Annons

Canon D30

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Det som suger på 300D är inställningsmöjligheterna dock, de begränsningarna finns inte på D30.

Det är väl inte så stora skillnader? 300D funkar helt OK till professionell fotografering i alla fall. Åtminstone för mig och flera kollegor.
 
froderberg skrev:
Det är väl inte så stora skillnader? 300D funkar helt OK till professionell fotografering i alla fall. Åtminstone för mig och flera kollegor.

Jag skulle förmodligen kunna klara mig med 300D trots dess begränsningar, nu vill jag dock inte vara utan möjligheten att välja AF-läge samt ljusmätningsläge i de kreativa lägena, motivprogram är inget för mig. Att den dessutom inte ens har blixtexponeringskompensation i kameran gör ju inte saken bättre.

Största anledningen till mitt missnöje är dock att jag blivit lite anti mot Canon som lagt in dessa begränsningar enbart för att göra skillnaden till 10D större, dessa saker hade inte kostat mycket (om ens något) att behålla.

Canon var ekonomiskt smarta i detta fall då dom visste att vissa erfarna amatörfotografer skulle kunna ta ett plastigare yttre samt en ngt långsammare kamera för ett lägre pris, den hade helt enkelt blivit ett hot mot 10D.

Enbart teorier från mig som dock hyllar Nikon som släpper en fullmatad D70!
 

Nja, inga större skillnader som gör att jag skulle rekommendera en D30 framför en 300D.

Följande autofokus (AI Servo) är en skillnad, men autofokusen på D30 är ändå inte så bra att det blir så stor skillnad. Eller som sidan du hänvisar till säger: I can honestly say that with careful use it is not an issue for 95% of everyday amateur photography.
Dessutom går ju 300D äver i följande autofokus om den märker at motivet rör på sig.

Centrumvägd mätning klarar man sig hur bra som helst utan.

Känslan i knappart och så vidare är ju helt ovesäntligt för en nybörjare (och det är ju det som frågan gäller). Jag tror nog att en 300D tåler i stort sett lika mycket stryk.

Det enda som talar för en D30 är om man kan få den riktigt billigt. Dubbelt så många pixlar, bättre bildkvalite med lägre brus och ISO 1600 tycker jag kan vara värt några kronor.
 
larsaz skrev:
Jag skulle förmodligen kunna klara mig med 300D trots dess begränsningar, nu vill jag dock inte vara utan möjligheten att välja AF-läge samt ljusmätningsläge i de kreativa lägena, motivprogram är inget för mig. Att den dessutom inte ens har blixtexponeringskompensation i kameran gör ju inte saken bättre.

- - -

Enbart teorier från mig som dock hyllar Nikon som släpper en fullmatad D70!

Nog klarar man sig med 300D som du säger. Den funkar fint för yrkesfoto till skillnad från D30.

För en nybörjare är nog inte begränsade och för den mer avancerade som frågar efter de funktionerna får man väl trixa lite för att få ut allt eller så får man acceptera att det kostar lite mer att få allt.

Den största skillnaden mellan D30/D60 och 300D är inte mätning hit eller dit utan skillnaden i buffertminne, men det kräver ju att man plåtar ganska intensivt för att man ska behöva det större minnet. För mig blinkar min D60 "busy" stort sätt jämt.

Att man kan reta sig på Canons uträknande sätt kan jag förstå. Det känns knas att de inge ger en allt som ändå finns i kameran.

Nikon D70 verkar toppen och Nikon måste ju lyckas med den eftersom de just nu går med stor förlust.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.