laan
Aktiv medlem
Bryggarn skrev:
Jag har haft 70-200/4 usm utan IS i ett par år och det är ett mycket trevligt objektiv i många situationer. Det är tillräckligt skarpt för alla utom de allra kräsnaste (men det finns å andra sidan ingenting som duger åt de allra kräsnaste).
Objektivet är stadigt att hålla i och tål en smäll utan bekymmer. Gillar också bokehn (hur objektivet tecknar oskärpan i bilden).
Men det har brister. Det jag framförallt haft problem med är egenskaper i motljus. Jag får ibland reflexer på bilderna som inte syns i sökaren innan, det beror på bristande reflexbehandling av bakre linsytan. Det händer inte så ofta, och bara i extrema situationer när jag har en stark ljuskälla i bilden eller alldeles utanför bildkanten. Detta har jag drabbats av både med min tidigare 20d och min nuvarande 1d mkII, med just det objektivet men inte med mina andra objektiv av nyare konstruktion med bättre reflexbehandling. (Samma objektiv i versionen med IS har bättre reflexbehandling)
Nu vet jag inte om det bara är jag som ofta brukar fotografera i knepiga ljussituationer som drabbas av sånt här. Det är inte ofta man ser någon klaga på detta, och du kanske aldrig kommer att märka av det. Du vet ju bäst själv hur du brukar fotografera.
Edit: Hur EF-S 55-250/4-5,6 IS skulle hantera en sådan situation som min exempelbild kan jag inte uttala mig om.
Är det där ett utsnitt ur en bild, eller hela bilden? I det senare fallet verkar det ju rätt extremt. Kan inte påminna mig sådana problem ens när jag fotade solnedgång med mitt 70-200 f4L och en canon 2x..