Annons

Canon D30

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Hej igen,
Jag vet att det finns 100 länkar om denna kamera, men tyvärr orkade jag inte läsa alla trådar, så det får bli så här.

Vad är ett skäligt pris på en sådan kamera, och är det något att ha ?
Jag har läst mycket här på Fotosidan om t.ex. D10, 300D m.m.

Är dessa jämförbara med D30, förstår att det är en föregångare, och förmodligen inte kan mätas men jag har inte så höga krav som motiverar ett köp av en D10, och framför allt inte kunnandet.

Är D30 en bra kamera för en som har ambitionen att bli bättre.

/Micke
 
D30 är en helt ok kamera om man vill börja fotografera men inte vill lägga ut för mycket pengar. Det är viktigt att inte betala för mycket.

Jag skulle inte ge över 4 000.
 
Tack.
Såg precis en annons här på fotosidan som säljer en för 1500:-, då måste man byta slutare.

Vad går det loss på, är det någon som har en kvalifiserad gissning, är det värt det.
 
froderberg skrev:
3000 spänn kostar ett slutarbyte. jag skulle inte köpa den kameran. Den är nog rätt hårt körd.

Behöver den vara så hårt körd? Slutarna har väl enligt vad jag läst inte sådär oerhört lång livslängd?

Vad jag menar är att om man köper en med fungerande slutare för 4500 så kanske den lägger av ganska så snart?
 
Tillåt mig att också komma med en fråga

Hm, jag har också sett en D30 till ett hyfsat pris (inte samma dock). Vad jag funderar på är hur mycket mer kamera jag får jämfört med min EOS5:a. Att det blir mer teknik förstår jag naturligtvis, men jag funderar på hur snabb den är i fokusering och dylikt. Sånt man har nytta av på riktigt, så att säga:)
 
Inga vidare starka ord om d30:n här så jag får lägga mig i debatten. Kör själv denna kamera sedan våren -03 och har inget annat än goda ord att säga om den. Slutarbyte är väl främst aktuellt om kameran varit proffskörd, själv är jag tredje man på denna kamera som är tre år gammal och slutarbyte har hittills inte varit i närheten av aktuellt.

Kameran är ruskigt välbyggd samt känns som om den vore som ny än idag, rent utseende mässigt.
En 10D kostar 15000:- och 300D känns rent byggnadsmässigt som ett skämt i jämförelse med D30. Glöm inte att kameran kostade 30.000 en gång i tiden. Bildmässigt(3.2mp) samt autofokusen är självklart sämre än de nya modellerna men får man tag på en D30 under 5000:- som inte är proffskörd då gör man en mycket bra affär enligt mig.
De bästa 3.2 mp som finns där ute.
Köpte min för 8500:-
 
Det finns D60 också, visserligen dyrare än D30 men dubbelt så många pixlar.

Beg D60 borde gå att hitta för 8000kr, även om jag såg någon som försökte sälja en för 19000 på blocket nyligen :) Såg också en affär som försöker sälja nya för 25000.
 
Canon 60D för 25 loppor.... dom kanske anser att den sista idioten ännu inte är född!
jag har själv en 10D som jag inte kunde vara mer nöjd med och en kompis har en 30D som han nyligen köpt beggad och den verkar vara en mycket bra kamera det med.
Det är samma känsla i den som i 10D= mycket hög, ingen plastkamera som 300D.
300D är ju en modernare kamera vad gäller snabbhet och upplösning men som sagt den inger inte samma kvalitetskänsla som dom övriga så det är väl en fråga om vad du prioriterar.
 
larsaz skrev:
Behöver den vara så hårt körd? Slutarna har väl enligt vad jag läst inte sådär oerhört lång livslängd?

Vad jag menar är att om man köper en med fungerande slutare för 4500 så kanske den lägger av ganska så snart?

Killen som säljer kameran jobbar extra på Länstidningen i Södertälje. Jag gissar att kameran är en av tidningens gamla D30:eek:r och då lär den vara sliten på fler sätt en bara i slutaren, men det är en gissning.
Och visst kan det visa sig ett lyckokast om inga andra fel uppstår.

Men nog borde man kunna hitta D30:eek:r som använts lite liksom D60:eek:r.
 
Min tanke bakom orden att den kostat 30.000 kanske inte kom fram. Jag syftade på byggkvalitén. En kamera som en gång kostade såpass mycket och var en "top of the line" är en kvalitetskamera rent byggnadsmässigt tillskillnad från 300d som är mer plastig och förenklad budgetmodell.
 
Nja, en D30 är inte så mycket bättre en 300D. Därmed inte sagt att 300D skulle vara en klen kamera. Den håller nog.

På D30 och D60 prioriterade Canon bildkvaliten och lägsta möjliga pris. Kamerahuset är jämförbart med Eos 30. För proffsen fanns ju D2000.

Att priserna har gått ner beror inte på sänkt kvalitet utan på högre volymer och att tekniken gått framåt.

På 10D har kamerahusets styrka förstärkts jämfört med D60 och 10D är en populär kamera även hos proffs.

Men även på 10D liksom 300D, D30 och D60 har Canon gjort en billig lösning för autofokus och sökare för att kunna pressa priset. Det har dock inte med kvalitet att göra utan bara med prestanda.
 
Tack för svaren.

Jag hittade ett nummer till ett företag som heter Intervision, tydligen auktoriserade på Canon.

Dom uppskattade ett pris på 2500-3000:- plus moms.

Sedan ringde jag min lokala fotobutik, dom sa "nja, det ska inte behöva kosta mer än 1000 spänn, jag är inte riktigt säker på vad det är för kamera men 1000:- låter rimligt"

Ehh, jag kan nästan ingenting, men t.o.m. jag inser att min lokala affär borde byta personal.
 
Jag har plåtat både med D30 och 300D..måste säga att D30 var en avsevärt trevligare upplevelse.

D30 är en mycket trevlig kamera att plåta med på det allra flesta sätt, helt annan kvalitetskänsla.

Är den i toppskick så tycker iaf jag att den är värd 5000:-
 
Jag tycker att kavlitetskänsla är något som är lite överskattat. Jag tycker att bildkvaliteten är viktigare. En begagnad 300D tycker jag är värt lite mer. Den har dessutom bättre autofokus. Men nu är ju begagnade 300D rätt ovanliga och ligger därmed lite högt i pris.

Jag har både D60 och 300D och tycker att de båda är ganska lika när det gäller kvlitetskänsla. Den blanka oc släta ytan på 300D lurar lite, men det är likväl plast. D60 har samma hus som D30.

Pengar får trots allt vara det som styr och en D30 är ett helt OK köp om man inte betalar mer än 5000. (där håller jag med Kim).
 
froderberg skrev:
Jag tycker att kavlitetskänsla är något som är lite överskattat. Jag tycker att bildkvaliteten är viktigare.
Absolut är bildkvalitet viktigare.

froderberg skrev:
En begagnad 300D tycker jag är värt lite mer. Den har dessutom bättre autofokus. Men nu är ju begagnade 300D rätt ovanliga och ligger därmed lite högt i pris.

Det som suger på 300D är inställningsmöjligheterna dock, de begränsningarna finns inte på D30.

I övrigt ser jag nog fler 300D begagnat än D30..inte så konstigt då det sålts lååångt fler 300D.

froderberg skrev:
.Jag har både D60 och 300D och tycker att de båda är ganska lika när det gäller kvlitetskänsla. Den blanka oc släta ytan på 300D lurar lite, men det är likväl plast. D60 har samma hus som D30.

Jag tycker det skiljer en hel del i hur bra reglagen/knapparna är.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.