Alve Henricson
Aktiv medlem
Låter logiskt med en 5D C, ett svar på Sony A7S II.
Någon som vågar gissa när en sådan kamera kan tänkas komma? Någon som vågar gissa på när en 6D ii kan tänkas komma?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låter logiskt med en 5D C, ett svar på Sony A7S II.
Upplevelsen av färgerna påverkas även av det dynamiska omfånget. När omfånget sjunker upplevs bilden som råare.
80D och 1D Mark II är början på en ny sensorgeneration (on-chip a/d-converter) och har bättre signal/brus-förhållande och därmed större dynamiskt omfång. Antalet pixlar spelar också roll. Bara det faktum att 5Ds/R har fler pixlar än 5D Mark III ger större dynamiskt omfång. Observera att skillnaderna i dynamiskt omfång ibland bara finns vid lågt ISO.
Det finns också annat som påverkar färgerna. Canon finputsar på alla modeller. Exempelvis har inte 7D Mark II och 5Ds/R samma problem med bandning och missfärgning av mörka detaljer vid kraftig skugglyftning som 1D X och 5D Mark III har.
Någon som vågar gissa när en sådan kamera kan tänkas komma? Någon som vågar gissa på när en 6D ii kan tänkas komma?
1. Jag tycker att det är små skillnader i detaljåtergivning mellan 5D Mark III och 5Ds. 5D Mark IV har ett tunnare lågpassfiler än 5D Mark III och borde hamna mellan 5D Mark III och 5Ds.
Så den skillnaden i detaljåtergivning (både upplösning och krispighet) man ser mellan 5Ds och 5DsR borde även finnas mellan 5D Mark IV och 5DsR.
2. 5D Mark IV är den tredje kamera från Canon med a/d-omvandlare på samma chip som sensorn. Det ger kortare signalvägar och tydligt större dynamiskt omfång. 1D X Mark II har mäts upp till 13,5 stegs dynamiskt omfång. 5Ds och 5DsR ligger ett steg under och 5D Mark III & 1D X nästan två steg under 1D X Mark II.
I praktiken innebär det större omfånget inte bara att det är lättare att återge skuggdetaljer utan också att det ser snyggare ut. Lägre brus och mindre missfärgning av de mörka detaljerna.
3. 5D Mark IV kan ställas in på högre ISO än 5DsR. Det innebär att man kan slippa rörelse- och skakningsoskärpa i svagt ljus. Det är också en aspekt av ren bildkvalitet.
Det är inget de lyfta fram vid presentationen. Det snackades mycket om tjockare färgfilter vid lanseringen av 5Ds/R av andra än Canon själva. Just nu verkar dxomark.com ha problem att visa detaljerad info, men min bild är att Canon vill hålla ungefär samma färgåtergivning mellan olika modeller.
Upplevelsen av färgerna påverkas även av det dynamiska omfånget. När omfånget sjunker upplevs bilden som råare.
80D och 1D Mark II är början på en ny sensorgeneration (on-chip a/d-converter) och har bättre signal/brus-förhållande och därmed större dynamiskt omfång. Antalet pixlar spelar också roll. Bara det faktum att 5Ds/R har fler pixlar än 5D Mark III ger större dynamiskt omfång. Observera att skillnaderna i dynamiskt omfång ibland bara finns vid lågt ISO.
Det finns också annat som påverkar färgerna. Canon finputsar på alla modeller. Exempelvis har inte 7D Mark II och 5Ds/R samma problem med bandning och missfärgning av mörka detaljer vid kraftig skugglyftning som 1D X och 5D Mark III har.
5D MKII hade ju en sensor där bandningen var tydlig ganska snabbt. Själv upplevde jag inte att det var ett problem med 5D MKIII. Det inträffade bara på en handfull bilder.
Nu med 5ds r har jag nog inte ens sett någon bandning ännu.
Fast jag ser en skillnad mellan X-PRO2 och 5Ds r. Det vill säga en Sony sensor och Canons. Med Fuji kan jag öka på exponeringen ganska rejält i efterbehandlingen utan att bilden påverkas synbart. Den är väldigt tänjbar på något sätt. Med Canon börjar det gärna bli mer brus ganska snabbt.
Med den inzoomning man får vid 1:1 med 5Ds r så kan det se väldigt dramatiskt ut
Sony har de bästa och mest moderna tillverkningslinjerna för sensorer. Så även om Canon trollar med knäna kommer de inte runt det.
Nu är ett kamerasystem mer än bara en sensor. Det tas mängder av fantastiska bilder med Canonkameror varje dag.
Kanske har Canon själva nu påskyndat övergången till spegellöst.
Sedan är det väl så att det höga priset delvis beror på valutaförändringar. I dollar är det väl inte så stor skillnad mot mk3?
Jag antar att du syftar på introduktionspriset för 4,5 år sedan. Jag vet inte säkert, men jag har hört samma uppgift på annat håll.
Själv känner jag ungefär som för bilar. Jag har en BMW med 300 dieselhästar. Den accar ungefär som en Porsche med sina 600 Nm. Den toppar över 275 km/t. Något jag sällan kan utnyttja fullt ut.
Jag börjar betrakta mina kameror på ungefär på samma sätt. Det är inte de som begränsar mig.
Kommer en uppgradering från 5D MKIII ge fotografer bättre bilder. Jag är tveksam.
Jag blev själv besviken på steget från 5D MKIII till 5Ds r.
Nu är Hasselblad totalt utsålta med H6d och 100 MP och också D1X. Så bildkvalité säljer tydligen bra
Så vi får se vem av oss som kommer ha rätt.
Att marknaden förändras är uppenbart och samma framgång som mk3 kanske den inte blir. Filmning ägnar jag mig inte åt så det kan jag inte kommentera men i övrigt tycker jag det verkar vara precis som vanligt med Canon. En bra produkt blir lite bättre. Jag tycker det verkar vara precis som man kunde förvänta sig.
Ja, jag tänkte på introduktionspriset. Kollade på dpreview och det stämmer, 3499 USD för såväl mk3 som mk4. Det kan man inte klaga på.
Det höga priset kanske är ett skott i foten. Vi får väl se hur priset utvecklas.Med det höga priset för 5D MKIV undrar jag om inte Canon har skjutit sig i foten.
Det finns moderna kameror som X-T2 på marknaden som kan utmana en 5Ds r och en 5D MKIV. Dessa utmanare är kanske marginellt svagare på några punkter men de flåsar Canon och Nikon i nacken.
2. 5D Mark IV är den tredje kamera från Canon med a/d-omvandlare på samma chip som sensorn. Det ger kortare signalvägar och tydligt större dynamiskt omfång. 1D X Mark II har mäts upp till 13,5 stegs dynamiskt omfång. 5Ds och 5DsR ligger ett steg under och 5D Mark III & 1D X nästan två steg under 1D X Mark II.
I praktiken innebär det större omfånget inte bara att det är lättare att återge skuggdetaljer utan också att det ser snyggare ut. Lägre brus och mindre missfärgning av de mörka detaljerna.
3. 5D Mark IV kan ställas in på högre ISO än 5DsR. Det innebär att man kan slippa rörelse- och skakningsoskärpa i svagt ljus. Det är också en aspekt av ren bildkvalitet.