Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Nu är väntan slut för min del och kameran hämtad. Tyvärr kan Canon inte justera och kalibrera autofokus mellan kamera och mina objektiv pga att de ännu inte fått verktyg till 4an ... Det får bli till att justera autofokus själv inför kommande resa. Glad är jag dock att åter igen äga en 5D ;)

Grattis! Ut och fota i helgen så vi får se lite exempelbilder och höra dina första intryck! :)

Jämförelsen haltar betänkligt eftersom DPP har en stor svaghet - Det går inte att lyfta skuggor på samma sätt som om du öppnar filen i Camera Raw. Brusreducering och skärpa och färger är fantastiskt bra i DPP men programmet saknar fullständigt förmåga att ljusa upp skuggor. Jag påstår att ett gratisprogram som Fast stone lyfter skuggor bättre på en jpg än vad DPP gör på rawfilen. Testa gärna filen i Camera Raw så ser du en enorm skillnad.

Ska bli intressant om Canon ändrar detta i kommande version. Det är ju inte pga att de inte kan göra en råkonverterare som kan lyfta upp valörer i skuggorna. Det har ju snarare varit ett sätt att maskera det brus som skulle ha uppstått om skuggorna gick att lyfta. Nu när de har en kamera som de inte behöver dölja bruset i skuggorna kanske de kommer att göra om sin råkonverterare.

känns nästan som det pågår ett skyttegravskrig där ute bland bloggare, youtubare och allmänt självutnämnda experter och vedertagna experter, en del gör vad de kan för att visa att 5D4 inte alls är särskilt bra och andra försöker att bevisa motsatsen, väldigt förvillande tycker jag :-O

Scandinavian Photo hörde iaf av sig idag och det ligger ett hus i deras butik i Mölndal och väntar på mig, hann tyvärr inte åka förbi dem idag, får bli imorgon, skall bli kul att testa den, det jag behöver mest är bättre AF och det verkar det inte råda någon tveksamhet över att den har, iaf jmf med mina nuvarande 6D

att inte kunna skjuta i RAW från början känns ju lite segt, hur lång tid brukar det ta innan de fristående råkonverterarna som Lr och C1 har uppdaterat sina program?

DPP följer väl fortfarande med Canonkameror, så du är inte helt utelämnad till att enbart köra JPEG.

Hur lång tid brukar det ta innan de fristående råkonverterarna som Lr och C1 har uppdaterat sina program?

Olika. För Canon Eos 1D X Mark II var Adobe klar innan kameran hade börjat levereras och för Fujifilm X-T2 innan kameran ens var officiell. Adobe kanske sitter och jobbar med Dual Pixel RAW-funktionerna vilket kan ta tid.

Capture One kan vara långsammare än Adobe, men för Canon och Nikon i detta segment brukar det inte dröja alltför länge. Själv har jag dock backat till senaste versionen före 9.2 på grund av en bugg i Export variants som gör att programmet hela tiden går tillbaka till att bädda in kameraprofilen när programmet startas om, istället för den annars valda. Oerhört irriterande när man bara vill skicka ut en enstaka/fåtal fil/er i sRGB som jag ofta gör.

Grattis! Ut och fota i helgen så vi får se lite exempelbilder och höra dina första intryck! :)

Tack!

Nu har jag suttit några timmar och jämfört 5D4 med 7D2, sida vid sida, och då menar jag menyer, knappar, egna inställningar och liknande, inte bildkvalitén. Kamerorna har nästan identiska funktioner och påminner om varandra. Det blir därför lätt att köra med båda kamerorna samtidigt utan att behöva tänka för mycket när man byter från en kamera till en annan.

Men jag kan inte få exponeringskompensationen att fungera i auto-ISO-läge vid manuell inställning på 5D4, något som fungerar utmärkt på 7D2. Vet någon om man ska ändra någon särskild menyinställning för att möjliggöra exponeringskompensation med auto-ISO i manuellt läge?

Men jag kan inte få exponeringskompensationen att fungera i auto-ISO-läge vid manuell inställning på 5D4, något som fungerar utmärkt på 7D2. Vet någon om man ska ändra någon särskild menyinställning för att möjliggöra exponeringskompensation med auto-ISO i manuellt läge?

Glöm den här frågan. Jag hann inte radera innan redigeringstiden gick ut ...

Exponeringskompensation vid auto-ISO fungerar exakt som på 7D2 och den enklaste varianten tycks vara att vrida fingrarna ur led för att trycka på SET-knappen samtidigt som man vrider på den övre ratten. Efter ett tag riskerar man att få kramp i tummen ;)

Tycker att Canon fortfarande inte lyfter fram ISO tillräckligt mycket i sina kameror. De tar sig liksom inte ur tankebanorna från den analoga tiden. Nu i digitaltider borde ISO ha samma framträdande roll som bländare och tid. Men OK, det är väl en vanesak att leta efter småknappar för att ändra på ISO-inställningar ...

Tycker att Canon fortfarande inte lyfter fram ISO tillräckligt mycket i sina kameror. De tar sig liksom inte ur tankebanorna från den analoga tiden. Nu i digitaltider borde ISO ha samma framträdande roll som bländare och tid. Men OK, det är väl en vanesak att leta efter småknappar för att ändra på ISO-inställningar ...

Jag tycker Canon skulle införa ett tredje hjul så man kan köra iso/ExpComp på.

På 5D Mark IV kan du använda den nya knappen, ovanför bakre hjulet, för att ange att du vill ändra exponeringskompensationen när du kombinerar M med Auto ISO.

På 5D Mark IV kan du använda den nya knappen, ovanför bakre hjulet, för att ange att du vill ändra exponeringskompensationen när du kombinerar M med Auto ISO.

Den knappen är framför allt till för att ändra autofokuspunkterna, det är ett utmärkt tillskott och fungerar mycket bra för ändamålet. Den knappen vill i vilket fall jag fortsätta använda för autofokus.

Det finns ett annat ställe som hade fungerat utmärkt om programmerarna tänk till lite mer, nämligen den lilla M-Fn knappen. Där kan man välja att ändra ISO, men då har de kombinerat ISO med styrka av blixt (!). På det stället hade det fungerat utmärkt att kombinera ISO med expåneringskompensation i stället.

Den knappen är framför allt till för att ändra autofokuspunkterna, det är ett utmärkt tillskott och fungerar mycket bra för ändamålet. Den knappen vill i vilket fall jag fortsätta använda för autofokus.

Det finns ett annat ställe som hade fungerat utmärkt om programmerarna tänk till lite mer, nämligen den lilla M-Fn knappen. Där kan man välja att ändra ISO, men då har de kombinerat ISO med styrka av blixt (!). På det stället hade det fungerat utmärkt att kombinera ISO med expåneringskompensation i stället.

Ett snabbt och bekvämt sätt att ändra af-område är att använda M-fn-knappen för den finessen. Se inställning i vanliga AF-menyn (Valmetod för AF-område). Då kan du använda den nya knappen som Anders Persson föreslår.

Vad hände med 5D serien som ett prisvärt alternativ. 40 k känns inte direkt prisvärt. Det var ursprungsidén med 5D serien, ett prisvärt och lättare alternativ till 1D-husen.

Vad hände med 5D serien som ett prisvärt alternativ. 40 k känns inte direkt prisvärt. Det var ursprungsidén med 5D serien, ett prisvärt och lättare alternativ till 1D-husen.

Det som hände var att Canon införde en modell till som på många sätt mer liknar den ursprungliga 5D-serien, nämligen 6D. Jag tycker dock att även i ljuset av det så är det nuvarande priset väl tilltaget.

Lite väl dyr är kameran..................men jag misstänker att priset kommer falla. Någon påstod att priset på MK 4 är exakt samma som på 5D MK 3 när den kom, betyder det att någon mellanhand försöker roffa åt sig pengar på den nya modellen? Nikon D500 är f.ö en annan kamera som kostar alldeles för mycket. Kanske man räknar med att dom s.k fanatiker som alltid ska ha det senaste är villiga att betala...............................................vi andra intresserade får tröttsamt vänta tills priset passar våran plånbok........................

Lite väl dyr är kameran..................men jag misstänker att priset kommer falla. Någon påstod att priset på MK 4 är exakt samma som på 5D MK 3 när den kom, betyder det att någon mellanhand försöker roffa åt sig pengar på den nya modellen? Nikon D500 är f.ö en annan kamera som kostar alldeles för mycket. Kanske man räknar med att dom s.k fanatiker som alltid ska ha det senaste är villiga att betala...............................................vi andra intresserade får tröttsamt vänta tills priset passar våran plånbok........................

Håller med .......och inte;)

Mk4 är definitivt för dyr men får nog ett lite lägre pris efter 12 månader. Nikon D500 däremot är nog värd varje krona. Den är trots allt en nischad kamera som är bäst i klassen.
Som Mk3 innehavare är jag fortfarande mycket nöjd med kameran och ser inte att nya Mk4 är en uppgradering värdig priset. Jämför med Fujifilm X-T1 och X-T2, där har det hänt lite mer;)

/Stephan

Lite väl dyr är kameran..................men jag misstänker att priset kommer falla. Någon påstod att priset på MK 4 är exakt samma som på 5D MK 3 när den kom, betyder det att någon mellanhand försöker roffa åt sig pengar på den nya modellen?

Tvärt om. Att dollarpriset är samma är ju ett bevis på motsatsen. Att förhållandet mellan krona och dollar förändrats är möjligen Riksbankens fel.

Att priset kommer att sjunka under livscykeln är givet och normalt. Dels vill Canon få tillbaka utvecklingskostnaden snabbt och dels är det en anpassning efter tillgång och efterfrågan.

Jag är i alla fall beredd att betala mer för att få kameran två-tre år tidigare. Men visst är nästan 40 lakan mycket även om man är proffs.

Priset i dollar är det samma, men jag ser att amerikanerna också klagar på att priset är för högt eftersom deras dollar har stärkts mot yenen så tycker de att den borde vara billigare! ;)

Det är nog naturligt att tycka att priset är (för) högt!

Men nog tycker jag mig se en tydlig trend där priset har gått upp. Ta alla lyx-kompakter så som Sony RX 100. Deras senaste modell kostar ju en hel förmögenhet. Fujis kameror må vara bra men man kan väl inte kalla X-T2 för billig?

Eftersom volymtillväxten tycks ha avstannat för DSLR så är det nog naturligt att vi får se högre priser och längre mellan nyheterna.

De enda kameror som jag tycker är riktigt billiga är instegsmodellerna, typ Canon 1300D. 4.000:-, för en duglig systemkamera med en vettig kit-glugg är prisvärt tycker jag, inte minst om man jämför med t ex deras kompakter med 1" sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar