fast nu får man ont i skallen och platt näsa av att stirra för nära monitorn istället.
Framtidens braincamera !
Det dröjer nog inte länge föränn vi har en artificiell intelligens inbyggd i kameran som omfattar en viss inlärning med förbättrad funktion ju mer vi använder utrustingen.
Arbetsgivarna kommer att fråga efter ju länge vi haft kameran och inte hur länge vi fotograferat. Det kommer att vara kameran som bestämmer om bilden ska vara si eller så beroende på dom omständigheter som kameran varit med om och lärt sig behäska.
Dessa nya kameror har en kort instruktion "lär dig mer" och vi kommer inte att ha en enda knapp som vi behöver oroa oss för hur den fungerar. En ren kamera med artificiell intelligens funktion.