Annons

Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle definitivt satsa på en 3D om den får 1,3x brännviddsförlängning. 1,6x är mer än acceptabelt för mig, och de modeller som idag erbjuder 1,3x (eller 1x) är på tok för dyra. Så jag hoppas innerligt att dessa spekulationer stämmer, isåfall har Canon fångat in även mig till den digitala marknaden. Och säkerligen många fler, då de flesta fotointresserade vänner jag har också inväntar överkomligt prissatta dslr:er med acceptabel ccd-storlek.

Jag tror det finns en logisk förklaring till varför kamerorna heter:

1D
20D
300D

Canon har aldrig tidigare haft en 2-serie i EOS-systemet, så antagligen är det så att serie 1 är för proffs, serie 2 för semi-proffs och serie 3 för avancerade amatörer?

Nån som vill hålla med om den slutsatsen? Annars så kunde 20D lika väl ha hetat 10DmkII! Så jag tror föga på en 3D!

Glock skrev:
Canon har aldrig tidigare haft en 2-serie i EOS-systemet, så antagligen är det så att serie 1 är för proffs, serie 2 för semi-proffs och serie 3 för avancerade amatörer?

Nån som vill hålla med om den slutsatsen? Annars så kunde 20D lika väl ha hetat 10DmkII! Så jag tror föga på en 3D!

Nej. jag tror att efterföljaren till 20D heter 30D och att det blir en 3D.

10D, 20D och 30D är väl logiskt. Sen kanske det blir 300D II och 30D II.

Digitalserien kommer säkert likna analogserien. 30V har ju också fått ett tuffare hus som 10D/20D. Canon har fattat att proffskänsla säljer i mellanklassen.

froderberg skrev:
Nej. jag tror att efterföljaren till 20D heter 30D och att det blir en 3D.

10D, 20D och 30D är väl logiskt. Sen kanske det blir 300D II och 30D II.

Digitalserien kommer säkert likna analogserien. 30V har ju också fått ett tuffare hus som 10D/20D. Canon har fattat att proffskänsla säljer i mellanklassen.

Varför heter då 1D uppföljaren 1D Mark II och inte 3D? Jag tror då rakt INTE på en 30D, speciellt inte som de redan haft en som heter D30.

Den som lever får se!

Glock skrev:
Varför heter då 1D uppföljaren 1D Mark II och inte 3D? Jag tror då rakt INTE på en 30D, speciellt inte som de redan haft en som heter D30.

Den som lever får se!

Canons proffsmodeller heter alltid "1"

Nivån under 1:eek:rna har ensiffriga beteckningar som Eos 5 och Eos 3. Givetvis skulle kameran kunna heta 5D eller 7D. Dock inte 4D eftersom 4 är ett fult ord på japanska. Finns G3 och G5, men ingen G4 som exempel. Men 3:eek:r verkar inne just nu så 3D är troligt.

D30 och D60 är gamla och glömda kameror som inte var ensamma digitalmodeller. De flesta kunder känner inte till att de fanns. Därför är fältet fritt för en 30D.

mark II indikerar en modifierad modell. Det finns mark III, IV och V bland objektiven. Större förändringar extriört brukar ge helt ny beteckning. 10D och 20D är inte samma kamerahus. 20D är mindre.

Att Canon håller kvar vid 3:eek:rna bevisas väl med senaste modellen som heter Eos 300X. (300, 300N, 300V, 300X)

Men säker kan man inte vara.

Men det låter ju logiskt att Canon kommer köra samma serie på digitalsidan som på analogsidan.

Kanske tom en 3v på analogsidan. Eller 3x.
30D, och 3D på digitalsidan.

Canon har ju grundmodell, version 2 som heter v, och version 3 som heter x. 300, 300v, 300x.

På digitalsidan har det varit D på alla. Och mk2 kan nog vara för att dom inte vill ha typ, 1Dv, eller 1Dv HS eller andra konstigheter.

Damocles skrev:

Canon har ju grundmodell, version 2 som heter v, och version 3 som heter x. 300, 300v, 300x.

V är tredje generation för 300V och 1V. N är andra generation. 1N och 300N, 500N, 1000N.

Eos 30 kom väl lite på efterkälken, så det blev väl snyggast att gå till 30V direkt.

froderberg skrev:
Dock inte 4D eftersom 4 är ett fult ord på japanska.

Intressant att du nämner det. Ordet för fyra, "shi", kan tolkas som "död". Samma med sju, "chi-chi" (om jag kommer ihåg min japanska rätt), som är en mindre tydlig version av "död" ^__^

7D borde därför också vara uteslutet.

froderberg skrev:
Dock inte 4D eftersom 4 är ett fult ord på japanska. Finns G3 och G5, men ingen G4 som exempel.
Det japanska ordet för fyra, shi, betyder även död. Sällan man t ex ser förpackningar med fyra i, jag har aldrig gjort det.

Åtta däremot, anses lyckobringande i Japan men kanske framför allt i Kina.

Jag tror aldrig i livet att Canon släpper en 3D eller liknande i år. Det skulle döda minst halva 20D-marknaden på ett ögonblick. Dessutom är det inte mycket som saknas på 20D för att göra den 'fullvärdig'. Större sensor+spotmätning är väl allt ungefär.
Personligen har jag aldrig saknat spotmätning på min 10D. Är jag osäker på exponeringen slänger jag bara en blick på histogrammet-justerar-klart!

Joel Marklund skrev:
Samma med sju, "chi-chi" (om jag kommer ihåg min japanska rätt), som är en mindre tydlig version av "död" ^__^
Sju heter shichi. Vad jag vet kopplas inte det till död - Konica-Minoltas nya kallas t ex D7D Och Dynax 7 finns ju redan. Man jag ska kolla det. Intressant är att båda räkneorden har andra namn också, fyra - yon, sju - nana.

OK, sju verkar ha lite dubbeltydig mening i Japan. De sju gudarna, som ofta avbildas på bild eller t ex träskulpturer symboliserar lycka, etc, medan en del ritualer i samband med dödsfall äger rum på sjunde dagen eller vart sjunde år. Däremot verkar nio inte helt bra - nio heter "ku" och kan kopplas till "kurushii" som betyder något i stil med lidande, plågsam.

Fyra är i alla händelser siffran att undvika framför andra i Japan.

vad heter batterigreppet till 20D? jag bestallde en kamera pa sp men de hade ingen aning vad det var for nagot batterigrepp.. ar det nagon som kan hjalpa mig har? och vart kan man kopa det?

Niklas: Just det, shishi var det. Var osäker, eftersom det också finns chi i hiragana och katakana.

I japanskan idag verkar man vilja undvika både shi och shishi, även om min f.d. japansklärare alltid ville retas genom att få mig att alltid uttala shishi när vi talade om tid - bara för att det är svårare uttal.

Linmajon skrev:
Jag tror aldrig i livet att Canon släpper en 3D eller liknande i år. Det skulle döda minst halva 20D-marknaden på ett ögonblick. Dessutom är det inte mycket som saknas på 20D för att göra den 'fullvärdig'. Större sensor+spotmätning är väl allt ungefär.
Personligen har jag aldrig saknat spotmätning på min 10D. Är jag osäker på exponeringen slänger jag bara en blick på histogrammet-justerar-klart!

Nej det är inte troligt med en 3D i år. Men väl någon gång under nästa år.

De småsaker som du nämner skiljer är inte så obetydliga. En större sensor innebär att man kan använda sin ljusstarka vidvinkelzoomar och fortfarande en vidvinkelzoom. På 20D blir det en normalzoom.

Större sökare och 45 AF-punkter är inte fel.
Inte SD-kort heller.
Större buffert än 6 JPG vill man ju ha
Spotmätning efterfrågar proffsen

Det är ingen brådska för Canon att släppa en 3D, men det finns marknad.

Joel Marklund skrev:
Niklas: Just det, shishi var det. Var osäker, eftersom det också finns chi i hiragana och katakana.
Eh, vill inte märka ord, men shichi är det. S först och sedan c. En tungvrickare blir det, särskilt som man oftast sväljer första i:et: sh'chi... ;-) Avundas dig som får läsa japanska - jag fuskar bara...

Hade du förresten hört det där med nio? Första gången för mig idag...

Niklas: Skrev fel ;-)

Har bara pluggat ett år, och det var 2003, så mycket har fallit bort tyvärr. Det med nio kommer jag inte ihåg, minns bara fyra och sju.

Glock skrev:
Jag tror det finns en logisk förklaring till varför kamerorna heter:

1D
20D
300D

När den första EOS 650 kom så har det hela tiden vart så att ju lägre nummer desto bättre kamera, funkar iofs så där med att det utveklas hela tiden, men klasserna separeras ändå med 1, 2, 3 eller 4 siffriga betäckningar. det kanske kommer en digital EOS med 4 siffrig benämning,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar