Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

De båda resultaten är bara jämförbara om båda har använt samma brännvidd, samma bländare och samma avstånd till motivet.

Skillnaden ligger nog i att Tony Northrup har stängt av standardskärpningen som följer med vald bildstil in i DPP och då blir båda bilderna lika oskarpa. Stänger man av standardskärpningen för Kamera&Bilds test får man två oskarpa bilder som man heller inte ser någon större skillnad på....
 
Det är mycket Canon-bashing nu ...

Hur dåligt har Canon hanterat den spegellösa marknaden, tycker du? (Och varför är hanteringen dålig?)

Canon har ett spegelfritt APS-C-system. Det är mer än vad flera andra kameratillverkare har.
Helt riktigt har man inte satsat lika mycket på spegelfritt som en del andra, men man har inte ignorerat den marknaden.

Jag tror inte att EOS 5 IV missar sin målgrupps önskemål så jättemycket. Det är en stillbildskamera för actionfoto (i första hand) för den som inte vill släpa på ett kamerahus i EOS-1D-storlek. För video och hög upplösning har man andra kameror att erbjuda.

Men den är för dyr.
äste Per,
Jag har kört med Canon i långt över tio år. Från 20D när den var ny till idag 5 Ds r.
Jag ägt allt från 1D kameror men främst 5D. Tror jag kan min Canon historia ganska väl. Jag är guldmedlem av CPN och och CPS.
Så när jag kommer med kritik är den intbara ett plötsligt missnöje.
Om du nu tar deras lite amatörmässiga försök på den spegellösa marknaden som en ansträngning får du nog tänka till igen. Jämfört med Olympus, Fuji och Sony ser det mest ut som ett hobbyprojekt.

Canon gör bra kameror men de verkar lyssna dåligt på sina användare.
5 D MiV är ett nytt tecken på det. Priset verkar varit satt utan hänsyn till konkurrensen. De nya funktioner man satsat på verkar inte vara vad marknaden hoppats på.
Canon har säkert en bra kamera i 5 D MIV fast den kunde varit mycket bättre om man lyssnat på vad marknaden ville ha.
 
Dpreviews studio scene kan du även slå om till "low light". Hoppas det kan vara till hjälp.

https://m.dpreview.com/news/9234421352/canon-eos-5d-mark-iv-added-to-studio-scene-comparison

Tack, ja jag har kollat där men blev inte klok på det.
5D IV är vad jag kan se likvärdig med 1D X (mer brus men mer detaljer), och sämre än 1D X II.
Ingen mening att byta från 1D X till 5D IV för den sakens skull alltså :p

https://www.dpreview.com/reviews/im...=1&x=0.10599949413413133&y=-1.016428620691037
 
Så när jag kommer med kritik är den intbara ett plötsligt missnöje.
Måhända, men det är inte speciellt välmotiverad.

Canon gör bra kameror men de verkar lyssna dåligt på sina användare.
5 D MiV är ett nytt tecken på det. Priset verkar varit satt utan hänsyn till konkurrensen. De nya funktioner man satsat på verkar inte vara vad marknaden hoppats på.
Canon har säkert en bra kamera i 5 D MIV fast den kunde varit mycket bättre om man lyssnat på vad marknaden ville ha.

Och vad ville marknaden ha då? Det kan nog vara lite vanskligt att veta innan kameran har funnits till försäljning ett tag. (Priset är för högt. Det tycker jag också.)

/Per (som har använt EOS-kameror i 25 år)
 
Hmm jag behåller nog min 5D3 :p Kolla här:
https://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Väljd 5D mark III i ena kolumnen och 5D mark IV i den andra, välj 'still life 800' på båda (800 råkar vara min favorit-iso), förstora genom att klicka på bilderna och centrera på den rödblommiga tygbiten. Sen är det bara att jämföra. Brus i röd kanal är som bekant Canons akilleshäl.. Kanske är det priset man får betala för dual pixel AF och högre upplösning? :)
Erik
 
Canon gör bra kameror men de verkar lyssna dåligt på sina användare.
5 D MiV är ett nytt tecken på det. Priset verkar varit satt utan hänsyn till konkurrensen. De nya funktioner man satsat på verkar inte vara vad marknaden hoppats på.
Canon har säkert en bra kamera i 5 D MIV fast den kunde varit mycket bättre om man lyssnat på vad marknaden ville ha.


Vad är det marknaden vill ha? Ursäkta om jag frågar men har inte hängt med så bra.
28k hade varit ett vettigare pris tror jag.
 
Spola fram 45 sek, och sedan räcker det om du kollar i några minuter.
Tack! Jag orkade bara med genomgången av första bilden. Det var lite väl pratigt ...

En sak som slog mig var att testaren berättade att han hade missat att ställa in den brännvidd han ville testa vid, och att objektivet inte var AF-kalibrerat (mikrojusterat). Han hade förstås rätt i att det spelar ingen eller liten roll för att visa vad man kan göra med en dual pixel RAW, men varför slarva sådär? Vilka andra parametrar har han slarvat med, som han inte berättar om?
 
En sak som slog mig var att testaren berättade att han hade missat att ställa in den brännvidd han ville testa vid, och att objektivet inte var AF-kalibrerat (mikrojusterat). Han hade förstås rätt i att det spelar ingen eller liten roll för att visa vad man kan göra med en dual pixel RAW, men varför slarva sådär?

Det flesta har inte mikrojusterat sina objektiv. Och i det här fallet så har han kanske lånat in objektiv.

Det viktiga är väl ändå att han visar att man kan korrigera en liten felfokusering. Alla plåtar ju inte döda objekt med stativ ... ;) kan man justera när skärpan hamnar på glasögonen istället för ögat så vore det najs.
 
Han visar förvisso att det fungerar att efterjustera skärpan, och jag håller givetvis med om att det är alldeles utmärkt bra, men man ska nog inte dra några slutsatser av just det testet om hur mycket det går att justera.
 
Testade kameran igår - bra kamera!
Men bilder, utöver att det är fler megapixel ser jag ingen skillnad mot 5D MkIII.
I DPP föredrar ögon, av någon anledning, bilder som är tagna med 5D MkIII.
Ingen höjdarförbättring i DR i DPP kunde jag få fram i jämförelse mot 5D MkIII. Jämfört med Nikons D810 bilder det är stor skillnad!
Jag blev inte övertygad att betala 40 000 kronor för den kamera! Men det är min åsikt. Kanske jag har missat några andra så värdefulla förbättringar mot 5D MkIII.

Bifogar bild tagen med Nikon D810
 

Bilagor

  • 123.jpg
    123.jpg
    149.9 KB · Visningar: 142
Till saken

Jämförelsen haltar betänkligt eftersom DPP har en stor svaghet - Det går inte att lyfta skuggor på samma sätt som om du öppnar filen i Camera Raw. Brusreducering och skärpa och färger är fantastiskt bra i DPP men programmet saknar fullständigt förmåga att ljusa upp skuggor. Jag påstår att ett gratisprogram som Fast stone lyfter skuggor bättre på en jpg än vad DPP gör på rawfilen. Testa gärna filen i Camera Raw så ser du en enorm skillnad.
 
"The 5D Mark IV shows significant improvements in exposure latitude thanks to its increased dynamic range. After a 5 EV push, it's well ahead of the 5DS which, despite its old sensor design with off-chip analog-to-digital conversion, was already 2/3 EV ahead of the 5D Mark III..."

https://www.dpreview.com/news/32297...tic-dynamic-range-improvements-to-the-5d-line

Detta med en betaversion av Camera RAW för 5DIV.

Vi får någ vänta tills mer seriösa sajter och gemene man börjat testa/använda kameran innan rävarna kan börja sura över rönnbären....
 
Nu är väntan slut för min del och kameran hämtad. Tyvärr kan Canon inte justera och kalibrera autofokus mellan kamera och mina objektiv pga att de ännu inte fått verktyg till 4an ... Det får bli till att justera autofokus själv inför kommande resa. Glad är jag dock att åter igen äga en 5D ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.