Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D Mark II

Men den förändrar inte ljusstyrkan och objektivets bländare. Däremot ökar skärpedjupet sett på hela bildytan precis som om du bländar ner ett steg på en fullformatare. Det finns ju olika sett att se på det där med orsak och verkan.

Att byta kamerahus från småbild till APS-C ger en effekt som liknar mycket att sätta på en teleförlängare på objektivet (och behålla småbildskameran).

Man kan vrida och vända det här med sensorstolekar fram och tillbaka på olika sätt. Det finns fördelar och nackdelar med en en mindre sensor. För fågelfotografer är det toppen. För sportfoto ser 7D Mark II ut att blir ett prisvärt alternativ till 1D X utan alltför många kompromisser.

Jag övergav APS-C av två orsaker. Dels saknas det ljusstarka vidvinklar. Om Canon hade kommit med en 10-22/2,8 och en 15/1,8 så hade det fungerat bättre att jobba med APS-C som presskamera. Helst hade både de kommit i L-version tillsammans med en L-version av 17-55/2,8.

Min andra invändning är att det ibland blir krångligt att ha flera kamerahus med olika sensorstorlekar ute på jobb och matcha med olika objektiv.

Jag håller med det mesta här, men just sportsfotografer har oftast ett stort behov av en effektiv boken som kan lyfta ut handbollsspelaren eller gymnasten ur fula och störande omgivningar. En APS kamera med ett 70-200/2.8 klarar oftast inte detta. Fågel och viltfotografen har samme problem ibland. Men själv har jag blivit så van vid 1,6x faktorn att jag lutar kraftigt mod 7D II - fram för att byta till ett stort, og mycket dyrt tele - samtidigt med en FF kamera. APS är smidigt och gir bildkvalitet på högt proffsnivå.

Jag håller med det mesta här, men just sportsfotografer har oftast ett stort behov av en effektiv boken som kan lyfta ut handbollsspelaren eller gymnasten ur fula och störande omgivningar. En APS kamera med ett 70-200/2.8 klarar oftast inte detta. Djur och viltfotografen har samme problem ibland. Men själv har jag blivit så van vid 1,6x faktorn att jag lutar kraftigt mod 7D II - fram för att byta till ett stort, og mycket dyrt tele - samtidigt med en FF kamera. APS er smidigt och gir bildkvalitet på högt proffsnivå.

Absolut. Och det steget blir kostsamt.

Här är ett exempel på vilken skillnad ett bländarsteg kan göra för bakgrundoskärpan:
http://www.fotosidan.se/cldocpart/328461.jpg

från denna artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/test-canon-ef-200-400mm-f.htm

Allt måste bli en kompromiss mellan hur mycken man kan eller vill satsa och vilka önskemål men har. 7D och faktiskt även min gamla 400D fungerar tillfyllest i de flesta fall, en 5DIII skulle tillföra mycket, men kostnaden skulle bli hög för mig, 7DII har en rad intressanta funktioner och bildkvaliten blir sannolikt bättre än med 7D, så den kan bli en bra kompromiss, fast gratis blir det ju inte.
Det är nog tillverkarnas bekymmer att kamerorna nu en tid varit så bra att uppgradering för de flesta ter sig ganska onödig.

Det är nog tillverkarnas bekymmer att kamerorna nu en tid varit så bra att uppgradering för de flesta ter sig ganska onödig.

Så är det nog. Å andra sidan verkar det finnas en efterfrågan på nya objektiv. Så alla verkar klämma ut så många nya objektiv de kan. Gungor och karuseller ...

Kanske det.
Eller så har jag inte riktigt fattat galoppen i det braiga med pekskärmen.
Mest filmat musikskolekonserter inomhus. O har egentligen ingen nytta av funktionen.

Varför det. Är man intresserad av trådkameran så är det av vikt för väldigt många av hos hur skärmen är funtad.
7D saknar pekskärm så enkelt är det. Och det måste man få diskutera i tråden.

Mjo, fast om man i alla kameratrådar ska diskutera nyttan av funktioner som inte finns blir det raskt väldans spretigt. Självklart finns det poänger med att nämna sådant, men att gå in på detaljdiskussioner tar fokus från ämnet.

De flesta som läser en sån här tråd är nog trots allt intresserade av att diskutera kameran som sådan, och inte hur andra kameror fungerar.

Synpunkter kring moderering tas i forumet fotosidan.se eller kontakt med redaktionen.

Senast ändrad:
Att det till slut kom en ersättare till 7D känns bra på något vis, hade länge känslan av att det skulle stanna vid 70D modellen eftersom den på sätt och vis blev banbrytande med lösningen för autofokus vid Live View och filmning.

Uppfattar som att 7DMII har fått samma system, då tänker jag på alla lite äldre mycket fina objektiv som det prisvärda 70-200/4, men det kommer då inte att fungera lika bra vid filmning/autofokus då det saknar STM-tekniken, håller Canon på med att nu kopiera stora mängder av optik för att köparna av dom nya kamerorna inte skall behöva sakna effekten av STM-motorn, eller får användarna se till att ta med ett extra objektiv för att kunna filma bra.

//Bengt.

Jo, i praktiken gör den ju det. Den mindre sensorn samlar mindre ljus vilket motsvarar en nedbländning.

När jag som mycket ung fick köpa en Konica autoreflex av min broder med tillhörande 200mm objektiv, så blev jag ögonblickligen medveten om att det inte var möjligt att söka små motiv som en kråka på allt för långt avstånd. Man hade ju sett på fotbollsmatcher dom stora objektiven och trodde i min enfald att man kunde fota gubben på månen för objektiven såg ju stora och mäktiga ut.

Så externa telekonvertorer intresserade nog många naturfotografer för att bättra på teleeffekten en smula och även andra motiv så man inte behövde gå så nära, så den naturliga cropen som blir med våra APS-C kameror tyckte jag var en fin bonus när man köpte sin första digitala systemkamera för till och med ett 300mm tele har sina begränsningar. Jag blandar inte in just nu FF-modellerna som har andra bra fördelar utan ser möjligheterna med APS-C formatet.

Nikons1 serie blir spännade då man har ett objektiv nu som ger det enorma 900mm fast det kostar lite pengar.

Jag hejar friskt på dom mindre sensorerna som 1 tum och framåt, sedan tycker jag att Canon trollar med sin G-serie med en sensor som är 1/1,7

//Bengt.

Att det till slut kom en ersättare till 7D känns bra på något vis, hade länge känslan av att det skulle stanna vid 70D modellen eftersom den på sätt och vis blev banbrytande med lösningen för autofokus vid Live View och filmning.
...
//Bengt.

Nja, 7DII blev ju dessvärre ingen modell att byta upp sig till från 70D, utan här får man vänta på 80D uppenbarligen. Jag gillar min 70D skarpt, men jag skulle ändå gärna byta om det kom en ersättare med AF liknande 7DII för att få ännu bättre AF. Men 7DII ser jag som en smal specialkamera för ett fåtal konservativa fågel- och sportfotografer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar