ANNONS
Annons

Canon EOS 400D är här :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
WaterMelonMan skrev:
Fast på Rob Galbraiths sida står det följande:

".. estimated street price of US$799, or US$899 in a kit with the EF-S 18-55 .."

800 dollar för huset borde bli ungefär 8000 rostfria i Sverige.

Jessops tar £719.99 för 400D med 18-55 och £649.99 för huset enbart. Det är £210 mer än för 350D hus
och £200 lägre än för 30D hus.

Har inte sett svenska priser ännu, håller tendensen verkar det bli över 9000 i Sverige

zaqxsw skrev:
I början av veckan var det nära jag köpte en 350D men nu när 400D har kommit tvekar jag, vilken ska jag köpa? Jag är nybörjare.
/Jonas

ESS skrev:
400d såklart om du ska ha en canon.
Om du inte tvunget ska ha en canon så tycker jag du ska titta på Pentax K100d istället, trevligare kamera.

Sen kan man ju fundera lite kring att det inte alls var speciellt länge sedan 350D hyllades som en fantastisk kamera, som skulle ge alla mycket bättre resultat. På samma vis som ingen kommer att rekomendera 400D den dag (som kommer rätt snart!) då den får en efterföljare.
Det finns många fina klipp att göra på begagnatmarknaden!

/Per

Per skrev:
Sen kan man ju fundera lite kring att det inte alls var speciellt länge sedan 350D hyllades som en fantastisk kamera, som skulle ge alla mycket bättre resultat. På samma vis som ingen kommer att rekomendera 400D den dag (som kommer rätt snart!) då den får en efterföljare.
Det finns många fina klipp att göra på begagnatmarknaden!

/Per

Med den takt som nya modeller drösar in på marknaden så lär det vara många som kommer att byta upp sig i höst/vinter, så begagnat lär det bli gott om, samtidigt som nypriserna kanske pressas ytterligare pga konkurrensen.

Helt min tanke också. Sedan är väl frågan lite hur lång tid det tar innan marknaden är mättad av behovet för övergång från analoga systemare till digitala.
Jag tror fortfarande det finns väldigt många amatörer som inte är lika insnöade som vi på fotosidan, vilka kommer att välja att gå över till digitala systemare från analog alt. från kompaktdigi. Alltså tror jag inte marknaden kommer vara "mättad" än på ett tag, och begagnade digitala systemkameror som blir över vid alla dessa kontinuerliga uppgraderingar, kommer säkert inte vara särskilt svårsålda.

Jag undrar hur mycket lågkvalitetsgluggen på 400D spelar in? Att sätta en sådan glugg på en kamera med en 10.1MP 1,6x APS-sensor (motsv. 11MP 1,5x APS) verkar ju inte särkilt väl genomtänkt. En erfarenhet som redan gjorts av en hel del Nikon-användare, när de tog steget upp till D2X/D200. Och då skall man komma ihåg att den erfarenheten ofta gjordes med ett betydligt bättre objektiv än kit-gluggen på 400D (t.ex. AF-S 18-70DX)...

Jag förutspår viss besvikelse när folk börjar använda 400D och dess högdensitets-sensor med ett så pass billigt objektiv.

Ja, Canon blåser konsumenterna genom att skicka med en så kass glugg i kitet. Som att sälja en Toyota Corolla (bra bil) med blankslitna däck...

Märkligt att man konstruerar en fin kamera och sedan väljer att inte göra den rättvisa. Men ja visst ja... det är ju antalet pixlar som säljer kameror. Glömde det...

Slowfinger skrev:
Märkligt att man konstruerar en fin kamera och sedan väljer att inte göra den rättvisa. Men ja visst ja... det är ju antalet pixlar som säljer kameror. Glömde det...
Tja, det är väl inget större fel i sig med många pixlar. Men man får nog vara medveten om vilka krav det ställer med en pixeldensitet motsvarande 26MP i FF. Inte så säker på att målgruppen för 400D har detta så klart för sig.

jorgene skrev:
Tja, det är väl inget större fel i sig med många pixlar. Men man får nog vara medveten om vilka krav det ställer med en pixeldensitet motsvarande 26MP i FF. Inte så säker på att målgruppen för 400D har detta så klart för sig.

Näe, det är många små saker som sett helt enskilt är bra, men sett i sammanhang med annat får konsekvenser. Inom politiken säger man att vägen till helvetet är kantad av goda intentioner. Inom mjukvara brukar allt fler och bättre(?) funktioner i försök att tillfredställa alla inriktningar sluta i "bloatware". Lite som de där Victorinox-knivarna som kan allt men inte är bra på nåt. Jag misstänker att en del fotografer ägnar mer och mer tid åt att stå och fippla med det tekniska, istället för att fotografera.

Jag är mer inne på att det inte är särskilt schysst av Canon att sälja en sådan här kamera/sensor med denna typ av billig optik.

I höstas skrev jag här att Canon skulle komma under 2006 med EOS 400D (10 Mpix) bl.a
Vem som hade rätt?

--------------------------------------------------
Magnus Stålnacke skrev:

...Jag misstänker att en del fotografer ägnar mer och mer tid åt att stå och fippla med det tekniska, istället för att fotografera.

Helt rätt!
Dessa sk. fotografer har inte lika roligt, som vi "aktiva fotografer", måste vara jobbigt att ständigt uppdatera sig till det allra senaste.
Till vilken nytta?
Canon EOS 350D var en riktigt bra kamera när den kom för några år sedan, fortfarande lika bra, en kameramodell slutar inte fungera sämre plötsligt bara för att utvecklingen går framåt, :), :)

Kitgluggarna till alla D-SLR kommer inte i närheten i skärpa, i jämförelse med en fast glugg på 50mm eller 35mm, men varför oroa sig över detta, köp då endast kamerahuset, kombinera med en fast glugg!
De dyra pro zoomarna från alla tillverkare har helt andra prestanda, nära i klass med en fast glugg, men då kostar det oxå helt andra betydlgt mera pengar ...

mpa skrev:
I höstas skrev jag här att Canon skulle komma under 2006 med EOS 400D (10 Mpix) bl.a
Vem som hade rätt?

Bra! Och nu vill vi veta när ersättaren till 30D kommer och vad de stora förändringarna från 30D kommer att vara.

Modellnamnet är vi nog ense om kommer att bli 40D ;-)

larsborg skrev:
Magnus Stålnacke skrev:

...Jag misstänker att en del fotografer ägnar mer och mer tid åt att stå och fippla med det tekniska, istället för att fotografera.

Helt rätt!
Dessa sk. fotografer har inte lika roligt, som vi "aktiva fotografer", måste vara jobbigt att ständigt uppdatera sig till det allra senaste.
Till vilken nytta?

Det finns ju även sådana som tycker det tekniska är intressant kanske...

Cyberphoto lägger priset på 7295kr (hus) och 8195kr (kit). Det blir cirka 600kr dyrare än 350D (hus) i nuläget. Vilket måste sägas är rätt hyffsade priser ändo?

BugEyes skrev:
Imponerande specar på 400D, ... Undrar om den kommer kännas lika klen att hålla i som 350D eller om dom tagit åt sig av den kritiken.
...

Det ser nästan ut på bilderna som att själva greppet för fingrarna under avtryckaren är lite större än på 350D, men millimetermåtten enligt specarna är nästan identiska. 400D-ägaren får glädjas åt den större LCD-monitorn istället.

Själv sneglar jag alltmer åt 30D, men å andra sidan lär väl Canon hinna lansera en förbättrad variant av den också innan jag får tummen ur. Har en 350D nu...

Men jag var och tittade på en 350D idag, och den där asterisk-knappen fungerade på samma sätt som på min EOS 650, och där är det spotmätning...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar