Visst, men för min del är det så att jag älskar känslan att klicka upp en bild från 5D3 eller 6D i 100% på min 30" skärm och bara förundras över alla detaljer som jag fångat!
Att jag sedan exporterar den i 800 x 600 och mailar till en kompis/familjemedlem som kollar på bilden i sin mobil/padda är ju en annan sak!
Jag förstår vad du menar Anders. Jag sitter också med en 30 tums skärm profilerad efter adobe RGB och en Macbook 15``med Retina skärm. Den ena visar en stor härlig bild ooch den andra är bra på att visa skärpan i bilden eftersom den har 240 PPI i upplösning.
Trots detta är det självbedrägeri att bedöma sensorns egenskaper eller kvalitet när man zoomat in i 100%.
Den bästa testen idag är att skria ut i ett större format på en modern skrivare. De klarar idag 720 DPI är det bästa sättet att bedöma skillnaderna i verkligt resultat.
Att blåsa upp en bild i jätteformat med hjälp av en projektor säger knappt något alls. Projektorerna har fortfarande så låg upplösning att det är svårt att säga om bilden är tagen med en iPhone av en duktig fotograf eller med en Hasselbladare.
Ett bildspel på en 30 tums skärm visar inte heller på skillnaderna. Hade vi haft 30 tums 4K skärmar så kanske.
På webben kan vi aldrig bedöma en hel bilds kvalitet utan vi måste se 100% förstoringar vilket åter igen är detsamma som att bedöma en utskrift med hjälp av mikroskop.
Så visst skiljer det i brus och andra egenskaper mellan olika kameror om man tar fram luppen. Fast hur stor betydelse har det praktiskt för det slutliga resultatet? De bästa kamerorna klarar idag bilder tagna på höga ISO med ett resultat som om man gjort rätt vid fotografering och efterbearbetning duger till ganska stora förstoringar.
Visst är min 5DMKIII bättre än min 5DMKII som i sin tur är bättre än min X-PRO1.
Fast om jag skiver ut bilderna i A3+ kommer säkert inte 1 av tio kunna säga vilken kamera jag använt för respektive bild även om jag fotar med ISO 3200.
Så idag har jag mycket mer fokus på hur en kamera är som redskap. Hur säkert sätter den fokus i olika situationer. Att den känns bra att fota med rent ergonomiskt och att reglagen sitter och fungerar på ett bra sätt. Att den är tillförlitlig osv. En kamera skall kännas skön och vara ett nöje att fota med.
Sett ur det perspektivet är 5DMKII klart sämst av de 3. 5DMKIII är ett nöje att fota med men är stor och tung så i många fall föredrar jag min X_PRO1 för den är liten och nätt och har skarpa fasta objektiv som i de flesta situationer levererar ett väldigt bra resultat. Fast det är ju inte mycket att ha om man skall fota off-pist skidåkning för att ta ett exempel.
Såg förresten bilder tagna med iPhone 6 och 6 plus av en duktig fotograf. The Verge.. Ganska intressant. Inte för jag gillar att fota med mobilen men resultatet är förvånansvärt bra.
http://austinmann.com/trek/iphone-6-plus-camera-review-iceland