Annons

Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

JullanD

Medlem
Hej!
Jag har nu börjat fundera allvarligt på att skaffa mig en Canon 400D. Jag har läst recensionerna här på sidan och kollat runt lite på andra sidor om den. Jag undrar lite saker.
Hurdan är blixten på kameran? Jag har ofta problem med att blixten blir för stark på nära avstånd med min kompaktkamera.
Måste man kolla i sökaren när man tar kort? Går det inte att kolla på displayen som det gör på min kompakt?
Jag skulle vilja köpa ett macroobjektiv och ett normalzoom/vidvinkel (typ 18-80/100) kan ni rekommendera några objektiv som inte kostar skjortan?
Hur är det med det här med bildstabilisering, funkar det bra utan på 400D?
Är batteritiden lång?
Tror ni att den skulle funka bra som första systemkamer för en hobbyfotograf som mest fotar macro och husdjur?
Kom gärna med lite andra tips på vägen med.

kitgluggen 18-55 + Tokina 100/2,8 Macro
Ja, blixten är för "stark". Man blir blek och fet på bilderna.
Och nej man kan inte titta på displayen.

Om du har stabila händer så är de inga problem, plus att du sen kan köpa stativ.

Batteritiden är rätt så lång ja, tycker jag iaf

Men, hur ska man göra med blixten då? Är alla blixtrar sådana? Jag vill ju kunna ta inomhusbilder i svagt ljus... Varför har de inte en sån funktion att man kan kolla i displayen? Hur vet man då om det blir bra skärpa när man kollar i sökaren? Jag har ju hört att kitobjektivet ska vara ganska kasst, stämmer inte det då eller? Jag vill gärna ha zoom på macroobjektivet...

Blixten fungerar, men jag föredrar att du köper en Sigma EF-500 DG Super II(prisvärd sägs de), sen när du har råd. Men den interna blixten går att använda i nödfall.

För att de är en systemkamera maybe =D hm, du har väl bra syn? ^^ bara att se i ögonmusslan och se till att skärpan är där du vill ha osv *klick*. Men du kan ju börja med att fotografera med autofokus :)

kitobjektivet är bra, men den är plastik och känns som en leksak. Men bildkvalitén är mycket bra för den prisklassen.

Macro-objektiv kan du inte ha zoom till... om du nu vill ha "extrem-macro" typ insekter osv

Damoor skrev:
kitgluggen 18-55 + Tokina 100/2,8 Macro
Ja, blixten är för "stark". Man blir blek och fet på bilderna.
Och nej man kan inte titta på displayen.

Om du har stabila händer så är de inga problem, plus att du sen kan köpa stativ.

Batteritiden är rätt så lång ja, tycker jag iaf

He he kanske inte beror på blixten?
(Kunde ju inte låta bli när man blir bjuden på en sån... he he)

Ehmm.. respekt mot vilken dam? Inte hon som skrev inlägget som du menar väl, hon hade ju inget med kommentaren att göra, du vet, det var bara lite humor, inte det minsta respektlöst..

Härlig kamera=)

Och nu till Julia...
Hejsan, =)
Jag har själv beställt en 400d, den kommer i morgon, jag har haft en 300d fram till nu och de är ungefärliga blixtmässigt, och det jag kan säga om den är att blixten funkar jättebra, om du inte är jätte jättenära, men så nära är du ju ofta inte, speciellt inte om man har en macrolins.
Jag har själv en Sigma EF-500 DG Super II blixt, och det är stor stor skillnad, det är en prisvärd investering!!=)

Sen ang displayen, det fins ingen systemkamera som har så man kan kika i displayen, jo ngn har jag hört, men åxå hört att de inte fungerar så bra, men man lär sig, jag tyckte det var hur konstigt som helst i början att bara kika i sökaren, men vill inte byta bort det nu..

Lycka till med nya kameran, mycket nöje=)

Hälsn Thomas

Re: Härlig kamera=)

SadPassion skrev:
Och nu till Julia...
Hejsan, =)
Jag har själv beställt en 400d, den kommer i morgon, jag har haft en 300d fram till nu och de är ungefärliga blixtmässigt, och det jag kan säga om den är att blixten funkar jättebra, om du inte är jätte jättenära, men så nära är du ju ofta inte, speciellt inte om man har en macrolins.
Jag har själv en Sigma EF-500 DG Super II blixt, och det är stor stor skillnad, det är en prisvärd investering!!=)

Sen ang displayen, det fins ingen systemkamera som har så man kan kika i displayen, jo ngn har jag hört, men åxå hört att de inte fungerar så bra, men man lär sig, jag tyckte det var hur konstigt som helst i början att bara kika i sökaren, men vill inte byta bort det nu..

Lycka till med nya kameran, mycket nöje=)

Hälsn Thomas

Den nya Canon EOS 1D Mark III har ;O

Angående blixten: Visst, en extern blixt ger fler möjligheter och ofta ett mycket bra resultat, absolut. Men jag påstår att den inbggda blixten på en 400D m.fl. håller betydligt bättre klass än de som finns på kompakterna. Är man inte nöjd med styrkan på blixten finns det dessutom funktionen blixtljuskompensation som gör att man kan öka/minska blixtstyrkan. Den löser många situationer.

Att använda den inbyggda blixten vid makro är normalt inget att rekommendera. Det kan funka under vissa förhållanden men det är svårt att få det bra. Då blir det ofta mer effektfullt att belysa med t.ex. en ficklampa, reflekterat solljus mm.

Så tycker jag...

/Arne

Senast ändrad:
det går ju alltid att fixa och trixa med inställningar för att få blixtbilder så bra som möjligt. Men, blixt och speciellt inte inbyggd blixt är någonting de flesta inte skulle rekomendera överhuvudtaget, speciellt inte inomhus på vanliga bilder. Då kan man helt enkelt skippa att ta den bilden. Men, sen finns det ju självklart de som tycker det är snyggt med platta bilder...
Men, om man lär sig tekniken finns det ofta sätt att komma runt det där med att använda sig av blixt

Tack för alla svaren! Hur ska jag göra när jag ska ta kort inomhus i ganska dåliga ljusförhållande då? (kanske står 30-50 cm från objektet) Ska man öka ISO då eller hur gör man?

Jag förstår inte det här med objektiv med fast brännvidd? Man kan ju aldrig zooma? Det tycker jag är viktigt att man ska kunna göra...
Ang. kitobjektivet så har jag ju hört att bildkvaliteten är det som ska vara dåligt med det objektivet.

Så om man ser på det "stora hela" så är en 400D en bra investering då man inte har så stora ekonomiska möjligheter?

Då har dom inte kollat på bildkvalitetstester som har gjorts med kit-objektiven.

lampor kan vara bra att ha inomhus^^

Och Ja, 400D är perfekt ekonomisk investering.

Fast brännvid = bättre kvalitet, plus att man kan själv gå framåt/bakåt om de behövs? =D

Julia,

1) Skafa en DSLR med ett kitobjektiv. 400D blir utmärkt.

2) Läs artiklarna "fotoskola" här på sidan.

3) Läs kamerans manual.

4) Fota grannens katt, morsan, brorsan och krokusarna.

5) Kolla på bilderna.

6) Läs manualen och fotoskolan två gånger till.

7) Fota ytterligare bilder, prova, fixa, trixa.

Du kommer att lära dig och då klarnara alla begrepp om ISO, slutare, bländare brännvidder och annat skoj. Att förstå dessa samband INNAN man har kameran i sin hand är mycket svårare och tråkigare. Det blir mycket enklare när du väl kan testa själv och återkom då gärna med specifika frågor om motiv och inställningar så kommer du att få hjälp.

Anders

Tom Ang's bok "Fotografi" är nått att tipsa om.

1. Läser kameramanualen och kamerainställningar

2. "4) Fota grannens katt, morsan, brorsan och krokusarna." <-- tråkiga motiv = tråkiga bilder = du blir ej lika entusiastisk efter de.

Blixtbilder på nära håll är inga problem, kameran har bra blixtstyrning och blir det för ljust är det bara att blända ner. Ljuset blir inte så snyggt, men exponeringen blir rätt.

Se till att kläma på kameran innan du köper den, för mig är den helt för liten.

Lycka till!

mixdisk skrev:
Blixtbilder på nära håll är inga problem, kameran har bra blixtstyrning och blir det för ljust är det bara att blända ner. Ljuset blir inte så snyggt, men exponeringen blir rätt.

Se till att kläma på kameran innan du köper den, för mig är den helt för liten.

Lycka till!

Och du har en Nikon D50? =D

Hej Julia! Mitt tips till dig är att köp en 400D men skippa kitobjektivet. Hellre ett Sigma 18-50mm/2.8 eller ett Tamron 17-50mm/2.8. Men Canons EF-S 60mm/2.8 macro är också väldigt trevligt, är nog mitt skarpaste o roligaste objektiv!

Det finns nog få zoomobjektiv som har riktig macro-funktion tyvärr. Kanske Sigma 17-70mm förresten?

Att se bilden på displayen innan den tas är inte nödvändigt, saknar det inte alls längre även om sökaren är rätt liten. Nu känner jag mig nästan löjlig och som om jag inte fotar "på riktigt" när jag kollar på displayen (på min kompakt) istället för sökaren (som jag gör på min systemkamera).

Mitt kitobjektiv la jag fort bort, används bara om jag nån gång lånar ut kameran. Gillar det inte alls men visst det är ju billigt o prisvärt m tanke på vad det kostar. Men bra, nej inte speciellt.

Den inbyggda blixten är ok, du kan ju ställa ned styrkan och köra m högre iso-tal om du vill ha mindre "kompaktkamerablixt" stuk på bilderna. Men ett ljusstarkt objektiv (helst 1.8) eller en extern blixt är ju alltid att föredra då man kan rikta den mot ett vitt tak t ex.

Har haft min 350D sen den kom ut nu och ska nog ändå byta upp mig till en 40D när den kommer men kommer att sakna just "litenheten". Plastigheten o den lilla displayen bak kommer jag dock inte att sakna.

Börja m att lära dig förhållandet mellan slutartid/bländare/iso-tal och skärpdjup genom att laborera med att fota stilleben med AV och M-programmet (strunta helt i P-läget) så brukar slanten trilla ned ganska snabbt.

Fota massor och kolla hur resultatet blir vid olika bländare/slutartider etc. Ställ sen massor av dumma frågor här på forumet o skit i om någon besserwisser är spydig ibland, frågar man inte så får man inget veta heller.

Man kan också bli hjälpt av en liten lathund när det gäller slutartider/bländare. Har en sådan men funkar inte att kopiera in här. Maila mig om du vill ha den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar