Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Hej

Kunde fått telet nu på torsdag. Men avstod fastän det var ett bra pris har nämligen redan ett bättre pris sedan innan men det kommer dröja innan jag får det. Jag tipsade en fotokompis så han köpte det istället. De hade bara ett ex.

Mvh
Omar
 
500mm levererat

fick mitt canon 500mm II i fredags, utkört av säljaren till mitt jobb.
Tack Omar :) verkligen bra tips,

har testat en del idag både med och utan 1,4 III convertern
och det ser verkligen lovande ut, upplevs väldigt skarpt även med convertern på.
 
Hej,
Funderar på att ställa mig i kö. Borde väl gå att få till jul ...typ;)

Ni som har haft koll ett tag, vad är ett bra pris?
Har sett allt från 90-95 i svenska butiker. Är det där det ligger så att säga.
Om man vill riskera sina pengar finns den för 79 på nätet.

/Stephan
 
fick mitt canon 500mm II i fredags, utkört av säljaren till mitt jobb.
Tack Omar :) verkligen bra tips,

har testat en del idag både med och utan 1,4 III convertern
och det ser verkligen lovande ut, upplevs väldigt skarpt även med convertern på.

Har du haft föregående version? Upplever du i så all någon skillnad?
 
Nej jag har inte ägt förra versionen
Bara testat, skillnaden man stöter på först
Är vikten och is stabiliseringen
 
Vad äre för mått och vikt med ryggsäckar som gäller för handbagage vid flyg?
Tänkte på ett 300mm, kamera å lite lull lull i en, Think Tank - Streetwalker PRO
"Kanske lite OT"

Info om storlek på handbagage vid flygresa hittar du här:
http://www.strandlins.com/sv/kabinmatt-och-resetips/

Jag reser mycket och brukar ha med som handbagage både en liten ryggsäck för dator och ett ThinkTank bälte med två ThinkTank Digital Holster, ett 20 V2.0 och ett 30 V2.0 samt Skin 50 hängandes i midjan. Hittills har ingen klagat, ta i trä.
 
Nu när de nya versionerna av 500mm kommit, så undrar jag lite hur prisbilden brukar ser ut för de näst senaste versionerna?
Brukar priset dumpas något hos canon å nikonhandlare när de senaste versionerna kommer ut?
 
Nikons VR-serie är rätt ny så det dröjer nog. Däremot ryktas det om en 800 mm från Nikon. Ljusstyrka 4 enligt vissa. Om det är sant gissar jag att kunderna är militär och polis.

Hur många år brukar d gå imellan uppdateringarna?
Nikons 400 kom väl 2007?
Du tror inte nikon svarar på canons viktminskning inom en snar framtid?
 
Hur många år brukar d gå imellan uppdateringarna?
Nikons 400 kom väl 2007?
Du tror inte nikon svarar på canons viktminskning inom en snar framtid?

Nikon VR/VR II-objektiv är visserligen inte så gamla, men en del av dem bygger på föregående version utan VR (om jag inte kommer ihåg fel). Så grundkonstruktionerna har några år på nacken och en total nykonstruktion kanske inte är helt avlägsen.

Nu är det officiellt att Nikon tar fram en 800/5,6. Jag tror säkert att de anstränger sig för att hålla ner vikten. Sen kommer den tekniken ner i andra telen när de uppdateras. De tyngsta telen har inte kommit i VR II-version så de är väl först ut efter 800/5,6: 400/2,8 och 600/4.

Slut på OT ;)
 
Fler som har 600?

Bestämde mig för ett 600/4 IS II eftersom man reducerat vikten betydligt. Fick det härom veckan men har inta haft särskilt mycket tid att testa, men det lilla jag sett ser fantastiskt bra ut. Väger inte mer än mitt gamla 500, bara lite längre. Tvekade länge mellan 500 & 600 men tycker att jag valde rätt. Fler som skaffat 600?
 
Bestämde mig för ett 600/4 IS II eftersom man reducerat vikten betydligt. Fick det härom veckan men har inta haft särskilt mycket tid att testa, men det lilla jag sett ser fantastiskt bra ut. Väger inte mer än mitt gamla 500, bara lite längre. Tvekade länge mellan 500 & 600 men tycker att jag valde rätt. Fler som skaffat 600?

Skulle helt klart behöva brännvidden i många lägen men har gått för den imponerande låga vikten på 500:an. Växlar mellan FF / crop-hus och 1.4X III i stället ;)

/Stephan
 
Skulle helt klart behöva brännvidden i många lägen men har gått för den imponerande låga vikten på 500:an. Växlar mellan FF / crop-hus och 1.4X III i stället ;)

/Stephan

Visst väger det, men som sagt inte mer än mitt gamla 500/4. Har laddat upp ett par bilder tagna med nya 600 här på min sida. Ringduvan tagen med "naken" glugg och haren med 600 + 1,4x III. Små bilder som inte säger så mycket, men jag lovar att de håller hela vägen i full upplösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.