Annons

Canon cashback på 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Kampanjen körs i följande 15 länder: Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. För att återbetalningen ska kunna ske måste produkten som anges i avsnitt 2 vara inköpt i något av dessa 15 länder.
"


Klippt från Omids länk ovan.. Det är väl ganska solklart?
 
Jeppe skrev:
Klippt från Omids länk ovan.. Det är väl ganska solklart?
Ja om man väljer att plocka ut en enskild punkt ur villkoren så är den solklar. Det är de allihopa var för för sig. Förvirringen uppstår när olika punkter i villkoren säger emot varandra. Under punkt 5 står t.ex: ...som ursprungligen sålts av Canon inom EES eller Schweiz.

Eftersom det dessutom finns en liknande formulering under punkt 2 (som det f.ö. också hänvisas till i punkt 6] är det inte orimligt att hävda att det som står på två olika ställen borde vara mer värt än den enstaka punkt du valde ut.

Sedan har vi frasen: "Erbjudandet gäller endast i inköpslandet." som aldrig får någon förklaring i villkoren. Så nej, reglerna är allt annat än solklara.
 
Jag tycker inte heller att villkoren är speciellt konstiga:

Erbjudandet gäller konsumenter bosatta i ett EES-land eller Schweitz.

Kameran (en EOS 5D) måste vara köpt (av konsumenten) i ett av de 15 uppräknade länderna och den måste dessutom ursprungligen ha sålts av Canon inom EES eller Schweitz. Det sista är troligen för att Canon i Europa inte ska behöva betala cashback för kameror som har parallellimporterats från t.ex. USA eller Asien.

Däremot står ju villkoren i konflikt med påståendet på förstasidan och i loggan, om att erbjudandet endast gäller i inköpslandet. Jag har kontaktat deras "Sumission status"-folk med frågan.
 
LeadHead skrev:
Jag tycker inte heller att villkoren är speciellt konstiga:

Erbjudandet gäller konsumenter bosatta i ett EES-land eller Schweitz.

Kameran (en EOS 5D) måste vara köpt (av konsumenten) i ett av de 15 uppräknade länderna och den måste dessutom ursprungligen ha sålts av Canon inom EES eller Schweitz. Det sista är troligen för att Canon i Europa inte ska behöva betala cashback för kameror som har parallellimporterats från t.ex. USA eller Asien.

Men vart ska cashbacken tas sen ifrån då? Vilket land som helst av dessa eller ska jag som bor i Sverige skicka handlingarna till inköpslandet?

//Liza
 
Om du läser villkoren så står det ju att hela klabbet ska skickas till en adress i Tipperary, på Irland.

Som jag tolkar deras system så är det Canon i Europa centralt (på något sätt, har ingen aning om det finns något bolag som heter Canon Europa) som betalar tillbaka kontant till konsumenter i Europa, men givetvis bara för kameror som de själva har importerat till EU/EES/Schweitz.

Vad gäller Schweitz så tror jag att det beror på att de är med i EFTA men inte i EES (som Island, Norge och Liechtenstein).
 
Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Om du läser villkoren så står det ju att hela klabbet ska skickas till en adress i Tipperary, på Irland.

Som jag tolkar deras system så är det Canon i Europa centralt (på något sätt, har ingen aning om det finns något bolag som heter Canon Europa) som betalar tillbaka kontant till konsumenter i Europa, men givetvis bara för kameror som de själva har importerat till EU/EES/Schweitz.

Vad gäller Schweitz så tror jag att det beror på att de är med i EFTA men inte i EES (som Island, Norge och Liechtenstein).

Ah okej. Tack för hjälpen. Måste skummat texten för fort eller nåt, uppfattade inte det där med Irland.

//Liza
 
Beställde en från pixxass och hoppas på cashbacken som tydligen inte ska vara några problem!? man e ju lite förväntansfull nu..:))
Man betalar tydligen vid leverans..känns ju säkert och bekvämt!
 
Jerkan skrev:
Beställde en från pixxass och hoppas på cashbacken som tydligen inte ska vara några problem!? man e ju lite förväntansfull nu..:))
Man betalar tydligen vid leverans..känns ju säkert och bekvämt!

Enligt ac-foto.de gäller cashbacken för oss svenskar som handlar i Tyskland.

Men, om du väljer att betala vid leverans blir det väl dyrare?
 
Det stod inget om mer kostnader...de skickade ett utskick till mig där det står 2593euro inkjl.frakt, annars borde de ju informera om det tycker man?
 
Vilka fundrar på att investera i 5D?

Om det är tillräckligt många kan man begära offert av svenska butiker. Med rabbat och cashback kan det bli acceptabla priser.
 
Jag funderar över två alternativ. Antingen en 5D nu, med cashback, om det går från Tyskland, eller en 350D som övergångskamera tills Canon släpper den förbaskade 3D som jag går och väntar på... ;-)

Jag tvivlar dock på att det skulle gå att förhandla sig till ett pris som skulle ligga ens i närheten av de tyska, även om man gick ihop ett gäng.

Inte så länge (s)ossarna envisas med att lägga skyhöga 25% moms på alltihop.
 
Fast ska man gå ihop och samköpa, så går väl det lika bra från Tyskland ;)

Fast det kan ju bli klabb med fakturor och sådant..

Tusan.. en 5D från Tyskland för 21000:- efter cashback.. Det är ju grymt bra pris..

Hmm.. NEJ NEJ NEJ.. jag ska inte....jag ska spara till en annan sak.. som är långt...och vitt.. ;)
 
Ehh..man kanske ska vara lite vaken när man läser sina mail! Ingen postförskott här inte..ska betala in beloppet på deras konto innan varorna skickas..såklart:))
Tja..får väl pallra mig ner på banken och sätta in pengar då. Väntar lite pengar från ett jobb som jag trodde att jag skulle hinna få innan kameran kommit fram..får väl försöka vaska fram dom någon annanstans..:))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.