Annons

Canon EOS 1D MkIV

Håller med om det mesta Flash skrev, men jag tror faktiskt Nikon är lite väl hypade nu, såg tex en bild ifrån OS på Michael Phelps omringad av fotografer 10 st kameror var synliga i bild 8 st Canon de flesta med 70-200 optik 1 Nikon och en som inte gick att se riktigt vad det var. Jag såg Premier leauge premiären i helgen och även där var det många vita tele objektiv.
Läser man i många forum så låter det som om var och varannan press fotograf bytt.
Men klart är i alla fall att Canon inte längre är ensamma i topp och för mig som kund kan det bara betyda bättre och/eller billigare modeller.

Håller med om att vita gluggar fortfarande tycks regera bland sport och press-folket. Faktum är ju att man knappast sitter i sjön bara för att man råkar äga en Canonutrustning

Kan man tänka sig att Canon skippar aps-h i framtiden och går samma väg som Nikon tycks göra, dvs två FF-kameror som kompletterar varandra. Även om aps-h ibland känns som väldigt fördelaktigt så förlorar man ju inga pengar direkt på att skrota det formatet. Mig veterligen finns inga objektiv eller andra tillbehör enbart anpassade för just aps-h.

Sant att det inte finns några objektiv speciellt anpassade för aps-h.
Däremot skulle ett aps-h format vara ypperligt för antiskak i kamerahuset. Då har man rätt bra med antiskakutrymme tack vare EF objektivens större bildcirkel.

Tänk att få slänga på en 85/1.2 på nya MKIV, motsvarande 110/1.2 på 1D, med bildstabilisering och brusbild lik D3. Vilken dräpare....

Tyvärr blir nog det scenariot bara en dröm, eftersom Canon säkerligen tjänar väldigt mycket pengar på sina IS-objektiv.

Sant att det inte finns några objektiv speciellt anpassade för aps-h.
Däremot skulle ett aps-h format vara ypperligt för antiskak i kamerahuset. Då har man rätt bra med antiskakutrymme tack vare EF objektivens större bildcirkel.

Tänk att få slänga på en 85/1.2 på nya MKIV, motsvarande 110/1.2 på 1D, med bildstabilisering och brusbild lik D3. Vilken dräpare....

Tyvärr blir nog det scenariot bara en dröm, eftersom Canon säkerligen tjänar väldigt mycket pengar på sina IS-objektiv.

Tycker oxå att aps-h formatet är bra. Man får ju lite gratis när man använder tele.

Det finns inget mer än viljan som hindrar IS i ett kamerahus, där detta stängs av om bättre IS, alltså i optiken, finns att tillgå.

Det är bara en vecka kvar tills första visningen. Vad ska vi slänga käft om sen?

Det finns inget mer än viljan som hindrar IS i ett kamerahus, där detta stängs av om bättre IS, alltså i optiken, finns att tillgå.

Det är bara en vecka kvar tills första visningen. Vad ska vi slänga käft om sen?

Först får vi ju slänga käft om hur bra eller dålig nya kameran är. Detta borde ju ta några veckor. Sen tar vi paus ett par veckor tycker jag. Efter det är det ju bara att börja spekulera om först nikons nästa motdrag och därefter mkV/mkIVn eller vad nästa kommer heta... Det var väl inte så svårt eller?!

Snälla, snälla, snälla, SLUTA referera till en kamera som "Mark III". Det finns TVÅ olika "Mark III" varav några talar om den ena medan några talar om den andra. 1Ds MkIII är det som är intressant, begriper ni väl?

Jösses, det är ju jag som läst fel. Jag trodde tråden handlade om 1Ds.

*drar något gammalt över mig*

Canon omkörd, nja snarare aningen pressade.
Tycker som några tidigare påpekat att Nikon känns hypade,
deras sensor tror jag inte är ett dugg bättre än Canons. Det är mjukvaran i deras kameror som är annourlunda. I vissa fall blir det bra i andra inte, läst nånstans att långa exponeringar fortfarande är ett problem med Nikon.(stjärnor etc.)

Oavsett vilken man har mk3 eller d3 så är det sällan det är kameran som begränsar. Vad jag menar är att de kan leverera fantastiska resultat, det är 2 fantastiska kameror.

Flash har rätt i mycket känns det som framförallt i de måttliga förbättringar som kommit i nya modeller från Canons sida.
Och sen tror jag på nåt häftigt nu i nästa lansering.
(Bara de inte stressat fram nåt som inte funkar)

Kanske kommer det en mk3n med förbättrad hårdvara för af och en ny mjukvara för bättre brus? Kanske även att det är möjligt att uppgradera mk3 med firmware för bättre brus?

( Sen Anders P så tror jag att för några är dessa pixlar inte onödiga, har haft en 1dsmk3 under en period (till låns) och det finns en enorm detaljrikedom i bilderna. Man blir häpen! )

Jag har en 1dmk3 och jag har insett att den kommer att va bra för mig en lång tid framåt att utvecklas med!

Nu har jag tyckt och spekulerat lite, skönt !

Det vet vi ju inte ännu, eller hur?

Förslagvis, LCD med högre upplösning (640x480)
ISO 6400 som standard och 12800 utökad
Måttlig önkning av MP till 12.86MP (samma Pixeldensitet som 1Ds MKIII)

Fel av mig, skulle givetvis vara:

Glömde fråga vad som kan tänkas komma att skilja sig mellan eos 1D MkIII och eos 1D MkIIIn.

// Peter

Fel av mig, skulle givetvis vara:

Glömde fråga vad som kan tänkas komma att skilja sig mellan eos 1D MkIII och eos 1D MkIIIn.

// Peter

Mjo, det förstod jag.

Men som Paul undrade ovan, så kan det mycket väl vara så att Canon slutar med APS-H och går på 24x36. Nikon kommer ju troligen att presentera en "1Ds-modell" ovanpå D3:an. Nikon har ju dessutom visat att det går att kombinera 24x36 och snabbhet. Då kommer vi istället att få se en 16MP sensor i nästa 1D-modell.

Men, och det är ändå ett ganska stort men... Canon måste se över sina vidvinklar, för där har Nikon visat var skåpet ska stå (ja, jag var nöjd med mina Canongluggar innan, men då på 1.3x sensorn).

Det vet vi ju inte ännu, eller hur?

Förslagvis, LCD med högre upplösning (640x480)
ISO 6400 som standard och 12800 utökad
Måttlig önkning av MP till 12.86MP (samma Pixeldensitet som 1Ds MKIII)

Jag tror som du Jeppe, Att Canon skulle lancera något "revolutionerande" i en "n" variant så snart vore helt otroligt.

Att man på så kort tid fått fram en ny hårdvaruplatform verkar långsökt. Om inte man har tagit fram någon ny hårdvara med den mytomspunna 5DII som man har tvingats snabba på in i 1D serien. Fast detta scenario låter mer som mkIV.

Som mkIII ägare har jag dubbla känslor. Tänk om man har "fixat" AF på mkII(n) vilket jag personligen inte har haft större problem med skall tilläggas. Kul för nya ägare, men vi mkIII ägare får gråta ända till banken med dåligt andrahandsvärde på våra icke "n" varianter hihi.

Nä visst tror jag på en modell som knappar in (går om) D3:an med samma prisklass som nuvarande mkIII i 12 eller kanske 14 Mpix klassen med effektivare brusreducering i mjukvaran. En bättre LCD vore super. Dock ingen av dessa nyheter som jag skulle överväga en uppgradering för dock.

Det som skulle få mig att köpa en mkIV vore:
ISO 12800 som standard med helt osynligt brus upp till ISO 1600 ;-)
16+ Mpix
Högre dynamiskt omfång

Visst är det kul att prylspekulera... Vi får väl se om någon tid framöver hur det ser ut. Jag tror att Canon kommer igen och det stort. Dock inte i (n) generationen ;)

Jo, jag förstår mycket väl att man kan ha nytta av hur många pixlar som helst, i vissa sammanhang. Kunde dock inte motstå frestelsen att hetsa lite på Martin.

Vad är det som gör att ni/många så ofta ser ett motsatsförhållande mellan 24*36 mm format och snabb serietagning? Spegelns storlek? Resvägen för slutarlamellerna?

Sensorns storlek i sig har ju ingen praktisk betydelse, så länge man inte lusar ner den med fantasiljoner pixlar. Nikon har ju för stunden ett sansat antal, vilket då också innebär att man har mindre mängd data per bild att få ur sensorn och sen tugga på, än vad det är ur en 1Ds Mark III. Kan man få undan 10-12 megapixlar mellan tagningarna har det ingen större betydelse hur stor plattan de kom från var. Men ska man räkna på dubbelt så mycket är det förstås värre.

Rent mekaniskt kan man göra mycket, med dagens motorstyrteknik. Eller som en leverantör av motorer till industriella symaskiner sa: "Vi jobbar inte med att ta reda på hur fort man kan sy. Det vet vi. När nålen glöder så tråden brinner upp är det fort nog." Därför tror jag nog att man kan vifta fram och tillbaka på även en fullformatsspegel ganska raskt.

Någon som har någon uppfattning om vad en eventuell ny Eos 1D Mk IIIn skulle kunna kosta ?

över 40.000 ?

Utgår från att en Mk IV skulle kosta mer än en MkIIIn eller ?

//Peter

Någon som har någon uppfattning om vad en eventuell ny Eos 1D Mk IIIn skulle kunna kosta ?

över 40.000 ?

Utgår från att en Mk IV skulle kosta mer än en MkIIIn eller ?

//Peter

Jag tror att om det kommer en N modell så kommer den framför allt konkurrera med D3:an. Om inte de spottar fram något revolutionerande teknikmässigt så kan jag tänka mig att den kommer ligga strax under D3 i pris. Tror att den kommmer snarare närma sig D3 när det gäller funktioner och ISO prestanda med några megapixlar fler. Om ryktena stämmer om nya 50D så kommer den ha ca 15 megapixlar. Jag har svår att tänka mig att 1d IIIn kommer ha färre? Jag tror dock att den inte är "FF". Då får vi vänta tills mkIV. Min gissning.... 39.500 listpris ;-)

Vem vill ha fullformat

En 1D mk IV med fullformat! Ni måste skoja! Hela meningen med en sport- och naturkamera av proffskvalitet är ju att det är minst 1,26 x crop (ännu hellre 1,6 x crop)!!! har ni precis tappat greppet?

Tycker oxå att aps-h formatet är bra. Man får ju lite gratis när man använder tele.

Tror du har lite fel där. En 1DmkIII har samma pixeldensitet som en 1DsMkII på styva 16mp. Skalar du bort kanterna från bilden FF-kameran ger till samma mått som 1DMkIII blir det samma bildskala. Brännvidd är alltid brännvidd.

Begreppet förlängningsfaktor borde skrotas. Engelskan beskriver det bättre med exv 1,3x crop (crop=beskärning).

Jämför man 2 kameror med olika pixeldensitet blir förhållandet givetvis annorlunda. Men det är ändå tal om samma brännvidd. Precis som om 2 kameror med lika stor sensor fast olika antal mp lämnar olika stora bilder. Förlängsfaktor borde heta beskärningsfaktor på svenska, anser jag.

Mvh/Lennart

Vad är det som gör att ni/många så ofta ser ett motsatsförhållande mellan 24*36 mm format och snabb serietagning? Spegelns storlek? Resvägen för slutarlamellerna?

Fram till nu har det helt enkelt handlat om mängden data som ska transporteras, tillsammans med kundernas krav på upplösning och priset för en 24*36-sensor. Jag har för mig att EOS 1V låg på 11bps och F5 låg säkert på ngt liknande. Att D3 i crop-läge inte är snabbare kan tyda på att det är svårt att få slutaren att arbeta snabbare utan att haverera

För övrigt tycker jag inte att 1DmkIII verkar frånkörd. D3 har de fördelar som en större sensor ger samt några finesser som iaf inte jag funderat på om jag behöver (än).

Hoppas nu att Canon siktat riktigt högt när de bestämt specifikationerna för uppföljaren till 5d (ett crop-läge m.fl. ändringar för att kunna använda EF-S-objektiv vore t.ex. inte fel)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar