Alve Henricson
Aktiv medlem
Magnus: kan man välja att se och ställa ISO genom att trycka på den lilla knappen vid avtryckaren (M-Fn)? Kan man där också ställa ISO i autoläge eller är man tvungen att gå via annan knapp för autoläge?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan man ha auto ISO i manuellt läste och samtidigt +/- kompensera?
Går det att ändra skärpan med tex en ipad eller liknande när man kör LiveView med Mark IV? För som jag förstått det, så går det att ändra skärpan med tex en iPad när man filmar med Canon 80D. Går detta att göra med wifi, liknande som CamRanger?
Jag är obeskrivligt nyfiken på hur dp-raw-filerna ser ut. Om någon har en sådan, helst innehållande en stor plan yta och ett par saker på olika avstånd, och kan tänka sig skicka till mig skulle jag bli mycket tacksam.Frustrerande tunn info om focus/bokeh shift ännu. bara hittat den här: https://www.youtube.com/watch?v=HcQ9MSRRvn4
Det videosnutten visar är imponerande men jag vill se mer! Har någon här hittat ett bra exempel än?
Så kom årets största besvikelse!!! Sur buffert, måttlig pixelhöjning (ca 13 % linjärt), den nya fokusjusteringsfunktionen som enligt uppgift bara fungerar vid långsammare tagning?, liten seriebildsökning, priset mm. Tror inte så jättemånga djur/fågelfotografer kommer att uppgradera till denna om man inte kommer använda de luftburna överföringsfunktionerna. Men den blir säkert populär bland journalister och tidningsfotografer (om det finns några kvar som vill ha en lättare 2:a kamera vid sidan av DXII. Väntar mer fakta om de nya funktionerna. Man vet ju inte hur väl de fungerar och kapacitet mm. Som prisjämförelse så kan man fortfarande få en ny 1DX för samma pris.
tro det eller ej men det funkar faktiskt även på 7D MK2..
Med tanke på hur många filmare som är besvikna frågar jag mig hur lång tid det dröjer innan en 5D C kommer. Det gamla ryktet tycks bli verklighet om jag får gissa.
För min del som inte filmar känns det ok med nuvarande specifikationer. Tror dock jag sällan kommer att spara bilder i storlek 60 mega.
(Kollade med Scandinavian och jag lär stå först i kön i Mölndal
Magnus, du har som har fotat med 5Ds r en del, hur stor skillnad tror du är i ren bildkvalitet mellan den och Mark IV?
Vet vi något om färgfiltret i 5D Mark IV? Tjockare, tunnare eller samma som 5D Mark III?
Några av de senare modellerna (5DS, 80D och 1DX Mark II) verkar ju ha fått bättre färgfilter (om man får tro DXOs siffror i alla fall - vad dom nu betyder i praktiken).