Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Det där SD-kortet har alltså "en lägsta skrivhastighet på 30MB/s". Jag är rätt säker på att det "ålderdomliga" CF-kortet är mycket snabbare än så.

Om man tittar på cameramemoryspeed.com så ligger kortets skrivhastighet någonstans på 80-90 MB/s i kortläsare. Det är inte bättre än vad det UHS-I-kort jag har i min kamera presterar. Det verkar till och med vara ytterst lite långsammare. Därmed inte sagt att det inte finns snabbare UHS-II-kort, för det gör det, men då lär priset gå upp.
 
Knapp för vitbalans

Mycket om minneskort i den här tråden ... :) Inflikar med ett annat ämne:
På Canons kameror är man tvungen att ta en bild på ett vitt eller ett grått föremål och sedan programmera kameran för att ställa in egen vitbalansen efter den bilden.
På filmkameror jag arbetat med räckte det med att trycka på en knapp samtidigt som man riktade kameran mot vitt för att ställa vitbalansen. Inget extra krångel med extra knapptryckningar behövdes på filmkameror jag använt.
Finns samma enkla funktion hos andra kameratillverkare? Skulle en sådan funktion uppskattas av andra än mig?
Alltså: man ställer in vitbalans på "egen inställning” och trycker på en knapp, klart, inga extra knapptryckningar.
 
Om man tittar på cameramemoryspeed.com så ligger kortets skrivhastighet någonstans på 80-90 MB/s i kortläsare. Det är inte bättre än vad det UHS-I-kort jag har i min kamera presterar. Det verkar till och med vara ytterst lite långsammare. Därmed inte sagt att det inte finns snabbare UHS-II-kort, för det gör det, men då lär priset gå upp.

Det gäller ju att dom testar UHS-II korten i en kamera som stöder det med

Kika på tester av Nikon D500 som stöder UHS-II
Nikon D500 som har SD UHS-II klarar 164 mb/s
 
Stämmer det att Canon inte lyckats göra hårdvara som nedsamplar video så som a7rii lyckats göra för 1 år sedan så är det inte bra.


"
It’s extremely unlikely the full frame Canon sensor will be able to do the same thing as there’s simply no precedent for it in the range. Canon’s flagship 1D X Mark II can’t even read out a 20MP full frame image for video"

"So we are likely looking at roughly a 1.7x crop from the 5D Mark IV and closer to 2x crop Micro Four Thirds.
http://www.eoshd.com/2016/08/depth-look-video-specs-canon-5d-mark-iv/
"
 
Stämmer det att Canon inte lyckats göra hårdvara som nedsamplar video så som a7rii lyckats göra för 1 år sedan så är det inte bra.


"
It’s extremely unlikely the full frame Canon sensor will be able to do the same thing as there’s simply no precedent for it in the range. Canon’s flagship 1D X Mark II can’t even read out a 20MP full frame image for video"

"So we are likely looking at roughly a 1.7x crop from the 5D Mark IV and closer to 2x crop Micro Four Thirds.
http://www.eoshd.com/2016/08/depth-look-video-specs-canon-5d-mark-iv/
"
Det vore himla synd om det är så att det blir en croppad 4K. 5DIII var väl Canons första kamera där hela sensorns storlek användes för 1920x1280. Alla de andra kamerorna använder lägre upplösning så som 7D och dess 1728px.
 
Det är lättare att ha sönder kontaktpinnarna för CF än SD ...

Jag har hört talas om betydligt fler som råkat ut för trasiga SD-kort än CF dock (utstlitna kontakter). Det är ytterst ovanligt att pinnarna går sönder om man är ens det minsta försiktig.
 
Jag har hört talas om betydligt fler som råkat ut för trasiga SD-kort än CF dock (utstlitna kontakter). Det är ytterst ovanligt att pinnarna går sönder om man är ens det minsta försiktig.

Min pappa fick det problemet en gång i hans Canon (men jag lyckades försiktigt att bända tillbaka den böjda pinnen, och fungerade OK sedan - sa till honom att efter det vara extra försiktig och varsam).
 
Jag har hört talas om betydligt fler som råkat ut för trasiga SD-kort än CF dock (utstlitna kontakter). Det är ytterst ovanligt att pinnarna går sönder om man är ens det minsta försiktig.

Så länge det inte finns någon statistik och källa så är det väl rätt ointressant. Det kan vara så att du känner flera med SD-kort eller att inte är statistiskt signifikant urval.


Det vi kan konstatera är att:
SD-kort är mindre än CF
CF- har nått sin maxhastighet, både vad det gäller interfacet och kort (nästan)
CF - kommer minska och det gör att priserna blir dyrare i förhållande till andra lagringsmedia.
De snabbaste SD-korten är nästan dubbelt så snabba som de snabbaste CF, idag.


Tycker hur som helst det finns intressanta saler med nya den ryktade kameran men jag hoppas ca on har:
Förbättrat videoklvaliten den sög verkligen på 5dmkIii
Dual pixel verkar intressant ( det har gått redan med magic lanternin)
Autofokusen har rätt begränsat område på bildytan.
Inbyggd bildstabilisering (snälla) Sony har haft detta i år
Lägg till videofunktioner, zebra , peaking, ljud xlr, osv
Skippa egna programmen som suger och gör som Sony de har capture one som defaultprogram och lägg utveckligen. På annat.
 
Inbyggd bildstabilisering (snälla) Sony har haft detta i år

Även Pentax har det på K1 (och sedan läge på sina APS-C DSLR:er).

Dock så har inte alla Sony det. Är oftast betydligt svårare att få till det tekniskt lika effektiv på småbildssensorer (och större) än det är för mindre sensorer (som tex M4/3 som Olympus kör på sin ledande IBIS).

Dock så kan det ändå vara intressant att ha (speciellt på mer vidvinkliga fasta objektiv). Så är det inte några större nackdelar i vikt, volym eller kostnad så hade även jag gärna sett det på både Canons och Nikons hus.

(Håller också med om många av dina andra punkter.)
 
Även Pentax har det på K1 (och sedan läge på sina APS-C DSLR:er).

Dock så har inte alla Sony det. Är oftast betydligt svårare att få till det tekniskt lika effektiv på småbildssensorer (och större) än det är för mindre sensorer (som tex M4/3 som Olympus kör på sin ledande IBIS).

Dock så kan det ändå vara intressant att ha (speciellt på mer vidvinkliga fasta objektiv). Så är det inte några större nackdelar i vikt, volym eller kostnad så hade även jag gärna sett det på både Canons och Nikons hus.

(Håller också med om många av dina andra punkter.)

Det är möjligt att det är svårt men a7rii har det i betydligt mindre hus. Men det kanske är Canons IDE-interface+elektronik+CF-läsare som tar upp hela kameran :)

Hur som det klagas ofta på Sony att objektiv är dyrt men om man räknar in att man får stabilisering på alla objektiv så är det helt platsöligt inte alls dyrt.
 
Nu är detta en Canon-tråd, men så här är Panasonic syn på bildstabilisering.

De menar att för vidvinklar är inbyggd stabilisering effektivast, men för normal och tele är det effektivast med inbyggd i objektivet. Därför har de nu börjat kombinera dessa två tekniker och kallar det Dual IS.
 

Bilagor

  • MF160229-DSC00156-800.jpg
    MF160229-DSC00156-800.jpg
    110.3 KB · Visningar: 40
  • MF160229-DSC00155-800.jpg
    MF160229-DSC00155-800.jpg
    114.2 KB · Visningar: 35
Skippa egna programmen som suger och gör som Sony de har capture one som defaultprogram och lägg utveckligen. På annat.

Jag håller med om att DPP inte är någon höjdare, men det är inte Capture One som följer med Sonykamerorna, utan ett eget (dåligt) program. Däremot går det att köpa Capture One rätt så billigt i en version som bara fungerar med Sonys råformat. Detta har dock mycket lite med Canon att göra ;)
 
Jag håller med om att DPP inte är någon höjdare, men det är inte Capture One som följer med Sonykamerorna, utan ett eget (dåligt) program. Däremot går det att köpa Capture One rätt så billigt i en version som bara fungerar med Sonys råformat. Detta har dock mycket lite med Canon att göra ;)

Det finns även en gratisvariant:
https://www.phaseone.com/en/Products/Software/Capture-One-for-Sony/Sony-Express.aspx

Sedan kan man ju köpa en Pro-version som bara fungerar med Sony för en mindre peng också, vilket väl var vad du syftade på. Kopplingen till Canon är dock som påpekat liten...
 
Det är möjligt att det är svårt men a7rii har det i betydligt mindre hus. Men det kanske är Canons IDE-interface+elektronik+CF-läsare som tar upp hela kameran :)

Börjar bli lite OT för tråden, men själv så är jag inte enbart förtjust i den nya II-generation av A7-familjen. Tycker att de redan blivit för stora och för tunga jämfört med I-generationen. Föredrar rent ergonomiskt den första A7-serien (förutom avtryckaren som sitter bättre till på II-serien).

Hur som det klagas ofta på Sony att objektiv är dyrt men om man räknar in att man får stabilisering på alla objektiv så är det helt platsöligt inte alls dyrt.

Vet inte. Tycker Sonys optiska stabilisering faktiskt fungerar rätt OK i deras flesta objektiv (IBIS tycker jag dock är långt ifrån så effektivt hos Sony som deras OSS, och inte heller jämfört med IBIS hos andra tillverkarere, som tex hos Olympus bästa kamerahus).

Det är mest på den rent optiska sidan som jag inte tycker att de alltid presterar så väl i vissa fall, och i andra fall inte tillräckligt väl för att motivera sitt höga pris jämfört med många konkurrenter.

För att återgå lite mer till Canon, så tycker jag att de faktiskt ofta har ibland den mest prisvärda optiken i relation till prestandan de har. Skall bli intressant att se hur väl nya 5D mkIV kommer att fortsätta att kapitalisera på deras mycket goda och ofta klassledande utbud av objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.