Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Lite grann funderar man allt över video delen, EOS 7D från 2009 har ju en riktigt bra videodel, har sett många bra filmsnuttar med den, den jämfördes med A77 från 2011, och var i vissa delar nästan bättre, men ganska så lika. Det lovade gott för kommande kameror, Canon kan så klart det märktes för 7 år sedan.
 
Canon visar än en gång att de är ett stofilförtag och tror att det fortfarande går att begränsa mjukvaran. Totalt fail från canon och de har haft fyra år på sig.

ingen C-log ( sony har det i a6xxx och a7 serien)
Ingen 4k via HDMI (a7s,a7rii har det )
Ingen fullframe 4K ( a7rII gör det på en 1 år gammal kamera)
Ingen peaking, zebra eller andra videofunktioner som att kolla på en profil och spela in i en annan a7sii har det.
MPEG - de flesta har gett upp detta format för flera år sedan.


Talas om att Canon ev kommer att släppa en 5DC med dessa funktioner problemet är att sony har mer eller mindre alla funktioner i a6300, a7sII, a7rII och det för betydligt billigare.

Canon har gett upp video vad det gäller DSLR och det visas ganska tydligt med släpp av 5dMKIV.

Om man ska göra billig film idag är det inte 5D man väljer utan a7sII och det ser man tydligt om man öppnar ögonen.

Inget av de räknar upp har någon som helst betydelse för mig - ärligt talat vet jag inte ens vad hälften av termerna står för! :) Jag är helt enkelt ointresserad av att göra billig video - jag vill kunna ta bra stillbilder med min kamera. Jag är nog inte ensam.

Först klagas det högljutt över att Canons kameror är värdelösa för att de har för dålig DR. Nu har man delvis löst detta och skillnaden minskat (trots att olyckskorparna sagt att det var tekniskt omöjligt med gammal sensorteknik). Då måste kritikerna hitta nya punkter att kritisera Canon för.

Jag tycker det är bra att ifrågasätta och och kritisera - men gör det i sansade ordalag. Att tillskriva ett företag epitet som "Stofil" känns inte speciellt relevant.

Den industriella världen är full av konservativa företag som överlevt, den är också full av konservativa företag som gått under. På samma sätt finns det vinnare och förlorare även bland de innovativa företagen. Det är inte givet att det företag som har den senaste teknologin är det mest livskraftiga och lönsamma.

Hur ser Sonys lönsamhet ut? Canons? Inte vet jag, men säkert någon som kan?
 
Inget av de räknar upp har någon som helst betydelse för mig - ärligt talat vet jag inte ens vad hälften av termerna står för! :) Jag är helt enkelt ointresserad av att göra billig video - jag vill kunna ta bra stillbilder med min kamera. Jag är nog inte ensam.

Först klagas det högljutt över att Canons kameror är värdelösa för att de har för dålig DR. Nu har man delvis löst detta och skillnaden minskat (trots att olyckskorparna sagt att det var tekniskt omöjligt med gammal sensorteknik). Då måste kritikerna hitta nya punkter att kritisera Canon för.

Jag tycker det är bra att ifrågasätta och och kritisera - men gör det i sansade ordalag. Att tillskriva ett företag epitet som "Stofil" känns inte speciellt relevant.

Den industriella världen är full av konservativa företag som överlevt, den är också full av konservativa företag som gått under. På samma sätt finns det vinnare och förlorare även bland de innovativa företagen. Det är inte givet att det företag som har den senaste teknologin är det mest livskraftiga och lönsamma.

Hur ser Sonys lönsamhet ut? Canons? Inte vet jag, men säkert någon som kan?

Helt enig

Det handlar ju om helheten, ungefär som i en relation, ett äktenskap.
Visst finns det andra märken som har vissa funktioner som är bättre än nya mk 4 men vilken kamera skulle totalt sett vara bättre just nu?
 
Inget av de räknar upp har någon som helst betydelse för mig - ärligt talat vet jag inte ens vad hälften av termerna står för! :) Jag är helt enkelt ointresserad av att göra billig video - jag vill kunna ta bra stillbilder med min kamera. Jag är nog inte ensam.

Först klagas det högljutt över att Canons kameror är värdelösa för att de har för dålig DR. Nu har man delvis löst detta och skillnaden minskat (trots att olyckskorparna sagt att det var tekniskt omöjligt med gammal sensorteknik). Då måste kritikerna hitta nya punkter att kritisera Canon för.

Jag tycker det är bra att ifrågasätta och och kritisera - men gör det i sansade ordalag. Att tillskriva ett företag epitet som "Stofil" känns inte speciellt relevant.

Den industriella världen är full av konservativa företag som överlevt, den är också full av konservativa företag som gått under. På samma sätt finns det vinnare och förlorare även bland de innovativa företagen. Det är inte givet att det företag som har den senaste teknologin är det mest livskraftiga och lönsamma.




Hur ser Sonys lönsamhet ut? Canons? Inte vet jag, men säkert någon som kan?


Ja men det vet du nog med stor säkerhet eller hur, Canon säljer mest kameror i hela världen och har gjort så sedan Hedenhös dagar. För inte så länge sedan när ett antal miljoner tidningsredaktioner hade fullt med fotografer i varje liten byhåla till världens största städer, så var det Canon som var i topp, här skulle jag aldrig ens försöka att räkna ut hur många objektiv som Canon fick sålda till varje redaktion, blixtrar, stativ, ja herregud vad enormt mycket pengar som måste ha genererat tillbaka. Så Canon bör veta vad kunden vill ha eller.
 
Nej, jag talade om lönsamhet. Den har jag noll koll på.

Jag och min kollega Martin Agfors har kommit fram till följande:

Canon har ovanligt sunda finanser och har på senare år valt att betala av alla sina lån. Nu satsar de sitt överskott på att köpa andra företag, som svenska Axis som är stora på övervakningskameror.

Nikon har haft problem med lönsamhet. De har satsat på att ta marknadsandelar. Det straffade sig när digitalkameraförsäljningen sjönk efter 2011. Nikon 1-serien verkar ha varit kostsam; i USA har försäljningen inte ens täckt reklamkostnaderna. Nu lanserar Nikon nya produkter som de tjänar bra på, som nya proffsobjektiv.

Sony tjänar mest pengar på kamerasensorer, varav systemkameror är en blygsam del. Nu verkar de ha tröttnat på att hela koncernen ska betala för TV-apparaternas enorma förluster. Därför ligger TV-apparaterna i ett nytt separat bolag. På kamerasidan tjänar Sony bra på RX100- och A7-serierna.

Panasonic verkar ha problem med många olika områden, men ingen direkt kris.

Olympus tjänar mycket pengar på medicins utrustning. OM-D-serien har blivit en succe. E-M5 var den första modellen som sålde bra till introduktionspris, vilket är viktigt för lönsamheten.

Fujifilm tjänar mest pengar på Instax-kamerorna. Men har flera andra lyckosamma avdelningar. X-serien är en framgång och säljs med hyfsad marginal, men framförallt så är Fujifilm den enda APS-C-tillverkaren som lyckas sälja mycket objektiv. Men Fujifilm är fortfarande för nischade för att nå de stora volymerna.
 
Hur bra videofunktionerna är spelar ingen roll för mig personligen. Har bara testat att det fungerar vid nyköp av kamera. Däremot spelar det roll för hur populär 5dmkiv blir totalt sett och vilket andrahandsvärde den kommer ha. 40000kr hade fungerat om både stillbildsfotografer och filmfolket gillat den. Nu blev det inte så. För strax över 30000kr så hade jag slagit till och jag tror många med mig som tycker att 5dmkiv är en bra kompromiss med lagom högupplöst sensor och troligen med bra dr och isoegenskaper. Nu är jag mycket tveksam. Det är väl i vilket fall som helst bäst att vänta och hoppas på lite trög försäljning och sänkt pris. Kanske inte så troligt men mina önskningar slog tillslut in angående specifikationerna så Jag drömmer nu vidare om ett prisras på 8-10000 inom ett år😃
 
Inget av de räknar upp har någon som helst betydelse för mig - ärligt talat vet jag inte ens vad hälften av termerna står för! :) Jag är helt enkelt ointresserad av att göra billig video - jag vill kunna ta bra stillbilder med min kamera. Jag är nog inte ensam.

Först klagas det högljutt över att Canons kameror är värdelösa för att de har för dålig DR. Nu har man delvis löst detta och skillnaden minskat (trots att olyckskorparna sagt att det var tekniskt omöjligt med gammal sensorteknik). Då måste kritikerna hitta nya punkter att kritisera Canon för.

Jag tycker det är bra att ifrågasätta och och kritisera - men gör det i sansade ordalag. Att tillskriva ett företag epitet som "Stofil" känns inte speciellt relevant.

Den industriella världen är full av konservativa företag som överlevt, den är också full av konservativa företag som gått under. På samma sätt finns det vinnare och förlorare även bland de innovativa företagen. Det är inte givet att det företag som har den senaste teknologin är det mest livskraftiga och lönsamma.

Hur ser Sonys lönsamhet ut? Canons? Inte vet jag, men säkert någon som kan?


Det är bara Jonas som driver sin personliga vendetta mot Canon.
Det brukar poppa upp varje gång Canon släpper nåt nytt.
 
Nu när det gått några dagar, och kameran fått sjunka in lite, så tar jag delvis tillbaks min kritik om att den är en tråkig medelväg och inte bäst på något (1DXII är snabbare, 5Ds mer högupplöst, 1DC eller efterföljare bättre för filmning och 6D mindre o lättare).

Kändes som den inte är bäst på något, utan näst bäst på allt. Vilket då egentligen är riktigt bra. En nästan perfekt allroundkamera, relativt lätt och säkert perfekt för Bröllopsfotografen.

Priset kan man alltid dividera om och generellt känns priserna vid lansering nästan alltid smärtsamt höga. Efter 6-12 månader när dom som verkligen vill ha den har köpt den, oavsett pris, brukar priset dala ner till en mer realistisk nivå.
 
... och framförallt bör vi kanske avvakta lite innan vi dömer. Det blir intressant att höra och se vad de första som verkligen har använt kameran en liten tid har att säga om bildkvalité, brusnivåer, DR, autofokus mm.

Har Adobe sagt något om när de kommer att släpa Camera Raw som stödjer 5dmkIV?
 
Oj va svårt med höga priser, A7RII ramlar in som jämförelse vad gäller prisbilden, vad gäller den så fick den snällt ta kritik för att vara alldeles för dyr. Fördel Canon kan vara att så många redan har objektiven ( reservation för STM och nya USM-objektiv kan behövas ) Nackdel generellt att dom flesta kameror är väldigt bra sedan flera år, se MKIII som är 4,5 år gammal, vad får man i marginalen. Canon kan stoppa in MKIII autofokus i en kommande 6DII eller ta från 80D, skall dom sälja den för 20K blir det halva priset, Nikons D750 6,5bps är ju nästan gratis i jämförelse och har överbetyg för sin fina autofokus, men mager videodel.

Är övertygad om att Canon har förfinat och putsat, så att den slår 6D på fingrarna vad gäller brus nivåer och liknande, Iso runt 20000 kommer nog att bli förvånade bra. 40 papp och man vänder sig till dom som redan har Canon så klart och dom är många, man byter in sin MKIII som är betald sedan länge, MkIII blir kameran som många kommer att rekommendera som första FF-köp för alla andra, snart 5 år men still going strong.
 
Lite grann funderar man allt över video delen, EOS 7D från 2009 har ju en riktigt bra videodel, har sett många bra filmsnuttar med den, den jämfördes med A77 från 2011, och var i vissa delar nästan bättre, men ganska så lika. Det lovade gott för kommande kameror, Canon kan så klart det märktes för 7 år sedan.
Den har inte ens 1920 x 1080 utan 1728 x 972. Det var först 5DIII som fick 1920 x 1080.
 
Den har inte ens 1920 x 1080 utan 1728 x 972. Det var först 5DIII som fick 1920 x 1080.

Huh? Både Canon 7D och Sony A77 körde full-hd, dvs 1920 x 1080. Och 5D Mk III var ändå inte först med den upplösningen, för det hade 5D Mk II sedan tidigare. Det var det som gjorde den så revolutionerande; full-hd med full frame. Det är också det sistnämnda som fortfarande gör dslr-kameror så attraktiva, eftersom de flesta videokameror inte har en så stor bildsensor som de utnyttjar så mycket av.


/ Kiwi
 
Huh? Både Canon 7D och Sony A77 körde full-hd, dvs 1920 x 1080. Och 5D Mk III var ändå inte först med den upplösningen, för det hade 5D Mk II sedan tidigare. Det var det som gjorde den så revolutionerande; full-hd med full frame. Det är också det sistnämnda som fortfarande gör dslr-kameror så attraktiva, eftersom de flesta videokameror inte har en så stor bildsensor som de utnyttjar så mycket av.


/ Kiwi
Först av Canon. 5DII ligger på 1880x1058 innan interpolering.
 
Den har inte ens 1920 x 1080 utan 1728 x 972. Det var först 5DIII som fick 1920 x 1080.

Kan så vara, mins inte just 1728 X 972 som verkar lite udda förstås, det är ju nära 1080 så skillnaden är inte så stor Kommer dock i håg att prokamerorna i G-serien var ovanligt sena med erbjuda full HD till sina kunder. Det var annars så att redan 1280 X 720 var faktiskt inte dåligt för vanliga vardags filmer, stor skillnad mot gamla superåtta och dubbelåtta som var populärt på gamla tiden.

Full HD är olika bra och inte alltid någon garanti bara för att det skrivs Full HD, hur som helst så tyckte jag att filmerna såg bra ut som 7D levererade. Canon hade mycket fina konsumentkameror för filmning ( digitala )- tror dom sålde bättre än Sonys varianter på den tiden, vann ofta över Sonys Handicam kameror vill jag minnas.

Hur som helst så var min mening att Canon har lång erfarenhet av fina filmkameror även Professionella modeller, men det är nog svårare än man kan tro att sy i hop stora FF-sensorer som skall leverera höga bildserier, klara av höga Iso, ha högt DR och samtidigt försöka läsa av hela sensorn vid filmning.

Du mins väl tankegångarna när MkII kom ( hur gammal är den nu )-den provades vid all möjlig avancerad filmning, fans mängder på Youtube av filmer med den med tilläggs utrustning, ansågs jätte bra för fotografen kunde också göra korta filminslag för TV, en mycket populär modell bland yrkesfolk, och den var 4000 kr billigare än Sony A900 som varken hade Live View eller filmmöjligheter, jättekonstigt att den fick ärva autofokussystem från gamla 20D visserligen förbättrad, den var snabb rent initialt när Foto testade den.

Canon var alltså före Sony vad gäller filmning och hästlängder före Nikon, så nog bör det finnas potential alltid.
 
Du räknar nog annorlunda än resten av nätet...


/ Kiwi
Så kan det förstås vara. Med 5D III slipper man nästan all aliasing och moiré jämfört med de övriga kamerorna från Canon där det kan vara påtagligt om man inte filmar i crop mode. Speciellt med en 6D. Men det beror på sensorupplösningen och nedskalningen. Canon valde rätt upplösning på 5D III.
 
Nu när det gått några dagar, och kameran fått sjunka in lite, så tar jag delvis tillbaks min kritik om att den är en tråkig medelväg och inte bäst på något (1DXII är snabbare, 5Ds mer högupplöst, 1DC eller efterföljare bättre för filmning och 6D mindre o lättare).

Kändes som den inte är bäst på något, utan näst bäst på allt. Vilket då egentligen är riktigt bra. En nästan perfekt allroundkamera, relativt lätt och säkert perfekt för Bröllopsfotografen.

Priset kan man alltid dividera om och generellt känns priserna vid lansering nästan alltid smärtsamt höga. Efter 6-12 månader när dom som verkligen vill ha den har köpt den, oavsett pris, brukar priset dala ner till en mer realistisk nivå.

Precis, jag tror oxå att den kommer att anses som tillräckligt bra på det mesta, allround med andra ord och även om vi som jobbar med att ta bilder på uppdrag kanske till viss del specialiserar oss inom något område så får man ändå vara beredd på att man kan få frågan inom ett annat område där man inte har jobbat så mycket, man behöver helt enkelt vara allround som fotograf för att slippa säga nej till sina kunder.

Mk 3 är ju oxå en väldigt allround kamera, mk 4 blir helt enkelt ännu vassare på alla områden, more of the same + några nya features

Samtidigt kommer säkert mk 3 att kunna fortsätta säljas ett bra tag för runt 20-23.000 kr och vara ett mycket bra alternativ för de pengarna.
 
Det verkar som den även har stöd för FTP-överföring via WiFi, vilket kan vara en otroligt bra funktion vid events etc om det nu stödjer kontinuerlig överföring
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.