Annons

Canon EOS-1Ds Mark II testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
stranden skrev:
Jag äger en 1Dsmk2. Jag har hanterat en D2x en del.

Har du egen erfarenhet av någon av dom?

Man ser att D2x inte har samma tätningar på en del ställen.

Japp instämmer med dig där Daniel.
Har liknande erfarenheter av de 2 husen, testade ut en D2X när den kom då jag underade på att köpa en.
Det exemplaret hade ingen vidare tätning vid CF luckan t.ex.
Äger en 1DsMk2 idag och den är verkligen tätad enligt min mening.
 
Och det finns bara ett sätt att bygga en kamera på?

Har man lackade kretskort behövs tex inte ett lika tåligt yttre. Nu är det mycket möjligt att kretkorten i 1Ds MkII är lackade, det har jag ingen aning om. Saker som SER täta ut behöver inte vara det heller, för den delen. Så utan att faktiskt ha testat tätheten kan man inte dra några som helst slutsatser.

Tills någon kan presentera fakta är detta ickeargument.

Så vilken IP-klass håller de? 55? 56? 65? 66? Det är väl troligast att det är någon av dem iaf.
 
Jag tror att båda kamerorna duger mer än väl i olika väder och situationer, har inte duschat med min ännu.

Phil var på väg att ge 1dsmk2 rekommenderad efter testen 1dsmk2 och jämförelse med d2x, alltså inte högsta betyg. Prestanda/pris. Alla som har fotograferat med de två kamerorna vet att de är bra- bra på olika vis. Tillräckligt bra så att det är handhavandet/fotografen som sätter gränserna.

Mikael
 
Senast ändrad:
Det hela får mig att tänka på en i fotoklubben.

Fredag, fotoutflykt 15 år sedan, och bussen stannar för en fika.

En Nikkormat glöms kvar på en stubbe.

Hällregn i 2 dygn.

Bussen passerar och kameran hämtas upp.

Ett par bilder tas och filmen framkallas.

Kameran lämnas öppen en vecka på spiskransen.

Den fungerar än i dag...
 
Vad ditt godtycke säger är inte värt ett skvatt, hur mycket du än använt dem, om du inte gjort ett test för att visa hur täta/tåliga de är. Återkom när du kan presentera fakta istället för godtyckligt mumbojumbo som du tror är korrekt bara för att du har sett en gummlist som 1Ds MkII har som inte finns på D2X.
 
stranden skrev:
Ja, det brukar låta så när det tar slut. Jag har iaf 'hands on' erfarenhet av dom. Hade du det?

Finns ingen anledning att dra det så här långt. Tycker att din kommentar är överflödig.

/magnus (som leker polis)
 
macrobild skrev:
sagan skrev:
5D är enligt min mening avsevärt mer prisvärd än svindyra (minst sagt) D2x.

42 000:- för en 1.5x sensor, det är direkt löjligt dyrt.
[/QUOTE

Båda kamerorna håller för högt pris.


För tillfället finns det ingen Canon vidvinkelzoom som fungerar optimalt med kant till kantskärpa till 5d eller 1dsmk2 , men vilket även billigare linser gör med 20D eller d2x.



Mikael

Tror att det kan vara en poäng med mindre sensorer till dess att man konstruerat nya som inte är lika känsliga för ljusets infallsvinkel.
Förmodligen är detta mycket svårt att lösa med optiken då det antagligen skulle kräva ett större avstånd från det bakre linselementet och därmed större ingångsöppning och större diameter på linserna för att lysa ut motsvarande bildcirkel. Om det varit enkelt skulle det säkert redan varit löst. Vad jag förstått så är det en av anledningarna till att tex Nikon väljer det mindre formatet.
 
Att en del orkar.. väder tätningar mm. "jag har hanterat båda har du det?" gulligt... vem bryr sig ? om du nu prompt behöver gummipacking vid cf platsen ja då köper du väl en kamera som uppfyller dina krav.

pinsamt eller inte, båda husen är det bästa du kan få från Canon/Nikon och i rätt händer så kan de nog producera bilder också...

Båda kamerorna är bra på sitt sätt, 1dsmark II verkar inte vara för dyr för att sälja, då det ändå tycks finnas en hel del användare.

/P.L
 
matnyttige skrev:
Förstår inte att det skulle vara ett logiskt uttalande i denna tråden där allt handlar om teknik, pixlar och skärpa. Har även lite oförståelse för den kritik Mikael Risedal får för han ger fakta om de olika för- o nack-delar som Canons och Nikons värstingkameror har.
"You can talk shit about my mother but don't talk shit about my Canon" -verkar många här har som ordspråk.

Inte för jag egentligen bryr mig (jag har vad jag har, dyrt och djävligt men märkes strider är så trista...) men antagligen så försvara sig "märkes-fantasterna" därför de har betalat för sina grejor. Mammor fick de gratis (det var mammorna som "betalade" för att få barn) :)
 
Jag, till skillnad från dig, säger inte att vare sig det ena eller det andra huset är bättre, utan hävdar att man inte kan dra några slutsatser av en okulär inspektion utan att man måste göra någon form av vetenskaplig test (vilket jag är övertygad om att både Nikon och Canon själva gjort) för att kunna avgöra om någon är tåligare/tätare än den andra.
Du, däremot, hävdar att Canon är bättre, efter att jag tittat lite på utsidan av kamerorna och klämt lite på dem. Därför ligger bevisbördan, att visa att Canon är bättre, på dig.
 
Är det inte dags att lägga av , ingen av er vet hur bra eller dåligt kamerorna fungerar i regn, damm/sand, ökenklimat, kyla, hetta etc.

Ta därför gärna en st 1dsmk2 och en d2x och ställ upp testkriterier, utvärdera sedan med en test. Var beredd på att testen skall kunna upprepas. Så fram med slangen, ge båda kamerorna lika stor mängd vatten, damm, smuts. blåst , kyla, värme och återkom med resultatet
mikael
 
Senast ändrad:
Det är väl precis det jag sagt hela tiden. Att man måste göra någon form av vetenskaplig test. Jag har inget behov av att visa att D2X är bättre, jag bara vänder mig mot att man slänger ur sig en massa dravel baserat genom att blänga lite på kamerorna.
 
Jag har dyrt betalat för "förmånen" att arbeta med 1DsM2 sen den släpptes och dessutom skrivit ut ganska många bilder, modell större, från en nära kollegas D2X.

Eftersom vi till stor del säljer vad respektive kameror presterar så struntar vi fullständigt i logon på huset.
Det blir slutresultatet som räknas och jag tror att vi båda är ganska nöjda med återbetalningen på investerat kapital från våra kunder.

Att "tester" och allmänna resonemang i dessa trådar så till den milda grad präglas av "märkeslojalitet" måste ju betraktas som patetiskt av varje yrkesfotograf såvida man inte har aktier i respektive bolag eller lider av någon annan sorts komplex.

Inlägg i debatten från folk som inte äger respektive kamera, eller har köpt den för nöjes skull kan ju tas med en nypa salt, men som yrkesfotograf blir det ju rent löjligt, att för sakens skull, stödja ett kameramärke, eller?

Canon och Nikons sätt att dyrt debitera för sålda enheter och dessutom låta konsumenten sköta marknadsföringen är rent mirakulöst framgångsrikt.

Den tekniska utvecklingen hade nått betydligt längre om vi konsumenter istället hade kritiserat respektive märke för dess brister och svagheter.

För inte alltför längesen debatterades CCD vs. Cmos med samma intensitet och var direkt relaterat till Canon vs. Nikon. Debatten tystnade tvärt när Nikon också valde Cmos.

Samma sak med FF vs. 1,5 där man nyligen var övertygad om att Canons FF tid var förlegad och över. Så släpptes 5D tillsammans med Canons framtida satsning på det aktuella formatet och ny debatt kom igång. Det lär väl inte dröja länge förrän Nikons första FF ser dagens ljus och då lär väl denna debatt övergå i rent skärpe - och brusresonemang.

I dagsläget talar vi om 2 olika spår och tekniker som båda har sina fördelar.
Det har talats om Canons dyra WA-zoom som inte tecknar skarpt över hela bildytan, vilket vi alla som använder kameran är fullständigt medvetna om.
Dock finns det fördelar med bra sökare, skärpdjup etc.

Den delen av fotografer som sysslar med naturfoto måste ju bli lyriska av D2X upplösning med 1,5 förlängning men lyckan blir ju kortvarig när man ska betala ett Nikon 500f4 som kostar 23,000:- ex.moms mer än Canons dito och man blir ändå utan bildstabilisering.

Alla som har testat och sett resultatet från respektive kamera är fullt medveten om dess för - och nackdelar. Innehav av optik och annan utrustning lär vara det som styr framtida inköp.

Ska slutkunden dessutom inte ha större utskriftter än 50x70, eller om man inte ligger ute i bushen för det mesta så är ju hela resonemanget
löjligt.

Man kan ju fortfarande drömma om en forumkategori
på denna sida där yrkesfotografer, oberoende av märkestillhörighet och genom delade erfarenheter, fokuserar på affärsmässig framgång, vilket lär behövas för mångas framtida överlevnad som fotografer.

Mvh

Jerry
 
ZoMbiE skrev:
Jag testade ut både D2x o 1DsMk2 innan jag bestämde mig.
Visst det finns inga vidvinkelzoomar som är totalskarpa till 1DsMk2 men valet föll på den ändå.
-Byggkvalitet och känsla spelade stor roll, vädertätning kan ju vara trevligt om det regnar när man gör ett jobb... Och ja jag vet att objektiven måste ha tätning oxo - självklart.
1DsMk2 är dyr visst, men värd sitt pris enligt min mening.
Pinsamt av Nikon att släppa en kamera de kallar proffs som inte ens är vädertätad, fanns inga packningar vid minneskortluckan vad jag kunde se t.ex.
Nu skall jag vara lite elak

Jag kan inte motbevisa dig vad det gäller vädertåligheten. Den test får du stå för.För att utröna hur proffsig d2x är.

Däremot tycker kan jag anse att det är något märkligt att Canon inte kan tillverka vidvinkelzoomar som tecknar kant till kant skarpt.

Jag tycker även att en prokamera från Canon skall ge betydligt bättre balanserade blandljusbilder.
dvs ha en bättre AWB

Jag tycker även att en prokamera från Canon skall klara av att focusera i dåligt upplysta fotosituationer utan att kasa omkring, hellre en något brusigare men rätt /skarp focuserad bild från D2x än ingen alls. Alltså en bättre inbyggd autofocus

Jag förstår inte heller varför Canon har en inbyggd ljusmätning som i flertal snabba situationer ger överexponerade bilder, med högdagerutfrätning som följd.

Jag tycker att blixtautomatiken/mätningen på en proffskamera som kostar så mycket borde vara lika bra som på en kamera som kostar betydligt mindre.Du förstår säkert vilken jag syftar på

Jag förstår huvudtaget inte varför en Canon prokamera använder gårdagens batterier och är så tung.

Medan du inte kan leda ditt påstående i bevis än är jag villig att tillsammans med dig gå igenom ovanstående punkter och tillsammans utvärdera dessa punkter, jag har redan gjort det, men gör det gärna igen

Mikael

På detta vis vill jag återigen påvisa att ingen kamera är bäst, många kameror är bra på mycket
 
Senast ändrad:
Jerry Gladh skrev:
Jag har dyrt betalat för "förmånen" att arbeta med 1DsM2 sen den släpptes och dessutom skrivit ut ganska många bilder, modell större, från en nära kollegas D2X.

Eftersom vi till stor del säljer vad respektive kameror presterar så struntar vi fullständigt i logon på huset.
Det blir slutresultatet som räknas och jag tror att vi båda är ganska nöjda med återbetalningen på investerat kapital från våra kunder.

Att "tester" och allmänna resonemang i dessa trådar så till den milda grad präglas av "märkeslojalitet" måste ju betraktas som patetiskt av varje yrkesfotograf såvida man inte har aktier i respektive bolag eller lider av någon annan sorts komplex.

Inlägg i debatten från folk som inte äger respektive kamera, eller har köpt den för nöjes skull kan ju tas med en nypa salt, men som yrkesfotograf blir det ju rent löjligt, att för sakens skull, stödja ett kameramärke, eller?

Canon och Nikons sätt att dyrt debitera för sålda enheter och dessutom låta konsumenten sköta marknadsföringen är rent mirakulöst framgångsrikt.

Den tekniska utvecklingen hade nått betydligt längre om vi konsumenter istället hade kritiserat respektive märke för dess brister och svagheter.

För inte alltför längesen debatterades CCD vs. Cmos med samma intensitet och var direkt relaterat till Canon vs. Nikon. Debatten tystnade tvärt när Nikon också valde Cmos.

Samma sak med FF vs. 1,5 där man nyligen var övertygad om att Canons FF tid var förlegad och över. Så släpptes 5D tillsammans med Canons framtida satsning på det aktuella formatet och ny debatt kom igång. Det lär väl inte dröja länge förrän Nikons första FF ser dagens ljus och då lär väl denna debatt övergå i rent skärpe - och brusresonemang.

I dagsläget talar vi om 2 olika spår och tekniker som båda har sina fördelar.
Det har talats om Canons dyra WA-zoom som inte tecknar skarpt över hela bildytan, vilket vi alla som använder kameran är fullständigt medvetna om.
Dock finns det fördelar med bra sökare, skärpdjup etc.

Den delen av fotografer som sysslar med naturfoto måste ju bli lyriska av D2X upplösning med 1,5 förlängning men lyckan blir ju kortvarig när man ska betala ett Nikon 500f4 som kostar 23,000:- ex.moms mer än Canons dito och man blir ändå utan bildstabilisering.

Alla som har testat och sett resultatet från respektive kamera är fullt medveten om dess för - och nackdelar. Innehav av optik och annan utrustning lär vara det som styr framtida inköp.

Ska slutkunden dessutom inte ha större utskriftter än 50x70, eller om man inte ligger ute i bushen för det mesta så är ju hela resonemanget
löjligt.

Man kan ju fortfarande drömma om en forumkategori
på denna sida där yrkesfotografer, oberoende av märkestillhörighet och genom delade erfarenheter, fokuserar på affärsmässig framgång, vilket lär behövas för mångas framtida överlevnad som fotografer.

Mvh

Jerry

Väl talat Jerry. Hängde med ända fram till Nikons 500 ???? Du får väl pröjsa för ett 750mm och har den i så fall bildstabilisering?

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.