Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Vi ska också komma ihåg att Canon tycks bredda 5D-serien till tre modeller, 5D - 5D S och 5D C.
Finns det tydliga tecken på att det kommer en 5D C?

Differentieringen du beskriver är rätt lik Sonys modelluppsättning.
A7 - 5D
A7R - 5D S
A7S - 5D C

De som klagar på att 5D IV är videohandikappad kanske får nåt de vill ha om det kommer en 5D C.
 
Tror också Canon kommer med en 5DC.

Känns som Canon med flit gjort filmfunktionerna ok i 5DIV, men inte mer, och att dom mest lagt till 4K för att en ny kamera idag utan 4K får svårt att sälja (personligen tror jag att min egna filmning med systemkamera skulle bli tekniskt bättre om jag hade riggar, anpassade objektiv, separat sökare, bättre mic mm än med 4K).

Lite lustigt ändå, 2009, när Canon hade dom här proffskamerorna/semipro:
1DMKIV (1.3x crop kameran för sport)
1DsIII (FF - långsamma högupplösta kameran för studio)
5DMKII (FF för oss amatörer, bra upplösning, inte lika bra AF som 1DsIII)

Sen när 1DX kom, sas det att Canon slog ihop 1D och 1Ds i en kamera, dom tog bort 1.3x crop och att proffsen nu skulle få allt dom drömt om i en kamera. Både studio och sportfotografer skulle kunna använda en kamera.
Och sen ha kvar den billigare 5D för semiproffs som ville ha FF.

Nu ser det ut att bli följande FF kameror:
6D billigaste FF alternativet för amatörer
5Ds långsam högupplöst studiokamera
5Ds R, för dom som vill ha ännu skarpare bilder och inte är rädd för moiré
1DXII för sportfotografen
5DC för videofilmaren
5DIV för den rike som kan tänka sig att ha näst bästa funktionerna från alla, i en kamera (näst bäst filmfunktion, näst bäst hastighet för sport, näst bäst upplösning).
SEX OLIKA FF KAMEROR....

Så, istället för att, som jag hoppats, gå till färre kameror som har allt i ett (en proffskamera, men hög upplösning, bra filmfunktion, snabb och en billigare FF för amatörer) går man nu mot inte mindre än 6 olika FF-kameror, där ingen har allt...
Trist utveckling tycker jag..

Klart det blir en grym kamera. Men för vem?
Landskapsfotografen/Studiofotografen kommer hellre vilja lägga 10" mindre på en högupplöst 5Ds
Sportfotografen den snabbare 1DXII
Fotografen som även vill kunna få grymma filmer väljer väl idag allt annat än Canon (eller köper en beg 5DII som jag trodde skulle sätta Canon högst upp på tronen för filming med systemkamera en lååång tid framåt).

Som sagt, 5DIV verkar vara en grym kamera, som är bättre på det mesta än den redan grymma 5DIII, men för det priset, vem riktar den sig mot??? Vilken kategori fotografer kommer att köpa den? Kanske dom som har pengar och vill ha en bra allroundkamera som andrahus?
 
Utmanarna med mindre sensorer flåsar måhända Nikon och Canon (och till viss del även Sony och Pentax) i nacken, men man kommer inte undan att sensorstorleken har betydelse, så för den som tycker att det är viktigt är inte småsensorkameror ett bra alternativ.

Eller ens en bra jämförelse...
 
2Vad gäller 3:an så är det säkerligen en fördel att kunna ställa in ett högre ISO-värde om den högre förstärkningen drar nytta av ett bättre signal/brus-förhållande. Annars inte.

Om det är viktigt att bilden blir skarp så får man ibland dra upp ISO rejält, nästan oavsett hur brusigt det blir.
 
Finns det tydliga tecken på att det kommer en 5D C?

Ja, men det kan ju också vara en 1D C Mark II, men det är mer logiskt med en 5D C.

Canon lät inte 1D Mark IV få ärva alla videofinesser från 1D C. De har också hållit inne med funktioner som zebra och peaking. Och varken 5D C eller 1D Mark II har 4K med hela sensorbredden, vilket Sony kan.

Differentieringen du beskriver är rätt lik Sonys modelluppsättning.
A7 - 5D
A7R - 5D S
A7S - 5D C

Tillverkarna studerar varandra noga och har tämligen exakt data på hur många ex av varje kameramodell och objektiv som konkurrenten säljer varje månad. De vet att RX100-serien säljer bra och plötsligt så ska alla göra entumskompakter.

Sen gör det ändå inte exakt lika av olika anledningar. Gamla modeller har också sin plats i strategierna. 5D Mark III ska säljas ett tag till och hamnar ju mellan 6D och 5D Mark IV. Sen kommer väl 6D Mark II ...

De som klagar på att 5D IV är videohandikappad kanske får nåt de vill ha om det kommer en 5D C.

Lite kan det väl ligga i kritiken. Canon kanske snålar för mycket på funktioner som zebra och peaking bara för att ge plats åt en 5D C. Det är trots allt bättre att konkurrera med sig själv än att lämna fältet öppet åt andra.
 
Som sagt, 5DIV verkar vara en grym kamera, som är bättre på det mesta än den redan grymma 5DIII, men för det priset, vem riktar den sig mot??? Vilken kategori fotografer kommer att köpa den? Kanske dom som har pengar och vill ha en bra allroundkamera som andrahus?

Utöver alla proffsfotografer som är prisokänsliga, så alla andra som kan sälja sin 5D MkIII för runt 15 tkr och som inte hänger upp sig på professionella videofunktioner?
 
Det höga priset kanske är ett skott i foten. Vi får väl se hur priset utvecklas.

Canon är inte ensamma om att höja priserna/marginalerna i takt med att volymerna sjunker. Nikon har också gjort detta som redan påpekats i tråden, och Sony väntas komma med ännu större prishöjningar/marginaler framåt hösten (den extremt lönsamma sensortillverkningen har skiljts ut, och ligger nu i eget separat bolag - nu behöver kameraavdelningen stå på egna fötter, och har pressen att öka sina vinstmarginaler för ett stabilt positivt bidrag till den hårt ansatta koncernen).

(For the record så använder jag systemkameror med 4/3-sensor, APS-C-sensor och småbildsensor).

Samma sak här. Alla format har sina poänger (med rätt matchande optik)!
 
Så, istället för att, som jag hoppats, gå till färre kameror som har allt i ett (en proffskamera, men hög upplösning, bra filmfunktion, snabb och en billigare FF för amatörer) går man nu mot inte mindre än 6 olika FF-kameror, där ingen har allt...
Trist utveckling tycker jag..
Vilken strategi tror du ger störst försäljning?
 
Om det är viktigt att bilden blir skarp så får man ibland dra upp ISO rejält, nästan oavsett hur brusigt det blir.
Jovisst, men frågan här är om det blir någon skillnad mot att ljusa upp bilden i efterbehandling (s.k. digital förstärkning) med en bild från föregångaren (5DS).
 
Jovisst, men frågan här är om det blir någon skillnad mot att ljusa upp bilden i efterbehandling (s.k. digital förstärkning) med en bild från föregångaren (5DS).

Frågan gällde skillnader i bildkvalitet. Att en bild blir skarp är en kvalitet. Det finns inte alltid tid att trixa med råpressning i efterhand.
 
Vilken strategi tror du ger störst försäljning?

Klart dom säljer mer/fler, men det är en tråkig utveckling som jag trodde Canon var på väg bort från, när dom lanserade 1DX.
Och klart dom sätter ett pris dom tror att folk är beredda att betala. Om dom ändå inte hinner tillverka kameror i samma takt som dom säljer, finns ingen anledning att ha ett lägre pris (om man inte är rädd för att tappa kunder, inte få nya kunder etc).
 
Vi har ju konstaterat att priset är exakt det samma som Canon hade när mk3 introducerades i USD räknat (källa dpreview). Alltså tycker jag det är fel att kritisera Canon för ett för högt pris. Att det svenska priset är högre beror på valutakurser och/eller svenska Canons prissättning, inte så mycket att orda om när vi diskuterar stora strategival för Canon.

Självklart säljer man fler kameror med ett lägre pris men det är inget självändamål. Sätt priset 9999 så säljer man en dj-vla massa kameror men det lär knappast ge någon vinst. Prissättning handlar om en balansgång. Ser vi på USD-priset kan jag inte se annat än att 5Dmk4 ligger rimligt till.

Jag tycker det är positivt att det finns olika varianter med småbildssensor, speciellt med 6D har ju Canon en modell som tilltalar entusiasten utan att tömma plånboken.

Att 5Dmk4 saknar en del finesser må vara sant men det är väl svårt att hitta en bättre allroundkamera på marknaden om man också väger in objektivutbud.

Den enda svagheten för mig är att det "bara" blev 7 fps, hade gärna sett 8-9. För sport gör det onekligen skillnad.
 
Frågan blir ju förstås för någon med en APS-C kamera i Canonfattning om denne skall gå över till FF. Har man många APS-C gluggar kan ju även systembyte vara aktuellt. Då har ju Nikon D750 för sport med en inte helt olik upplösning för mindre pengar. Vill man istället ha lite mer upplösning men ändå ha bra AF är ju D810 billigare för att inte tala om beg D800/810. Sedan finns ju Canons egna 5DIII som har lägre nypris (lite mer än hälften) och ett begpris som lär falla.

För de som tjänar pengar på sitt fotograferande och/eller har företag och därmed är momsbefriade och kan dra av för ny kamera är det kanske inget stort problem men 5D serien har ju sålts i tidigare itereringar till amatörer och jag undrar huruvida det svenska priset i varje fall begränsar köp denna gång.
 
Priset blev faktiskt avgörande för mig att jag skjuter på att köpa den, trots att jag har företag och kan dra momsen. Så jag valde att köpa en begagnad 5Ds r med momskvitto för 26 000 ink batterigrepp och ett extra batteri. För mig som fotar mycket bildbyråbilder och en del kommersiella jobb så har jag nytta av den högra upplösningen. Men jag kommer köpa 5D Mark IV, men det får bli till sommaren när priserna förhoppningsvis har gått ned lite.
 
Jag finner det uppseendeväckande att i USA är 5DsR dyrare än 5DmkIV medan det i Sverige är tvärt om.
 
Jag jobbar som fotograf i egen verksamhet

Kör just nu med 2 st 6D hus
Det en huset skaffade jag när jag gick från att vara hobbyfotograf till "avancerad hobbyfotograf" eller vad vi skall kalla det.
Så gick jag över från att vara hobbyfotograf till att bli yrkesfotograf och då skaffade jag hus nr 2. Jag jobbar ofta med 2 hus parallellt, 24-70 på det ena och 70-200 på det andra och då vill jag ha två hus som är identiska.

I takt med att jag fått fler uppdrag har kraven på att kunna leverera bilder höjts och jag har då börjat känna att jag håller på att växa ur mina 6D. Det jag önskar är i första hand bättre AF på rörliga motiv samt 2 fack för minneskort för att kunna köra raw+JPG på separata kort
I övrigt är jag väldigt nöjd med 6D, särskilt i svagt ljus och på ISO upp till 6.400

När jag bestämt mig för att uppgradera så har jag funderat på 1DX som skulle ge mig bättre AF ochförmodligen riktigt bra bilder

Jag har funderat år 1DX mk 2 men med tanke på att jag vill ha 2 hus tycker jag det blir för mycket

Jag har funderat på 5DSr men känner mig tveksam till om jag behöver 50 mp

Jag har såklart funderat på 5D 3 som egentligen har det jag idag saknar, dock lite frågetecken kring brus på 6.400 ISO som är viktigt för mig

Så jag tänkte att jag avvaktar 5D4 och ser vad den har att komma med, har lagt en förhandsbeställning
Priset blev 5-6.000 kr högre än vad jag hade hoppats på
Totalt sett verkar det dock vara en riktigt bra kamera som en 5D3 men lite bättre och lite vassare på allting. Jag tänker att det blir säkert en klar uppgradering från mina 6D. (Att vänta på 6D 2 kändes aldrig som något alternativ)

Att 5D4 har 30 mp tycker jag känns helt perfekt, jag gillar att kunna beskära bilden och nu kan jag fortsätta att göra det och ha fler pixlar kvar att jobba med jmf med 6D.

Så visst jag tycker att kameran är lite för dyr och på nåt sätt så tror jag att den kommer att vara värt det. Betalar självklart med företagets obeskattade pengar och lyfter momsen, privat hade jag aldrig betalat 40´ för en kamera.
 
Det finns naturligtvis kameror som är bättre på specifika användningsområden, men mångsidigheten förefaller åtminstone för mig vara ett väldigt starkt argument. För låt säga bröllop eller event finns det väl ingen kamera som är så välbalanserad i sin funktionsuppsättning?

Klart det finns en del iögonfallande kontigheter, att tex inte inludera tex focus peaking etc är ju bara ogint, å andra sidan är det väl med handen på hjärtat i viss mån en funktion som finns och används främst därför att AF i live view varit så sopigt historiskt, så frågan är hur många bröllopsfotografer som egentligen skukke föredra att använda pekskärm och dual af istället för att stå och glo på focus peaking och försöka följa brudparet med manuell fokus?

Som arbetsredskap måste den ju vara allt som mk iii är, och därutöver en hel del till?
 
Canon visar än en gång att de är ett stofilförtag och tror att det fortfarande går att begränsa mjukvaran. Totalt fail från canon och de har haft fyra år på sig.

ingen C-log ( sony har det i a6xxx och a7 serien)
Ingen 4k via HDMI (a7s,a7rii har det )
Ingen fullframe 4K ( a7rII gör det på en 1 år gammal kamera)
Ingen peaking, zebra eller andra videofunktioner som att kolla på en profil och spela in i en annan a7sii har det.
MPEG - de flesta har gett upp detta format för flera år sedan.


Talas om att Canon ev kommer att släppa en 5DC med dessa funktioner problemet är att sony har mer eller mindre alla funktioner i a6300, a7sII, a7rII och det för betydligt billigare.

Canon har gett upp video vad det gäller DSLR och det visas ganska tydligt med släpp av 5dMKIV.

Om man ska göra billig film idag är det inte 5D man väljer utan a7sII och det ser man tydligt om man öppnar ögonen.
 
Det är nog ingen som tvivlar på att tex Sony i många stycken ger mer videofunktionalitet, men hur utbrett, i antal, är det segmentet som tex finner C-log som en avgörande egenskap?

Det är inte ett försvar, men däremot kanske en trolig förklaring väl?

Säkert har fler 5D-användare önskat sig bättre dynamiskt omfång, mindre brus, bättre af, särskilt i live view, högre upplösning, högre bildhastighet, pekskärm, wifi osv. framför tex C-log.
 
Jag filmar nästan aldrig med min stillbildskamera (det låter ju till och med rätt självklart), så jag ser det inte som någon begränsning alls.

4K video är för mig helt meningslöst. Folk somnar lika snabbt till en sån film. Finns det däremot något intressant i filmen är full HD fullt tillräckligt (det låter ju självklart, det också).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.