Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS-1Ds Mark II testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående Nikons optik 500mm
I det läget hade jag satsat på 300/2,8 VR för 45000:-
(jmf med Canon 500/4 för 64000:) Struntat i de 50mm som diffar.
Både ekonominn och ryggen skulle må betydligt bättre.
Mikael
 
macrobild skrev:
Angående Nikons optik 500mm
I det läget hade jag satsat på 300/2,8 VR för 45000:-
(jmf med Canon 500/4 för 63000:) Struntat i de 50mm som diffar.
Både ekonominn och ryggen skulle må betydligt bättre.
Mikael

Oavsett...så var inte 500mm andemeningen i mitt längre inlägg. Mer fundamental filosofi än sakfrågor var målet.

Det blev vs. ändå...eller hur?


Jerry
 
dumbo skrev:
jag bara vänder mig mot att man slänger ur sig en massa dravel baserat genom att blänga lite på kamerorna.

Om det där skulle vara någon slags släng emot mig, så var det dravel om något.
Sen från första början skrev jag att D2x "verkar" har sämre tätningar, skrev aldrig ATT den har det.
Det jag skrev b.la infon från dpreview, och det faktum att jag hanterat de båda.
(från andra som inte ens "blängt lite" på dom..)


Men det känns något meningslöst nu.


iofs:
Saxat från D2x review;
"They aren't claiming the camera to be waterproof but at least more 'weather proof' than the previous D1 series."

Från 1Dsmk2:
"Just like the EOS-1D/1Ds/1V the Mark II is fully environmentally sealed"

Visst, exakt invändigt hur/var/varför/whatever, men om inte Nikon säger att den är totalt tät så..

Well.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Nu skall jag vara lite elak

Jag kan inte motbevisa dig vad det gäller vädertåligheten. Den test får du stå för.För att utröna hur proffsig d2x är.

Däremot tycker kan jag anse att det är något märkligt att Canon inte kan tillverka vidvinkelzoomar som tecknar kant till kant skarpt.

Jag tycker även att en prokamera från Canon skall ge betydligt bättre balanserade blandljusbilder.
dvs ha en bättre AWB

Jag tycker även att en prokamera från Canon skall klara av att focusera i dåligt upplysta fotosituationer utan att kasa omkring, hellre en något brusigare men rätt /skarp focuserad bild från D2x än ingen alls. Alltså en bättre inbyggd autofocus

Jag förstår inte heller varför Canon har en inbyggd ljusmätning som i flertal snabba situationer ger överexponerade bilder, med högdagerutfrätning som följd.

Jag tycker att blixtautomatiken/mätningen på en proffskamera som kostar så mycket borde vara lika bra som på en kamera som kostar betydligt mindre.Du förstår säkert vilken jag syftar på

Jag förstår huvudtaget inte varför en Canon prokamera använder gårdagens batterier och är så tung.

Medan du inte kan leda ditt påstående i bevis än är jag villig att tillsammans med dig gå igenom ovanstående punkter och tillsammans utvärdera dessa punkter, jag har redan gjort det, men gör det gärna igen

Mikael

På detta vis vill jag återigen påvisa att ingen kamera är bäst, många kameror är bra på mycket

Handlar inte om att motbevisa nåt Mikael - men jag förstår att du vill få till lite bråk här så ok :)

Vädertåligheten baserar jag på att ha kikat på packningar o annat skoj - näää jag har inte duschat med kameran o undviker det helst också.

Mmm det är märkligt det där med vidvinkelzoomarna kan jag hålla med om, har själv ett 24-70 som jag tycker ser rätt ok ut om jag får säga det själv. Men du har säkert nån fin test du kan trycka i ansiktet på mig nu :)

Jaa kör man med jpeg så kan det nog vara en idé det där med AWB som du skriver, jag fotar endast i RAW och löser vitbalansen i konverteraren. Håller me dig om awb dock. Men köper man en kamera för denna summa o fotar i jpeg så kanske man ska ta sig en funderare över vad man pysslar med...

Fokusproblem???
Inte upplevt några sådana - kanske var den glugg du hade på när du testade? Eller har du läst det i ett test och citerar? Jag har inte märkt några problem med fokus.

Är blixtmätningen dålig nu också? Ja det har inte jag upplevt i alla fall..

Batterierna är tunga ja. Håller med dig där helt klart. Det positiva med det är ju stabilitet.. Negativt är väl axlar o nacke kanske..

Valet av kamera för min del grundades på sensorns storlek, husets ergonomi, brus och självklart antal gluggar i ägo redan.
Jag gillar kort skärpedjup och en stabil o pålitlig kamera.
Den har levt upp till och passerat de flesta av mina förväntningar.
 
dumbo skrev:
Det är väl precis det jag sagt hela tiden. Att man måste göra någon form av vetenskaplig test. Jag har inget behov av att visa att D2X är bättre, jag bara vänder mig mot att man slänger ur sig en massa dravel baserat genom att blänga lite på kamerorna.

Enkelt råd-skit i dom.
Eller gå upp till bevis- vilket är svårt, ska ta d2x och 5d in i bastun och se vilken som står ut längst, möjligen får min trotjänare D70 titta på.
Mikael
 
Joakim . Men ta då båda kamerorna och gör en jämförelse. Precis som med kantskärpa,färgåtergivning, brus så kan du uttala dig endast om du har jämfört kamerorna mot varandra.
Fotograferat med blixt, provat att focusera i nersänkt belysning, eller tagit bilder , snapshoots och kollat exponeringen.
Det finns olikheter. Återkom när du jämfört.
Mikael
 
Senast ändrad:
ZoMbiE skrev:
Mikael det var ju, som jag skrev ovan, det jag gjorde...

Bra och du fann vadå. Samma autofocus i låga kontrastmotiv/ att låsa?? Samma blixtautomatik och resultat?
AWB innomhus?

Jag gjorde det inte
Vi får väl utverka en test tillsammns och presentera den eftersom vi tycks få olika resultat.
Mikael
 
Senast ändrad:
Svar nog på mitt test är väl det att jag valde en kameramodell?
Förstår inte vilket test du undrar över?
Jag provade ut båda kamerorna - inte samtidigt dock.
Fotade liknande motiv under liknande ljusförhållanden.
 
Jerry Gladh skrev:
Oavsett...så var inte 500mm andemeningen i mitt längre inlägg. Mer fundamental filosofi än sakfrågor var målet.

Det blev vs. ändå...eller hur?


Jerry

Skit samma. Våra bilder håller oavsett vilken kamera som sitter i handen
Mikael
 
ZoMbiE skrev:
Svar nog på mitt test är väl det att jag valde en kameramodell?
Förstår inte vilket test du undrar över?
Jag provade ut båda kamerorna - inte samtidigt dock.
Fotade liknande motiv under liknande ljusförhållanden.

Va bra. När du har gjort en test som kan återupprepas, båda kamerorna under lika betingelser och samtidigt. Återkom.
Mikael
 
macrobild skrev:
Va bra. När du har gjort en test som kan återupprepas, båda kamerorna under lika betingelser. Återkom.
Mikael
Men Mikael - jag har inte påstått att jag gjort en vetenskaplig undersökning - jag har testat ut båda modellerna inför ett köp. Jag fann den ena bättre än den andra om man ser till mitt fotograferande.

Är det ok med dig?

Återkom när du inser att en kameramodell kanske passar en individ bättre än en annan.

Hur gör du när du köper mjölk? Kollar du tester mellan olika tillverkare då? Eller smakar du av den?
Jag går på smak och mina egna upplevelser när jag köper saker.
 
ZoMbiE skrev:
Men Mikael - jag har inte påstått att jag gjort en vetenskaplig undersökning - jag har testat ut båda modellerna inför ett köp. Jag fann den ena bättre än den andra om man ser till mitt fotograferande.

Är det ok med dig?

Återkom när du inser att en kameramodell kanske passar en individ bättre än en annan.

Hur gör du när du köper mjölk? Kollar du tester mellan olika tillverkare då? Eller smakar du av den?
Jag går på smak och mina egna upplevelser när jag köper saker.

Aha
Vad vad det vi diskuterade och självklart uttalade oss om.

Mikael
 
dumbo skrev:
Och det finns bara ett sätt att bygga en kamera på?

Har man lackade kretskort behövs tex inte ett lika tåligt yttre. Nu är det mycket möjligt att kretkorten i 1Ds MkII är lackade, det har jag ingen aning om. Saker som SER täta ut behöver inte vara det heller, för den delen. Så utan att faktiskt ha testat tätheten kan man inte dra några som helst slutsatser.

Tills någon kan presentera fakta är detta ickeargument.

Så vilken IP-klass håller de? 55? 56? 65? 66? Det är väl troligast att det är någon av dem iaf.

Utan att vara expert:
IP-Klassar man inte bara starkströmsprodukter?
Jag kan inte påminna mej att någon av mina prylar som går på batteri har någon klassning.

Johnny
 
Citat. Pinsamt av Nikon att släppa en kamera de kallar proffs som inte ens är vädertätad, fanns inga packningar vid minneskortluckan vad jag kunde se t.ex.

Slut Citat
Angående pinsamheter kontrade kom jag med ett antal påståenden. vilka jag är beredd att leda i bevis, även om jag inte vill kalla de pinsamheter....utan faktorer som kan förbättras

Därmed slut för min del.
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.