Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Verkar verkligen som någon med foliehatt har kommit på det hela.
Canon borde kunna mer om fotografering än att slå på trumman för något så meningslöst.

Håller med. Ju mer man läser om 5DmkIV så är det uppenbart att den har sina klara brister. Det lite lustiga för mig är att alla de brister som påtalas ligger på områden som jag inte bryr mig speciellt mycket om.

När det gäller funktioner som jag själv värdesätter är det helt klart förbättringar. Fps, AF, lite mer pixlar.

Jag har som sagt två kameror, en 5Dmk3 här hemma och en 6D nere i Spanien (där jag är 6-8 veckor per år). Eftersom jag aldrig blivit riktig vän med 6D så blir det nog så att jag säljer min 6D och köper en 5Dmk4 och tar mer min gamla mk3 till Spanien. På så sätt kan man se det som jag uppgraderar två kameror i ett slag vilket gör att priset kanske kan accepteras. Hade jag bara haft en 5Dmk3 så är det väl tveksamt om jag tyckt det varit värt att lägga så mycket pengar på en mk4.

Skall bli spännande med förstahandsinformation från de medlemmar här på fs som köpt mk4.
 
Jag tror definitivt att 5D MKiV är en bra kamera. Precis som många andra är jag inte intresserad av video och inte heller av några dualpixels. Det räcker för mig om den är en bra bildmaskin.

Det som var förvånande för mig är att Tony Northrup också kommer fram till att 5 Ds r har bättre bildkvalité.
Om man nu inte behöver mer än 5 bilder per sekund så kanske man skall kika på en sådan istället.
Själv kommer jag förmodligen sälja av min 5 Ds r. Detta för att satsa helt på Fuji.
Det beror inte på att jag är missnöjd med Canon utan mer på att jag är trött på att släpa på fler kilo än nödvändigt. Dessutom tycker jag det är roligare att fota med Fujis kameror. Det är nog främst deras analoga reglage som gör det.
Sedan gillar jag skarpt deras Kaizen förbättringar. Fuji har ju en mängd X photographers som de verkligen tar hjälp av. De bjöd in väldigt många av dem till Japan när de hade skisserna till X-T2 klara och de första prototyperna framme. De hade ett möte på flera dagar där utvecklingsteamen lyssnade på fotografernas åsikter.
Riktigt hur Canon jobbar med sina ambassadours vet jag inte. Fast hade de lyssnat på dem hade nog aldrig detta med dual pixels blivit ett säljargument.
Fuji är som DKW som blev Audi och gjorde succé. Canon är mer som General Motors.

Sedan passar det mig perfekt att ha 2 lite olika kameror som ändå är väldigt lika.
X-PRO2 är den perfekta lilla lätta att ta med för en tur på stan. X-T2 passar perfekt för de lite tyngre och större objektiven och mer action.
Fast visst får jag ge upp en del för att ta det steget.
Livet är ju fullt av kompromisser.
Vad jag lärt mig är att de flesta kameror idag duger för att ta bra bilder med. Det som är viktigast är att ha en kamera man trivs med.

5D MiV kommer säkert göra många nöjda. Fast hade Canon lyssnat mer på sina fotografer som så hade nog deras förbättringar sett lite annorlunda ut.
 
Samtidigt kan man ju inte låta bli att notera effekten som tidningen Kamera och Bild har presenterat

http://www.kamerabild.se/tester/vi-har-provat-canon-eos-5d-mark-iv?nodePage=3

Sen vet jag att Canon varit noga med att INTE marknadsföra det som microjustering, eller ens i närheten av det. Jag tror att många fotografer (och Canon själva) ser det som en liten "nice to have" - en utveckling i rätt riktning. Men eftersom tekniken är flong ny och faktiskt unik i sitt slag i 5D Mark IV så hamnar funktionen i rampljuset på en extremt stor scen vare sig Canon vill eller inte.

Sen kanske man kan fråga sig om det är värt ökningen i filstorlek. Det är nog upp till var och en att bedöma. För min del som ofta plåtar med 85/1.2 så har jag förhoppningar.
 
5D MiV kommer säkert göra många nöjda. Fast hade Canon lyssnat mer på sina fotografer som så hade nog deras förbättringar sett lite annorlunda ut.

Det stämmer nog väldigt bra.

Kameran är bra men den hade kunnat var ännu bättre om man satsat på rätt saker som bevisligen efterfrågas & många konkurrenter har. Det är lite konstigt att man inte gör det, med fler blir nöjda kunder går ryktet & man kapar åt sig marknadsandelar vilket måste vara väldigt viktigt med tanke på hur marknaden ser ut idag.
 
Jag tror definitivt att 5D MKiV är en bra kamera. Precis som många andra är jag inte intresserad av video och inte heller av några dualpixels. Det räcker för mig om den är en bra bildmaskin.

Det som var förvånande för mig är att Tony Northrup också kommer fram till att 5 Ds r har bättre bildkvalité.
Om man nu inte behöver mer än 5 bilder per sekund så kanske man skall kika på en sådan istället.
Själv kommer jag förmodligen sälja av min 5 Ds r. Detta för att satsa helt på Fuji.
Det beror inte på att jag är missnöjd med Canon utan mer på att jag är trött på att släpa på fler kilo än nödvändigt. Dessutom tycker jag det är roligare att fota med Fujis kameror. Det är nog främst deras analoga reglage som gör det.
Sedan gillar jag skarpt deras Kaizen förbättringar. Fuji har ju en mängd X photographers som de verkligen tar hjälp av. De bjöd in väldigt många av dem till Japan när de hade skisserna till X-T2 klara och de första prototyperna framme. De hade ett möte på flera dagar där utvecklingsteamen lyssnade på fotografernas åsikter.
Riktigt hur Canon jobbar med sina ambassadours vet jag inte. Fast hade de lyssnat på dem hade nog aldrig detta med dual pixels blivit ett säljargument.
Fuji är som DKW som blev Audi och gjorde succé. Canon är mer som General Motors.

Sedan passar det mig perfekt att ha 2 lite olika kameror som ändå är väldigt lika.
X-PRO2 är den perfekta lilla lätta att ta med för en tur på stan. X-T2 passar perfekt för de lite tyngre och större objektiven och mer action.
Fast visst får jag ge upp en del för att ta det steget.
Livet är ju fullt av kompromisser.
Vad jag lärt mig är att de flesta kameror idag duger för att ta bra bilder med. Det som är viktigast är att ha en kamera man trivs med.

5D MiV kommer säkert göra många nöjda. Fast hade Canon lyssnat mer på sina fotografer som så hade nog deras förbättringar sett lite annorlunda ut.

För mig blev det så, jag köpte en begagnad 5D sr och battarigrepp för 26 000 ink moms då jag har mer nytta av fler megapixlar en det lilla extra dynamiska omfånget då jag säljer bilder via en bildbyrå. Sen tycker jag också 5D IV ser bra ut, och kommer förmodligen köpa den längre fram.
 
Samtidigt kan man ju inte låta bli att notera effekten som tidningen Kamera och Bild har presenterat

http://www.kamerabild.se/tester/vi-har-provat-canon-eos-5d-mark-iv?nodePage=3

Sen vet jag att Canon varit noga med att INTE marknadsföra det som microjustering, eller ens i närheten av det. Jag tror att många fotografer (och Canon själva) ser det som en liten "nice to have" - en utveckling i rätt riktning. Men eftersom tekniken är flong ny och faktiskt unik i sitt slag i 5D Mark IV så hamnar funktionen i rampljuset på en extremt stor scen vare sig Canon vill eller inte.

Sen kanske man kan fråga sig om det är värt ökningen i filstorlek. Det är nog upp till var och en att bedöma. För min del som ofta plåtar med 85/1.2 så har jag förhoppningar.

Nått lurt är det för dessa resultat är ju helt motstridiga.
Framtiden får utvisa om det fungerar & vad som krävs för att det ska fungera.

Kikar man på Tonys video är ju funktionen helt verkningslös.
Tittar man på Kamera & Bilds test är den väldigt användbar.

Vem ska man tro på tro på tro på :)
 
Det stämmer nog väldigt bra.

Kameran är bra men den hade kunnat var ännu bättre om man satsat på rätt saker som bevisligen efterfrågas & många konkurrenter har. Det är lite konstigt att man inte gör det, med fler blir nöjda kunder går ryktet & man kapar åt sig marknadsandelar vilket måste vara väldigt viktigt med tanke på hur marknaden ser ut idag.

Som gammal marknadsförare har jag sett det förr. När man som Canon varit störst bäst och vackrast under många år så blir gärna en organisation självgod.
Allt går ju som tåget. Varför lyssna på andra när man inom organisationen vet bäst?
Sedan blir man häpen när någon plötsligt hittar på något nytt, får vind i seglen och och plötsligt är ikapp och kör om så det visslar om det.
Jag tycker nog Canon visar på en hel del symptom på att vara där.
Tunga om rumpan och självgoda. Det kan straffa sig med tiden.
Se bara på hur de hanterat den spegellösa marknaden.
 
Har tittat igenom en hel del forum på engelskspråkiga och tyskspråkiga forum.
Det är mycket negativa kommentarer. NU skall man inte läsa in för mycket i det. Den stora massan är som sagt tyst.
Fast jag undrar om inte Canon bitit sig i svansen den här gången. De kommer nog ganska snabbt behöva sänka priset eller gå ut med cash backs.
Den här reaktionen på en 5D lansering har jag aldrig sett förr.
Glad att jag slog till på en 5Ds R för ett år sedan.
Verkar fortfande var ett bättre köp.
 
Det som var förvånande för mig är att Tony Northrup också kommer fram till att 5 Ds r har bättre bildkvalité.

Men där tycker jag han går lite fel i sin analys. Det är väl rätt uppenbart att 5Dsr är helt optimerad för maximal detaljåtergivning. 5DmkIV kan ju inte - och skall inte - slå 5Dsr på fingrarna där. 5DmkIVs styrka är väl hur allround den är. Kanske inte bäst på något men helt klart tillräckligt bra på det mesta för att kunna säljas i stora volymer, precis som mkIII.
 
Men där tycker jag han går lite fel i sin analys. Det är väl rätt uppenbart att 5Dsr är helt optimerad för maximal detaljåtergivning. 5DmkIV kan ju inte - och skall inte - slå 5Dsr på fingrarna där. 5DmkIVs styrka är väl hur allround den är. Kanske inte bäst på något men helt klart tillräckligt bra på det mesta för att kunna säljas i stora volymer, precis som mkIII.

Inte så säker på det. Även 5Ds R som jag använder den är väldigt allround.
 
Har tittat igenom en hel del forum på engelskspråkiga och tyskspråkiga forum.
Det är mycket negativa kommentarer. NU skall man inte läsa in för mycket i det. Den stora massan är som sagt tyst.
Fast jag undrar om inte Canon bitit sig i svansen den här gången. De kommer nog ganska snabbt behöva sänka priset eller gå ut med cash backs.
Den här reaktionen på en 5D lansering har jag aldrig sett förr.
Glad att jag slog till på en 5Ds R för ett år sedan.
Verkar fortfande var ett bättre köp.

Ja, många negativa reaktioner men man kan ju fråga sig varför? Vad hade folk förväntat sig? 5DmkIII var väl en modell som var näst intill perfekt för sin tilltänkta marknad. Nu ökar man upplösning, fps och dynamisk omfång och förbättrar AF rejält. Ändå klagar folk... Visst kan man alltid önska sig mer men jag tycker det var en ganska väntad utveckling.

Priset - vi får väl hoppas på en sänkning lagom till julhandeln.
 
Nått lurt är det för dessa resultat är ju helt motstridiga.
Framtiden får utvisa om det fungerar & vad som krävs för att det ska fungera.

Kikar man på Tonys video är ju funktionen helt verkningslös.
Tittar man på Kamera & Bilds test är den väldigt användbar.

Vem ska man tro på tro på tro på :)
Tony Northrops trovärdighet hos mig är en aning bättre än Ken Rockwells. De videos som jag har kollat på är en blandning av självklarheter och spekulationer, ibland helt felaktiga.

Han har testat på en enda bild och jag tror inte han har tagit den själv. Den bild som Kamera & Bild har visat har ju fördelen att de har faktiskt fotograferat den. Sedan var Canon mycket tydliga med att detta var en funktion som fungerade bättre under vissa förhållanden och sämre under andra.

Dual Pixels har ju införts av helt andra skäl, framförallt för att få en autofokus vid filmning. Möjligheten att omfokusera är ju bara en liten extra effekt som de har tagit tillvara. Sedan finns det ju ett andra möjligheter med denna funktion som ännu så länge inte har utnyttjats. Iliah Borg, som ligger bakom program som Raw Digger, har sett att att det skulle vara möjligt att utöka det dynamiska omfånget med ett steg med dagens sensor.
 
[...]Han har testat på en enda bild och jag tror inte han har tagit den själv. Den bild som Kamera & Bild har visat har ju fördelen att de har faktiskt fotograferat den. Sedan var Canon mycket tydliga med att detta var en funktion som fungerade bättre under vissa förhållanden och sämre under andra.[...]

Northrup testar inte bara på en enda bild och att han inte skulle ha tagit bilden på sin fru framstår som minst sagt osannolikt.

I övrigt tycker jag att man kan avvakta vidare resultat så får vi väl se hur många som finner det meningsfullt och inte.
 
Northrup testar inte bara på en enda bild och att han inte skulle ha tagit bilden på sin fru framstår som minst sagt osannolikt.

I övrigt tycker jag att man kan avvakta vidare resultat så får vi väl se hur många som finner det meningsfullt och inte.

OK, då hade jag fel på det. Och meningen med mitt inlägg är väl exakt detsamma som du säger, det vill säga att detta är en funktion som vi får utvärdera efterhand som flera har använt den. Tycker en del av kommentarerna i denna tråd är rätt konstiga. Det är mycket få som har tagit bilder med kameran, men ändå har man redan mycket bestämda uppfattningar om kameran.
 
Canon Dual Pixel Cmos AF från 2013 är från början framtaget för AF vid filmning och Live View. Tekniken fungerar också utmärkt i framtida spegellösa system.

I Canon 5DIV verkar tekniken utvecklats ett steg till genom detta patent från 2015:
http://thenewcamera.com/canon-patent-built-in-nd-filter-inside-dual-pixel-cmos-af-sensor/

Något som Iliah Borg verkar ha verifierat med hjälp av sitt program RawDigger:
http://www.rawdigger.com/howtouse/Canon-dual-pixel-technology
I sista kommentaren analyseras även Kamera&Bilds exempelbild
Se även Stefan Ohlssons inlägg ovan.

Canons DPRaw-filer kan troligtvis i framtiden användas till mer än den lilla spinnofftillämpningen focus shift ver 1.0 som nu erbjuds.
 
Nått lurt är det för dessa resultat är ju helt motstridiga.
Framtiden får utvisa om det fungerar & vad som krävs för att det ska fungera.

Kikar man på Tonys video är ju funktionen helt verkningslös.
Tittar man på Kamera & Bilds test är den väldigt användbar.

Vem ska man tro på tro på tro på :)
De båda resultaten är bara jämförbara om båda har använt samma brännvidd, samma bländare och samma avstånd till motivet.
 
Se bara på hur de hanterat den spegellösa marknaden.
Det är mycket Canon-bashing nu ...

Hur dåligt har Canon hanterat den spegellösa marknaden, tycker du? (Och varför är hanteringen dålig?)

Canon har ett spegelfritt APS-C-system. Det är mer än vad flera andra kameratillverkare har.
Helt riktigt har man inte satsat lika mycket på spegelfritt som en del andra, men man har inte ignorerat den marknaden.

Jag tror inte att EOS 5 IV missar sin målgrupps önskemål så jättemycket. Det är en stillbildskamera för actionfoto (i första hand) för den som inte vill släpa på ett kamerahus i EOS-1D-storlek. För video och hög upplösning har man andra kameror att erbjuda.

Men den är för dyr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.