LinusKarling
Medlem
Hej jag har sen i julas en canon eos 450d men funderar nu på att byta upp mig. Funderar på att sälja min nuvarande 450d och köpa en begagnad 1d mark 2. Vad tycker ni? Behöver hjälp.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför vill du byta? Vad är det du inte är nöjd med?
Jag är nöjd men vill ha en lite mer advencerad kamera. Och i framtiden kanske mark2 är bättre om du förstår vad jag menar.
Du kanske har mer nytta av ett nytt objektiv som vidgar dina vyer och ger nya möjligheter. Hus kommer det nya och bättre hela tiden medan objektiv "håller" betydligt längre.
Nej, jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det du tror att du kan göra med en Mk2 som du inte kan göra med 450D?Jag är nöjd men vill ha en lite mer advencerad kamera. Och i framtiden kanske mark2 är bättre om du förstår vad jag menar.
Jo jag tror att ny objektiv är det bästa valet istället för att köpa nytt hus. Men då kommer min andra fråga!: för tillfället har jag bara mitt 18-55 men funderar på dessa:
Canon 50/1.8 II
Canon 70-200/4L USM
Tamron 90/2.8 DI
Vad tror ni?
Det beror på vad du vill fota! Svagt ljus = 50 mm f1,8; Långt bort = 70-200 f4, Väldigt nära o smått = Tamrons makroglugg. Ingen annan än du själv kan avgöra detta. Alla tre alternativen är mycket bra och prisvärda!! Bra mkt bättre än ett nytt hus!!
Japp jag ska behålla min nuvarande 450D och köpa "dyrare" gluggar.
Men jag vill kunna vara mångsidig och jag känner själv att ett macro skulle vara kul, och ett ljusstarkt (50/1.8) och ett zoomobjektiv.Funderar på att köpa 50 och 70-200 beggat och tamronet nytt. Det blir trots allt rätt mycket pengar för en 16 åring
Hej jag har sen i julas en canon eos 450d men funderar nu på att byta upp mig. Funderar på att sälja min nuvarande 450d och köpa en begagnad 1d mark 2. Vad tycker ni? Behöver hjälp.
1D Mark II har väldigt annorlunda menysystem jämfört med vad du är van vid från din 450D. Och viktskillnaden är enorm. Är du verkligen säker på att bytet är något som främjar dig? Bildkvalitén skiljer inte, eller möjligen då till det sämre för Mark II:an. Mark II har dessutom mindre skärm och en generation äldre bildprocessor.
Däremot är den snabb, har riktigt bra (om än komplicerad) AF och är såklart vädertätad, men det kräver ju även att dina objektiv är det.
Jag skulle nog kolla på en begagnad 40D istället om du bara vill ha något som känns lite mer rejält i handen och som kan ta fler bilder/sekund. Eller ett batterigrepp och lägga pengarna på optik istället.
1D Mark II har väldigt annorlunda menysystem jämfört med vad du är van vid från din 450D. Och viktskillnaden är enorm. Är du verkligen säker på att bytet är något som främjar dig? Bildkvalitén skiljer inte, eller möjligen då till det sämre för Mark II:an. Mark II har dessutom mindre skärm och en generation äldre bildprocessor.
Däremot är den snabb, har riktigt bra (om än komplicerad) AF och är såklart vädertätad, men det kräver ju även att dina objektiv är det.
Jag skulle nog kolla på en begagnad 40D istället om du bara vill ha något som känns lite mer rejält i handen och som kan ta fler bilder/sekund. Eller ett batterigrepp och lägga pengarna på optik istället.
1d mark II
+Vädertätad, underbart när du har en L glugg, att kunna stå i spöregn och fota!
/Sebastian
Är det underbart, att fota i spöregn?
Roligare kan man säkert ha!
Tungt klumpigt kamerahus, dessutom, genomvåt fotograf, lycka till!
Berra, min granne, 13 år, köpte sin första kamera igår, ville ha en avancerad, för att kunna växa i, han är nu 163 cm lång, men farsan är 198 cm lång, alltså lika bra att köpa något nytt, som inte behöver bytas inom några månader, det blev en Canon 5D Mark II, cool maskin!
OOkej om det inte skiljer nått på bildkvaliten varför är den så mcyket dyrare? större censor eller vad? vädertätad? snabare?
Ja, Canon 1D Mark II är mycket snabbare än Canon 450D!
Det märks när man springer runt på en fotorunda, varvtiderna blir betydligt kortare med Canon 1D Mark II, Canon 450D hinner inte med, hamnar långt efter.
Canon 1D Mark II har FF bildsensor, större än halvformats bildsensorn, APS-C, i Canon 450D.
Canon 1D Mark II har även en större sökare, du ser bättre dina motiv, speciellt när du springer, upptäcker allt snabbare ...
Ja, visst får han det! Det är, vad jag har sett, ingen i den här tråden som sagt att han inte ska göra det. Däremot är det flera som påpekat att "Du kanske har mer nytta av ett nytt objektiv som vidgar dina vyer och ger nya möjligheter".men snälla rara, om han nu vill köpa en MkII kan han väl få det?
Ja, visst får han det! Det är, vad jag har sett, ingen i den här tråden som sagt att han inte ska göra det.