Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte vad ni tycker men jag tyckar att det nya vertikalgreppet inte är snyggt. Det passar liksom inte på kameran
 

Bilagor

  • batterygrip04-001.jpg
    batterygrip04-001.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,336
Lägger in en bild på 10D så man ser skillnaden.
Här är greppet mer integrerat i kameran
 

Bilagor

  • 10d.jpg
    10d.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,333
Det känns som man inte orkat konstuera ett nytt batterigrepp utan bara modifierat översta delen av det gamla. Ett bevis för detta är att det saknas joystick på greppet.

Men det känns ju inte så viktigt faktiskt.
 
Jag tycker å andra sidan det mer ser ut som en snarlik variant av det grepp som sitter på 300D.

Kanske så att de stöper dem i samma form (kör samma produktionslinje) och bara har små skillnader i delar som sätter samman den med kameran.
 
För mig som ALLTID har på vertikalgreppet skulle det sitta bättre med en 20Dv som var stöpt i en mer 1D mk2 liknande form. Permanent vertikalgrepp. Men jag instämmer, separata vertikalgrepp är inte så snygga. Och speciellt inte dom till Eos 300 serien och även nu till 20D.

Funktionsmässiga är det ung detsamma. Men jag tycker formen av 1D mk2 är Sååååå mycket bättre. Mycket mjukare och rundare med hela klabbet i ett stycke. Och även stabilare.

Jag undrar också varför dom tog bort det mesta av fingerskåran mellan 10D och 20D.
 
Gunnar Fahlström skrev tidigare att Canon meddelat att 300 D kommer att släppas i en svart version i Sverige. Någon som vet mer om det? När kommer den? Priset på 300D har ju sjunkit en del nu när informationen om 20D blev officiell.

Kanske fel att fråga i den här tråden som handlar om 20D, men det var ju här informationen kom upp. Och så finns det ju en massa kunniga Canonentusiaster här, förstås... :eek:)
 
Picture skrev:
Gunnar Fahlström skrev tidigare att Canon meddelat att 300 D kommer att släppas i en svart version i Sverige. Någon som vet mer om det?

En ren gissning är att den kommer när Eos 20D kommer ut. Tidigare vågade inte Canon släppa den svart för att inte förstöra försäljningen av 10D. Nu är skillnaderna större mellan modellerna och man kan släppa 300D i svart.

När man pratar med Canon så förstår dom inte riktigt varför folk köper 10D - det är ju i stort sett samma kamera. Denna missbedömning gjorde att man drog ner produktionen av 10D i höstas med följden att långa kötider uppstod.
 
froderberg skrev:
En ren gissning är att den kommer när Eos 20D kommer ut. Tidigare vågade inte Canon släppa den svart för att inte förstöra försäljningen av 10D. Nu är skillnaderna större mellan modellerna och man kan släppa 300D i svart.

När man pratar med Canon så förstår dom inte riktigt varför folk köper 10D - det är ju i stort sett samma kamera. Denna missbedömning gjorde att man drog ner produktionen av 10D i höstas med följden att långa kötider uppstod.


För att det är en mkt bättre kamera + att huset är så mkt mer robustare.
 
Fast 20D känns ju som pricken över I på många sätt. Den verkar ha en del rejäla förbättringar jämfört med 10D och kan i viss mån liknas till en lillebror till 1D mk2.

Fast dom borde ha plockat bort dom där vidriga programmen och satt dit spotmätning. Det är det enda jag inte riktigt fattar.
 
Fast dom borde ha plockat bort dom där vidriga programmen och satt dit spotmätning. Det är det enda jag inte riktigt fattar. [/B][/QUOTE]

Ingen spotmätning! Vad kan det finnas för anledning att inte ha det?
 
Patrik Carlstedt skrev:
Fast dom borde ha plockat bort dom där vidriga programmen och satt dit spotmätning. Det är det enda jag inte riktigt fattar.

Ingen spotmätning! Vad kan det finnas för anledning att inte ha det? [/B][/QUOTE]

Vad ska du med spot till??

Canon har ju nästan spot typ 9%
 
geronimo13 skrev:
Ingen spotmätning! Vad kan det finnas för anledning att inte ha det?

Vad ska du med spot till??

Canon har ju nästan spot typ 9% [/B][/QUOTE]

Vad finns det för anledning att inte ha det och bara nästan??

Det du citera mig med var inte jag avsändare till blev fel när jag skulle citera förre avsändaren.
 
Patrik Carlstedt skrev:
Vad ska du med spot till??

Canon har ju nästan spot typ 9%

Vad finns det för anledning att inte ha det och bara nästan??

Det du citera mig med var inte jag avsändare till blev fel när jag skulle citera förre avsändaren. [/B][/QUOTE]

Nämn ett tillfälle där du måste ha spot istället för canons centrumvägda utsnitt, eller va de nu heter :)
 
Jag skulle inte vilja vara helt utan 9% heller. Men en bra spot ligger ju runt 1%. Det gör det väldigt enkelt att snabbt och lätt kolla dom viktiga detailjerna eller en specifik sak som man vet är korrekt(gråkort t.ex).
 
Det skiljer nästan 30 000 mellan 20D och 1D mark II. Hade man haft spotmätning, bättre sökare, integrerat vertikalavtryck med mera som en del vill ha så hade prisskillnaden varit mindre. Nått måste ju Canon spara till en 3D.

Vad jag vet så har ingen modell med 35-zoners mätning spotmätning. Verkar inte som den mätsensorn är konstuerad för spotmätning till skillnad mot 21-zons mätaren i 1D/1V/3
 
Varför tror alla att det ska komma en 3D?

Finns väl knappt någon marknad för den?

Folk som vill ha lite bättre kommer köpa 3dn, försäljningen av 20d kommer ta stryk. Folk som nästan vill ha 1d2 kommer köpa 3d, försäljningen av 1d2 kommer ta stryk. Inte logiskt i mina ögon.
 
geronimo13 skrev:
Varför tror alla att det ska komma en 3D?

Finns väl knappt någon marknad för den?

Visst finns det en marknad. Jag lovat att jag kommer att köra. Marknaden är alal proffs och amatörer som behöver kvalitet men inte snabbhet.

Varför finns Eos 3 när Eos 30 och Eos 1V finns? Det är exakt samma sak.

Med en kamera med 1,3x istället för 1,6x är ens ljusstarka vidvinkelzoom fortfarande en vidvinkelzoom och inte en normalzoom.

Antagligen ger 1,3x lite bättre dynamiskt omfång ärn 1,6x.

Eos 20D saknar spotmätning och 45-punkters autofokus.


Folk som vill ha lite bättre kommer köpa 3dn, försäljningen av 20d kommer ta stryk. Folk som nästan vill ha 1d2 kommer köpa 3d, försäljningen av 1d2 kommer ta stryk. Inte logiskt i mina ögon.

Om folk köper 3D köper istället för 20D är bara en bra affär för Canon. Men de tappar säkert lika mycket på folk som köper 3D istället för mark II. Det går på ett ut.

Lite kanibalism måste alla fabrikanter räkna med för att ha tätt mellan modellerna. Men de vinner samtidigt på att inte lämna över fältet till konkurrenterna.
Volvo V50 snor säkert en del kunder från Volvo V70 samtidigt som en del som köper V50 aldrig skulle kunna tänka sig någon annan Volvo och därför köpt Audi A4 om inte V50 fanns.

Det finns också många kvinnliga och manliga fotografer som valde 10D istället för 1D bara för att de tyckte att 1D var för tung. En 3D hade varit perfekt för dem.
 
froderberg skrev:
En 3D hade varit perfekt för dem.
Du har kanske skrivit något om det förut, men när skulle den kunna tänkas komma? PMA 2005? Hösten 2005? Visst, jag inser att vi inte ens vet om den kommer, men du har ju tidigare haft bra gissningar... :)
 
niklasl skrev:
Du har kanske skrivit något om det förut, men när skulle den kunna tänkas komma? PMA 2005? Hösten 2005? Visst, jag inser att vi inte ens vet om den kommer, men du har ju tidigare haft bra gissningar... :)

PMA är nog vikt för efterträdaren till Eos 1Ds. Men säg sen vår eller tidig höst 2005. Men det är en gissning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.