Tror också Canon kommer med en 5DC.
Känns som Canon med flit gjort filmfunktionerna ok i 5DIV, men inte mer, och att dom mest lagt till 4K för att en ny kamera idag utan 4K får svårt att sälja (personligen tror jag att min egna filmning med systemkamera skulle bli tekniskt bättre om jag hade riggar, anpassade objektiv, separat sökare, bättre mic mm än med 4K).
Lite lustigt ändå, 2009, när Canon hade dom här proffskamerorna/semipro:
1DMKIV (1.3x crop kameran för sport)
1DsIII (FF - långsamma högupplösta kameran för studio)
5DMKII (FF för oss amatörer, bra upplösning, inte lika bra AF som 1DsIII)
Sen när 1DX kom, sas det att Canon slog ihop 1D och 1Ds i en kamera, dom tog bort 1.3x crop och att proffsen nu skulle få allt dom drömt om i en kamera. Både studio och sportfotografer skulle kunna använda en kamera.
Och sen ha kvar den billigare 5D för semiproffs som ville ha FF.
Nu ser det ut att bli följande FF kameror:
6D billigaste FF alternativet för amatörer
5Ds långsam högupplöst studiokamera
5Ds R, för dom som vill ha ännu skarpare bilder och inte är rädd för moiré
1DXII för sportfotografen
5DC för videofilmaren
5DIV för den rike som kan tänka sig att ha näst bästa funktionerna från alla, i en kamera (näst bäst filmfunktion, näst bäst hastighet för sport, näst bäst upplösning).
SEX OLIKA FF KAMEROR....
Så, istället för att, som jag hoppats, gå till färre kameror som har allt i ett (en proffskamera, men hög upplösning, bra filmfunktion, snabb och en billigare FF för amatörer) går man nu mot inte mindre än 6 olika FF-kameror, där ingen har allt...
Trist utveckling tycker jag..
Klart det blir en grym kamera. Men för vem?
Landskapsfotografen/Studiofotografen kommer hellre vilja lägga 10" mindre på en högupplöst 5Ds
Sportfotografen den snabbare 1DXII
Fotografen som även vill kunna få grymma filmer väljer väl idag allt annat än Canon (eller köper en beg 5DII som jag trodde skulle sätta Canon högst upp på tronen för filming med systemkamera en lååång tid framåt).
Som sagt, 5DIV verkar vara en grym kamera, som är bättre på det mesta än den redan grymma 5DIII, men för det priset, vem riktar den sig mot??? Vilken kategori fotografer kommer att köpa den? Kanske dom som har pengar och vill ha en bra allroundkamera som andrahus?