Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 400D är här :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ännu mer teknik!!!

Jag som tänkte köpa en 30D men nu börjar jag fundera om det verkligen är värt det med tanke på denna nya kamera, man kan ju skaffa batterigrepp om det skulle vara så...

har en 300D nu

Tweedy skrev:
Ännu mer teknik!!!

Jag som tänkte köpa en 30D men nu börjar jag fundera om det verkligen är värt det med tanke på denna nya kamera, man kan ju skaffa batterigrepp om det skulle vara så...

har en 300D nu

Tänkte i veckan också köpa en 30d med 17-55 2.8.
(350d eller 400d med grepp är inget alternativ
efter att jag hållt i 30d och insett den överlägsna egonomin) Men nu när det börjar spekuleras i 40d gör prylbögen i mig uppror. Har någon en trovärdig gissning om när den kan förväntas dyka upp?
Kanske den till och med kommer att bli tätad, och
därmed kosta runt 20k?

Jag tror Canon kommer släppa en ny värsting ala MK2-III snart eller åtminstone senast våren 2007.. ingen som hört eller läst något om det?

Den nya legenden som det snackades om är väl 50/f1.2L gluggen om jag fattat rätt, har för mig att förgångaren till den också kallades en legend.

kent.

papi skrev:
Jag känner inte tekniken i detalj men inget hindrar väl att styrsignalen till sensorn är kompenserad för optiken, även om gyrot bara känner kamerarörelsen?
Självklart är sensorrörelsen anpassad till vald bränvidd. Den känner även aktuell zoombrännvidd.
Skillnaden i rörelse mellan ett tele och en vidvinkel är gigantisk, så stor att jag undrar om Sonysensorn klarar att flyttas (kompensera) för större brännvidder, typ 300mm.

Är det inte fler än jag som gillar LCD displayer på ovansidan? Enbart en storskärm baktill. Är det bra?
Dessutom är kameran alldeles för liten. Jag har en 350D. Den enda fördelen med en liten kamera är att den går att stoppa i fickan, men det går ju ändå inte... Jag tycker det är lite synd att de släppte ide'n med den stora men lätta 300D.
Är jag på gott fotohumör kör jag helst med min 10D. Den är underbar.

Linmajon skrev:
Självklart är sensorrörelsen anpassad till vald bränvidd. Den känner även aktuell zoombrännvidd

Ja de var väl det jag misstänkte :)

Jag har bara min egen begrränsade testserie att gå på men där fungerade det som sagt bra med Pentax SR och 400mm.

Linmajon skrev:
Är det inte fler än jag som gillar LCD displayer på ovansidan? Enbart en storskärm baktill. Är det bra?
Dessutom är kameran alldeles för liten. Jag har en 350D. Den enda fördelen med en liten kamera är att den går att stoppa i fickan, men det går ju ändå inte... Jag tycker det är lite synd att de släppte ide'n med den stora men lätta 300D.
Är jag på gott fotohumör kör jag helst med min 10D. Den är underbar.

Nej, 350D/400D är inte alls för liten. Inte för mig i alla fall. Bara lite för lätt o lite för plastig. SKulle vilja ha känslan av en 20D fast i 350Dns storlek. Skulle vara perfekt.

Uttryck skrev:
Nej, 350D/400D är inte alls för liten. Inte för mig i alla fall. Bara lite för lätt o lite för plastig. SKulle vilja ha känslan av en 20D fast i 350Dns storlek. Skulle vara perfekt.

Han har troligen större händer än du har,
tycker oxå att den är för liten o plastig
och att det fins inget display på ovansidan
gör att den drar mer ström.

Uttryck skrev:
Med 20D får jag avtrycket vid eller strax innanför den yttersta pekfingerleden när jag håller kameran bekvämt. Utan batterigreppet kunde jag knappt hålla den, så liten var den! Lite enerverande att behöva kröka pekfingret i en båge för att nå avtrycket. Men jag antar att japaner har små händer!

/Pontus

I början av veckan var det nära jag köpte en 350D men nu när 400D har kommit tvekar jag, vilken ska jag köpa? Jag är nybörjare.
/Jonas

I början av veckan var det nära jag köpte en 350D men nu när 400D har kommit tvekar jag, vilken ska jag köpa? Jag är nybörjare.
/Jonas

400d såklart om du ska ha en canon.
Om du inte tvunget ska ha en canon så tycker jag du ska titta på Pentax K100d istället, trevligare kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar