Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående att använda exepelvis Hamas PC-adapter:

Man måste vara försiktig när man använder den typen av adaptrar på nyare kameror. Framför allt vill man ju använda dem för att ansluta äldre blixtar och studiblixtar. Vissa blixtar har rejält hög spänning över PC-kontakten, vilket kameror med inbyggd PC-kontakt måste klara. Jag antar att det finns någon slags standard för detta.
Kameror som saknar PC-kontakt är dock bara garanterade att klara spänningen från tillverkarens egna dedikerade blixtar. Jag kommer ihåg att jag läste en tråd om ämnet på fredmiranda.com för något år sedan. Den som startade tråden hade anslutit en studioblixt till sin 300D och dödat kameran med första blixten.
 
problemet lär främst gälla äldre studioblixtar från 70-talet. Det är också lätt att tillverka ett skydd om man har lite elektronikkunskap, finns kanske också att köpa.
 
Verkar som att technikdirekt kommer att ha bra priser på 350D.
De har inte lagt upp något direkt pris men har däremot uppgiften "or 12 x 73.73 EURO" på kitet med 18-55 gluggen, 12 x 66.37 EURO på huset...
 
snowsucker skrev:
Verkar som att technikdirekt kommer att ha bra priser på 350D.
De har inte lagt upp något direkt pris men har däremot uppgiften "or 12 x 73.73 EURO" på kitet med 18-55 gluggen, 12 x 66.37 EURO på huset...

De brukar också kunna sälja billiga paket med Sigmas 18-50/2,8-zoom och då blir det RIKTIGT intressant.
 
GrAcK skrev:
Om man kollar på den här jämförelsen mellan 300D och 350D så skulle iaf jag lätt välja 300D.

http://www.canon.se/for_home/compar.../for_home/product_finder/cameras/digital_slr/

=P


Hmm... där kan man i alla fall se att sensorn på 20D var något mindre än på 300D, och den på 350D är ytterligare lite mindre.

Skulle gissa på att Canon väljer att fila lite på sensorstorleken för att spara pengar. Vid så stora serier som 350D kommer att tillverkas i så gör varje liten besparing en hel del. Och att det är därför som 350D inte använder exakt samma sensor som 20D.

Hoppas bara Canon inte fortsätter att förminska sensorn, utan att den här är den minsta vi får se.
 
Samma AF som på 300D/10D med 3 bps och förbättrad buffert, precis som jag gissade :D

Gissade fel på sensorn dock, jag trodde det skulle vara samma som i 20D.

Nu hitta jag tyvärr inte tråden jag skrev det i, kanske nån annan som vet vilken tråd det var.
 
Fattar inte hur Dustin, ScandinavianPhoto och Cyberphoto kan fortsätta sälja 300D för 8000 kr.

Från tyskland får man 300D för under 6000 kr sedan en tid tillbaks.
För att alla cyberphotos kunder inte är nerdekande entusiaster som hänger på fotosidan hela dagarna och importerar själv från BHphoto eller Tyskland. ;)
 
Damocles skrev:
För att alla cyberphotos kunder inte är nerdekande entusiaster som hänger på fotosidan hela dagarna och importerar själv från BHphoto eller Tyskland. ;)

Hehe. De svenska företagen kan inte konkurrera pismässigt med t.ex. BHphoto. Därför måste de satsa på andra saker, t.ex. service, snabbhet och trygghet. För de allra flesta är priserna redan tillräkligt låga på Cyberphoto om man jämför med t.ex. Expert el.dyl. Just därför kan de fortfarande sälja kamerorna så "dyrt" som 8000:-.

Vad jag har förtstått så börjar inte PMA förrän 20/2. Varför släpper då Canon sina kameror ett par dagar före? Kan det hända att de har fler kameror på lut som kommer att presenteras på mässan?
Spännande är det i alla fall. Och jag tycker att Canon har lyckats hålla igen om 350D riktigt bra, det är inte mycket, eller ens någon, information som har läckt ut i förväg.

En annan intressant sak blir ju Konica Minolta A3...

/A\
 
Tanken är att stå ut lite från mängden så alla är lagom sugna att kasta sig över Canon när dom väl kommer till mässan. Mer presstid för Canon, mindre för de andra.

Jo, Canon har faktiskt varit riktigt duktiga, både 300D och 1D mk2 kom ju som blixtar från klar himmel, nästintilll. 350D var ju väldigt väntad, men just att det inte funnits något som igentligen läckt ut är rätt förvånande. Den största tabben tror jag PMA-siten står för, de hade materialet ute även om det inte var länkat redan innan Canons officiella embargo gick ut.
Men visst, Canon har hållit hårt i infon och säkert varit livrädda för att det ska läcka för mycket.

Jag tror inte att det kommer något mer som är av samma intresse på mässan. Därimot så vankas det nog häftiga prylar i höst. Husen i 1D serien börjar ju bli lite till åren, så vem vet, en ny 1Dx eller kanske en 3D eller något.
 
En orsak till att kameror i Sverige kan säljas dyrarare till folk som bor här, är att inte Canon (och inte Nikon heller) vill reparera kameror som inte är köpta här. All garanti och allt rep måste ske i USA om ni handlar där.
 
Jo, det är ju kontinentgaranti. Men det hindrar ju ingen från att köpa billigare i tyskland. Men visst, det är en tröskel att ta sig över om man vill importera själv. Första steget är ju att leta rätt på butiken.
 
Peter Werner (Damocles) skrev:
För att alla cyberphotos kunder inte är nerdekande entusiaster som hänger på fotosidan hela dagarna och importerar själv från BHphoto eller Tyskland. ;)

Jag känner mig verkligen som en nerdekad cyberphotoentusiast...;-)

Ja, jag är också imponerad av att Canon lyckats hålla all information om 350D hemlig så länge...

Jag hoppas på några spännande objektiv, som t.ex Sigmas eller Tamrons svar på Canons 70-200/4 L, och gärna ytterligare något EF-s objektiv.

// Kjelle
 
På tal om läckor, så fanns ju 350D med i senaste nummret av FOTO, som kom idag.. Den har ju någon dags pressläggning oxå. Så Christian Nilsson måste ha fått info för en hyffsad stund sedan. Bild och allt.
 
Damocles skrev:
Husen i 1D serien börjar ju bli lite till åren, så vem vet, en ny 1Dx eller kanske en 3D eller något.

Nej nej nej nej.... EOS 1-husen tillhör de vackraste husen på marknaden. De ska ge f-n i att designa om EOS-1 husen.

De som klagar på Canons ergonomi har uppenbarligen inte hållt i en 1V HS ;)


/Jeppe - som egentligen ville ha en 1V, på den tiden det var analogt som gällde.
 
Jag tror nog att nya proffskameror dröjer till 2006, men kanske kommer den nya tekniken (sökare, autofokus. mätning mm) att testas på en modell innan typ 3D.

Ett nytt hus skulle givetvis ha samma grundlayout och ergonomi som alla Eos-kameror men förmodligen rundare och mindre än dagens 1D-hus.

Greppet till Eos 1V HS är helt outstanding... *saknar*. Vi får väl se vad som kommer...
 
Man får väl hoppas på en digital 1Dv som är byggd på 1V HS med ny autofokus, valfri flyttbar autofokus- och spotmätningspunkt samt autofokus som täcker hela bildytan förrutom den fritt flyttbara. Sen inbyggd trådlös E-TTL 2 vore inte dumt. Självklart med nytt batterisystem som är lättare och en aning smalare vertikalgrepp. Större skärm med 100% zoom möjlighete vore inte heller dumt. RGB-histogram.

Fet önskelista till farbror Canon tror jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.