De där ringfenomenen har med kamerans inbyggda lens corrections att göra. Stäng av det när du kör med Tamron så skall det försvinna. Vad gillar du annars mest med kameran så här långt?
aha ok tack
själva handhavandet känns bättre än 6D (har ej testat 5D 3) kan ännu inte sätta fingret på vad det är men den känns ännu mer som ett arbetsredskap än vad 6D gör, till saken skall sägas att jag är väldigt nöjd med 6D
touchscreen känns väldigt bra även om jag inte ännu riktigt kommit in i det utan använder de vanliga hjulen oxå
själva displayen har ju bättre upplösning och blir på det sättet tydligare, bildrena känns därmed också skarpare iim bättre skärm
AF har jag bara kikat igenom lite, där finns ju en hel del inställningar att göra vilket är bra då AF är en viktig orsak för mej att byta från 6D
möjligtvis kan man säga att den här kameran är lite mer komplicerad att använda pga att den har så många fler olika menyval, jag har relativt bra koll på menyerna i 6D och rör mig ganska snabbt och smidigt mellan dem, nu får jag lära och och lära nytt, fast i princip är den ändå väldigt lik i sitt grundupplägg
att den har +/- när man kör M och auto ISO är den stor fördel för mej vilket jag saknat
som sagt för tidigt att egentligen göra någon annat uttalande mer än att första intrycket känns bra, så bra att jag, ikväll faktiskt beställde en till från Scandinavian Photo. Jag jobbar ju ofta med 2 hus parallellt 24-70/2,8 + 70-200/2,8 och då vill jag ha två identiska hus för att snabbt o smidigt kunna växla mellan husen, känns också bra att med två identiska hus så har jag sas två "första kameror" och ingen "andra kamera" utan båda husen är likvärdiga i prestanda. Skulle ett hus haverera så klarar jag ju mig hjälpligt på ett hus med 2 objektiv. Mina två 6D kommer jag nog att sälja av så fort LR, Bridge och C1 kan hantera rawfilerna från nya kameran.
jag tänker att det dröjer väl minst 3-4 år innan Canon kommer med 5D mk 5 och utslaget på de åren så känns ändå den här investeringen vettig för min del.
många av mina fotouppdrag klarar 6D av alldeles utmärkt bland de mer krävande uppdragen så har jag ett träningskonvent inplanerat 1 okt samt ett kvällsevent/gala på Berns den 7 okt så det blir väl första tillfällena som jag verkligen får testa kameran ordentligt och sen blir det antagligen en hel del träningsevent under den fortsatta hösten där kameran också kommer att få bekänna färg, det skall bli spännande att se hur AF hänger med på rörliga motiv i svagt eller svårt ljus.