JFfoto
Avslutat medlemskap
Vi går sakligt igenom din grad av investering i Canon FF (dina APS-C-objektiv för Canon fungerar tyvärr ej på Canon småbild) för att se om den är vädigt stor och betydande för att låsa kvar dig:
1. Ett 50/1,8 är ju ett av de billigaste objektiven som finns (ca en tusenlapp). Spottstyver i sammanhanget, och knappast värt att ens räkna på.
2. Är det inte IS på ditt 70-200? Om inte så är inte det någon höjdare för konsertfoto där det ofta är svårt med stabila stativ. Då måste du ändå skaffa nytt.
3. Du har ett trasigt 28-70 som är så gammalt att det inte ens finns reservdelar till det. Dvs inget av något praktiskt värdecatt räkna med.
Har du inte fler objektiv för fullformat än de tre ovan så skulle jag säga att du har friheten att kunna välja precis vilket småbildssystem som helst, oavsett om det är Canon, Nikon, Sony eller Pentax.
Hade du verkligen varit tungt investerad i Canon, med tex en 6-8 objektiv av bättre kvalitet, så hade jag rekommenderat att du inte skall se dig om efter något annat, och istället snarare begränsa dig till endast Canons fullformatskameror.
Men om jag var i den situationen som du verkar vara idag (du får uppdatera mig om du eller jag missat något) så skulle jag inte lägga några sådana begränsningar, utan snarare passa på att se mig om på hela marknaden efter de kamerahus och system som passar mina krav bäst.
Hon skriver ju att hon inte har planer på att byta. Och hon har ju 2 fungerande objektiv till Canon och det är ju inte så att Canon inte funkar bra vid konserter.
Ett 70-200 utan IS fungerar utmärkt på konserter, stabilisering är väl ändå inte önskvärt just då, då folk rör sig ganska friskt?