Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Visst väger det, men som sagt inte mer än mitt gamla 500/4. Har laddat upp ett par bilder tagna med nya 600 här på min sida. Ringduvan tagen med "naken" glugg och haren med 600 + 1,4x III. Små bilder som inte säger så mycket, men jag lovar att de håller hela vägen i full upplösning.

Som du säger, nya 600:an med 1,4X III är skarpt så det förslår;)
Här ett litet fälttest med många bildexempel.

http://www.arihazeghiphotography.com/600II_review/


/Stephan
 
Att Canon vill ha full kontroll på montaget av foten förstår jag fullt ut. Ingen speciellt kvalificerad gissning att lättmetallegeringen / titan? tillsammans med M3:eek:r i höga hållfastighetsklassen (10.9-12.9) tarvar ett specifikt åtdragningsmoment.

Har just köpt en LCF-53-fot från RRS som jag kommer dra med 1,2Nm samt låsa med Loctite 242 .

Vi får väl hoppas att någon ger ut en verkstadshandbok för EF 500mm f/4.0L IS II USM med uppgifter om åtdragsmoment. Haynes, kanske?
 
Som någon redan sagt ovan så oroar sig Canon inte för att man tappar gluggen utan snarare att man drar sönder gängan. Om gängan i gluggen är i lättmetall och skruven rostfri är det lätt hänt, särskilt om man har lite för lång nyckel att dra med.
 
Varför är detta så känsligt? Har själv en utbytesfot till mitt 500/4, men den har jag inte dragit fast på något särskilt sätt.


Varför är detta så känsligt? Det kan man fråga sig;)
Tillräckligt känsligt för att Canon gör sig omaket att begära in objektiven vid fotbyte.
Gissar att det finns en del magnesium i aluminiumstativet och därmed kan man nog utgå från
att gängorna är mycket känsliga. Har man känsla för material,dimensioner, etc så
fungerar det säkert men med ett korrekt moment blir det optimalt.

En verkstadshandbok låter lite overkill;) men det är svagt att det inte står i manualen.
Skall försöka `klämma´ Canon på denna information.

/Stephan
 
Som någon redan sagt ovan så oroar sig Canon inte för att man tappar gluggen utan snarare att man drar sönder gängan. Om gängan i gluggen är i lättmetall och skruven rostfri är det lätt hänt, särskilt om man har lite för lång nyckel att dra med.

Jag råkade dra sönder skruvarna på min numera gamla 500/4 iS USM. Blev tvungen att byta hela fästet. kostade ca 10kkr inkl montering hos Intervision. :-/. Det är något billigare att lämna in för byte. kostar väl 1000kr eller så.
 
Hej igen :)

Står i manualen

"Stå inte på objektivväskan. Du kan trilla ned och skada dig själv"

Kanske någon fotograf som använt lådan för att komma upp en bit och sedan ramlat ner från den.
 
Jag råkade dra sönder skruvarna på min numera gamla 500/4 iS USM. Blev tvungen att byta hela fästet. kostade ca 10kkr inkl montering hos Intervision. :-/. Det är något billigare att lämna in för byte. kostar väl 1000kr eller så.

Men det är ju oerhört fånigt av Canon att inte tala om vilket moment som skruvarna ska dras med.
 
Står i manualen

"Stå inte på objektivväskan. Du kan trilla ned och skada dig själv"

Kanske någon fotograf som använt lådan för att komma upp en bit och sedan ramlat ner från den.

Största marknaden för Canon torde vara USA och där gäller det att som tillverkare ha ryggen helt fri så att ingen kan stämma en.
 
Hej

Med mitt förra 500mm så körde jag alltid IS mode 2 och även på stativ.

Men nu med det nya 500mm II så skall jag fota det handhållet och kört IS mode 2 och det verkar funka bra.

Jag kan tänka mig att det är lättare att bildstabilisatorn är i gång när man skall hålla AF punkten på en fågel, känns så, jämfört med mitt 400mm 5.6.

Det är så dött i markerna så det har varit svårt att testa, men skulle vilja prova mode 3, men är tveksam då den bara bildstabiliserar när man tar bilden och då får man inte hjälpen att hålla af punkten på fågeln i flykt.

Arthur morris skriver lite, men han använder ju ibland stativ.

http://www.birdsasart-blog.com/2012/07/13/image-stabilization-settings-a-whole-new-world/
 
Hej

Det var ju lite av en chanstagning med denna glugg, skulle jag kunna använda den handhållet som med mitt 400mm 5.6?

Det känns bra att handhålla denna glugg och så himla skönt att inte använda stativ.

Den är lite stor bara, vänjer mig mer och mer.

Den är väldigt skarp och af har jag inte kunnat testa riktigt, ser knappt några fåglar där ute och testa på.

Här är en sittande råka i alla fall

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/145183743/original

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.