Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Magnus: kan man välja att se och ställa ISO genom att trycka på den lilla knappen vid avtryckaren (M-Fn)? Kan man där också ställa ISO i autoläge eller är man tvungen att gå via annan knapp för autoläge?
 
Går det att ändra skärpan med tex en ipad eller liknande när man kör LiveView med Mark IV? För som jag förstått det, så går det att ändra skärpan med tex en iPad när man filmar med Canon 80D. Går detta att göra med wifi, liknande som CamRanger?
 
Går det att ändra skärpan med tex en ipad eller liknande när man kör LiveView med Mark IV? För som jag förstått det, så går det att ändra skärpan med tex en iPad när man filmar med Canon 80D. Går detta att göra med wifi, liknande som CamRanger?

Ja, det tror jag. Canon har rätt lika wifi-funktioner i sina systemkameror och de kan styras med samma app, Camera Connect.

Det går också att styra kameran från en dator med USB-sladd eller wifi.
 
Besvikelse

Så kom årets största besvikelse!!! Sur buffert, måttlig pixelhöjning (ca 13 % linjärt), den nya fokusjusteringsfunktionen som enligt uppgift bara fungerar vid långsammare tagning?, liten seriebildsökning, priset mm. Tror inte så jättemånga djur/fågelfotografer kommer att uppgradera till denna om man inte kommer använda de luftburna överföringsfunktionerna. Men den blir säkert populär bland journalister och tidningsfotografer (om det finns några kvar;) som vill ha en lättare 2:a kamera vid sidan av DXII. Väntar mer fakta om de nya funktionerna. Man vet ju inte hur väl de fungerar och kapacitet mm. Som prisjämförelse så kan man fortfarande få en ny 1DX för samma pris.
 
Frustrerande tunn info om focus/bokeh shift ännu. bara hittat den här: https://www.youtube.com/watch?v=HcQ9MSRRvn4

Det videosnutten visar är imponerande men jag vill se mer! Har någon här hittat ett bra exempel än?
Jag är obeskrivligt nyfiken på hur dp-raw-filerna ser ut. Om någon har en sådan, helst innehållande en stor plan yta och ett par saker på olika avstånd, och kan tänka sig skicka till mig skulle jag bli mycket tacksam.

Det görs en hel del mätning av lens intrinsics på mitt jobb och vi är några som är nyfikna på om dp-raw skulle kunna snabba upp förloppet när det av olika skäl måste göras på typ arenor eller i parlamentsbyggnader.
 
Så kom årets största besvikelse!!! Sur buffert, måttlig pixelhöjning (ca 13 % linjärt), den nya fokusjusteringsfunktionen som enligt uppgift bara fungerar vid långsammare tagning?, liten seriebildsökning, priset mm. Tror inte så jättemånga djur/fågelfotografer kommer att uppgradera till denna om man inte kommer använda de luftburna överföringsfunktionerna. Men den blir säkert populär bland journalister och tidningsfotografer (om det finns några kvar;) som vill ha en lättare 2:a kamera vid sidan av DXII. Väntar mer fakta om de nya funktionerna. Man vet ju inte hur väl de fungerar och kapacitet mm. Som prisjämförelse så kan man fortfarande få en ny 1DX för samma pris.

Med tanke på hur mycket det snackats om dynamiskt omfång de senaste åren så borde bara en höjning av DR vara värt en del.

Pressfotografer sliter verkligen ut kameror, så de kan uppskatta att det finns en modernare modell när de måste byta.
 
5d c

Med tanke på hur många filmare som är besvikna frågar jag mig hur lång tid det dröjer innan en 5D C kommer. Det gamla ryktet tycks bli verklighet om jag får gissa.
För min del som inte filmar känns det ok med nuvarande specifikationer. Tror dock jag sällan kommer att spara bilder i storlek 60 mega.
(Kollade med Scandinavian och jag lär stå först i kön i Mölndal :)
 
Med tanke på hur många filmare som är besvikna frågar jag mig hur lång tid det dröjer innan en 5D C kommer. Det gamla ryktet tycks bli verklighet om jag får gissa.
För min del som inte filmar känns det ok med nuvarande specifikationer. Tror dock jag sällan kommer att spara bilder i storlek 60 mega.
(Kollade med Scandinavian och jag lär stå först i kön i Mölndal :)

Låter logiskt med en 5D C, ett svar på Sony A7S II. Kan tänka mig att den skulle kunna innehålla:

- 4K med hela sensorytan
- 4K RAW output via HDMI
- C-log
- Zebra
- Peaking
- Vridbar skärm
- Datakontakt för ljud mm
 
Magnus, du har som har fotat med 5Ds r en del, hur stor skillnad tror du är i ren bildkvalitet mellan den och Mark IV?

1. Jag tycker att det är små skillnader i detaljåtergivning mellan 5D Mark III och 5Ds. 5D Mark IV har ett tunnare lågpassfiler än 5D Mark III och borde hamna mellan 5D Mark III och 5Ds.

Så den skillnaden i detaljåtergivning (både upplösning och krispighet) man ser mellan 5Ds och 5DsR borde även finnas mellan 5D Mark IV och 5DsR.

2. 5D Mark IV är den tredje kamera från Canon med a/d-omvandlare på samma chip som sensorn. Det ger kortare signalvägar och tydligt större dynamiskt omfång. 1D X Mark II har mäts upp till 13,5 stegs dynamiskt omfång. 5Ds och 5DsR ligger ett steg under och 5D Mark III & 1D X nästan två steg under 1D X Mark II.

I praktiken innebär det större omfånget inte bara att det är lättare att återge skuggdetaljer utan också att det ser snyggare ut. Lägre brus och mindre missfärgning av de mörka detaljerna.

3. 5D Mark IV kan ställas in på högre ISO än 5DsR. Det innebär att man kan slippa rörelse- och skakningsoskärpa i svagt ljus. Det är också en aspekt av ren bildkvalitet.
 
Vet vi något om färgfiltret i 5D Mark IV? Tjockare, tunnare eller samma som 5D Mark III?

Några av de senare modellerna (5DS, 80D och 1DX Mark II) verkar ju ha fått bättre färgfilter (om man får tro DXOs siffror i alla fall - vad dom nu betyder i praktiken).
 
Vet vi något om färgfiltret i 5D Mark IV? Tjockare, tunnare eller samma som 5D Mark III?

Några av de senare modellerna (5DS, 80D och 1DX Mark II) verkar ju ha fått bättre färgfilter (om man får tro DXOs siffror i alla fall - vad dom nu betyder i praktiken).

Det är inget de lyfta fram vid presentationen. Det snackades mycket om tjockare färgfilter vid lanseringen av 5Ds/R av andra än Canon själva. Just nu verkar dxomark.com ha problem att visa detaljerad info, men min bild är att Canon vill hålla ungefär samma färgåtergivning mellan olika modeller.

Upplevelsen av färgerna påverkas även av det dynamiska omfånget. När omfånget sjunker upplevs bilden som råare.

80D och 1D Mark II är början på en ny sensorgeneration (on-chip a/d-converter) och har bättre signal/brus-förhållande och därmed större dynamiskt omfång. Antalet pixlar spelar också roll. Bara det faktum att 5Ds/R har fler pixlar än 5D Mark III ger större dynamiskt omfång. Observera att skillnaderna i dynamiskt omfång ibland bara finns vid lågt ISO.

Det finns också annat som påverkar färgerna. Canon finputsar på alla modeller. Exempelvis har inte 7D Mark II och 5Ds/R samma problem med bandning och missfärgning av mörka detaljer vid kraftig skugglyftning som 1D X och 5D Mark III har.
 

Bilagor

  • MF160825-IMG_2229.jpg
    MF160825-IMG_2229.jpg
    133.1 KB · Visningar: 54
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.