Annons

Canon 7D Mark II

För ett antal år sedan var svaret nästan alltid spikat till att välja FF-format, numera hör man oftare att en bra APS-C räcker långt. Den D750 du tänkte på är väl till och med lättare än 7DMKII, men den senare har 1,6 crop och då är ljusstyrkan den samma på objektivet fast 200mm har blivit 320mm inte så tokigt.

//Bengt.

6d?

EOS 6D borde lämpa sig ypperligt för konserfoto med sin ljuskänsliga mittpunkt och fina iso-hantering. Finns just nu för 11999 på Rajala (utan wifi-varianten)

men vill inte investera i något av Canons nuvarande fullformatshus då de börjar få några år på nacken.

Såå gamla är de väl inte? 5Dmk3 är en grym kamera och 6D ger fina bilder till en rimlig peng. Båda är klart bättre alternativ (för konsertfoto) än 7Dmk2 gissar jag.

Visst 5D och 6D kommer säkert att uppgraderas men jag tror att det kommer röra sig om mindre detaljer. Om ryktena om en riktigt högupplöst FF stämmer - ja då lär det sannolikt hamna i en ännu högre prisklass. Jag skulle absolut inte vara rädd för att köpa 6D för att Canon snart släpper något nytt.

Däremot kan man ju välja bort Canon för att det finns andra alternativ. Men eftersom du redan har Canon så är det förstås en fördel att fortsätta med det. Du kan ju ha en glugg på gamla huset och en på nya för maximal beredskap.

EOS 6D borde lämpa sig ypperligt för konserfoto med sin ljuskänsliga mittpunkt och fina iso-hantering. Finns just nu för 11999 på Rajala (utan wifi-varianten)

Precis, för allround-foto som landskap, porträtt och konsertfoto skulle jag lätt välja 6D före 7DMkii. Vill man åt mycket detaljer och lågt brus vid höga ISO-tal är 6D överlägen även om 7DMKii fortfarande är en bra kamera (som många andra APS-kameror).

/Ulf

6D tar 4,5 bps mot 10 hos 7DmkII. Att fånga rätt ögonblick är viktigt under konserter.

6D har 11 AF-punkter, 7DmkII har 65. Finns få saker som är så irriterande som att slänga bilder som i övrigt är bra men ur fokus (eller taskigt komponerade när man inte haft tid att flytta AF-punkten).

Ovanstående har fått mig att kika på Nikon-lägret. 6,5 bps och 51 AF-punkter, men visst kostar det lite mer, och visst ser jag fördelar med att hålla mig inom ett system om man skulle behålla 650D:an som backup/B-kamera...

Ovanstående har fått mig att kika på Nikon-lägret. 6,5 bps och 51 AF-punkter, men visst kostar det lite mer, och visst ser jag fördelar med att hålla mig inom ett system om man skulle behålla 650D:an som backup/B-kamera...

Med tanke på att du har ett av de bättre objektiven som finns, nämligen EF 135mm f/2.0, så tycker jag att det behövs rätt övertygande skäl att byta system. Visst finns det bra objektiv på andra sidan staketet, men det kostar en del att byta också.

I ett desperat försök att hålla tråden on-topic så vill jag dock påpeka att jag inte tror att du behöver en utpräglad action-kamera som EOS 7DII för konsertfoto. Bra högisoprestanda och ljuskänslig AF är nog viktigare.

Tänk på att Nikon ofta har få korspunkter, även om de har många AF-punkter. På en mysko belyst konstertscen kan det vara av stor betydelse.
Det finns en anledning till att alla AF-punkterna på en 7D Mark II är korsformiga.

Nu råkade den här Lundapågen ändra Malmöpågens inlägg istället för att besvara tidigare inlägg. Ledsen för det.

Du skulle alltså ha mer tid över för att flytta fokuspunkten om du hade 65 punkter istället för 11?

7D Mark II kan följa ett motiv och automatiskt byta fokuspunkt. Vid manuellt byte av fokuspunkt går det snabbare med den joystick som 1DX, 5D3 och 7D2 har än men den platta fyrvägsväljaren som 6D har.

För övrigt får du inte träffsäkrare fokus för att du har fler fokuspunkter.

Precision och träffsäkerhet är kanske två olika saker. Jag upplever att de kringliggande fokuspunkterna hos 6D har svårt att träffa, det är inte ovanligt att man får göra flera försök att sätta skärpan. Men när väl skärpan är låst så är precisionen högre än exempelvis 5D Mark II. 1DX, 5D3 och 7D2 uppvisar en högre träffsäkerhet.

Nu råkade den här Lundapågen ändra Malmöpågens inlägg istället för att besvara tidigare inlägg. Ledsen för det.

No worries, olyckor kan ske :)

7D Mark II kan följa ett motiv och automatiskt byta fokuspunkt. Vid manuellt byte av fokuspunkt går det snabbare med den joystick som 1DX, 5D3 och 7D2 har än men den platta fyrvägsväljaren som 6D har.

Jo, så är det ju. Dock var inlägget riktat mot användningsområdet som nämndes, dvs konsertfoto.

Precision och träffsäkerhet är kanske två olika saker. Jag upplever att de kringliggande fokuspunkterna hos 6D har svårt att träffa, det är inte ovanligt att man får göra flera försök att sätta skärpan. Men när väl skärpan är låst så är precisionen högre än exempelvis 5D Mark II. 1DX, 5D3 och 7D2 uppvisar en högre träffsäkerhet.

Det stämmer nog. Här var mitt svar igen mer riktat till användningsområdet konsertfoto.

No worries, olyckor kan ske :)
Jo, så är det ju. Dock var inlägget riktat mot användningsområdet som nämndes, dvs konsertfoto.
[...]
Det stämmer nog. Här var mitt svar igen mer riktat till användningsområdet konsertfoto.

Nu vill jag inte spekulera i hur mycket konsertfoto andra ägnat sig åt i den här tråden, men står man i diket vid en scen med skiftande och ofta svag belysning, med musiker som rör mycket på sig, har man ofta både kort skärpedjup och inte helt förutsägbara rörelser att jobba med. Konsertfoto är ett av många områden att jämföra hur 7DII står sig mot andra kameror, så någorlunda on-topic tycker jag ändå det är. Men visst är t.ex. 6D prisvärd när det gäller låga brusnivåer. :) Har också att beakta vilka två kameror jag skulle kunna använda ihop, och då kan ju en 7DII tillsammans med en fullformatsmodell (befintlig eller kommande) vara aktuellt.

Med tanke på att du redan har Sigma 18-35/1,8 och Canon 135/2,0 och med ditt tilltänkta användningsområde skulle jag säga att 6D borde ge "mest pang för pengarna".

--- 6D har 11 AF-punkter, 7DmkII har 65. Finns få saker som är så irriterande som att slänga bilder som i övrigt är bra men ur fokus (eller taskigt komponerade när man inte haft tid att flytta AF-punkten). ---
Träna in en annan teknik - ge f-n i att flytta AF-punkten utan använd i stället enbart mittpunkten. Ger överlägsen hanteringssnabbhet. Får du inte med det du vill i kompositionen så zooma ut en aning (eller sätt dig på ett något längre avstånd). Efter lite övning lär man sig att "beskära" bilden i sökaren, vilket förstås kan behövas ifall man använder enbart mittpunkten.

Ett annat alternativ är att köra med AF-S (Single Shot), sedan låsa AF och komponera om ifall det skulle behövas. Har för det mesta kunnat köra så för egen del, men har i och för sig måttlig erfarenhet av konsertfoto och har inte kunnat sitta så nära som i orkesterdiket...

Särskilt viktigt är att du kör enbart med den centrala AF-punkten ifall du skaffar en 6D. På denna modell är AF-punkterna utanför centrumpunkten inget vidare när det gäller att sätta AF snabbt. Samma gäller f.ö. de flesta kameror jag använt tidigare. Med mitt huvudsystem, Sony, så har det enligt min mening inte heller varit lönt att använda de runtomkringliggande AF-punkterna på någon av deras "tjockkameramodeller" förrän A77 II kom (OK, med reservation för A77, där kanske de är bra - jag brydde mig faktiskt aldrig om att testa utan körde med mittpunkten som jag vant mig vid sedan över 50 år tillbaka...).

Med tanke på att du redan har Sigma 18-35/1,8 och Canon 135/2,0 och med ditt tilltänkta användningsområde skulle jag säga att 6D borde ge "mest pang för pengarna".

Träna in en annan teknik - ge f-n i att flytta AF-punkten utan använd i stället enbart mittpunkten. Ger överlägsen hanteringssnabbhet. Får du inte med det du vill i kompositionen så zooma ut en aning (eller sätt dig på ett något längre avstånd). Efter lite övning lär man sig att "beskära" bilden i sökaren, vilket förstås kan behövas ifall man använder enbart mittpunkten.

Sigma-gluggen är knappast aktuell på en 6D. :)

Att komponera om bilden hela tiden och bara använda mittpunkten var den teknik jag började med och övergav ganska snabbt. Tränar hellre upp snabbhet i att manövrera autofokusen, ibland även med backbutton focus och servo-läge, beroende på hur mycket motivet rör på sig. Artister hinner ofta flytta på sig medan man komponerar om bilden, dessutom stressar man fram slarviga kompositioner där gitarrhalsar klipps av etc. Att beskära och komponera direkt i sökaren är därför en självklarhet och inget jag vill lösa genom att zooma ut och beskära i efterhand. :) Efterarbetet med konsertfoto är tidskrävande nog, så ju mer man kan göra direkt vid fototillfället desto bättre.

Nog med off-topic. AF på 7DII:an verkar vad jag kan förstå ligga på samma nivå som 1DX, till bråkdelen av priset hos den senare.

Det verkar vara lite dåligt med konkurrens vad gäller priserna. Hela 16 återförsäljare på prisjakt säljer huset för 17790:-...

Nu vill jag inte dra in för mycket [OT] i den här tråden.
Men vad det gäller "ocentrerad lins", så har det i mitt fall bara uppträtt på enstaka bilder.
För att inte synas alls på andra.
Sedan, med tanke på hur fenomenet ter sig.
Så känns mjukvarufel inte som det mest logiska.
Trasig processor skriver han. Redan hunnit få den på verkstad?

Man får väl åtminstone lägga till ett batterigrepp på en 7D Mark II för att få den att likna 1DX. Då kostar 7D Mark II ungefär en tredjedel, så visst är det stor prisskillnad.
Det är en mycket stor fördel med EOS 7DII, jämfört med EOS 1-DX, att man inte är tvungen att ha ett stort batterigrepp monterat hela tiden.

Det är en mycket stor fördel med EOS 7DII, jämfört med EOS 1-DX, att man inte är tvungen att ha ett stort batterigrepp monterat hela tiden.

"ettan" sitter rätt dåligt i alla fall i min hand, det lilla jag känt och klämt på mkII så verkar den vara mer lik 5D mkIII i greppet, vilken verkar vara betydligt skönare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar