Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag tycker ibland att det är lättare att komponera i 1,3x-sökaren än i 1x-sökaren eftersom man får bättre överblick. I 1,6 ökar inte överblicken utan det blir bara mindre och svårare att ställa in skärpan manuellt.

20D lär dessutom ha en mörkare sökare än 10D pga den mindre spegeln.
Den ska både vara ljusare och det ska vara lättare att ställa in skärpan manuellt.

"Newly developed Precision Matte focusing screen with optimised microlens layout and curvature. Increases viewfinder brightness, reduces viewfinder coloration, makes it easier to distinguish precise point of focus, particularly with lenses f/2.8 or faster. AF Point Indicator LED on upper rear of pentaprism shines light through SI prism and pentaprism, then projected on reflective acrylic plate between pentaprism and focusing screen. Results in AF points being easier to see in all light levels."

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E20D/E20DA.HTM

Okej..jag tycker inte sökaren på 1D mk II imponerar på något sätt.
 
Senast ändrad:
Gunnar Fahlström skrev:
Och,de nyheter Canon släppte i fredags kommer att kompletteras med flera sådana i samband med Photokina.

Oj då. Låter lovande.

Det finns en del saker som Canon behöver (men som jag inte tror kommer):

- Fler bra fasta gluggar, främst till 1Ds ägarna
- Ljussvagare L-normalzoom, kanske EF-S
- Eos 3D
- 200/1,8 IS
- 100-300/2,8 IS eller 200-400/4 IS
- 500/2,8 IS
- 65/1,2 L (till mark II)
- 50/1,2L med avståndsinfo (50/1,4 samknar a.info)
- fast ljustark vidvinkel, typ 18/2L (som en 24/1,4 för mark II-folket)

Men jag gissar att det är mer konsumentprodukter som kommer på Photokina. Möjligen att 200/1,8IS kommer som enda proffsprodukt.
 
sagan skrev:
Den ska både vara ljusare och det ska vara lättare att ställa in skärpan manuellt.

Jag har läst tvärt om. Hoppas att du har rätt.

Okej..jag tycker inte sökaren på 1D mk II imponerar på något sätt.

Jag är väldigt nöjd. Möjligen att den kunde vara en aning ljusare, men då lär det vara svårare att fokusera manuellt. Och den är ju helt överlägsen 1,6x-sökarna
 
Ingen tvekan om att 20D ser jättefin ut och att den kommer att vara väldigt konkurrenskraftig.

Men jag skulle vilja lyfta upp en nyhet som liksom kommit bort i 20D-yran – den nya proffsblixten 580EX går att rikta 180 grader i båda riktningarna. Borta är "döda vinkeln" när man ska slå ljus bakåt.

Det kallar jag innovation. Om nu bara andra kameramärken kunde följa Canons exempel och göra slut på den där löjliga begränsningen som ständigt tvingar mig att hålla kameran upp och ner vid höjdbilder med blixt.
 
På Luminous Landscape var man mer avvaktande till den nya sökaren och kallar t o m detta för marketing BS (bullshit). Imaging-Resource verkar öht vara mera positiva än andra recensenter. Min gissning, vad nu den är värd i sammanhanget, är dock att om man gillar 10D-sökaren så märker man sannolikt ingen avgörande skillnad i 20D, kanske upplever man den dessutom som en förbättring.

Personligen tycker jag som Magnus, att 1.6x-sökarna är för små och påverkar hur jag ser motivet. Jag längtar efter fullformat men inser att 1.3x kanske är en bra kompromiss för att slippa sämre kantskärpa, etc? Hur jag ska få råd och dessutom motivera den utgiften hemma är dock en annan femma... ;-)
 
En sak till som är värd att lyfta fram: 20D är den första kameran utanför rena proffsklassen som stöder Canons "äkthetsverifieringskit" (DVK-E2) med vilket man ska kunna slå fast om en bild är manipulerad efter tagning eller inte. Nog så fiffigt om digitala bilder ska kunna användas som bevismaterial i olika sammanhang och kanske också en möjlighet för bildjournalister att vid behov kunna visa att bilder är omanipulerade.

Oklart dock hur pass hacker-säkert systemet är och hur svenskt rättsväsende ställer sig till tekniken.
 
Dags för nya kameror

Tack alla som har mejlat och frågat om nya kameramodeller!

Trevligt också med en kunnig och sansad diskussion här i forumet.

Men nu försvinner jag iväg från Fotosidan ett tag, ska ge mig iväg utomlands för att titta på ännu häftigare nyheter.
Och kanske, kanske återkommer jag här innan Photokina och berättar om dem.

Vi ses!
 
gors skrev:
En sak till som är värd att lyfta fram: 20D är den första kameran utanför rena proffsklassen som stöder Canons "äkthetsverifieringskit" (DVK-E2) med vilket man ska kunna slå fast om en bild är manipulerad efter tagning eller inte. Nog så fiffigt om digitala bilder ska kunna användas som bevismaterial i olika sammanhang och kanske också en möjlighet för bildjournalister att vid behov kunna visa att bilder är omanipulerade.

Oklart dock hur pass hacker-säkert systemet är och hur svenskt rättsväsende ställer sig till tekniken.
Hur fungerar det systemet? Har du någon bra länk?
Fungerar det både med raw och jpeg?

Många frågor :D
 
Undrar om Canon hoppas på att sälja till polisen? Bara i Sverige ska ju 700 fartkameror sättas upp.

Canon och polisen har under många decienier haft ett gott samarbete. Rubriker blev det när rikspolisen köpte 10 st 300/2,8 på ett bräde.

Canon samarbetar dessutom med skolfotoföretagen. Till 10D finns en särkild programvara för att registrera namnuppgifter på eleverna. Fuji och Nikon var helt ointresserade av ge utvecklarstöd år skolfotoföretagen. Snacka om att missa en stor marknad.
 
gors skrev:
Oklart dock hur pass hacker-säkert systemet är och hur svenskt rättsväsende ställer sig till tekniken.
Om systemet bygger på asymetrisk kryptering (publik nyckel) så kan det anses mycket säkert under förutsättning att kameran inte hamnar i fel händer.
Asymetrisk kryptering bygger på att en nyckel är hemlig och en är publik. Det som krypteras med den ena nyckeln kan bara dekrypteras med den andra. Det fungerar åt båda hållen.

I det här fallet skulle man i så fall ladda kameran med sin hemliga nyckel som man genererar hemma på datorn tillsammans med den publika nyckeln. Kameran använder den hemliga nyckeln för att kryptera verifieringsdata/checksumman, t ex CRC-32.

Därefter kan fotografen publicera den publika nyckeln, t ex via sin site, så att vem som helst kan verifiera bilden genom att dekryptera bifogad checksumma och verifiera mot en uträknad checksumma.

Svagheten ligger i hur den hemliga nyckeln hanteras. Den hemliga nyckeln måste ju lagras i någon form i kameran, så om kameran kommer i orätta händer är det ju möjligt att läsa ut nyckeln, och sedan generera falska checksummor.
 
nån som har någon pejl på om 20D-n skulle vara kompatibel med 10D-s vertikalgrepp?
hittar inget konkret.

/Patrik
 
Skillnaden mellan analogt och digitalt

är ju framförallt att man slipper kostnaden för CMOS:en...

Och det gör att man kan ha "tätare" steg eftersom man inte behöver tjäna in utvecklingskostnaden plus tillverkningskostnaden för CMOS/CCD:n

Detta innebär att de ekonomiska kalkylerna måste se helt annorlunda ut. Egentligen så är jag imponerad över att 20D:n blir så billig som den blir. Ett 30-hus kostar 4-5000 och 20D är bara 10' dyrar. Jämför vi med ett 3-hus ligger på 12' så är de i princip lika dyra. Då kan man ju se att ett 3-hus klarar 4,3 bilder per sekund.

Egentligen så är det rätt kul att räkna på bildhastigheten. 4 bilder/sekunden, 36 bilders rulle = 9 sekunders buffer. Men sedan så ska vi lägga till 6.5 sekunder för återspolning av filmen och 1 sekund för den nya filmen att bli klar för tagning samt ett okänt antal sekunder för att fumla med två rullar och stoppa in dem. Jag har ingen aning hur snabbt det kan gå. Ska vi säga 5 sekunder? 21 sekunder för att "tömma bufferten". 30 sekunder för 36 bilder ger ungefär en takt på 1,2 bilder i sekunden... Så det är kanske inte så dåligt trots allt med en 6 bilders RAW buffert:)

--jalle (kanske inte helt seriös)

froderberg skrev:
Men man får väl hoppas. Trots allt är ju stegen små mellan modellerna i analogserien.
 
froderberg skrev:
Undrar om Canon hoppas på att sälja till polisen? Bara i Sverige ska ju 700 fartkameror sättas upp.

Canon och polisen har under många decienier haft ett gott samarbete. Rubriker blev det när rikspolisen köpte 10 st 300/2,8 på ett bräde.
Min far jobbar som Polis på tekniska roteln, dom kör ju bara Canon rakt över nu för tiden, från 1Ds till A80. Berättade om den nya tekniken som var framtagen för att just kunna bekräfta äktheten i bilder. Han verkade mycket imponerad, det är en yrkesgrupp som har varit väldigt svårflörtad med den digitala tekniken tills väldigt nyligen.

Ska bli intressant att se i vilken utsträckning detta kommer att användas :)

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.