ANNONS
Annons

Canon EOS 400D är här :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var precis inne på Cyberphoto och jämförde 400D med 350D, där står det att 400D faktiskt har spotmätning..

Är det helt bekräftat att det inte är så? Man vill ju gärna att det skulle vara så ;)

Såg också att den optiska sökaren kallas:

"spegelreflex Pentaprism med 95% täckning och 0,9x förstoring och dioptrijustering".

dvs samma beskrivning som för 30D, 350D beskrivs som:

"pentamirror, 95% täckning, 0,8x förstoring, dioptrijustering"

Vet inte riktigt alls vad det innebär, men bättre sökare skulle ju inte direkt heller vara fel.

McMurphy skrev:
Jag var precis inne på Cyberphoto och jämförde 400D med 350D, där står det att 400D faktiskt har spotmätning..

"spegelreflex Pentaprism med 95% täckning och 0,9x förstoring och dioptrijustering".
Jag vill påstå att Cyberphoto är helt ute och cyklar här... :)

400D har (enligt t.ex. DpReview):
-- Evaluerande mätning, center och "partial".
-- Pentamirror med 95% täckning och 0,8x förstoring.

jorgene skrev:
-- Pentamirror med 95% täckning och 0,8x förstoring.
Förstoringen beror på brännvidden. Vanligtvis brukar man ange den för 50 mm.

350D har också 0,8x vid 50 mm, men på Canons svenska site stod det 0,88 utan att brännvidden var angiven. Jag antar att man angett förstoringen för "kitobjektivets" längsta brännvidd, som ju är 55 mm.
Antagligen har man gjort samma sak för 400D.

Olle

Olle skrev:
Förstoringen beror på brännvidden. Vanligtvis brukar man ange den för 50 mm.
Jag tog för givet att detta var "standard" för alla som återger dessa värden, men det är det kanske inte? Hur som helst, så är det ju meningslöst att återge ett värde utan att då ange vilken brännvidd som avses. Och som konsumentupplysning betraktat, så bör ju alla hålla sig till 50mm när de anger förstoringsgraden, annars är ju siffran rätt meningslös som jämförelseobjekt.

Senast ändrad:
Alternate skrev:
Men jag var och tittade på en 350D idag, och den där asterisk-knappen fungerade på samma sätt som på min EOS 650, och där är det spotmätning...

Nej det är faktiskt inte spotmätning utan vad Canon kallar utsnittsmätning. Det är nästan samma sak med den skillnaden att spotmätningen är ett mindre mätområde än utsnittsmätningen.

M

Jaha, okej, ja då behöver jag inte oroa mig för det, jag har klarat mig bra på 650:ans utsnittsmätning, så då lär jag väl klara mig med 400D:s också

Senast ändrad:
Alternate skrev:
Jaha, okej, ja då behöver jag inte oroa mig för det, jag har klarat mig bra på 650:ans utsnittsmätning, så då lär jag väl klara mig med 400D:s också

Den där asterisk-knappen har inget med spotmätning att göra. Den knappen är exponeringslås. Sikta på det du vill exponera på, tryck halvvägs på avtryckaren, tryck på asterisk-knappen, komponera om bilden och tryck ner avtryckaren helt.
Finessen används t.ex om du ska fotografera en trädstam och där bakgrundsljuset är starkt och vill att trädet på den tagna bilden inte ska vara i mitten.

Hmm, jag är rätt säker på att det står "utsnittsmätning" i manualen sist jag läste i den.

Men inte 100, jag får läsa i manualen vad det står...

Alternate skrev:
Hmm, jag är rätt säker på att det står "utsnittsmätning" i manualen sist jag läste i den.

Men inte 100, jag får läsa i manualen vad det står...

Då kan jag upplysa herrn om att det står automatiklås i manualen. Iaf för 20D och tvivlar på att den skulle ändra betydelse för andra kameror. Hej

Jag betvivlar inte att jag kan ha fel, jag har haft det förr i tiden, men jag lovar att citera vad det står i min 650 manual när jag får tag på den igen.

Alternate skrev:
Jag betvivlar inte att jag kan ha fel, jag har haft det förr i tiden, men jag lovar att citera vad det står i min 650 manual när jag får tag på den igen.

Men 650 är ingen digitalkamera. Möjligheten finns ju att dom bytt vissa knappar, vilket förenklar för nya användare och ställer till det för gamla.

M_G skrev:
Då kan jag upplysa herrn om att det står automatiklås i manualen. Iaf för 20D och tvivlar på att den skulle ändra betydelse för andra kameror. Hej

Från manualen till 300D (sidan 84 Mätmetoder):

Utsnittsmätning
Mätmetoden används automatiskt tillsammans med automatiklås i det kreativa områdets lägen. Metoden fungerar särskilt bra när bakgrunden är mycket ljusare än motivet, till exempel på grund av motljus. ...

Vad man dock bör veta är att utsnittsmätning och spotmätning inte är samma sak. Spotmätning mäter i en betydligt snävare omkrets än utsnitt. Jag tror att spotmätning definieras som 1% av sökaren, medan Canons utsnitt mäter på 9%.

steelneck skrev:
Vad man dock bör veta är att utsnittsmätning och spotmätning inte är samma sak. Spotmätning mäter i en betydligt snävare omkrets än utsnitt. Jag tror att spotmätning definieras som 1% av sökaren, medan Canons utsnitt mäter på 9%.
Vad spotmätning är varierar rätt friskt beroende på tillverkare. På en del kameror är spotmätning så stort som 3.5% av sökaren. På min gamla Olympus var det 1.2%.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar