Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Hej Omar!
Hoppas du mår riktigt väl och njuter av våren och försommaren - nu har vi nått den fantastiska tiden som heter "mellan hägg och syrén"!

Undrar lite smått om du har kanske redan fått ditt fina exemplar av nya Canon EF500mm f/4L IS USM II?

By the way, gick en runda igår och fick se en hel del fåglar - både i träden, på marken och luften och i havet och det känns att om man vill fotografera fåglar (som nästan alltid håller ett rejält "säkerhets-avstånd" och dessutom är rätt små i storleken när de hamnar på sensorn! (tänk att du kan skicka fyra (4!) kungsfåglar för ett brevporto inom Sverige!) så behöver man en rejält lång brännvidd om man fotograferar med fullformat som i längden ger det bästa resultatet!


Själv funderar jag på att kanske välja antingen EF500 II eller EF600 II om jag verkligen vill satsa på fågelfotografering, men vikten verkar vara lite "betungande" på den senare (EF600II) även om den blivit rejält lättare jämfört med version I! Fågelfotografer brukar sällan klaga på att ha för mycket brännvidd på sina super-tele-objektiv!

Önskar dig Omar massor av kommande underbara fågel/naturbilder - det kommer att bli spännande att se dina framtida mästerverk!

Vänligaste hälsningar

//Carl

Hej Carl och andra :)

Allt är bra, härligt väder, hoppas du har det bra också och visst är det kul med fåglar, de finns lite överallt.

Har tyvärr inte hört något alls, bara läst att någon påstår att Canada skall få in de nya telena den 1 juni, skall nog tagas med nypa salt.

Senaste tiden har det varit mest Jeep och campingplaneringar och inte så mycket fotande.

Annars är detta de senaste bilderna jag har lagt ut.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=54

Ingen höjdar film direkt men fotar en glada här med mitt lilla 400mm 5.6, bättre bilder finns det länkar till sedan.

Se den gärna i 1080p

http://www.youtube.com/watch?v=gchUFtyUNc0

God lycka med fotandet

Omar
 
Hej

Pratade med en handlare som påstod att Canon Sverige trodde att Sverige skulle få kanske 3 stycken 500mm II i första leveransen.

Känns inte så hoppfullt.

Man är ju lite sugen på att testa gluggen.

Mvh

Omar Brännström
 
Hej Omar! Hoppas DU är den en av de lyckliga!!

Hej

Pratade med en handlare som påstod att Canon Sverige trodde att Sverige skulle få kanske 3 stycken 500mm II i första leveransen.

Känns inte så hoppfullt.

Man är ju lite sugen på att testa gluggen.

Mvh

Omar Brännström

Hej Omar!
Hoppas du mår riktigt bra även idag Omar!

Ja jag instämmer med dig Omar, att leveransfördröjningen är verkligen rejäl när det gäller dessa nya versioner II super-tele-objektiv-juveler från Canon!
Hoppas dock, att DU är den en av de tre lyckliga i Sverige som får ett exempel!! Nu är det tid för fågelfoto i Sverige!

Ville också ge dig Omar en särskild eloge för dina spännande videos på YouTube! Kul med bild-serie-tagningen av gladan! Snyggt resultat och jag gillade den klassiska musiken på slutet! Har inte hört stycket tidigare - så om du har lust Omar - skulle du kunna ge mig kompositörens namn och musikstyckets namn om du råkar få tid och tillfälle!

Jeep Wrangler är riktigt spännande och snygg bil! Gratulerar Omar!

Massor av vänliga hälsningar

Carl
 
Hej Omar!
Hoppas du mår riktigt bra även idag Omar!

Ja jag instämmer med dig Omar, att leveransfördröjningen är verkligen rejäl när det gäller dessa nya versioner II super-tele-objektiv-juveler från Canon!
Hoppas dock, att DU är den en av de tre lyckliga i Sverige som får ett exempel!! Nu är det tid för fågelfoto i Sverige!

Ville också ge dig Omar en särskild eloge för dina spännande videos på YouTube! Kul med bild-serie-tagningen av gladan! Snyggt resultat och jag gillade den klassiska musiken på slutet! Har inte hört stycket tidigare - så om du har lust Omar - skulle du kunna ge mig kompositörens namn och musikstyckets namn om du råkar få tid och tillfälle!

Jeep Wrangler är riktigt spännande och snygg bil! Gratulerar Omar!

Massor av vänliga hälsningar

Carl

Hej

Hoppas allt är bra med dig också :)

Jag är nog den förste i Sverige som beställde ett 500II, men blir nog tyvärr inte den förste att få den.

Kul med film, kul att någon uppskattade dem, är ju lite B-aktiga, skulle klart egentligen lagt ner mer tid på dem, dvs göra dem bättre.

Jag använder Pinnacle studio Ultimate 14 till film och där fanns musiken, Haydn- Symphonies Nos. 92 & 88, och stycket 02 Symphony No. 88 in G major ("Letter V").

Jeep Wrangler är enligt mitt tycke den coolaste fordonet där ute för normala pengar.

Ibland ångrar jag att jag inte skaffade 4 dörrars modelen och ibland inte, för och nackdelar.

Mvh

Omar
 
Kollade med min återförsäljare om leveranstid och fick det här svaret:

Vi har mycket lite information ännu om leveranstid, de första kommer att levereras ut under juni månad men hur många (få) vi får under första tiden har vi ingen information om ännu. Troligen blir tillgången väldigt begränsad i början.
 
Ny info från min återförsäljare:

Ja det verkar som Canon börjar få bekräftelser på de första exemplaren till Sverige nu ...
Men detta är det svar jag fått från Canon just nu (när de gjort en del efterforskningar).

"Beklagar men jag har inget leveransbesked gällande Er order på denna EF 500MM 4.0L IS USM II.
Första leveranserna kommer att börja gå ut nu i slutet av juni på den svenska marknaden."
 
Första leveransen är två 500/4 och en 600/4. Sen ska det ticka in nån då och då.
 
Vet du möjligen vart de två första tar vägen?

Jag vet bara att Canon detaljstyr leveranserna. De ringer runt till butikerna och kollar så att folk inte står på flera ställen. I så fall ringer de upp fotografen och undrar vart de ska leverera, det hände med 600:an.
 
Hej Omar! En snabb review jag delar med er!

Hej

Lite info

Någon fick den i Canada och Indien, så de är på gång

http://www.canonrumors.com/2012/06/canon-ef-600-f4l-is-ii-in-stock/


Här är själva länken med EXEMPEL BILDER för texten nedan

http://photofocus.com/2012/06/17/canon-ef-500mm-f4l-is-telephoto-lens-mini-review/

Varsågod!

Hoppas att du snart får njuta av din nya EF 500mm f/4L IS USM VERSION II!!
Allt gott till dig Omar!

Vänliga hälsningar
Carl


Canon EF 500mm f/4L IS Telephoto Lens – Mini Review
by scottbourne

Photo by Scott Bourne - Attribution-NonCommercial-NoDerivs Creative Commons

I've used super telephoto lenses for almost two decades and I've been lucky enough to own or have access to just about every single lens in the category. When Canon announced this new 500mm lens more than a year ago, I became excited. The old version is more than a decade old and was overdue for a refresh.

Unfortunately, the tragic earthquake in Japan delayed the lens. Finally, a few copies have started to land on U.S. shores - 13 months late is better than never. Luckily, I got my hands on one and all I can say is..

OH MY GOD!

What a lens! There is a new IS mode that offers four stops of speed and three modes. New redesigned optics perform with almost no chromatic aberration. But the BIG difference is the lens is significantly lighter. The lens weighs a pound and a half less than its predecessor and it feels like a feather by comparison. If you've never used a lens like this you won't understand how important this is but I used the lens for an hour before writing this post and every time I picked it up I marveled at its light weight.


Photo by Scott Bourne - Attribution-NonCommercial-NoDerivs Creative Commons

I've never been able to reliably hand-hold lenses in this focal range. While younger men with stronger arms have less difficulty than I, even they can't do so for long. But this new version of the 500 - even I can hand hold it. The two test photos in this post were both handheld.

The lens is solid, well-built, more durable, and offers better weather sealing than the old version. It still has a 52mm drop-in rear filter slot.

Lastly, Canon’s new lens features a fluorine anti-smear lens coating. The fluorine layer is mostly oil- and water-repellent. Most smears or water droplets on the lens can be wiped off quickly and easily using only a soft dry cloth.

All of this means nothing if the lens doesn't perform in the field. But rest assured, it does that and exceeds all reasonable expectations. The new lens focuses extra fast and quietly which will be important for video shooters. The image quality is second to none and I will absolutely put one of these in my permanent arsenal. Combined with the latest version of Canon's 1.4 TC and a crop-sensor camera, and it's easy to take this lens to an effective focal length of more than 1000mm. If that's not enough lens for you - then you need to get closer.

Now for the bad news. At $10,499 (about $1000 more than originally announced) it is a very expensive lens. But if you're a regular wildlife or sports shooter, you're going to be happy with the results. Highly recommended. An early favorite for lens-of-the-year!
 
Säker rätt Magnus, 500/4 är kanske den sista vita glugg tidningarna köper.

Sydsvenskan bytte i och för sig sitt 600/4 (utan IS) till ett 500/4 IS för något år sedan.

Bildbyråer och tidningar som kör Canon kanske skaffar 1D X + 200-400/4 (1,4)x och 600/4. Alltså motsvarande kombo som Nikon brukar sälja in.
 
Hej

Jag är ute efter en tight och lätt bag som bara tar ett proffshus + 500mm + med infällt motljusskydd.

Har Kinesis bag till mitt 400mm 5.6 som är riktigt fin.

Funderar på

L511a (utan sidobag) Kinesis Compact Long Lens Case 500

http://www.kgear.com/store/l/l511.html

Lite mer bilder här med ett 500mm bredvid

http://www.taschenfreak.de/TASCHEN/KINESIS/L511/kinesis_l511_01_matthiasdeuscher.htm

Hittade denna tråden just nu, men vill bara kommentera att Kinesis L511 är kanonbra, och är precis lagom för en 500/4 med 1-series eller 7D hus. Om du beställer en, se till att maila Kinesis support först då det finns en uppsjö av olika saker som kan kombineras för att få just det som passar dig och din utrustning (t.ex. finns det ett par inserts för L511 som gör allt lite stabilare om man ska resa med det). Jag kör själv med L511 + deras packframe + belt + några prylar för att hålla stativet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.