Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Ärligt talat. Dr har vi nog oftast så det räcker om vi nu jämför var vi kommer ifrån. KOdachrome med ISO 64 och kanske runt 5,5 i DR. Eller negetaiv färgfilm med runt 7 i bästa fall.
De bästa svartivta filmerna klarade kanske runt 9.
Så är 12,5 så mycker sämre än 14,5 . Rent praktiskt kan man nog få fram bra bilder med båda. Fast mer är bättre.
Jag har inget emot att få 20 eller 25 i Dr. Då kan jag nog få detaljer i solen och samtidigt ha detaljer i skuggorna på jorden. Ingen tackar väl nej till det.
Med 14,5 är Nikon nära optimum vad vi kan få ut av dagens teknologi. I teorin ligger det runt 15. Med Sonys nya sensor för MF skulle man kanske kunna komma lite högre.Den som finns i Hasselblad 6D 100C eller i Phase One.
Så Canons 13,5 räcker säkert till för 99,9 % av alla bilder.
 
Det handlar väl om hur man exponerar också. Dpreview gör stor sak av att kunna underexponera med matrismätning och lyfta skuggorna i råkonverteraren. Långt ifrån ETTR. Spotmäter man högdagrarna kan man normalt öka exponeringskompensationen 2-3 steg utan att klippa högdagrarna i råfilen och får mindre brus i lågdagrarna på köpet.
 
Skulle inte förvåna mig om den till och med blir lite bättre. DEt har fta varit så att när de fått lite mer tid har de kunnat trimma det hela lite till.
Så är det också med Fuji. Här kommer deras X-PRO2 som är top of the art. Sedan kommer X_T2 som ahr samma sensor men en hel del förbättringar ett halv år senare.

Utvecklingen avstannar inte utan man kan lära av misstagen och även korrigera hårdvaran i senare och billigare modeller.
Det kostar att ligga i framkant på utveckligen. Både i form av pengar men också i att vara försörsökskanin för ny teknologi.
Time to market är superviktigt. Fast ibland går det fort men fel.
De felen rättas ofta när enklare modeller släpps senare.
Så det är inte alls osannolikt att 6DII kommer har bättre bildkvalité.


Tusan också skulle jag säga, X-PRO2 är ingen 5000 kr kamera precis, tycker nog det känns förmätet att halvåret senare släppa en ännu bättre modell, kanonbra på att släppa FW, men T1:an verkar inte nå upp till T2 trots ny FW, jag personligen tycker det faktiskt är lite fisigt att göra så, Dessa kameror köps av dom verkliga konnässörerna, med ypperlig optik som Sonyägare gråter över att dom inte har. Ett halv år, Fuji måste ha varit i gång med T2 nära på kan man tycka, jag personligen skulle nog vara en aning förbannad, deras långa tid med 16mp sensorn skvallrade inte om några halvårssnabba förändringar eller.

//Bengt.
 
Cinema 5D har testat denna och här är nackdelarna. Vissa nackdelar har inte andra bättre heller sony a7sii.

  • 1.64x crop factor in 4K video mode. While in Full HD and 720p you can shoot in full frame.
  • No C-log. If it was missing on the Canon 1D X Mark II, I did not expect the cheaper 5D Mark IV to surprise me here.
  • MJPEG compression type. Be ready to purchase a bunch of memory cards as it will chew through them fast!
  • Like with other Canon DSLRs that shoot video, there is a 4GB file limit. The camera will automatically create a number for files based on the time of recording. (this apply for cards lower then 256gb).
  • No peaking.
  • No punch in zoom while recording.
  • No screen overlays to help with simulating 2,35:1 or any other ratio but 16:9.
  • Rolling shutter is noticeable. Full measurements coming soon in our lab test.
  • High frame rate 100/120 fps is limited to HD Ready quality only (720p).
  • HDMI output is full HD only, although this time also with embedded audio.
  • Maximum recording time: 29:58 minutes.
  • Canon continues with its tradition of not including an articulated screen in their 5D cameras.
 
Bra sammanfattning....

Som Canonist har jag följt tråden och lanseringen med spänning.

Konstaterar att Canon 5Dmk4 var väl rätt mycket som väntat. 5Dmk3 är väl antagligen den mest använda "proffskameran" (notera "antagligen") och 5Dmk4 kommer nog att fylla dess skor rätt bra.

Har sett en del stora ord i besvikelse i denna och liknande trådar. Kommer då osökt att tänka på en gammal vän till mig som varje gång han gick/går på bio förväntar sig att se den bästa film han någonsin sett. Någon som tvivlar på att han blir mäkta besviken varje gång?! Och då har han ändå sett på RIKTIGT bra filmer.

Så frågan är: Har Canon levererat en dålig kamera som inte når upp till de nivåer som man med lite nyktert seende kunde förvända sig (glöm bort vad ni hoppades på)? Om "ja": fortsätt gnäll och var besvikna. Vi andra konstaterar krasst: "Jaha, dessa specifikationer var ju rätt väntade. Nu får vi kalkylera om den är värd nästan 40papp för vårat ändamål".

Trevlig helg på er!

"Optimisten ser ljuset i tunneln. Pessimisten ser mörkret. Realisten ser tåget. Lokföraren ser tre idioter på spåret"
 
D500, A6300 och XT2 är väl dom just för dagen som utmärker sig, de spegellösa bättre AF och stabilare EVF, spegellösa väntar man sig mera av i utveckling, dom är senare i starten. Sedan om tex Canon vågar göra 5D4 för bra ( den äter på 1DXII )- 6DII får vi vänta på så att man hinner köpa 5D4. D500 kan vara så bra, så då måste D760 bli en jäkel till kamera, inte lätt att vara kameratillverkare och sälja bra av alla modellerna. En 5D3 kommer att fungera fint i mer än 5 år till, utvecklings takten planar ut, vi får Touch-skärmar och lite smått och gott, lite renare bilder vid Iso 12800, kanske snart ringa med kameran osv.
 
Att välja kamera idag är inte lätt. Nu sitter man ju oftast med en ordentlig ryggsäck fylld med objektiv och tillbehör. Det avgör oftast att man fortsätter med det man märek man har.
Jag har kört Canon sedan 20D lanserades. Så i mer än 10 år.
Skåpet är fullt med Canonprylar.
Utvecklingen av sensorer och egenskaper går idag ganska långsamt. Det blir långsamt förbättringar för varje generation som släpps.
Om man ser på 5D MKIV så är den ett steg bättre än 5 DMKIII. Fast ungefär ett facelift om vi pratar bilar.
Utifrån mitt perspektiv håller jag nog med Tony Northrup att min 5Ds r är en bättre kamera.
Fast nu har jag också tröttnat på att släpa på så mycket vikt på mina resor. Jag blir inte strarkare eller svettas mindre med åren när jag kånkar på en stor kamerarygga.

MIn 5DS r och den utrustning jag har med mig på en resa är stor och tung.
Sedan jag också skaffade Fuji har jag också där samlat på mig en samling objektiv och när X-T2 levereras har jag 2 hus.Ettt litet nätt X-PRO2 oceh ett tyngre X-T-2 med batterigrepp och booster.
När jag packar ner den utrustningen med motsvarande objektiv väger ryggan betydligt mindre.
Dessutom tycker jag ofta att Fujis objektiv presterar bättre än Canons.
Så under 10 år har det varit självklart att köpa den nya 5d varianten.
Det är det inte längre. En 5D och då speciellt 5Ds r är nog lite vassare än en Fuji X-T2.
Fast skillnaden är liten.
Så idag finns det alternatv som är midre klumpiga och väger betydligt mindre.
Det gör att det inte längre är lika självklart att uppgradera till den senste 5D modellen.
Var och en måste välja sin väg framåt. Fast 5D är inte ett så självklart val för någon med Canon objektiv som det var för 4 år sedan. Jag tycker nog Canon kör på som om inget hänt på de senaste 4 åren Fast det har det faktiskt gjort.
 
Att välja kamera idag är inte lätt. Nu sitter man ju oftast med en ordentlig ryggsäck fylld med objektiv och tillbehör. Det avgör oftast att man fortsätter med det man märek man har.
Jag har kört Canon sedan 20D lanserades. Så i mer än 10 år.
Skåpet är fullt med Canonprylar.
Utvecklingen av sensorer och egenskaper går idag ganska långsamt. Det blir långsamt förbättringar för varje generation som släpps.
Om man ser på 5D MKIV så är den ett steg bättre än 5 DMKIII. Fast ungefär ett facelift om vi pratar bilar.
Utifrån mitt perspektiv håller jag nog med Tony Northrup att min 5Ds r är en bättre kamera.
Fast nu har jag också tröttnat på att släpa på så mycket vikt på mina resor. Jag blir inte strarkare eller svettas mindre med åren när jag kånkar på en stor kamerarygga.

MIn 5DS r och den utrustning jag har med mig på en resa är stor och tung.
Sedan jag också skaffade Fuji har jag också där samlat på mig en samling objektiv och när X-T2 levereras har jag 2 hus.Ettt litet nätt X-PRO2 oceh ett tyngre X-T-2 med batterigrepp och booster.
När jag packar ner den utrustningen med motsvarande objektiv väger ryggan betydligt mindre.
Dessutom tycker jag ofta att Fujis objektiv presterar bättre än Canons.
Så under 10 år har det varit självklart att köpa den nya 5d varianten.
Det är det inte längre. En 5D och då speciellt 5Ds r är nog lite vassare än en Fuji X-T2.
Fast skillnaden är liten.
Så idag finns det alternatv som är midre klumpiga och väger betydligt mindre.
Det gör att det inte längre är lika självklart att uppgradera till den senste 5D modellen.
Var och en måste välja sin väg framåt. Fast 5D är inte ett så självklart val för någon med Canon objektiv som det var för 4 år sedan. Jag tycker nog Canon kör på som om inget hänt på de senaste 4 åren Fast det har det faktiskt gjort.

Bra sammanfattat! Har ungefär samma synpunkt på 5D MKIV.
 
Undrar man, ni är trötta på DR diskussionen innan ens värdena för DR är fastställda!

Det var jag som uttryckte trötthet på debatten om DR.

Allt talar väl för att DR på bas ISO kommer att förbättras, liknande det som 80D och 1DXmkII har uppvisat.

Självklart är ett större omfång en fördel.

Det som jag har tröttnat på i debatten är när man tillmäter DR en så enorm betydelse. För mig är DR på 5DmkIII "tillräcklig". Ungefär som med en bil, visst är det kul att den accelererar 0-100 på 5 sekunder, men i de flesta situationer klarar man sig utmärkt med en bil som kör samma sak på 12 sekunder.

För mig kommer inte testvärden på DXO för DR vara avgörande för om jag köper mkIV eller ej.

För andra kanske det är helt avgörande - det respekterar jag till fullo.
 
Det verkar ju onekligen som om några på R&D har fått för stor budget.
Känns onekligen som det fanns andra områden man kunde satsat dessa pengar på som t.ex.

Uppdaterat SD kortplatsen till UHS-II den är ju ändå kompatibel med UHS-I
Lagt lite jobb på 4K video så man kan använda den utan att behöva 100 tals minneskort samt använda hela sensorn & inte i crop mode.
 
Det är väl så med mycket, kan fungera i vissa sammanhang under vissa villkor men är inget att hurra för i andra fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.