Omar
Aktiv medlem
Visst väger det, men som sagt inte mer än mitt gamla 500/4. Har laddat upp ett par bilder tagna med nya 600 här på min sida. Ringduvan tagen med "naken" glugg och haren med 600 + 1,4x III. Små bilder som inte säger så mycket, men jag lovar att de håller hela vägen i full upplösning.
Hallo Sten
Ser riktigt bra ut med bilderna.
Lite OT och nostalgi
Sten och jag träffades för ca 8 år sedan (2004) i en fotoaffär, han hade hört att jag också hade ett Canon 500mm och han själv tyckte att hans 500mm inte ställde in skärpan rätt så vi åkte ut en tur för att jämföra objektiv, kommer faktiskt inte ihåg vad vi kom fram till men jag lärde mig mycket. Det var få i Sverige med stora telen då, nu vimlar det av stora telen, men detta var ju på den analoga tiden. Sten visade även hur han jobbade med digitala bilder i datorn och vilka program han använde, var inspirerande och intressant.
Vi hade lite kontakt och själv fotade jag analogt som alla mina andra fotovänner gjorde. Men en dag så fick jag låna Stens nya Canon 1Ds (wow), Canons nya proffs digitala flaggskeep för ca 100 lakan och jag var så rädd om den och blev så imponerad att man kunde ändra ISO närsomhelst. Så himmla snällt att låna ut en sådan fin kamera. Digitalkamera var helt nytt för mig. Canon 1ds kom ut 2002 och hade då 11 MP.
Var sedan på ett fotomöte i vår naturfotoförening och jag visade bilder på datorn som jag tagit med Canon 1Ds (år 2004), det var på Vildsvin med 400 ISO och vi lade den bilden bredvid en skarp havsörns bild som min fotopolare hade tagit med 100 ISO analog film som han hade skannat med en bra Nikon dia skanner, blåste upp dem i 100%.
I 100% i datorn såg en 400 ISO digital bild bättre ut än en 100 iso analog film ut (inskannad) och då förstod jag och en del att digitalt var framtiden, alla såg inte det direkt men det kom efter några år.
När jag började fota fåglar så var det Nikon 500mm med 50 ISO velvia dia och då ofta med 1.4 eller 2 x telekonverter och då utan bildstabilisering, det var sport
Efter Nikon blev det Canon 500mm för de hade ju bildstabilisering på den tiden. Skaffade då Canons analoga proffshus Canon 1V. Var så nöjd.
Var med min styvfar i Tyskland och han ville ha tips på en ny kamera och jag sade skaffa den nya Canon 300D, ca 10 lakan.
Jag fick låna den, världens plastskit, tog ca 3 sekunder innan den startade efter man satte på den, så man fick hela tiden aktivera den och fotade man I RAW så hade den inte någon följande AF. Såg man en tex ormvråk så försökte man fotade den men det tog typ 3 sek innan kameran vaknade och ofta då han ju fågeln flyga iväg. Men jag gillar ju datorer och digitalt så jag valde hellre denna egentligen amatör kamera mot min robusta och snabba analoga proffshus Canon 1V.
Långt efter det så släppte Nikon ett analogt flaggskepp, säkert jättebra men aldeles för sent då framtiden var digital, vilket stärkte men då att jag bytte från Nikon till Canon.
Canon 300D var Canons första digitala camera för amatörer som inte kostade 100 lakan.
Detta enkla 300D plasthus på ett tungt Canon 500mm.
Jag tyckte bild resultatet blev bra och det var kul att foto digitalt så jag fick låna den vidare av min styvfar.
Några gamla bilder med Canon 300D och Canon 500mm
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/52071501/original
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80930339/original
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/50408439/original
Mitt första proffs digitalhus blev Canon 1d markII
Men åter till tråden som en av de första i världen att beställa ett 500mm för typ 2 år sedan så kommer jag nog förhoppningsvis få tag på ett sådant snart.
Mvh
Omar
Senast ändrad: