Nu har jag gjort en snabbjämförelse, OBS! inget vetenskapligt test. Redogör endast för hur det ”känns”, men blir trots det lite oroad för att jag inte kommer att få det jag förväntat mig.
Autofokus med 7D2 och kalibrerad 200-400 med extender fungerar alldeles utmärkt. Snabbt ställer kameran om sig och det blir fokus på rätt ställe, framför allt när jag fotar fåglar. Vet inte, men känns som om fokus faktiskt söker upp ögonen, kanske bara en känsla och ett önsketänkande, men blir ofta väldigt positivt överraskad.
Nu har jag testat 5D4 och förväntade mig samma snabba låsning av autofokus. Kamera och objektiv är inte kalibrerade ännu. Men blev mycket förvånad över hur pass lång tid det tog att få fokus jämfört med 7D2. Inga problem att finna fokus om skillnaden i avstånd är liten, men om skillnaden är stor tar det en bra stund innan 5D4 hittar rätt, tillräckligt lång tid för att en fågel ska hinna flyga iväg.
Något jag hade sett fram mot var att ha samtliga fokuspunkter tillgängliga vid f/8. Och ja, det fungerar så länge mitt 200-400 är ”för-fokuserad” på det som ska bli skarpt. Om jag först har fokus på ett objekt nära mig och ändrar till ett objekt långt bort, då händer ingenting för än jag först hjälpt kameran/objektivet med att fokusera manuellt till det nya läget. Då som först fungerar autofokus vid f/8 igen.
Nu kan detta vara barnsjukdomar och det kan behövas kalibrering/inställningar, men jag är enormt glad att jag inte bara har en 5D4 med på min kommande enmånadsresa, det hade kunnat sluta i katastrof rent fotomässigt sett.
OBS igen, bara första intryck och det är möjligt att allt kommer att fungera bättre efter det att utrustningen använts och justerats allt efter som.