Annons

Canon EOS-1Ds Mark II testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken kameramärke man väljer är ju ingen beslut man gör var dag. Jag valde Canon för att det var överlägset Nikon för några år sedan. Nu är racet tämligen jämt. Själv har jag två Canon 1Ds och är mycket nöjd med det. Visst kanske hade jag önskat lite bättre kantskärpa på vidvinklar och visst kostar det på att skaffa de dyraste gluggarna som krävs för ett perfekt resultat.

Men jag byter aldrig bort den stora sökaren eller det korta skärpedjupet som för mig är allt.

Körde ett år med en 1,6x sensor (Canon 10D) och var aldrig riktigt nöjd med att vara hänvisad till ljusvaga vidvinkel-zoomar som inte var raktecknande eller fejk normaler kring 28mm utan normalkvaliterna i form av jämn ljusspridning, rakteckning och skärpa.

Nu har jag hittat hem och skulle alldig byta de bara för att Nikon uppvisa lite bättre kantskärpa denna höst. För mig är fotografering så mycket mer än kanskärpa.
 
För mig är fotografering så mycket mer än kanskärpa.

Äntligen....en som resonerar logiskt

...fast eftersom det kommer att bli följdinlägg så kan jag bara tillägga att ja, det är dåligt av Canon att inte lösa det, när andra tillverkare bevisligen gjort det.
 
Jeppe skrev:
Äntligen....en som resonerar logiskt

...fast eftersom det kommer att bli följdinlägg så kan jag bara tillägga att ja, det är dåligt av Canon att inte lösa det, när andra tillverkare bevisligen gjort det.
Förstår inte att det skulle vara ett logiskt uttalande i denna tråden där allt handlar om teknik, pixlar och skärpa. Har även lite oförståelse för den kritik Mikael Risedal får för han ger fakta om de olika för- o nack-delar som Canons och Nikons värstingkameror har.
"You can talk shit about my mother but don't talk shit about my Canon" -verkar många här har som ordspråk.
 
Jeppe skrev:
Äntligen....en som resonerar logiskt
Jag tror alla är överens om det, men det är ju ett teknikforum där det är fritt fram att frossa i skärpediskussioner, MTF-kurvor och CA.

Det ena utesluter inte det andra. Och hur man än vänder och vrider på det är fotografiet som medium omgärdat av en hel del teknik.

Edit: Mats var snabbare!
 
Enligt
http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng



Översättning av: konfirmera

Svenskt uppslagsord
konfirmerar konfirmerade konfirmerat konfirmera(!) verb

låta genomgå konfirmation
<A konfirmerar B>

Engelsk översättning
confirm

Svenskt uppslagsord
konfirmerar konfirmerade konfirmerat

konfirmera(!) verb
bekräfta
<A konfirmerar x>

Engelsk översättning
confirm
 
Att konfirmera sig betyder i kyrkan att bekräfta dopet, så Christians kommentar var fyndig men långsökt.
 
Min hänvisning till att fotografi är mycket mer än skärpa så tänkte jag på andra tekniska aspekter som är minst lika viktiga och många gånger viktigare.

1. Möjlighet till riktigt kort skärpedjup. (17-40mm f/4 är inte ett alternativ till 35mm f/1,4 eller 50mm f/1,4)

2. Raktecknande objektiv. (17-40mm f/4 är inte raktecknande mer än vid en brännvidd i mitten)

3. Stor sökare så man ser vad man fotograferar. (för att kunna se när en person har den där rätta glimten i ögat)

4. Kunna använda ljustarka "normala" fasta brännvidder typ 24/1,4 - 28/1,8 - 35/1,4 - 50/1,4 85/1,8 (visst hela skalan blir försjuten uppåt med 1,6x sensor, men då försvinner 24/1,4 och 28/1,8 i ett nafs)

5. Möjlighet att hitta och använda Tilt-Shift objektiv med sina rätta brännvidder (Canons TS-E 24mm 45mm 90mm är inte så användbara för att inte tala om Nikons PC 28 som inte ens längre är en vidvinkel). Att kunna lägga skärpe planet är ibland viktigare än att ha en perfekt kantskärpa på fel ställe.

Canons 35/1,4 har nästan nog perfekt kantskärpa men kortare brännvidder hos Canon är inte kantskärpan perfekt, det samma gäller för Nikon som i stället har valt att inte använda kanterna.

Här är en testbild på skärpan för Canon EF 35mm f/1,4 L. Övre raden centrum, undre raden hörna, vänster f/1,4 höger f/8.

http://www.elmqvist.info/photo/tests/Wide/EF_35mm_L.jpg
 
Jeppe skrev:
Ps. Joakim: D2x är vädertätad...

Enligt Dpreview:

Canon EOS-1Ds Mk II

Body:
Magnesium alloy
Rugged
Environmentally sealed
O-rings around controls

Nikon D2X

Body:
Magnesium alloy
Rugged
Rubber seals on compartments


D2X verkar inte riktigt lika väder/smuts-tätad som 1Dsmk2..
 
Det är möjligt att Canon kameran är mer tät. Jag har använt min D2X och 70-200 VR i kraftigt regn utan att den tagit skada. Båda kamerorna är byggda för att kunna fungera i tuffa miljöer.
 
Jonas. Tack för visningen av dina bilder och 35/1.4 vilket kan vara ett alternativ för mig.
Just 35/1.4 var ett av mina favoritobjektiv med film.

Överst på de små bilderna ser jag antydan till moire-stämmer det? Kantbilderna återger ingen moire, dvs är något oskarpare- stämmer detta?.Sitter med en bärbar dator, visserligen med superskärm, men bilderna är små.

Jag tänker därför testa följande kombination med
5d : 24/1,4 35/1.4 50 eller motsvarande macro, 70-200 /2.8. och se vad det ger. Dock inte i kraftigt regn
Mikael
 
Testbilden är ett cirkelformat mönster som har ett minskande avstånd desto längre ut man kommer från centrum. Vissa av linjerna är blå och gröna. Vid den yttersta blåa linjen representerar ca 2500 linjer/bildhöjd = 24mm. Det teoretiska maxupplösningen enligt denna metod är ca 2700 linjer/bildhöjd.

Precis vid upplösningsmax når man en punkt då tätheten sammanfaller med upplösningen och då kan moire uppstå även om det är väl dämpat med antialias-filtret i Canon 1Ds.

Det går att läsa mer på http://www.elmqvist.info/photo/tests/

Titta gärna på de andra testade objektiven.

Jag upplever att 24/1,4 och 35/1,4 är välbyggda, kompakta och är ovanligt väderbeständiga för att vara "otätade".

Har själv valt TS-E 24mm f/3,5 L för att den är så raktecknade och i mitt tycke utmärkt skarp även i hörnorna.

http://www.elmqvist.info/photo/tests/Tilt-Shift/TS-E_24mm.jpg
 
Senast ändrad:
Hur MYCKET tätning som finns spelar ju mindre roll. Man kan hälla in 3kg oringar och tätningar och den behöver inte bli inte tätare för det. Det är ju hur tät kameran ÄR som spelar roll. Det hade varit lite intressantare att veta vilken IP-klass de har.

Ren spekulation: D2X kanske är smartare konstruerad så att den behöver färre tätningar för att uppnå samma IP-klass.


stranden skrev:
Enligt Dpreview:

Canon EOS-1Ds Mk II

Body:
Magnesium alloy
Rugged
Environmentally sealed
O-rings around controls

Nikon D2X

Body:
Magnesium alloy
Rugged
Rubber seals on compartments


D2X verkar inte riktigt lika väder/smuts-tätad som 1Dsmk2..
 
stranden skrev:
Enligt Dpreview:

Canon EOS-1Ds Mk II

Body:
Magnesium alloy
Rugged
Environmentally sealed
O-rings around controls

Nikon D2X

Body:
Magnesium alloy
Rugged
Rubber seals on compartments


D2X verkar inte riktigt lika väder/smuts-tätad som 1Dsmk2..

heh nää det var ju det jag sa, men D2X är helig för en del o då blev det liv ;)

o jag vill då knappast riskera att kortsluta kameran på ett jobb pga kass tätning - L optiken har ju tätningar som är av samma klass som detta hus. Inte all L optik dock, så man får ju ha lite koll vilken glugg som sitter på oxo...
 
Är det någon som kan presentera fakta runt hur täta kamerorna är? Någon som fått uppgifter och/eller testrapporter från Nikon/Canon som säger vilken IP-klass de håller?

Utan det kan vi bara spekulera och beroende på konstruktionen i övrigt kan D2X mycket väl vara tåligare än 1Ds MkII trots att man klämt in färre oringar.
 
dumbo skrev:
Utan det kan vi bara spekulera och beroende på konstruktionen i övrigt kan D2X mycket väl vara tåligare än 1Ds MkII trots att man klämt in färre oringar.

Jag äger en 1Dsmk2. Jag har hanterat en D2x en del.

Har du egen erfarenhet av någon av dom?

Man ser att D2x inte har samma tätningar på en del ställen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.