jorgene
Aktiv medlem
Det har du ju delvis rätt i, men Nikons DX-optik är *inte* framtagen för film, vilket bl.a. märks i deras mycket goda upplösningsförmåga. Därvidlag är det klass-skillnad mellan t.ex. 12-24DX och konkurrenterna. Men visst, det lönar sig inte att komma dragandes med ett 2000kr-objektiv till en D2x, det har du helt rätt i...macrobild skrev:
Att försöka ruta in mera pixlar på den mindre sensorytan är lönlöst, diffraktion och stora krav på optiken gör att detta inte är en bra väg att gå.
Problemet är att dagens optik som är framtagna för film inte håller måttet.detta avslöjar redan d2x och 1dsmk2.
Sedan det där med "lönlöst"... Det får väl framtiden utvisa, men jag undrar vad "förstå-sig-påarna" år 1995 sade om möjligheterna att få se en kamera som D2x eller 1DsMk2 inom ett decennium? "Lönlöst", kanske? ;-) Dessutom tror jag att jag personligen -- och förmodligen många med mig -- kommer att ha tämligen begränsade behov av mer än 8-15MP under ganska många år framöver. Och det antalet MP klarar dagens bättre gluggar av.
Och så är vi liksom där igen: du ser möjligheten till ännu fler MP med FF som en fördel, medan det inte är så viktigt för andra (och som därmed gör valet att lägga resurser på annat än större CF-kort, större hårddiskar och mer datorkraft). Inget av synsätten är fel, men återigen: alla fördelar kan också ses som nackdelar; det är en prioriteringsfråga för den enskilde fotografen.
Vänder man på det, så känns det ju, i dagens läge, inte heller som en framkomlig väg att göra en FF-variant av D2x-sensorn. 28MP skulle ju dränka fotografen i data, samt slöa ner båda kamera och efterbearbetning något våldsamt.