Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 80d eller...? Beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

betty91

Medlem
Ska uppdatera min uråldriga kamerautrustning.
Har kört Sony innan men vill byta till Canon.
Har kikat runt och tycker att Canon 80d passar min plånbok och jag gillar dess funktioner.
Men beslutsångesten är stor!
Kommer fota tex. Bröllop men även mer rörliga objekt (ridsport, hundkapplöpning etc.)
Kommer använda kameran med bl.a. Canons 70-200mm 2.8 IS II USM objektiv.
Passar Canon 80d mig? Eller vad finns det annars för ute? Hjälp!
 
Ska uppdatera min uråldriga kamerautrustning.
Har kört Sony innan men vill byta till Canon.
Har kikat runt och tycker att Canon 80d passar min plånbok och jag gillar dess funktioner.
Men beslutsångesten är stor!
Kommer fota tex. Bröllop men även mer rörliga objekt (ridsport, hundkapplöpning etc.)
Kommer använda kameran med bl.a. Canons 70-200mm 2.8 IS II USM objektiv.
Passar Canon 80d mig? Eller vad finns det annars för ute? Hjälp!

80D är väl en av de mest allsidiga kameror som finns just nu. Den enda möjliga nackdelen är väl att den inte filmar i 4k, om man nu bryr sig om det.

Den enda saken du kanske ska fundera på är om du vill ha fullformat.I så fall kanske en begagnad 5Dmk iii eller den 6D mk ii, som väntas släppas under sommaren, kan vara något.
 
Med vad du beskriver vad du ska använda kameran till så är ju 80D inget fel köp.
Kör på den. Den är allsidig.

/stefan
 
Nu tänker jag på bröllop och har ingen vetskap om vilka andra objektiv du har. Har du redan 70-200/2,8 L IS USM II så kan den bli lite lång för bröllopsfoto och man kan önska det tinnare skärpedjup den ger på FF för det syftet så jag skulle säga att 80D inte är fel men jag skulle föreslå FF i form av beg 5D III. 6D är inte lika vass i AF för de andra intresserna utan 5D III passar nog bättre. Min åsikt är har man ändå köpt ett objektiv för 20.000kr kanske 15.000 för en kamera som gör den full rättvisa kanske inte är fel.
 
Nu tänker jag på bröllop och har ingen vetskap om vilka andra objektiv du har. Har du redan 70-200/2,8 L IS USM II så kan den bli lite lång för bröllopsfoto och man kan önska det tinnare skärpedjup den ger på FF för det syftet så jag skulle säga att 80D inte är fel men jag skulle föreslå FF i form av beg 5D III. 6D är inte lika vass i AF för de andra intresserna utan 5D III passar nog bättre. Min åsikt är har man ändå köpt ett objektiv för 20.000kr kanske 15.000 för en kamera som gör den full rättvisa kanske inte är fel.

Har hittat ett sådan objektiv begagnat men ska givetvis ha kortare objektiv med. Men kanske är drt inte värt att lägga pengarna på ett sådant objektiv? Kanske man klarar sig på den utan IS.
Nu krånglar jag till det ännu mer kånner jag 😂 Men tack alla för input!
 
Har själv 80d och fotar hund ibland.
När hunden springer rakt emot mig in i kameran så är jag inte nöjd med antalet skarpa bilder. Hade jag köpt idag så hade jag köpt en kamera med bästa autofokusen ex. 7dmk2.
Här har jag missat med mittenpunkten och skärpan har hamnat på bröstet. Det är svårt att sätta mittpunkten exakt när det går fort en mer avancerad autofokus underlättar. Jag har 70-200 f4, så mitt skärpedjup är något större än det du kommer att ha.
Lycka till
80D001693.jpg
 
Förmodligen inte

Har själv 80d och fotar hund ibland.
När hunden springer rakt emot mig in i kameran så är jag inte nöjd med antalet skarpa bilder. Hade jag köpt idag så hade jag köpt en kamera med bästa autofokusen ex. 7dmk2.
Här har jag missat med mittenpunkten och skärpan har hamnat på bröstet. Det är svårt att sätta mittpunkten exakt när det går fort en mer avancerad autofokus underlättar. Jag har 70-200 f4, så mitt skärpedjup är något större än det du kommer att ha.
Lycka till
Visa bilaga 143925

Förmodligen hade det inte hjälpt med mer AF-funktioner. Även med 7DII så hade det i detta fall varit viktigast att sikta rätt. Har 7DII och förstår inte riktigt hur det skulle hjälpt med fler inställningsmöjligheter. Utökad mittpunkt hade inte hjälpt, Det enda som hjälper är att sikta rätt och/eller ha lite slarvmarginal i form av att blända ner lite extra. Möjligen är AF på 7DII (vet inte om det är så) lite snabbare men tror nog att det är mer handhavande/mer träning än inställningsmöjligheter som avgör vid så här svåra motiv. Vid stora bländare är det alltid knivigt vid dylika motiv, speciellt som huvudet upptar en liten del av motivytan och rör sig mot fotografen.
 
Tack alla för hjälpsamma råd!
Satsade på fullformat och det blev en Canon 5d mark III istället. Hoppas det blev rätt val!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.