Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D Mark II

Nu har Gizmodo testat videokvaliteten på 7D Mark II:an (ett testexemplar av den i och för sig, men ändå), och betyget är ...sådär. Den är klart bättre än 70D, men strax under i kvalitet från den visserligen fullsensorbestyckade men ändå två år gamla 5D Mark III.
Det senare är väl helt enligt förväntningarna? En småbildssensor är 2.6 gånger större än en APS-C-sensor från Canon.

Har mycket svårt att tro att någon kamera skulle vara bättre på högre än bas-ISO, även om en del kan vara bättre än andra på höga ISO. Varför är det så viktigt vad Foto och andra tidningar skriver - räcker det inte med de uppenbarliga testresultat som visas här och på andra sajter?

7D II är garanterat en bra kamera, och vad Foto eller någon annan blaska skriver påverkar inte det. Jag tror mer på Martin och Magnus som skriver här än diverse mätresultat, eftersom jag känner dem båda och ibland också har möjlighet att få deltaga i testerna :)

Kanske beror på dåligt självförtroende, får jobba med det. Är nästan uppväxt med Foto, alltså långt före Datorns genombrott i dom Svenska hemmen. Slukar för övrigt det mesta som skrivs på dessa sidor, och läser med stort intresse alla tester som Martin och Magnus skriver. Dina äventyr Anders med A6000 följer jag hela tiden och uppskattar dina oblyga kommentarer om i bland Sonys lite vingliga resa till förbättringar

//Bengt..

inget märkligt det Foto skrev, Canons 7d sensor har ett dynamiskt omfång 11,2 steg 100iso och 11.0 steg vid 400 iso men kameran uppvisar mer banding på basiso jämfört med 400iso, vad Foto sannolikt menade var att det var ett bättre val att använda 400iso istället för 100iso med just denna kamera/sensor bildmässigt sett

Var mycket intresserad av 7D när den kom, därför läste jag på om modellen när det begavs sig. Nu var det kanske inte speciellt Foto som tipsade om iso-400 ( var otydlig där när jag skrev )- utan ägare av 7D som diskuterade i trådarna här.

//Bengt.

Var mycket intresserad av 7D när den kom, därför läste jag på om modellen när det begavs sig. Nu var det kanske inte speciellt Foto som tipsade om iso-400 ( var otydlig där när jag skrev )- utan ägare av 7D som diskuterade i trådarna här.

//Bengt.

samma sak gäller för övrigt för de flesta Canon kamerorna med deras egen cmos och utläsning, frångå basiso så slipper man visuell bandning och förlorar inget eller mycket lite vad det gäller dynamiskt omfånget som håller ca 11-12 steg, ett exempel är 5dmk3 där den visuella bandningen är något mindre än tidigare 5dmk2 och högre än hos senare 6D

Bilagor

• Skärmavbild 2014-09-19 kl. 18.58.49.jpg
    Skärmavbild 2014-09-19 kl. 18.58.49.jpg
    113.1 KB · Visningar: 67
Det där beror nog på hur man behandlar sina raw-bilder! Jag använder DPP (Canons egna) och jag upplever en enorm skillnad redan mellan 40D och gamla 7D. 40D var fullständigt oduglig på allt över 800 iso. Med 7D kunde jag plötsligt få knivskarpa nästan brusfria bilder på hårt cropade motiv vid 1600 ISO efter lite bildbehandling på en halvminut i DPP och PS. Detta gick inte med 40D i samma grad. Eftersom programmet uppdateras med de nya modellerna och alla kamerainställningar följer med in i programmet (även brusreducering och annat) så är det heller ingen skillnad mellan raw och JPG i brushänseende. Förmodligen är 7DII något bättre än 70D som ju var en aning bättre än 7D så jag är absolut inte rädd för att kameran ska brusa för mycket för mina fågelfoton. Det ser spännande ut!!!

det du ser med DPP handlar om bruseducering och vissa frekvenser, det finns alltså inget magiskt med DPP jämfört med andra raw konverterade men det finns en annorlunda brusreducering vilket medför att upplösningen hålls tillbaka och att resultatet för ett otränat öga ser bättre ut, men det innebär att upplösningen har blivit lägre jämförelsevis.

Jo, visst

Visst är det så men själv tycker jag att jag vill utnyttja de kameraspecifika uppdateringar till DPP som lär komma med 7DII. Jag har inte tid/lust att försöka kalibrera Cameraraw till att prestera lika bra. Har försökt men kommer inte i närheten när det gäller skärpa/upplösning kontra brus. Fast det beror förmodligen på bristande tålamod.

samma sak gäller för övrigt för de flesta Canon kamerorna med deras egen cmos och utläsning, frångå basiso så slipper man visuell bandning och förlorar inget eller mycket lite vad det gäller dynamiskt omfånget som håller ca 11-12 steg, ett exempel är 5dmk3 där den visuella bandningen är något mindre än tidigare 5dmk2 och högre än hos senare 6D

Tackar för svaret, alltid intressant med orsak och verkan, inte osannolikt att nya 7DII kan visa på samma tendenser, vad gäller jpeg så blir Canon bättre och bättre för varje ny modell ser det ut som. vad gäller DR så håller Canons sensorer i bra när isot stiger.

//Bengt.

Så kom den då 7DII, och trots att min snart 5-åriga 7D fungerar till full belåtenhet så lockar det att skaffa uppföljaren. En rad förbättringar och nya nyttiga funktioner enl. specarna: GPS o kompass-funktionen har jag önskat mig sedan jag skaffade min 400D 2006, intervall o multiexp, ännu bättre AF. mm. är ex. på "vill ha-funktioner", om sedan ekonomin tillåter någon anskaffning återstår att se.
Men visst hade det varit intressant om Canon nu introducerat sin färgsensor, men jag hade nog inte räknat med det ännu, vi får nog vänta lite till på den. Utvecklingen kommer att fortsätta så någon slutlig modell som aldrig kommer att överträffas får vi nog inte uppleva,

Hoppas kan man alltid men min gissning är att förbättringarna är marginella.

7D2 köper man nog för 10 b/s och avancerad AF. Det måste ju vara en drömkamera för fågelfoto och för all sport som sker i bra ljus.

Förstår inte varför många är så skeptiska. Har ni kollat det material som finns tillgängligt så här långt! www.imaging-resource.com har tex lite bilder. Även om de är jpg så är skillnaden i mina ögon rejäl mot gamla 7D. Skarpare bilder med mindre brus. Det är kanske inte det slutgiltiga men det ger en god hint. Sen finns raw att ladda ned men det finns väl ingen rawhanterare stödjer dom.

Jag tittade och jämförde med några andra kameror på IR:s sida på det som fanns tillgängligt, och det ser ju mycket lovande ut, inte heller 7D skäms för sig mot jämförbara jämngamla kameror.
FF eller i ännu högre grad MF, då med CMOS, är ju naturligtvis bättre, naturlagarna är det svårt att bryta mot.
Fortsatta tester får väl utvisa hur 7DII står sig i förhållande till jämförbara konkurenter.

Jag har också jämfört testbilderna med 7D, 5D2 och 5D3 på ISO3200 och ISO6400. Det jag kom fram till var att 7D är sämst och 5D3 är helt klart bäst. Vad gäller 7D2 och 5D2 så är de rätt lika på ISO3200. På ISO6400 föredrar jag 7D2 då 5D2 har ett fult färgbrus. Man ser det särskilt på mörka delar att det blir rödflammigt.
guge3uva.jpg
y7asareq.jpg
https://www.dropbox.com/sh/x9fat0ayby212dc/AADNsoX0DZ0cFp2ZXwN7NCaIa?dl=0

Förstår inte varför många är så skeptiska. Har ni kollat det material som finns tillgängligt så här långt! www.imaging-resource.com har tex lite bilder. Även om de är jpg så är skillnaden i mina ögon rejäl mot gamla 7D. Skarpare bilder med mindre brus. Det är kanske inte det slutgiltiga men det ger en god hint. Sen finns raw att ladda ned men det finns väl ingen rawhanterare stödjer dom.

Visst är det skillnad, men jag vidhåller att den är marginell. 70D var väl något lite bättre än 7D. Jag tror 7D2 möjligen är något lite bättre än 70D. Har man bara realistiska förväntningar blir man säkert supernöjd.

Jag tycker 7D2 verkar vara en fantastiskt fin kamera, men jag tror inte hög-ISO bilder är det område där den briljerar allra mest. Ser gärna att jag har fel! :)

Men är det inte främst bättre autofokusprecision som efterfrågas mest hos 7D-köparna? Jag vet en del fågelfotografer som gick över till 5D Mark III. Bättre att beskära skarpa bilder än att slänga oskarpa. Nu får de (förhoppningsvis) både beskärningsfaktorn och precision i fokuseringen som de önskat. Och dessutom fler bilder per sekund.

Visst är det skillnad, men jag vidhåller att den är marginell. 70D var väl något lite bättre än 7D. Jag tror 7D2 möjligen är något lite bättre än 70D. Har man bara realistiska förväntningar blir man säkert supernöjd.

Jag tycker 7D2 verkar vara en fantastiskt fin kamera, men jag tror inte hög-ISO bilder är det område där den briljerar allra mest. Ser gärna att jag har fel! :)

Hög-ISO-bilder är det område där Canon fortfarande håller konkurrenterna stången (och ibland överträffar dem). Dynamik i låg-ISO-bilder ligger å andra sidan Canon klart efter på.

Det finns väl ingen anledning att tro att EOS 7D kommer att bryta mot det mönstret, men vi får väl se när testarna börjar mäta upp kameran.

"Vad gäller 7D2 och 5D2 så är de rätt lika på ISO3200. På ISO6400 föredrar jag 7D2 då 5D2 har ett fult färgbrus. Man ser det särskilt på mörka delar att det blir rödflammigt."

Tack Andreas - det ser ju strålande ut. Vi behöver ytligare testbilder, men jag börjar bli sugen på alvor...

Men är det inte främst bättre autofokusprecision som efterfrågas mest hos 7D-köparna? Jag vet en del fågelfotografer som gick över till 5D Mark III. Bättre att beskära skarpa bilder än att slänga oskarpa. Nu får de (förhoppningsvis) både beskärningsfaktorn och precision i fokuseringen som de önskat. Och dessutom fler bilder per sekund.

Jo absolut, det är därför jag tror 7D2 bli framgångsrik. Om autofokusen håller vad den lovar så kommer den vara ett fantastiskt bra val för fågelfotografer. Tror också den kan bli succé för alla sportfotografer som inte har råd med 1Dx.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar