Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Samtidigt kommer säkert mk 3 att kunna fortsätta säljas ett bra tag för runt 20-23.000 kr och vara ett mycket bra alternativ för de pengarna.

En aspekt för befintliga Canon kunder är att det "höga" priset och de "små" förbättringarna faktiskt gör att man är rätt nöjd med det man har. Det är inget krav att byta och skulle man vilja byta så får man en hyfsad slant för sin begagnade.

Tänk om priset på mkIV var 27.000:-, 10 bilder per sekund, 40 mp och alla videofunktioner i världen - då hade man känt sig "tvungen" att uppgradera och ens gamla mk3 hade varit betydligt mer svårsåld.

Alla mynt har två sidor.

Jag har läst lite på fredmiranda.com och där uppmärksammas att mkIV faktiskt är lättare än sin föregångare och väger nästan samma som 6D. AF från 1D-serien ses också som en stor fördel.

Som sagt, skall bli väldigt intressant att se hur kameran levererar i verkligheten - så får man väl se om årets julklapp redan är fixad eller ej! :)
 
En aspekt för befintliga Canon kunder är att det "höga" priset och de "små" förbättringarna faktiskt gör att man är rätt nöjd med det man har. Det är inget krav att byta och skulle man vilja byta så får man en hyfsad slant för sin begagnade.

Tänk om priset på mkIV var 27.000:-, 10 bilder per sekund, 40 mp och alla videofunktioner i världen - då hade man känt sig "tvungen" att uppgradera och ens gamla mk3 hade varit betydligt mer svårsåld.

Alla mynt har två sidor.

Jag har läst lite på fredmiranda.com och där uppmärksammas att mkIV faktiskt är lättare än sin föregångare och väger nästan samma som 6D. AF från 1D-serien ses också som en stor fördel.

Som sagt, skall bli väldigt intressant att se hur kameran levererar i verkligheten - så får man väl se om årets julklapp redan är fixad eller ej! :)

Jag gissar att tillverkarna hela tiden balanserar hur mycket nytt och bättre nästa generation skall vara.
 
Hur då vad är det ?

Det är svaret på dina önskemål bland annat ;-)

Om kameran är anslutet till ett trådlöst nätverk så kan den kontinuerligt överföra tagna bilder till en ftp-server var som helst i världen. Det är en funktion som funnits i canons donglar och används av pressfotografer hela tiden, men deyt är en stor fördel, tycker jag, att ha det inbyggt.

Till skillnad från många applösningar så är det "push" istället för "pull"
 
En aspekt för befintliga Canon kunder är att det "höga" priset och de "små" förbättringarna faktiskt gör att man är rätt nöjd med det man har. Det är inget krav att byta och skulle man vilja byta så får man en hyfsad slant för sin begagnade.

Tänk om priset på mkIV var 27.000:-, 10 bilder per sekund, 40 mp och alla videofunktioner i världen - då hade man känt sig "tvungen" att uppgradera och ens gamla mk3 hade varit betydligt mer svårsåld.

Alla mynt har två sidor.

Jag hoppas dock verkligen inte att Canon har oss nuvarande ägare så mycket i åtanke, när de bestämmer sig för vilka finesser och priser nya produkter ska ha. Det är trevligt att ha ett bra andrahandsvärde på sina nuvarande ägodelar, men för deras och min egen skull så vill det till att man hela tiden höjer nivån – både för att ens krav ökar och för att förväntningarna också gör det.

Jag ägde 5D Mk II och sålde sedan den för att köpa Mk III. Men bytet upp från den till Mk IV känns långtifrån lika självklart. Förutom att priset är hiskeligt högt (och då köpte jag ändå trean från utlandet för att få den så snabbt som möjligt), så är specifikationerna långtifrån imponerande på videosidan. Det är som om utvecklingen stannat av. Och eftersom jag använder min nuvarande dslr till både foto och video, är detta en stor faktor att ta i beaktande.

Därför har jag börjat snegla åt Sony-hållet. Kanske deras A7S II. Hade det inte varit för att jag tvingas använda en adapter (för att slippa sälja mina många EF-objektiv) eller att deras kameror äter batterier till frukost (plus lite andra större och mindre saker), så hade jag nog hoppat från Canon-skutan om inte direkt, så inom en överskådlig framtid.

Bara en sådan sak som avsaknaden av Canon Log i filmläget... Varför, varför tog Canon beslutet att detta inte skulle vara med i fyran? Bara en av flera saker som gör att jag tvivlar på om Canon förstår vilken revolution de startade med tvåan och som de fortfarande skulle kunna leda, om bara deras beslut hade sett annorlunda ut.


/ Kiwi
 
Jag har läst lite på fredmiranda.com och där uppmärksammas att mkIV faktiskt är lättare än sin föregångare och väger nästan samma som 6D.

Vikt med batteri enligt Dpreview:
5D III - 950 g
5Ds - 930 g
5D IV - 890g
6D - 770g

Bara en sådan sak som avsaknaden av Canon Log i filmläget... Varför, varför tog Canon beslutet att detta inte skulle vara med i fyran?

Det är ännu mer märkligt att 1D X Mark II inte fick det, trots att den kameran i övrigt har nästan allt som 1D C har och lite till. Det har också tagits bort ett Super 35-läge. Förklaringen är antagligen att Canon vill reservera dessa funktioner för en 1D C Mark II eller 5D C.
 
Jag hoppas dock verkligen inte att Canon har oss nuvarande ägare så mycket i åtanke, när de bestämmer sig för vilka finesser och priser nya produkter ska ha. Det är trevligt att ha ett bra andrahandsvärde på sina nuvarande ägodelar, men för deras och min egen skull så vill det till att man hela tiden höjer nivån – både för att ens krav ökar och för att förväntningarna också gör det.

/ Kiwi

Håller med, försökte bara hitta lite ljuspunkter i den rätt så dystra bild som många målar upp! :)

När det gäller video - har förstått att det inte är på topp, men som sagt, vi är nog en hel del som inte bryr oss. Kan inte minnas när jag tog en filmsnutt senast.

För mig är tex AF vid F8 på alla fokuspunkterna intressant. Ibland kör jag konverter på mitt 100-400 och då är det lite surt att inte kunna använda alla fokuspunkter. Överhuvudtaget så är för mig AF-prestanda bland det viktigaste och där var mk3 suverän och allt pekar på att mkIV blir ännu bättre.

Om DR är bättre och brusprestanda något bättre så räcker det för att jag skall vara intresserad.
 
Håller med, försökte bara hitta lite ljuspunkter i den rätt så dystra bild som många målar upp! :)

När det gäller video - har förstått att det inte är på topp, men som sagt, vi är nog en hel del som inte bryr oss. Kan inte minnas när jag tog en filmsnutt senast.

För mig är tex AF vid F8 på alla fokuspunkterna intressant. Ibland kör jag konverter på mitt 100-400 och då är det lite surt att inte kunna använda alla fokuspunkter. Överhuvudtaget så är för mig AF-prestanda bland det viktigaste och där var mk3 suverän och allt pekar på att mkIV blir ännu bättre.

Om DR är bättre och brusprestanda något bättre så räcker det för att jag skall vara intresserad.

Håller med, AF, DR och brus är väldigt positivt om det förbättrats och det lär det ju ha gjort.
FPS är oftast inte SÅ viktigt för mig, har tillräckligt med bilder ändå att gå igenom!

Frågar igen, vilken annan kamera är just nu totalt sett bättre än 5D 4?
 
Frågar igen, vilken annan kamera är just nu totalt sett bättre än 5D 4?

En omöjlig fråga att besvara. Sett till de flesta specifikationer utom främst vikt, storlek och pris är 1D X Mark II bättre.

Nu när den digitalboomen är över så är tillverkningskapacitet inte längre en lika stor flaskhals. Därför kan tillverkarna bredda utbudet. Canon ser ut att gå från en småbildskamera utan vertikalgrepp till fyra. Sony har tre. Nikon har också fyra. Vilken modell som då passar en bäst blir individuellt.

Canon 5D Mark IV verkar vara ett starkt kort som stillbildsfotografering, även om Nikon har en ännu bättre AF-modul och Sony kanske har en bättre sensor. Men för många hobbyfotografer kanske 6D Mark II blir fullt tillräckligt bra.
 
Frågar igen, vilken annan kamera är just nu totalt sett bättre än 5D 4?

Som allround, troligtvis ingen (bortsett från 1DXII om man tycker vikten är ok). Sen är ju mycket hur man upplever och använder kameran. Men om jag var en specifik nishad fotograf inom ett visst område finns det andra jag skulle välja:
- sportfotograf: 1DXII
- studio: 5Ds
- landskapsfotograf: 5Ds R
- amatören som vill ha FF: 6D
- filmfotografen: beg 1DC
- fågelfotografen: 7DII

Men för tex Bröllopsfotografen eller 2:a kanera för proffset, eller allroundkamera finns nog ingen bättre Canon.

Om jag själv hade obegränsat med pengar skulle jag köpa en 1DXII och sen vela mellan en 5DIV och en 5Ds R som andra kamera.
 
En omöjlig fråga att besvara. Sett till de flesta specifikationer utom främst vikt, storlek och pris är 1D X Mark II bättre.

Nu när den digitalboomen är över så är tillverkningskapacitet inte längre en lika stor flaskhals. Därför kan tillverkarna bredda utbudet. Canon ser ut att gå från en småbildskamera utan vertikalgrepp till fyra. Sony har tre. Nikon har också fyra. Vilken modell som då passar en bäst blir individuellt.

Canon 5D Mark IV verkar vara ett starkt kort som stillbildsfotografering, även om Nikon har en ännu bättre AF-modul och Sony kanske har en bättre sensor. Men för många hobbyfotografer kanske 6D Mark II blir fullt tillräckligt bra.

Jo det förstår jag att frågan inte är enkel att besvara, beror ju på vad man prioriterar, finns kameror med fler MP eller fler fps osv men vilken är dess främsta konkurrent då, Nikon 810 kanske?
 
Är det inte en väldigt intressant nyhet att man kan finjustera fokusen i efterhand?
(Eller är det bara jag som ibland brukar klanta mig vid porträttfoto och få fokusen en aning fel? :) )

Hade varit intressant att se fler exempel på hur mycket man kan justera, t.ex. att fokus inte riktigt hamnat på ögonen.
 
Är det inte en väldigt intressant nyhet att man kan finjustera fokusen i efterhand?
(Eller är det bara jag som ibland brukar klanta mig vid porträttfoto och få fokusen en aning fel? :) )

Det är en sak som jag ska undersöka när jag får testa kameran ordentligt.

Den alternativa metoden är att köra med snabb serietagning. Alltid är det någon bild som blir bra :)
 
Funktionen dual pixel raw verkar spännande men inte så länge stöd saknas i LR och PS. Är det ens något Adobe kommer lägga krut på?
 
Jag tycker nog att iv har en massa funktioner som jag skulle vilja ha i en kamera men samtidigt så tycker jag att den ligger för högt i pris för mig så jag kommer inte att köpa den.
Är det någons som har gjort en jämförelse med 1D X för en begagnad sådan ligger nog mer i pris om min 5D III skulle lägga av.
 
Jag filmar nästan aldrig med min stillbildskamera (det låter ju till och med rätt självklart), så jag ser det inte som någon begränsning alls.

4K video är för mig helt meningslöst. Folk somnar lika snabbt till en sån film. Finns det däremot något intressant i filmen är full HD fullt tillräckligt (det låter ju självklart, det också).

Håller med. Förstår inte 4K hypen bland konsumenter. Till och med 720p räcker långt på en TV i normal storlek.
(kommer att tänka på experternas blindtest på en 42" när 1080p kom. På normalt avstånd hade de ingen chans att se skillnad på 720p och 1080p)

Men det är klart - om man behöver croppa så kan ju extra pixlar vara trevligt.
 
Fokusering

Det är en sak som jag ska undersöka när jag får testa kameran ordentligt.

Den alternativa metoden är att köra med snabb serietagning. Alltid är det någon bild som blir bra :)
Det finns även kameror som har "focus bracketing", dvs de tar en serie bilder och flyttar fokus en liten aning mellan varje bild. Kanske t.o.m. finns i EOS 5D IV? Det är ju till allra största delen en mjukvarufiness.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.