Som nikonist, o dessutom har jag aldrig ägt vare sig Canon 450 eller 1d markII, så inser jag att jag är ute på hal is, men vill ändå ge mina tankar på dina frågor Linus!
Erland har en väldigt bra poäng här, vid ett kamerabyte som inte beror på att kameran har slitits ut eller blivit stulen så bör man alltid fråga sig vad det är man inte är nöjd med, eller vad man skulle vilja vore bättre på den nya kameran.
Inte bara för att kunna "rättfärdiga" köpet, utan även för att man skall köpa rätt kamera till sina behov!
Vill du ha:
Bättre bildkvalitet?
Större hus?
Snabbare serietagning?
Snabbare AF?
Större sökare?
Fler funktioner/annan layout på knappar?
Inbyggt vertikalavtryck?
Mer stryktålig?
Själv gick jag från en nikon D70, via Nikon D200 till den Nikon D3 jag använder just nu..
Många har redan skrivit kloka ord om din kamera och 1d MarkII, tänkte bara inflika att det kan finnas ett par negativa sidor med att uppgradera sig till proffshusen som kan vara bra att ha i åtanke:
De är Tyngre och mer otympliga. Allt beroende såklart på dina preferenser, hur stark och uthållig du är, men faktum är att det finns en risk att du drar dig för att ta med kameran ut o fota just pga av tyngden och storleken..
Sen så kanske du för fler frågor om vilken tidning du kommer ifrån? Eller viskningar som "wow vilken stor kamera" Men trycker du upp kameran i fejjan på nån du vill ta porträtt på så är min, högst ovetenskapliga observation att, du har större sannolikhet att få ett avslappnat leende ju mindre kamera du har i handen, likaså om du vill fota obemärk o fånga spontana händelser
Sen det här med bildkvalitet, när jag gick från D70 (6mpx) med bas ISO på 200 till d200 (10mpx) som hade Bas ISO 100 trodde jag ju att alla bilder jag tog, när som helst, skulle bli bättre och "skarpare" då den ju hade 4 megapixlar mer... Visst, kameran var stor, tung, gedigen, snabbare i AF, fler inställningar o rattar att vrida på, men sanningen är att första tiden med min nya kamera så vart jag besviken på bilderna, blev inte alls den uppgradering jag hoppats på... tog ett tag innan jag insåg att ISO 100 ger en dubbelt så långsam slutartid som ISO 200 vilket avslöjade min slarviga kamerahållningsteknik, (och grundläggande fotograferingskunskaper
jag skakade helt enkelt för mkt vilket tog bort en del av upplösningen. Dessutom påverkar ljuset och objektivet samt dina färdigheter som fotograf, oerhört mkt mer hur den färdiga bilden blir än själva kamerahuset...
Och är det så som du själv svarar, att du är nöjd med din 450, så skulle jag helt klart som många andra rekommendera dig att satsa på bättre objektiv istället, och kanske hellre vänta och se vilka funktioner du saknar och vilka områden du helst vill fota inom?
Och är det nu så att du ändå vill köpa nytt kamerahus, så skulle jag tipsa om en Canon EOS 1DS MarkII istället, Med FF och 16Mpix så får du nog en ännu rejälare uppgradering vad gäller bildkvalitet och sökare, eller vad säger ni andra?
mvh Johan