Annons

Canon 7D Mark II

Jag har en fundering. Enl specen så ska 7d II klara 31 raw innan bufferten är full, men på min så är 24 max? Jag har ändrat alla möjliga inställningar utan resultat, kollat så att den bara skriver på ett av korten (sandisk extreme 95mb/s) ingen brusredusering på, iso på 100, kör man på auto iso så blir bufferten ynka 15st raw! Ska det vara så?
Även provat att radera alla mina inställningar, men icke!
Någon som vet vart felet kan vara?

Jag har en fundering. Enl specen så ska 7d II klara 31 raw innan bufferten är full, men på min så är 24 max? Jag har ändrat alla möjliga inställningar utan resultat, kollat så att den bara skriver på ett av korten (sandisk extreme 95mb/s) ingen brusredusering på, iso på 100, kör man på auto iso så blir bufferten ynka 15st raw! Ska det vara så?
Även provat att radera alla mina inställningar, men icke!
Någon som vet vart felet kan vara?

Buffertstorleken varierar. Den brukar sjunka vid högre ISO. Har man raw + jpg så sjunker den.

Med snabba minneskort får jag ut fler än 31 råfiler i rad innan kameran slår i taket eftersom kameran hinner skriva en del bilder under tiden.

Buffertstorleken varierar. Den brukar sjunka vid högre ISO. Har man raw + jpg så sjunker den.

Med snabba minneskort får jag ut fler än 31 råfiler i rad innan kameran slår i taket eftersom kameran hinner skriva en del bilder under tiden.

Märkligt! Jag sparar bara raw i högsta kvallite på ett av korten, som är ganska snabbt (95mb/sek)
Och att det sjunker lite vid högre iso förstår jag, men att det skulle bara bli 15 st på auto iso var tråkigt!!

Märkligt! Jag sparar bara raw i högsta kvallite på ett av korten, som är ganska snabbt (95mb/sek)
Och att det sjunker lite vid högre iso förstår jag, men att det skulle bara bli 15 st på auto iso var tråkigt!!

Kolla så du inte har raw + jpg.

Kan tänka mig att funktioner som autoljusoptimering och korrigering av vinjettering och aberration mm kan ta processorkraft. Stäng av allt sånt (som du ändå kan korrigera i råkonverteraren).

Kolla så du inte har raw + jpg.

Kan tänka mig att funktioner som autoljusoptimering och korrigering av vinjettering och aberration mm kan ta processorkraft. Stäng av allt sånt (som du ändå kan korrigera i råkonverteraren).

Tack för svaret, jag har kollat och stängt av allt onödigt... (Tror jag) men max är 24 bilder vid iso 100,
Jag får kolla igenom menyerna igen.

iaf, du menar förstås inte 31 bilder/sek, eftersom ingen stillbildskamera ännu har uppnått sådana hastigheter (förutom vid användning av mycket små sensorer).

Utgår från att du menar att buffertstorleken i manualen är specad till att rymma 31 bilder vid användning av RAW. Vilket Raketeer således inte borde ha några problem med att uppnå.

Raketeer, har du provat med att göra en fullständig reset av samtliga inställningar? Brukar heta "Factory Reset" eller någonting.

Edit: iaf, du upptäckte saken själv under tiden jag skrev.

Går det att välja in 12 bit på 7DMKII, står den på 14 bit så blir det mindre Raw-bilder, varierar inte storleken också beroende på motiv.

//Bengt.

Enligt manualen (sid 96) gäller 31 bilder____ för ett CF-kort av typen Ultra DMA (UDMA) 7.
Här kan förklaringen ligga. SanDisk har sådana kort som klarar 150-160 MB/s vid stillbildstagning (65 MB/s vid video).

Men jag tycker att Canon absolut skulle ha specat buffertstorleken även för 95 MB/s-minneskorten (de har alltså inte gjort detta?). Få av oss har väl ännu skaffat snabbare kort än så.

Buffert har väl inget hur snabba korten är. Bufferten måste vara nån typ av minne innan den skyfflar över bilderna till korten. Vet att 7D fick firmware uppdatering som gjorde att skyfflingen gick snabbare genom en annan typ av protokollöverföring. Deras begrepp på buffert är alltså numera vilseledande.

Ponera att man har ett minneskort som är oändligt snabbt. Har man då oändlig stor buffert eller ökad
Överföringshastighet?
Buffert är buffert, en mellanlagring innan den riktiga lagringen. När den är fylld sätter överföringshastigheten begränsningen på antalet b/s.
Borde man då säga att bufferten är oändlig stor om man fotar 3 b/s eller ska man säga att överföringshastigheten är snabbare än det som matas in i bufferten?

Blir bufferten oändligt stor ifall kortet har oändlig skrivhastighet? Nä tvärtom, då behövs ingen buffert alls!

Kortet behöver inte heller ha oändlig skrivhastighet för detta. Ifall kortets skrivhastighet överskrider den datamängd per tidsenhet som bildprocessorn skickar ut vid max antal bilder/sek (plus en viss reservmarginal) så behövs ingen mellanliggande buffert. En mindre buffert kan förstås behövas som reserv så länge det kan föreligga ofullkomligheter i överföringstekniken.

Ponera att man har ett minneskort som är oändligt snabbt. Har man då oändlig stor buffert eller ökad
Överföringshastighet?

Redan idag finns det kameror som med jpg-format och med snabba minneskort kan ta bildserier i full fart tills minneskortet är fullt.

Det är inte bara minneskortet som begränsar skrivhastigheten utan även kameran. Fujifilm X-T1 är en av få kameror som klarar UHS-II SD-kort. Hastigheterna ligger idag runt 250MB/s för UHS-II-kort.

CF-kort kan inte bli snabbare än 167 MB/s. Därför kommer CF-korten att ersättas av XQD, CFast 2.0 eller mest troligt SD-kort.

En buffert i äkta bemärkelse räknas fram genom att ta det slöaste minnet den stödjer och fotografera tills antalet b/s blir lägre en den högsta hastighet den beräknas klara av. Allt annat är bonus,

Som tillägg till mitt tidigare svar vill jag säga att saken INTE handlar om någon konstruktionsmiss från Canons sida. Att man kan köra längre serier/större antal bilder ju snabbare kortet är gäller även för de kameror av andra märken som jag råkar ha använt med olika snabba minneskort.

Kritiken från min sida är att Canon (vad jag förstår?) har angett enbart deras bästa värde, uppmätt i nedförsbacke, medvind och med hemlängtan, medan de som använder "normala" kort (och i detta fall har ju Raketeer t.o.m. använt sig av det snabbaste av de hittills tillgängliga korten), lämnas i okunnighet om vad man de förvänta sig (tills de köpt kameran).

Nu kan jag räta ut frågetecknet i mitt "(vad jag förstår?)" ovan.

Hittade en 7D II specifikation från Canon USA, och där stog om Maximum Burst "24 bilder vid användning av Standard CF Card 8 MB och RAW" samt "31 bilder med UDMA 7 Card".

Därmed bör saken vara klar. Den buffertkapacitet Raketeer uppnår med "Standard-kort" är enligt spec. Förutsatt att det klarar 95 MB/s, vilket nog de flesta inte uppfattar som standard, utan snarare någonstans mellan 30 och 45 MB/s. Och då skulle jag inte tro att man får in ens 24 bilder innan bufferten storknar. Vore intressant ifall någon ville göra sig besväret att testa med något långsammare kort också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar