Annons

Canon EOS 7D

Verkar som att det även har dykt upp rapporter ang "spöken" i bilder som kan uppkomma vid seriebildstagning...tex om man fotar en fågel i flykt så kan det uppstå bilder i en serie som blir som en "dubbelexponering" där man kan se en svag "spökbild" av fåglen i bakgrunden..alltså en skarp/tydlig fågel och en svag/otydlig fågel i bakgrunden i en o samma "ruta".
Canon Japan har svarat på detta problemet på Canon.jp

http://translate.google.com/transla...s7d-firmware.html&sl=ja&tl=sv&history_state0=

När kameraskrället väl fått total brusfrihet, självsökande motivfinnare, virtuell avsugningsanordning, mp4-spelare, inbyggd rakapparat, benvaxare, makeupspegel, cigarrsnoppare, fickpluntehållare i tillbehörsskon etc etc så är det bara att skicka ut betjänten Jean och plåta med fanskapet. Betjänt går numera att skaffa med skatteavdrag för hushållsnära tjänster för de välbesuttna.

När den dagen kommer så ska jag börja knyppla eller samla på gamla mamelucker istället för att fotografera.
.

Finns det någon mer underhållande person på FS än du?
Tror banne mig inte det.
Det är därför vi gillar dig, fortsätt så.
Underhållning o fakta på samma gång
//MM

Finns det någon mer underhållande person på FS än du?
Tror banne mig inte det.
Det är därför vi gillar dig, fortsätt så.
Underhållning o fakta på samma gång
//MM

Jo, det finns många underhållare här på FS som jag tycker är roligare än jag och ofta pekar på bra eller dåliga saker på ett utmärkt sätt.

Anders Persson på denna tråden t ex. Även om han varit mer "strikt" denna gång. Leif Bength som också deltar i tråden är också mycket undehållande när han sätter den sidan till. Det finns fler...

Men, tack!

Läste för övrigt nyss på tråden om 1DMkIV att en del väljer bort den till förmån för 7D. Beror givetvis i första hand på priset.

Sedan är det här med "yrkeskameror" inte så lite av en myt. I pressfotoleden syns fortfarande gamla 20D/30D och Nikon D200 ganska ofta liksom gamla 5D. Dessa kameror har inte samma livslängd och tålighet vid hårt bruk under längre tid. Men det är billigare att köra slut på en s k "semiprokamera" på 2-3 år och skaffa nästa modell än att köpa pansarvagnar ur 1D-serien som anses "omoderna" efter 18 månader även om de håller 3 ggr längre än semipromodellerna och blir värda en spottstyver efter några år.

Givetvis finns det yrkesutövare o hobbyfotografer som sysslar med extremt påfrestande plåtning och verkligen behöver 1D-serien. Men vilken kamera som helst blir per definition en yrkeskamera när en yrkesman använder den och anser den räcka till för sina behov.

Sedan har vi ju 1Ds-fotografer som knappt vet hur man skiftar minneskort i kameran. Har sett en som lämnat en 1DsMkII över disken till expedit i en fotoaffär och bett honom ta ut minneskortet och "framkalla alla kort" i format 10x15. Kunde inte låta bli att prata med "proffskameraägaren". Visade sig att han inte visste vad rawformat var, att han alltid "framkallade" bilder i format 10x15. Han visste inte ens hur man zoomade in bilden för att betrakta den på displayen. Till råga på allt sade han att han funderade på att köpa en "bra zoom" till den. Valet föll på en prisnedsatt Sigma 70-300/4.5-6.0 för 900:-. Den hade visst kostat 1250:- innan. Men fotoväst och kamoflagebraller hade han och han släntrade iväg till sin SUV och körde iväg. Tja, bara han blev lycklig så är det väl okej.

Fast jag undrar om han kunde montera den nya optiken.

Å andra sidan är det ju inte förbjudet att vara lite galen.

Kunde jag bara komma ur den här jäv----la tvångströjan de krängt på mig här på anstalten - pfttt - så skulle ni få se på gnistor, som pyromanen sa när sjöboden brann.
Å de é ju en jäv---la tur det!

Ja, så går det man använder kameraremmen som stringkalsingar utanför kommunalhuset i Markaryd. Jag menar, du kunde åtminstone placerat kameran framför klockspelet och spenen istället för att ha den på ena skinkan.

Å andra sidan är inte anstalten detsamma som kommunalhuset?

Men som Margaret Thatcher en gång så kärnfullt uttryckte det: "Bättre en 7D på skinkan än en 400/5.6 L usm mellan skinkorna"

Slå den OT:n, Anders!

Canon vs Nikon på FS

Hallå där galenpannor. Här får ni några galenskaper att kyla ner er med.
Jo, som ni ser så sitter jag på hispan än och ända sen i mitten av juni 08 som ni ser. Jag tror de var då "pixelkriget" bröt ut i den där tråden ni vet

Den här tabellen är sån där terapi som Dr Lobo Tomi försett mej med istället för tvångströja...

Ha de gott! Måste sluta nu för Tomi kommer i korridoren...
Hej hehehehej

Tillägg: Tabellen handlar bara om de drygt 33300 på FS som idag kör Canon eller Nikon. (Den 16 juni-08 var de ca 23000)
(Ett litet fel nedan: 4 okt-09 skall vara 27 okt 09)

Bilagor

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    86.1 KB · Visningar: 450
Senast ändrad:
Så Canon är starkast i semipro- och proklass, Nikon i instegsklass. Korrekt analys?

Jo, senaste tiden har det sett ut så men under ett år ungefär så knaprade Nikon in på Canon i alla klasser men det verkar som det vänt ordentligt under senaste halvåret.. Ja, här på FS då...

Så är det nog. Här är Cyberphotos toppsellers just nu:
1. Canon EOS 7D hus
2. Canon EOS 500D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
3. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR
4. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II...
5. Nikon D90 hus
6. Canon EOS 500D + EF-S 18-200/3,5-5,6 IS
7. Canon EOS 1000D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6...
8. Canon EOS 5D Mark II hus
9. Nikon D3000 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G E...
10. Canon EOS 7D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 I...

Verkar vara betydligt mer "värde" i Canons modeller.

Trenden är väl ändå ganska klar. Nikon har tagit in starkt. Och de ÅF jag pratat med kommer ju i kontakt med en massa icke FS-medlemmar och vidimerar att vissa månader under 2009 har efterfrågan på Nikon och speciellt icke märkesbundna objektiv med F-bajonett dominerat starkt.

Gäller inte bara insteg, utan hela skalan. OBS gäller dslr. Kompakterna fördelas mellan en massa olika märken.

Så Canon är starkast i semipro- och proklass, Nikon i instegsklass.
Rätt intressant att Canon lyckades så fullständigt vända upp och ner på världen när EOS kom. 1975, när jag köpte min första Canon, hade varenda yrkesman med självaktning en Nikon F2 med Photomic sökare på.
Såg man någon med en Canon F-1 ryckte länsveterinären ut för att skydda det sällsynta djuret från total utrotning.

Dessutom kan jag konstatera att jag själv är till 100%, för jag har ett hus i varje Canonkategori. Annars är det ganska sällan jag får omdömet att vara riktigt hundra, så det gäller att slicka i sig.

Nikon har enligt de senaste siffrorna jag har fått presenterade 53% (iaf mer än 50%) av SLR marknaden i Sverige vad det gäller sålda kameror under senaste året, resterande delas av Canon, Pentax,Sony Olympus.

Är på jobb hela dagen i morgon men skall be om att få exakta försälningssiffrorna igen.

Nikon säljer alltså mer SLR kameror än Canon, på kompaktsidan säljer Canon mer än Nikon

Senast ändrad:
Skall vi tala om viken kamera som är mest sålda av digitala SLR i Sverige så är det vad jag kommer ihåg av statistiken Nikon D60 ......
En storsäljare

Canon får nog börja "knapra "in på Nikon mao eller vad säger DU Leif Bength

Senast ändrad:
Jo, på instegssidan är Nikon riktigt starka och det är nog huvudorsaken till att dom säljer mer DSLR-kameror totalt än Canon.

D60, D80 och D90 har nog alla gått bra senaste året. Hos Canon har 450D och 400D gått bra men inte lika bra som Nikons.

Det ska bli roligt att se aktuella försäljningssiffror.

Historiskt hade Nikon ett enormt försteg på dslr-marknaden för 10 år sedan då deras D1 kom. Det schabblades bort och Canon tog över på ganska kort tid.

Början till den mer rejäla vändningen för semi/semipromarknaden vill jag ha Nikon D200 till. Spiken drevs in ordentligt med D300 och framförallt D3 plus en riktigt bra vidvinkelzoom.

Tar vi år 2003-2004 dominerades dslr-marknaden rejält av Canon. Inte minst på instegssidan eftersom 300D med billig kitzoom kom hösten 2003.
Nikon hade inget bra svar på 1DMkII och FF-sidan var bara Canon. År 2005 kom väl kanske den smartaste satsningen från Canon i form av 5D.

Men det är historia nu. Månaderna efter årsskiftet 2008/2009 kunde Canon sålt hur många dslr i det lite högre segmentet som helst om de bara kunnat leverera 5DMkII tillräckligt snabbt. 2008 schabblade man med en i mina ögon onödig ersättare för 40D. D v s 50D. Uppgraderingarna från 1DMkII/1DsMkII till MkIII var inga höjdare som man direkt hajjade till för. Deras vidvinkelzoom 16-35/2.8 L usm version II var inte bättre än version 1.

Leveransavsyningarna (eller bristen på desamma) samt submirrormissen på 1DMkIII som orsakade felfokus gjorde väl ingen glad heller. Vad gäller yrkessidan satt man ändå relativt tryggt till p g a att Nikon inte hade någon FF samt att D2X/D2Xs inte fixade högiso bra. Men D3 tog snabbt udden ur FF-dominansen och visade sig brusfriare än 5D.

Och idag ståtar Nikon med D3x som nog är världens bästa dslr i 24x36-formatet. Vid lägre iso anser jag dock att Sony A900 är lika bra p g a exakt AF och ett par dedicerade AF-gluggar från Zeiss.

Ändå tycker jag (inte för att jag är 5DMkII-ägare) att 5DMkII är den finaste kamera som tillverkats sett till prisvärdhet.

Men hugget som stucket. Nu sitter jag med många EF-gluggar och Canon gäller för mig, men hade jag fått börja från scratch igen så skulle jag haft svårt att välja. För ett par månader sedan skulle jag jag nog sagt Nikon, men kombinationen 5DMkII och 7D (om den håller vad den lovar) känns väldigt rätt. Däremot borde Canon göra något åt sina vidvinkelzoomar. OCH KAKTUS UTAN VASELIN PÅ ETT VISST STÄLLE TILL DEN KONSTRUKTÖR SOM DESIGNADE CANONS AF MICRO ADJUSTMENT!!!!

Ska bli intressant och se vad Mikael får fram för procentfakta.

Natti!!!!

Tack Lennart för denna långa men intressanta historie berättelse.
Men nu skulle jag vilja veta vilket macro objektiv du föredrar av dom du har i din kameraväska ?
Allså macro 1:1 objektiven.

Jag har själv Sigma 70 2.8an och är super nöjd förutom den konstiga anledningen att Sigma inte satte HSM på den när det är en EX.

Du har ju 105:an och Canon skulle vara intressant om du kan beskriva skillnaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar