Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
macrobild skrev:
Väl talat Jerry. Hängde med ända fram till Nikons 500 ???? Du får väl pröjsa för ett 750mm och har den i så fall bildstabilisering?
Mikael
Hehe...rätt..eller sätta på ext 1.4 och beskära?
Jerry
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Väl talat Jerry. Hängde med ända fram till Nikons 500 ???? Du får väl pröjsa för ett 750mm och har den i så fall bildstabilisering?
Mikael
macrobild skrev:
Angående Nikons optik 500mm
I det läget hade jag satsat på 300/2,8 VR för 45000:-
(jmf med Canon 500/4 för 63000 Struntat i de 50mm som diffar.
Både ekonominn och ryggen skulle må betydligt bättre.
Mikael
dumbo skrev:
jag bara vänder mig mot att man slänger ur sig en massa dravel baserat genom att blänga lite på kamerorna.
macrobild skrev:
Nu skall jag vara lite elak
Jag kan inte motbevisa dig vad det gäller vädertåligheten. Den test får du stå för.För att utröna hur proffsig d2x är.
Däremot tycker kan jag anse att det är något märkligt att Canon inte kan tillverka vidvinkelzoomar som tecknar kant till kant skarpt.
Jag tycker även att en prokamera från Canon skall ge betydligt bättre balanserade blandljusbilder.
dvs ha en bättre AWB
Jag tycker även att en prokamera från Canon skall klara av att focusera i dåligt upplysta fotosituationer utan att kasa omkring, hellre en något brusigare men rätt /skarp focuserad bild från D2x än ingen alls. Alltså en bättre inbyggd autofocus
Jag förstår inte heller varför Canon har en inbyggd ljusmätning som i flertal snabba situationer ger överexponerade bilder, med högdagerutfrätning som följd.
Jag tycker att blixtautomatiken/mätningen på en proffskamera som kostar så mycket borde vara lika bra som på en kamera som kostar betydligt mindre.Du förstår säkert vilken jag syftar på
Jag förstår huvudtaget inte varför en Canon prokamera använder gårdagens batterier och är så tung.
Medan du inte kan leda ditt påstående i bevis än är jag villig att tillsammans med dig gå igenom ovanstående punkter och tillsammans utvärdera dessa punkter, jag har redan gjort det, men gör det gärna igen
Mikael
På detta vis vill jag återigen påvisa att ingen kamera är bäst, många kameror är bra på mycket
dumbo skrev:
Det är väl precis det jag sagt hela tiden. Att man måste göra någon form av vetenskaplig test. Jag har inget behov av att visa att D2X är bättre, jag bara vänder mig mot att man slänger ur sig en massa dravel baserat genom att blänga lite på kamerorna.
macrobild skrev:
Joakim . Men ta då båda kamerorna och gör en jämförelse.
Mikael
ZoMbiE skrev:
Mikael det var ju, som jag skrev ovan, det jag gjorde...
macrobild skrev:
Bra och du fann vadå. Samma autofocus i låga kontrastmotiv? Samma blixtautomatik och resultat?
AWB innomhus?
Mikael
ZoMbiE skrev:
Haha jag fann en kamera jag gillade
Vad fann du? Ett test du kan sätta på väggen?
Jerry Gladh skrev:
Oavsett...så var inte 500mm andemeningen i mitt längre inlägg. Mer fundamental filosofi än sakfrågor var målet.
Det blev vs. ändå...eller hur?
Jerry
ZoMbiE skrev:
Svar nog på mitt test är väl det att jag valde en kameramodell?
Förstår inte vilket test du undrar över?
Jag provade ut båda kamerorna - inte samtidigt dock.
Fotade liknande motiv under liknande ljusförhållanden.
Men Mikael - jag har inte påstått att jag gjort en vetenskaplig undersökning - jag har testat ut båda modellerna inför ett köp. Jag fann den ena bättre än den andra om man ser till mitt fotograferande.macrobild skrev:
Va bra. När du har gjort en test som kan återupprepas, båda kamerorna under lika betingelser. Återkom.
Mikael
ZoMbiE skrev:
Men Mikael - jag har inte påstått att jag gjort en vetenskaplig undersökning - jag har testat ut båda modellerna inför ett köp. Jag fann den ena bättre än den andra om man ser till mitt fotograferande.
Är det ok med dig?
Återkom när du inser att en kameramodell kanske passar en individ bättre än en annan.
Hur gör du när du köper mjölk? Kollar du tester mellan olika tillverkare då? Eller smakar du av den?
Jag går på smak och mina egna upplevelser när jag köper saker.
dumbo skrev:
Och det finns bara ett sätt att bygga en kamera på?
Har man lackade kretskort behövs tex inte ett lika tåligt yttre. Nu är det mycket möjligt att kretkorten i 1Ds MkII är lackade, det har jag ingen aning om. Saker som SER täta ut behöver inte vara det heller, för den delen. Så utan att faktiskt ha testat tätheten kan man inte dra några som helst slutsatser.
Tills någon kan presentera fakta är detta ickeargument.
Så vilken IP-klass håller de? 55? 56? 65? 66? Det är väl troligast att det är någon av dem iaf.
macrobild skrev:
Aha
Vad vad det vi diskuterade och självklart uttalade oss om.
Mikael
Citat. Pinsamt av Nikon att släppa en kamera de kallar proffs som inte ens är vädertätad, fanns inga packningar vid minneskortluckan vad jag kunde se t.ex.ZoMbiE skrev:
Que?