Annons

Canon Eos 5D Mark IV

STORT tack! Detta borde jag kommit ihåg från när jag programmerade 7an. Att man kan ställa in kameran så att man kan välja startpunkt för autofokus när alla punkter är aktiverade. Denna funktion är mycket användbar för rörliga motiv.

Allt blir bättre!!! :) Känner mig ganska nöjd och förhoppningsfull nu. 5D4 kanske kommer att få ersätta min 7D2 trots allt ;)

Har inte 5D4 som 5D3 färdiga så kallade CASE en 6-7 st och som då skall passa för olika autofokus ändamål, varje CASE har väl sina egna finjusteringar också, Nilsson på Foto provade sig fram till en passande för flygande fågel, och det var väldigt bra med 5D3, han tyckte dock att Canon kunnat varit tydligare med vilket CASE som passade bäst för fågel.

Har inte 5D4 som 5D3 färdiga så kallade CASE en 6-7 st och som då skall passa för olika autofokus ändamål .............. bäst för fågel.

I stället för att använda Case-lägen föreslår jag att man lägger till en ny flik i egen meny som man kallar till exempel Autofokus. Dit flyttar man följande:
Skärpeföljning känslighet
Accel/bromsa följning
Autobyte AF-pkt
Al servo 1:a bild prio
Al servo 2:a bild prio
På så vis har man större kontroll över läget än att bara följa andras förinställningar.

Några bilder på höga ISO: 32 000; 12 800; 6400; 3200.

Bilagor

• 6C9A0185-Pano.jpg
    6C9A0185-Pano.jpg
    100.4 KB · Visningar: 252
  • 6C9A0199.jpg
    6C9A0199.jpg
    193 KB · Visningar: 205
  • 6C9A0220.jpg
    6C9A0220.jpg
    178.4 KB · Visningar: 208
  • 6C9A0282.jpg
    6C9A0282.jpg
    170.6 KB · Visningar: 194
Bilder på höga ISO från MkIV ser bättre ut än från MkIII i samma situation. ISO 32000 ser helt OK för mig.

MKIV har så många anpassningsbara knappar och kombinationer (knapp+ratt) och nu tom pekskärm, så jag undrar om ni ofta använder C1-C3 funktioner? Vad kan ni tänka er att programmera där på en MkIV?

MKIV har så många anpassningsbara knappar och kombinationer (knapp+ratt) och nu tom pekskärm, så jag undrar om ni ofta använder C1-C3 funktioner? Vad kan ni tänka er att programmera där på en MkIV?

Jag brukar ha ett C-läge inställt för fotografering med stativ. Det är ju så många variabler man vill ändra på då. Spegeluppfällning, One shot, tidutlösare, ISO 100, M-läge osv.

Bilder på höga ISO från MkIV ser bättre ut än från MkIII i samma situation. ISO 32000 ser helt OK för mig.

Ett för video (M, neutral picture style, 1/50s, f/2, auto iso)
Ett för porträtt med upplättningsblixt (Av, f/1.4, -1 1/3 FEC)
Ett för porträtt med blixt som huvudljus (Av, f/1.4, +2FEC, -1EC)
Ett för människor i rörelse (Tv, 1/125s, +2/3EC)
...

Det är mycket snabbare att vrida en ratt till rätt läge än att kontrollera halvdussinet inställningar, oavsett hur mycket touchscreen du har.

Har fått hem min mk IV nu, inte hunnit göra något jobb med den ännu utan bara testat litet smått och börjat lära känna den, menyer osv.
Råkade sätta på första bästa lins som var Tamrons nya 85/1,8 när jag tar bilder med den uppstår denna ring på bilderna, inte på alla bilder utan på en del som det verkar slumpvis
har inte provat med alla andra linser jag har men iaf med några Canon och en Sigma 50/1,4 där får jag inte ringen, skumt eller?

I övrigt så känns kameran väldigt bra som ett första intryck

Bilagor

• 920A0003.jpg
    920A0003.jpg
    58.4 KB · Visningar: 91
Har fått hem min mk IV nu, inte hunnit göra något jobb med den ännu utan bara testat litet smått och börjat lära känna den, menyer osv.
Råkade sätta på första bästa lins som var Tamrons nya 85/1,8 när jag tar bilder med den uppstår denna ring på bilderna, inte på alla bilder utan på en del som det verkar slumpvis
har inte provat med alla andra linser jag har men iaf med några Canon och en Sigma 50/1,4 där får jag inte ringen, skumt eller?

I övrigt så känns kameran väldigt bra som ett första intryck

De där ringfenomenen har med kamerans inbyggda lens corrections att göra. Stäng av det när du kör med Tamron så skall det försvinna. Vad gillar du annars mest med kameran så här långt? :)

De där ringfenomenen har med kamerans inbyggda lens corrections att göra. Stäng av det när du kör med Tamron så skall det försvinna. Vad gillar du annars mest med kameran så här långt? :)

aha ok tack

själva handhavandet känns bättre än 6D (har ej testat 5D 3) kan ännu inte sätta fingret på vad det är men den känns ännu mer som ett arbetsredskap än vad 6D gör, till saken skall sägas att jag är väldigt nöjd med 6D

touchscreen känns väldigt bra även om jag inte ännu riktigt kommit in i det utan använder de vanliga hjulen oxå

själva displayen har ju bättre upplösning och blir på det sättet tydligare, bildrena känns därmed också skarpare iim bättre skärm

AF har jag bara kikat igenom lite, där finns ju en hel del inställningar att göra vilket är bra då AF är en viktig orsak för mej att byta från 6D

möjligtvis kan man säga att den här kameran är lite mer komplicerad att använda pga att den har så många fler olika menyval, jag har relativt bra koll på menyerna i 6D och rör mig ganska snabbt och smidigt mellan dem, nu får jag lära och och lära nytt, fast i princip är den ändå väldigt lik i sitt grundupplägg

att den har +/- när man kör M och auto ISO är den stor fördel för mej vilket jag saknat

som sagt för tidigt att egentligen göra någon annat uttalande mer än att första intrycket känns bra, så bra att jag, ikväll faktiskt beställde en till från Scandinavian Photo. Jag jobbar ju ofta med 2 hus parallellt 24-70/2,8 + 70-200/2,8 och då vill jag ha två identiska hus för att snabbt o smidigt kunna växla mellan husen, känns också bra att med två identiska hus så har jag sas två "första kameror" och ingen "andra kamera" utan båda husen är likvärdiga i prestanda. Skulle ett hus haverera så klarar jag ju mig hjälpligt på ett hus med 2 objektiv. Mina två 6D kommer jag nog att sälja av så fort LR, Bridge och C1 kan hantera rawfilerna från nya kameran.

jag tänker att det dröjer väl minst 3-4 år innan Canon kommer med 5D mk 5 och utslaget på de åren så känns ändå den här investeringen vettig för min del.

många av mina fotouppdrag klarar 6D av alldeles utmärkt bland de mer krävande uppdragen så har jag ett träningskonvent inplanerat 1 okt samt ett kvällsevent/gala på Berns den 7 okt så det blir väl första tillfällena som jag verkligen får testa kameran ordentligt och sen blir det antagligen en hel del träningsevent under den fortsatta hösten där kameran också kommer att få bekänna färg, det skall bli spännande att se hur AF hänger med på rörliga motiv i svagt eller svårt ljus.

STORT tack! Detta borde jag kommit ihåg från när jag programmerade 7an. Att man kan ställa in kameran så att man kan välja startpunkt för autofokus när alla punkter är aktiverade. Denna funktion är mycket användbar för rörliga motiv.

Allt blir bättre!!! :) Känner mig ganska nöjd och förhoppningsfull nu. 5D4 kanske kommer att få ersätta min 7D2 trots allt ;)
Jag har letat men inte hittar var du hittade detta. Vilken sida i manualen står det på?

Mark 4 ska visst vara bättre vädertätad, likartad som 7D Mark 2.
Är den i nivå som 1DX 2 eller hur står den sig om man jämför...
Någon som vet?
Mvh Johan

Mark 4 ska visst vara bättre vädertätad, likartad som 7D Mark 2.
Är den i nivå som 1DX 2 eller hur står den sig om man jämför...
Någon som vet?
Mvh Johan

Enligt beskrivning jag tagit del av ska den ha den bästa vädertätningen i 5D-serien. Det säger i och för sig inte så mycket men man kan utgå från att den är bra. Viktigt är att också välja objektiv med tätning. De ska ha en gummiläpp längs med bajonettringen.

(Har ännu inte vågat hålla kameran under en vattenstråle ...)

Även gamla 7D sades vara vädertätad...

Hur som helst, trevligt med stereoskopbilderna man kan få ut från 5DIV och dess sensor.

Min 7D, gamla modellen, med EF 24-105L klarade ett riktigt busväder. men allt kan ju göras bättre. En graderad norm, som för elmaterial vore önskvärt för att kunna bedöma vad kameran kan förväntas tåla. Men vädertätad är ju inte detsamma som vattentät.

Men i menyn: AF, flik 4, Initial AF. Välj Initial () AF-punkt vald.
Fast det där handlar inte om att välja startpunkt för Servo AF i en viss konfiguration av AF-punkter, utan om att överföra ett val av AF-punkt från exempelvis en ensam AF-punkt till när man använder alla punkterna.

Åtminstone är det så på 1DX (där funktionen infördes), och det är nog likadant på den här.

Vet inte om det kommit upp, men såg en video med Jared Polin att det går att ställa in kameran så att du kan ändra från one shot till ae servo med tex *-knappen vilket jag skulle ha användning av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar