Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Fast det där handlar inte om att välja startpunkt för Servo AF i en viss konfiguration av AF-punkter, utan om att överföra ett val av AF-punkt från exempelvis en ensam AF-punkt till när man använder alla punkterna.

Åtminstone är det så på 1DX (där funktionen infördes), och det är nog likadant på den här.

Kan du förklara lite närmare var du menar.

Det verkar vara svårt att få bra manualer och förklaringar från elektronikbolag. Man får en känsla av att de använder Google translate när de skriver manualer ;) De borde anlita professionella informatörer för sina texter.

I vilket fall: kameran är förinställd på att välja det som är närmast kameran när alla fokuspunkter är valda. Om du följer anvisningarna jag lämnade, då kommer du att kunna välja startpunkt för autofokus när alla punkter är aktiva. Alltså kan du välja att fokusera på ett lejon bakom grenar. Sedan följer autofokus lejonet beroende på dina case-inställningar.
 
Vet inte om det kommit upp, men såg en video med Jared Polin att det går att ställa in kameran så att du kan ändra från one shot till ae servo med tex *-knappen vilket jag skulle ha användning av.

precis och i samma film säger han också att man kan dedikera den nya knappen bredvid joysticken till ISO, vilket är smart för då kan man hålla in den med tummen och justera ISO med pekfingret på vredet uppe på huset, inte lika bra som att ha ett eget vred för ISO men ändå bättre än att använda ISO knappen uppe på huset
 
precis och i samma film säger han också att man kan dedikera den nya knappen bredvid joysticken till ISO, vilket är smart för då kan man hålla in den med tummen och justera ISO med pekfingret på vredet uppe på huset, inte lika bra som att ha ett eget vred för ISO men ändå bättre än att använda ISO knappen uppe på huset

Vilket också går att göra med SET-knappen.

Jag har dock valt att ändra ex.komp med SET-knappen så att det går enkelt att ändra exp.komp vid auto-ISO i M-läge.
 
Vet inte om det kommit upp, men såg en video med Jared Polin att det går att ställa in kameran så att du kan ändra från one shot till ae servo med tex *-knappen vilket jag skulle ha användning av.

Nu ser jag att det går att göra med min 5D sr också, vet dock inte om det fungerar på samma sätta. Den ändrar till ae servo så länge jag håller inne *-knappen, men hoppar tillbaka till one shot när jag släpper knappen.
 
Fortfarande inte haft med kameran på jobb utan håller på att leka med den och göra mig bekant.

Med 6D har jag haft en övre gräns på 6.400 ISO på bilder som jag kan leverera till kund, efter de här ganska enkla testbilderna känns det som jag kan gå upp till 12.800 ISO och få samma resultat som med 6D på 6.400 ISO. Inte prövat dem i någon duell utan det är mer en känsla jag får när jag tittar på JPG bilderna. Har inte plåtat RAW med nya kameran än.

Visst försvinner mycket detaljer pga kamerans brusreducering vid så här höga ISO men i de sammanhang när ljuset är dåligt så är en tydlig bild med bra färger många gånger tillräckligt bra.

ISO 6.400
 

Bilagor

  • 6400_ISO.jpg
    6400_ISO.jpg
    58.4 KB · Visningar: 78
Kan det vara så att ISO har förbättrats ett helt steg jmf med 6D som ändå anses vara bra!?
Skulle vara helt fantastiskt för min del isf, i vissa situationer skulle det kunna betyda att jag kan ta en bild som jag tidigare inte har kunnat ta! :-O


Och 12.800 ISO, ser knappt någon skillnad på dessa två.
 

Bilagor

  • 12800_ISO.jpg
    12800_ISO.jpg
    59.6 KB · Visningar: 77
Kan du förklara lite närmare var du menar.
Så här då:

Antag att du går från en AF-punkt till att använda allihop, med Servo AF.
Tidigare har du, när du väl kommit till läget med alla punkter aktiva, kunnat välja vilken startpunkt du ville ha. (Detta gick inte på Hedenhös tid, men på lite senare kameror, typ 7D och nyare.)

Med inställningen som någon nu hittade kan man få det att fungera så, att den enskilda punkt du valde när du körde med en ensam AF-punkt automatiskt tas med över till läget med alla punkterna aktiva, och där blir din startpunkt utan att du behöver göra några vidare manövrer. Sen kan du välja en annan, men du får den senast valda direkt, även när du byter AF-punktskonfiguration.

Det här är ganska nytt. Det tillkom på 1DX med en uppdatering, och jag tror inte det fanns på någon annan modell då.

När man körde med alla punkter aktiva på äldre kameror, typ 40D och så, då var det alltid mittpunkten som var startpunkt, vare sig man gillade det eller ej.
 
Kan det vara så att ISO har förbättrats ett helt steg jmf med 6D som ändå anses vara bra!?
Skulle vara helt fantastiskt för min del isf, i vissa situationer skulle det kunna betyda att jag kan ta en bild som jag tidigare inte har kunnat ta! :-O


Och 12.800 ISO, ser knappt någon skillnad på dessa två.

Du måste skilja på råformat och jpeg. Vid råformat går det inte att göra så stora förbättringar eftersom ljuset redan fångas med hög effektivitet. Nikon D5 har cirka ett halvt stegs lägre brus vid höga ISO, men mycket längre än så går inte att komma med nuvarande teknik.

Däremot går det att göra bättre brusreducering vid jpeg-fotografering tack vare snabbare processor.
 
Du måste skilja på råformat och jpeg. Vid råformat går det inte att göra så stora förbättringar eftersom ljuset redan fångas med hög effektivitet. Nikon D5 har cirka ett halvt stegs lägre brus vid höga ISO, men mycket längre än så går inte att komma med nuvarande teknik.

Däremot går det att göra bättre brusreducering vid jpeg-fotografering tack vare snabbare processor.

tack betyder det att jag skall plåta JPG när jag behöver gå högt upp i ISO

låter lite omvänt att kameran skulle kunna utföra en bättre brusreducering än vad LR kan göra med en RAWfil men det är vad du säger? :)
 
tack betyder det att jag skall plåta JPG när jag behöver gå högt upp i ISO

låter lite omvänt att kameran skulle kunna utföra en bättre brusreducering än vad LR kan göra med en RAWfil men det är vad du säger? :)

Canon DPP ska kunna göra exakt samma brusreducering., Men även Lightroom har en kompetent brusreducering. Du kanske ska prova lite andra inställningar? Det kan ju vara så att jpeg-bilden från kameran inte ger samma detaljåtergivning pga kraftigare inställd brusreducering.
 
Canon DPP ska kunna göra exakt samma brusreducering., Men även Lightroom har en kompetent brusreducering. Du kanske ska prova lite andra inställningar? Det kan ju vara så att jpeg-bilden från kameran inte ger samma detaljåtergivning pga kraftigare inställd brusreducering.

nu när jag äntligen har 2 kortfack så kommer jag ju att köra RAW på CF och JPG på SD så då har jag goda möjligheter att testa vad som ger bäst resultat, kamerans brusreducering vid JPG går ju att ställa in på Låg, Standard och Hög så det är ju bara att testa, generellt föredrar jag att få ned bruset på bekostnad av detaljerna, tycker att det totalt sett oftare ger en bild som passar mina behov bäst, skall dock inte se ut som om människor i bild är målade med pastellkritor! ;-) ;-)


är för övrigt stort tacksam för att nu ha två kortfack, vid eventfoto är det ganska vanligt att kunden snabb på plats o ställe vill ha några bilder för att ladda upp på FB och INSTA, då är det enkelt för mej att stoppa in SD kortet med JPG-bilderna i datorns kortläsare eller iPad/iPhone kortläsare och plocka fram några bilder som knappt kräver justeringar innan kunden kan få dem

med 6D kan jag plåta RAW och JPG parallellt på SD kortet men det blir inte alls lika smidig hantering när båda filtyperna ligger på samma kort

hittills bara välkomna förändringar för min del med nya kameran!
(jag vet att även 5D III hade varit ett positivt lyft för min del eftersom den redan har mycket av det jag önskar mej)
 
Kan tillägga att det är skillnad på brusnivå och brusutseende. Vi är generellt mer förlåtande mot monokromt brus än mot färgbrus. En mer högupplöst kamera kan också ge snyggare struktur på bruset.

Andra skillnader är hur bruset ser ut i dagsljus kontra inomhus.

Detta kan vara en del i de skillnader du ser mellan 6D och 5D Mark IV.
 
Kan tillägga att det är skillnad på brusnivå och brusutseende. Vi är generellt mer förlåtande mot monokromt brus än mot färgbrus. En mer högupplöst kamera kan också ge snyggare struktur på bruset.

Andra skillnader är hur bruset ser ut i dagsljus kontra inomhus.

Detta kan vara en del i de skillnader du ser mellan 6D och 5D Mark IV.


aha ok, vi får se det visar sej snart om det är någon större skillnad eller inte?

har sett en del brustester i dagsljus där man kortat ned slutartiden och eller bländat ned för att få upp ISO, den typen av brus är ju inte alls det samma som när man är inne i en mörk lokal och måste gå upp i ISO därför att man inte kan ta bilden på en kortare slutartid än 1/125 sek och inte har en större bländare än 2,8 att välja på, där är ju högt ISO ända "räddningen"
(jag vet att ljusstakar optik också är en väg att gå med skärpedjupet blir ju hopplöst kort då)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar