Annons

Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
trasselfluff skrev:
Gunnar, sa dom nåt om vad bg-e2 skulle kosta?


Har inget minne av att jag fick något pris på batterigreppet, tyvärr.
Men kommer ihåg att om man använder vanliga AA-batterier till det, istället för Canons specialbatterier, så klarar 20D bara drygt 3 bilder per sekund.
 
Men kommer ihåg att om man använder vanliga AA-batterier till det, istället för Canons specialbatterier, så klarar 20D bara drygt 3 bilder per sekund.

Där har vi kanske lösningen på buffertproblemet i RAW-läge. Om den bara tar tre bilder/sekund så räcker RAW-bufferten längre och kameran har lättare att hinna skriva ner bilderna till minneskortet. :)
 
Surt..

Känns något surt när man sprang och köpte sig en 10D i förra veckan. 16 000:-

Jag var supernöjd fram till igår.

Suck...
 
Re: Surt..

islamorada skrev:
Känns något surt när man sprang och köpte sig en 10D i förra veckan. 16 000:-

Jag var supernöjd fram till igår.

Suck...

Du råkade inte köpa den över Internet eller postorder? Om det är så har du ju rätt att returnera den utan att ange någon anledning i två veckor. Distansköplagen eller nåt sånt kallas det väl?
 
Re: Surt..

islamorada skrev:
Jag var supernöjd fram till igår.

Du får börja dammsuga nätet mera, att 20D varit på gång till Photokinamässan är knappast någon nyhet. Sen är det ju så att du faktiskt sitter med en 10D i handen och kan fota nu idag. Gudarna vet när leveransen av 20D kommer igång på riktigt...

//
 
Tyckte jag kollade efter en hel del, men kunde inte hitta något konkret.

Pratade även med en kollega som är väldigt inne på Canon, samt Fuji fotocenter. Ingen visste någonting om att nyheten om 20D skulle komma så snabbt som nu.

Men men. Kameran är köpt i butik, och jag kan faktiskt fota idag. Min kamera blir ju inte sämre för att en ny kommer i höst. Man får helt enkelt stå över en modell eller två.
 
Canon 10D kom i februari 2003, så det är väl inget jätteförvånande att det kommer en ny nu.

Tidigare har det bara gått 12 månader mellan modellerna (D60/10D).
 
islamorada skrev:
Pratade även med en kollega som är väldigt inne på Canon, samt Fuji fotocenter. Ingen visste någonting om att nyheten om 20D skulle komma så snabbt som nu.

Lustigt, självklart släpper alla större kameraföretag nyheter när det är dags får årliga stora mässor som Photokina.
Men som sagt, räkna med att det dröjer ett tag innan leveransen av 20D kommer igång.

Och det faktum att 20D nu utannonserats gör ju inte att bilderna från 10D blir sämre.

Innom ett halvår kommer canon, eller någon av canons konkurrenter att ha presenterat en ny kamera som får 20D att blekna. Och så håller det sedan på, om och om och om igen...

Ut och fota nu!

//
 
Svart 300D

Gunnar Fahlström skrev:
Det här är Canons uppgivan priser:

Priset för EOS 300D Kamerahus 10 500.-
EOS 300D + 18-55 11 500.-
EOS 300D svart + 18-55 + batterigrepp 12 650.-
EOS 300D svart + 18-55 + 55-200 + batterigrepp 14 600.-
Alla inkl moms.

Hej!

Har Canon verkligen presenterat en svart 300D som skall säljas i Sverige?

Stefan
 
islamorada skrev:
Tyckte jag kollade efter en hel del, men kunde inte hitta något konkret.

Jag skrev om den nya kameran och exakt dessa prestanda redan i våras.

Riktiga uppgifter kommer nästan alltid ut i förväg, tyvärr är det mycket svårt att skilja dem från de falska.

Helt säkra och fullständigt konkreta uppgifter är svårt att få i förväg.

Folk i butiker har generellt sämre koll än vi på fotosidan. Kameradoktorn brukar fråga mig om vad som kommer.
 
Magnus, jag antar att dina spekulationer om en 3D till våren då är ganska sannolika.
Vad är din gissning på specifikation för en 3D?
 
müsli skrev:
Magnus, jag antar att dina spekulationer om en 3D till våren då är ganska sannolika.
Vad är din gissning på specifikation för en 3D?

Den enda indikation på att en 3D skulle kunna kommma är att Canon erkänner att det saknas lättare proffskameror, särskilt kvinnor väljer bort 1D för viktens skull.

Jag gissar att en 3D skulle komma först om ett år. I januari släpps antagligen efterträdaren till 1Ds lagom inför PMA i februari.

Jag tror att följande specifikationer är troliga:

1,3x
8,2 MP (alltså sensorn från mark II)
max 5 bilder per sekund
45 AF-punkter (samma sökare som 1D/1D mark II)
Inget vertikalavtryck på huset
E-TTL II

Genom att ta ner hastigheten behövs inte det stora batteriet i mark II och då kan kameran bli mindre och lättare.

Det kan vara så att Canon produktionskapacitet slagit i taket och därför får 3D vänta. Det är tyvärr en mellanmodell och inte lika viktiga som andra modeller.
 
froderberg skrev:
Den enda indikation på att en 3D skulle kunna kommma är att Canon erkänner att det saknas lättare proffskameror, särskilt kvinnor väljer bort 1D för viktens skull.
"The EOS 20D is an impressive offering. We'd call it a carefully planned amalgam of speedy components, refined imaging, tuned design, and the best Canon can offer for the price of a mid-range digital SLR (it's actually the entry-level Pro SLR). While the ever-escalating war of digital SLRs will doubtless continue, for the moment at least, the 20D really stands alone in the market, not only in its price class, but even when compared with cameras costing considerably more."

Enligt:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E20D/E20DA2.HTM
 
sagan skrev:
the best Canon can offer for the price of a mid-range digital SLRit's actually the entry-level Pro SLR)

Visst är 10D och kanske 20D i ännu högre utsträckning modeller som tilltalar proffs. Farmförallt så håller ju huset för proffstag.

Risken är att 20D blivit så bra att utrymmet för en 3D blir för litet. Det kanske inte är så många som vill betala extra för 1,3x, bättre AF och en riktig sökare. Men man får väl hoppas. Trots allt är ju stegen små mellan modellerna i analogserien.

Problemet med 20D som proffskamera är framförallt att det inte finns några professionella vidvinkelzoomar till kameran. En 16-35:a blir ju en normalzoom. Att komma men en ljussvag 10-22 räcker inte.

Jag tänker mig att ha 16-35:an på mark II:an (jag tar ju dessutom mest vidvinkelbilder) och de längre brännvidderna som 50, 24-70., 135/2 eller 70-200 på D20:an. Allt beroende på situation och hur länge man ska bära. 70-200:an är ofta onödigt lång när man mest plåtar inomhus på vinterhalvåret.
 
Megapolare skrev:
Lustigt, självklart släpper alla större kameraföretag nyheter när det är dags får årliga stora mässor som Photokina.
Men som sagt, räkna med att det dröjer ett tag innan leveransen av 20D kommer igång.

/

Leveranserna av 20D lovar man ska komma igång i september.

Och,de nyheter Canon släppte i fredags kommer att kompletteras med flera sådana i samband med Photokina.
KonicaMinolta:s nyheter har jag redan tittat på men kan inte avslöja något just nu.
Olympus besöker jag den 1 september.
Sen har andra tillverkare redan berättat om nyheter men dessa återkommer jag till i samband med Photokina. Som ni kommer att få en fyllig rapport ifrån i Allt om Digitalfoto.

Men så mycket kan jag säga att just nu så står sig 20D bra i konkurrensen.
 
sagan skrev:
På vilket sätt är sökaren i 1D mk II mer "riktig" (antar att det blir samma i en ev. 3D) ?
Den är inte stor så den imponerar direkt..
Om vi ska märka ord så är väl "riktig" inte riktigt rätt ordval.

Skillnaden mellan sökarna i 1,6x serien och för 1D/1D mark II är stor. Jag kalla 1,3x "tillräckligt stor" även om det vore fint med en lika stor sökare som i 1V/1Ds. Lite snålt av Canon kan man tycka. Skillnaden mellan 1,6x och 1,3 upplever jag som större än mellan 1,3x och 1x.

Den lilla sökaren hos 1,6x-kamerorna gör att det fina 45-punkters AF-systemet inte går att sätta in i de modellerna.

Jag tycker ibland att det är lättare att komponera i 1,3x-sökaren än i 1x-sökaren eftersom man får bättre överblick. I 1,6 ökar inte överblicken utan det blir bara mindre och svårare att ställa in skärpan manuellt.

20D lär dessutom ha en mörkare sökare än 10D pga den mindre spegeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.